Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 23 و 40 دقیقه

تارگت تراپی در درمان سرطان

تارگت تراپی|ایمونوتراپی|تارگت تراپی چیست|درمان سرطان|تارگت تراپی چگونه انجام می گیرد|روش های تارگت تراپی در درمان سرطان|

تارگت تراپی یکی از درمان های جدید و کاربردی است که برای درمان سرطان هایی که گسترش پیدا کرده و یا متاستاز داده است مورد استفاده قرار می گیرد.

چهارشنبه 24 دی 1399 ساعت 23:52

در طی دهه های اخیر، دانش پزشکی در زمینه شناسایی و درمان بیماری های مزمن از جمله انواع مختلف سرطان پیشرفت های فراوانی را به خود دیده است و تا به امروز روش های نوینی برای درمان این بیماری ها و افزایش طول عمر بیماران مبتلا به انواع مختلفی از سرطان ها مورد آزمایش قرار گرفته و ارائه شده اند.

 یکی از اهداف و مقاصد اصلی در علم انکولوژی و درمان بیماری ها در افراد مبتلا به اختلالات و حالات مزمن، افزایش طول مدت زندگی بیمار و بهبود کیفیت زندگی آنان در طول مدت درمان و بازتوانی آن ها می باشد. از این رو درمان های جدیدی که برای از بین بردن و افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان ها کشف و عرضه شده اند نیز همین اهداف بنیادی و اساسی را دنبال می کنند. از جمله این درمان های نوین می توان تارگت تراپی و ایمونوتراپی را نام برد. 

تارگت تراپی چیست؟

 

درمان هدفمند یا Target Therapy یکی از روش های درمانی برای انواع مختلف سرطان و کاهش عوارض ناشی از آن ها به شمار می رود که از طریق آن می توان بعضی سرطان های پیشرفته یا سرطان هایی با متاستاز گسترده را تحت کنترل در آورده و از بروز سریع و غیر قابل کنترل علائم حاصل از آن پیشگیری کرد.

یعنی اگر هم درمان کامل و قطعی با این روش درمانی میسر نباشد، اما همچنان به کمک آن می توان شدت ظهور علائم و مدت زمان درگیری فرد با آن ها را کاهش دهد. این روش به عنوان یک راه حل نوین در درمان سرطان شناخته می شود که از هزینه کمتری نسبت به سایر اشکال درمان های رایج موجود که برای سرطان ها در انواع گوناگون استفاده می شود، برخوردار می باشد.

 

در تارگت تراپی بر خلاف سایر شیوه های درمانی که در بیماران مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار می گیرد، میزان اثرات سیستمیک و کلی که بر اندام های مختلف بدن، علاوه بر عضو دچار سرطان، بر جای می گذارد بسیار کمتر می باشد و تنها با هدف گرفتن بافت نشانه و هدایت داروها و مواد شیمیایی و اشعه ها به سمت بافت و توده مورد نظر، می توان آن را تحت تأثیر قرار داده و توده هایی که در محل در حال رشد هستند را متزلزل نمود و از رشد هر چه بیشتر آن ها پیشگیری کرد.

بنابراین مشاهدات نشان داده اند که در بیمارانی که از این روش برای کنترل و درمان بیماری خود استفاده کرده اند، عواقب ناخوشایند و شایعی که در فرآیندهای درمانی رایج بیماران با سایر روش ها دیده می شود وجود نداشته و آسیب ها و زیان های وارده از این روش های نوین نسبت به راه و روش های سنتی و کلاسیک به میزان قابل ملاحظه ای کمتر می باشد. 

 

تارگت تراپی چیست؟


تارگت تراپی چگونه انجام می گیرد؟

 

از روش درمان هدفمند یا تارگت تراپی می توان برای از بین بردن و نابودی انواع سلول های سرطانی استفاده کرد. در درمان به روش تارگت تراپی، داروهای به خصوصی به بیمار داده می شوند که در سطح این داروها، مارکرهای مشخصی قرار گرفته اند که تعیین کننده فعالیت و کارکرد سلول های غیر طبیعی و سرطانی در بدن فرد بیمار می باشند.

مکانیسم فعالیت و تأثیرگذاری این داروها بر احشا داخلی بدن بیماران و بافت های بدن آنان به این صورت می باشد که این داروها به همراه مارکرهایشان در جریان خون به گردش در آمده و پس از رسیدن به نقاط مشخصی که محل شیوع و گسترش توده های سرطانی و اختلالات سلولی موجود در آن ها می باشند، شروع به نابودی، تخریب و از بین بردن این سلول های غیر طبیعی سرطانی می کنند. 


یکی از نقاط قوت و قابل توجه در این نوع درمان و وجه تمایز آن با سایر درمان های مشابه نظیر شیمی درمانی یا اشعه درمانی این نکته است که در تارگت تراپی، تنها سلول های ناحیه هدف که سلول های سرطانی بوده و قصد از بین بردن آن ها را داریم، مورد هدف قرار گرفته و تحت تأثیر داروها، فرآیند رشد غیر قابل کنترل و تقسیمات مکرر سلولی در آن ها مهار شده و سپس این سلول های از کار افتاده را از بین می برد.

در واقع در درمان تارگت تراپی، سلول های مجاور نواحی مبتلا به سرطان که سالم بوده و هنوز مشکلی پیدا نکرده اند، به همین ترتیب سالم و دست نخورده باقی مانده و داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان اثری بر آن ها باقی نخواهد گذاشت.

 

بر خلاف سایر روش های درمان سرطان که یکی از عوارض آزار دهنده و همه گیر آن ها، اختلال در سایر بافت های سالم بدن از جمله فولیکول های مو، سلول های معده، پوست و ... می باشد، روش تارگت تراپی چنین ریسک های درمانی پس از اتمام فرآیند درمان را به همراه نداشته و عوارض کمتری به دنبال آن بروز می کنند. به همین دلیل این روش را نسبت به سایر فرآیندهای درمانی در سرطان، بدون خطر و ریسک آسیب بافتی پس از طی شدن مراحل درمانی در نظر می گیرند. 


اهداف استفاده از روش های تارگت تراپی در درمان سرطان


هدف از انجام روش های تارگت تراپی در درمان سرطان این است که سلول هایی را که دچار نقص در رشد و تقسیمات طبیعی شده اند تغییر دهند؛ به گونه ای که اعمال رشد، انجام تقسیمات و گسترش و انتشار آن ها به شکل عادی بازگشته و دوباره تحت عنوان سلول های نرمال و عادی به فعالیت در بدن بپردازند. 


هنگامی که داروهای با مولکول های ویژه ای که بر روی آن ها قرار گرفته است با یک توده سلولی سرطانی مواجه شوند، این سلول ها را از ادامه فرآیند رشد و تقسیم بی رویه بازداشته و اجازه انتشار و گسترش هر چه بیشتر سرطان در بافت و سراسر بدن را نخواهند داد.

 

در واقع این داروها به سلول های سرطانی حمله کرده و آن ها را طوری تغییر می دهند که دیگر توانایی سرطانی شدن و رشد غیر طبیعی در ارگان ها را نداشته باشند. این شکل از درمان ها هم می توانند عوارض خاص خود را داشته باشند، اما به طور کلی عوارضشان نسبت به سایر روش ها مثل شیمی درمانی قابل توجه نمی باشد. از ترکیب روش شیمی درمانی با تارگت تراپی در درمان سرطان های پستان می توان استفاده کرد. 

تعداد بازدید : 3336

ثبت نظر

ارسال