Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 16 و 59 دقیقه

افرادی که سرطان پروستات دارند چقدر عمر می کنند؟

طول عمر افراد مبتلا به سرطان پروستات|پیشگیری از سرطان پروستات|درمان سرطان پروستات|سرطان پروستات|پروستات در آقایان|

سرطان پروستات از جمله رایج ترین سرطان ها در بین مردان می باشد که روش های مختلفی برای درمان آن وجود دارند. از این رو بعد از تشخیص بیماری باید نسبت به درمان آن به سرعت اقدام نمود که در این مطلب به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت. از این رو تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

سه شنبه 18 آبان 1400 ساعت 18:12

سرطان پروستات نوع دیگری از سرطان به شمار می رود که ابتدایی ترین آغاز آن را می توان  در غده پروستات دانست  و سرطان پروستات پیشرفته زمانی رخ می دهد که سرطان از پروستات به دیگر بخش های بدن پخش یا متاستاز گردد. زمانی  که سلول ها از تومور اصلی جدا می شوند  و به بافت های اطراف حمله ور می گردند ، سرطان گسترش می یابد. به این حالت، متاستاز موضعی می گویند.

 

سرطان پروستات از جمله رایج ترین سرطان ها در بین مردان می باشد که روش های مختلفی برای درمان آن وجود دارند.از این رو بعد از تشخیص بیماری باید نسبت به درمان آن به سرعت اقدام نمود که در این مطلب به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت. از این رو تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

سرطان پروستات بعد از سرطان پوست دومین سرطان شایع در مردان است. سرطان پروستات پیشرفته در برخی از کشورها مانند آمریکا به دومین عامل مرگ و میر در مردان تبدیل شده است.با توجه به شیوع این بیماری لازم است در خصوص این بیماری، اطلاعاتی در اختیار افراد قرار داده شود.

 

افزایش اطلاعات افراد در خصوص بیماری و علائم آن باعث می شود تا افراد با نشانه های اولیه این بیماری آشنایی پیدا کنند و در صورت بروز علائم به نزد پزشک متخصص مراجعه نمایند؛ مراجعه به موقع نزد پزشک یکی از عوامل بسیار مهمی است که باعث درمان موفقیت آمیز بیماری شده و امید به زندگی را در افراد مبتلا به کنسر پروستات افزایش می دهد.

 

امید به زندگی در افراد مبتلا به کنسر پروستات با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود؛ میزان پیشرفت بیماری، سلامت عمومی بدن فرد، میزان موفقیت آمیز بودن روش های درمانی از جمله این عوامل می باشد.با توجه به اینکه امروزه روشهای درمانی جدیدی برای درمان سرطان پروستات کشف شده است؛ افراد مبتلا به این سرطان زودتر درمان شده و امید به زندگی در آنها افزایش پیدا کرده است.

 

متاستاز سرطان از مهمترین عوامل کاهش امید به زندگی در افراد

 

این مورد را در نظر داشته باشید که هیچ گاه به طور قطع نمی توان در خصوص طول عمر افراد مبتلا به سرطان اظهار نظر کرد؛ اما می‌توان با توجه به فاکتورهای سلامتی و بیماری حدود طول عمر افراد را تخمین زد.متاستاز سرطان پروستات متاسفانه باعث کاهش امید به زندگی در افراد مبتلا به سرطان می شود.

 

در واقع بسیاری از افرادی که مبتلا به این نوع سرطان می شوند؛ اگر در مراحل اولیه بیماری درمان شوند و یا بیماری آنها از نوع خوش خیم باشد و اندام های دیگر را درگیر نکند؛ به زودی سلامتی خود را به دست آورده و می توانند به صورت طبیعی زندگی نمایند.

 

اما اگر این سرطان متاستاز پیدا کند بدین معنی که سلول های سرطانی موجود در پروستات، از طریق خون و سیستم لنفاوی به دیگر اندام ها و بافتهای بدن مانند استخوان لگن و ستون فقرات مهاجرت نمایند و در آنجا تکثیر شوند؛ می‌توانند باعث وخامت حال بیمار و در نتیجه کاهش طول عمر افراد شوند.علائمی مانند استخوان درد شدید، سفتی لگن و ران، درد در ناحیه لگن، درد در ناحیه ران، ضعیف شدن استخوان، شکستگی استخوان در اثر کوچکترین ضربه و افزایش سطح کلسیم خون می تواند از علائم متاستاز باشد.

 

با روش‌های مختلفی چون رادیوگرافی و سی تی اسکن متاستاز سرطان پروستات مشخص می شود. به عنوان مثال اگر کنسر پروستات به استخوان لگن و یا ستون فقرات متاستاز داشته باشد؛ در رادیوگرافی بخش هایی از استخوان به صورت تیره و یا روشن تر از حد معمول مشاهده می‌شوند.

 

که بخش های تیره نشان دهنده تخریب بافت استخوان توسط سلول های سرطانی و بخشهای سفید نشان دهنده استخوان سازی می باشد که هر دو بخش تیره و سفید می تواند نشانه تکثیر سلول های سرطانی باشد.

 

آیا نوع سرطان بر طول عمر افراد تاثیر می گذارد؟

 

یکی از عواملی که باعث کاهش و افزایش طول عمر زندگی در افراد می شود؛ نوع سرطانی است که آنها به آن ابتلا شده‌اند.سرطان پروستات در دو نوع خوش خیم و بدخیم وجود دارد.در سرطان پروستات خوش خیم غده پروستات با افزایش سن بزرگ می شود که به آن هیپرپلازی خوش خیم پروستات می گویند؛ بزرگ شدن پروستات باعث ایجاد تغییراتی در سلولهای غده پروستات می شود که به آن سرطان خوش خیم پروستات گفته می شود.

 

سرطان خوش خیم پروستات با روشهایی از جمله جراحی درمان شده و فرد به صورت طبیعی پس از درمان عمر خواهد کرد.سرطان بدخیم پروستات در دو شکل مشاهده می‌شود؛ در نوع اول سلول های غده پروستات بسیار بدخیم بوده و سرطان بیشتر غده پروستات را درگیر کرده است؛ اگر بیمار به روش‌های درمانی به خوبی پاسخ دهد؛ امید به زندگی در او افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

 

در نوع دوم سرطان بدخیم پروستات، سلول های سرطانی به بافت ها و اندام هایی از جمله کبد، ریه، طناب نخاعی، سیستم لنفاوی و استخوان های لگن، ران، قفسه سینه و ستون فقرات مهاجرت کرده و در این اندام ها تکثیر می شوند؛ درمان این سرطان سخت و پیچیده بوده و امید به زندگی در این افراد کاهش پیدا می‌کند.پس به طور قطع می‌توان گفت که بد خیم بودن یا خوش خیم بودن سرطان می تواند بر طول عمر افراد تاثیر بگذارد.

 

انواع سرطان پروستات بدخیم

 

دو نوع سرطان پروستات مرحله ی چهار وجود دارد:

 

مرحله ی چهار D1

 

در این نوع، سرطان پروستات به لگن، گره های لنفاوی یا ارگان های اطراف گسترش پیدا می نماید . با این اوصاف ، سرطان هنوز به مناطق دورتر گسترش پیدا نکرده است.

 

مرحله ی چهار D2

 

در این نوع، سرطان به اندام های دورتر همچون  ستون فقرات، لگن، دنده ها و دیگر استخوان ها  منتشر شده است. متاسفانه درمان این مرحله از سرطان پروستات بسیار سخت است، ولی خوشبختانه  قابل درمان می باشد.

 

آیا نوع سرطان بر طول عمر افراد تاثیر می گذارد؟

 

تاثیر میزان پیشرفت سرطان پروستات بر طول عمر بیماران سرطانی

 

بدون شک میزان پیشرفت بیماری بر طول عمر بیماران مبتلا به کنسر پروستات تاثیر گذار است.در نظر داشته باشید که ممکن است کنسر پروستات بدون علائم باشد؛ از آنجا که این بیماری ممکن است بدون علامت بروز و پیشرفت پیدا کند؛ لازم است تا افراد بالای ۵۰ سال، سالی یک بار برای چکاپ کامل کلیه، مجاری ادراری و پروستات به پزشک مراجعه نمایند.

 

 احتمال مرگ در سرطان پروستات

 

این نوع بیماری مردان بسیاری را به خود مبتلا می نماید و در نهایت منجر به  جان گرفتن آن ها می شود  . تشخیص زودهنگام سرطان پروستات کمک زیادی به درمان آن خواهد کرد. با توجه به گزینه های بهتر غربالگری و درمانی، طول عمر مردان مبتلا به سرطان پروستات در طول سال ها افزایش یافته است.

 

در حال حاضر می توان  گفت   ۹۹٪ از مردان مبتلا به سرطان پروستات حداقل ۵ سال بعد از تشخیص، زندگی خواهند کرد. افراد زیادی که اقدام به معالجه می نمایند ، درمان می گردند. به طور معمول طبق تحقیقات به عمل آمده  سرطان پروستات رشد آهسته ای دارد و سال ها زمان می برد  تا پیشرفت کند. حتی اگر این سرطان در سایر قسمت های بدن نیز گسترش پیدا کند ، از هر سه مرد یک نفر بعد از پنج سال زنده می مانند.

 

پیشرفت این بیماری می‌تواند باعث بروز علائم زیر شود:

 

وجود خون در منی، وجود خون در ادرار، کاهش پرش ادرار، تکرر ادرار، عدم کنترل خروج ادرار، انزال دردناک و عدم نعوظ از جمله علائمی است که نشان دهنده پیشرفت سرطان پروستات است.اگر این سرطان پیشرفت نماید ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد؛ عوارض ناشی از این نوع سرطان بر کاهش طول عمر بیماران تاثیر می گذارد به عنوان مثال در برخی از افراد سرطان پیشرفته پروستات باعث گرفتگی سوراخ های حالب مثانه شده و به دنبال آن ناراحتی و نارسایی کلیه برای فرد به وجود می آید.

 

از آنجا که سرطان پیشرفته پروستات درمان سخت تری داشته و علاوه بر درمان خود سرطان در برخی از مواقع باید به فکر درمان عوارض سرطان نیز بود؛ تاکید می شود که حتماً سالی یک بار از وضعیت سلامتی خود با چکاپ نزد پزشک اطمینان حاصل نمایید؛ زیرا اگر بیماری در مرحله اول که علامتی بروز نکرده است تشخیص داده شود این افراد به راحتی درمان شده و حداقل ۹۵ درصد عمر طبیعی خواهند داشت.

 

آیا با مرحله بندی بیماری سرطان می توان طول عمر افراد مبتلا به سرطان پروستات را تخمین زد؟

 

روش های تشخیصی که به پزشک معالج کمک می نماید که وجود یا عدم وجود سرطان پروستات را تشخیص دهند؛ می‌تواند به آنها کمک نماید که از وضعیت کلی بیمار اطلاعاتی نیز داشته باشند تا بتوانند امید به زندگی را در این افراد تخمین زده و مناسب ترین روش درمانی را انتخاب نمایند.

 

یکی از رایج ‌ترین سیستمهای مرحله بندی در بین پزشکان سیستم TNM می باشد؛ طبق این سیستم پس از آنکه پزشکان به طور کامل معاینات خود را انجام دادند و از روش های تشخیصی مختلف و معتبر استفاده کردند؛ با توجه به بزرگی تومور اولیه، محل دقیق تومور اولیه، گسترش تومور به غدد لنفاوی، مقدار گسترش تومور به غدد لنفاوی، متاستاز سلول های سرطانی به دیگر بافت ها یا اندام های بدن، مقدار متاستاز و محل متاستاز بیماران را مرحله بندی نموده و می توانند تا حدودی طول عمر آنها را تخمین بزنند.

رایج ترین سیستم مرحله بندی بیماری سرطان، مرحله بندی بر اساس نمره گلسیون است.

 

در این مرحله بندی سلولهای سرطانی را به خوبی در زیر میکروسکوپ بررسی کرده و با توجه به شباهت آنها به بافت‌های سالم آنها را رده بندی می نمایند. کمترین نمره گلسیون ۶ است که به معنی سرطان غیر پیشرفته یا درجه پایین است. در این نوع سرطان، سلول های سرطانی بیشترین شباهت را به بافت ها و سلول های سالم دارند.

 

اگر بیمار در این مرحله قرار داشته باشد؛ به راحتی درمان شده و امید به زندگی در او بالا است.اگر نمره گلسیون بیمار هفت باشد به معنی این است که سرطان در مرحله متوسط قرار دارد و باید برای جلوگیری از ورود سرطان به مرحله پیشرفته اقدامات لازم صورت گیرد.

 

اگر نمره گلسیون ۸ به بالا باشد؛ با توجه به آزمایشات psa سرطان را مرحله بندی می نمایند اما نمره ۸ به بالا به معنی عود سرطان بوده و در صورت عدم درمان احتمال متاستاز و پخش سرطان در بدن وجود دارد.به طور کلی می‌توان گفت که پزشکان پس از معاینه کامل و استفاده از روشهای تشخیصی در صورتی که وجود سرطان پروستات را تایید نمایند؛

 

باید برای انتخاب مناسب ترین روش درمان بیماران را مرحله ‌بندی نمایند؛ بررسی سلولهای سرطانی در زیر میکروسکوپ و اختصاص دادن نمره گلسیون به آنها و انجام آزمایشات psa به پزشکان کمک می نماید تا بتوانند سرطان را با دقت مرحله‌بندی نمایند. مرحله بندی سرطان می تواند به پزشکان کمک نماید تا بتوانند امید به زندگی را در بیماران تخمین زنند.

 

عوامل موثر بر طول عمر بیماران مبتلا به سرطان

 

برای بررسی طول عمر بیماران مبتلا به سرطان فاکتورهای مختلفی از جمله جنس بیمار، سن بیمار، وضعیت کلی سلامتی بیمار، نوع سرطان، مرحله بیماری، عوامل پاتولوژی، محل درگیری، وجود متاستاز، محل متاستاز، زمان و نحوه تشخیص مورد بررسی قرار می گیرد.

 

طبق تحقیقات به عمل آمده جنس بیمار یعنی مذکر یا مونث بودن، محل درگیری و عوامل پاتولوژی نسبت به سایر عوامل کمترین تاثیر را بر طول عمر بیماران سرطانی داشته است.اگر بخواهیم سرطان پروستات را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم عواملی چون نوع پاتولوژی و محل درگیری اثر معنی داری بر طول عمر بیمار ندارند.

 

اما عواملی چون سن بیمار، مرحله بیماری، وجود متاستاز و محل متاستاز دارای اثرات معنی‌داری بر طول عمر بیماران هستند.به عنوان مثال افرادی که در سنین پایین تر مبتلا به سرطان پروستات می شوند؛ امید به زندگی در آن ها نسبت به افراد مسن تر بیشتر است.متاستاز دور دست نسبت به متاستاز در بافتهای اطراف می تواند خطرناک تر باشد در نتیجه متاستاز دور دست به طور معنی داری باعث کاهش طول عمر بیماران می‌شود.

 

اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود؛ علاوه بر این که بیمار درمان راحت تری را پیش رو خواهد داشت؛ امید به زندگی او نیز بیشتر خواهد شد.وضعیت کلی بیمار می‌تواند جزو عوامل موثر بر طول عمر بیماران سرطانی باشد. به عنوان مثال افرادی که سیستم ایمنی قوی تری دارند و دچار بیماری های کمتری هستند؛ بهتر می‌توانند با سرطان مبارزه کرده و در نتیجه امید به زندگی آنها بیشتر است.

 

عوامل موثر بر طول عمر بیماران مبتلا به سرطان

 

عوامل کاهش دهنده ابتلا به سرطان پروستات

 

در بین ما ایرانیان جمله معروفی وجود دارد که می گوید پیشگیری بهتر از درمان است؛ به همین سبب در انتهای مطلب لازم است تا در خصوص رابطه سبک زندگی با سرطان پروستات مطالبی مهم بیان شود.از آنجا که سرطان پروستات جزو سرطان های شایع در بین مردان است؛ لازم است تا مردان با شیوه جلوگیری از این بیماری آشنا باشند.سبک زندگی افراد تاثیر زیادی بر طول عمر آنها دارد؛ اگر می خواهید به صورت طبیعی عمر کرده و از بیماریها در امان باشید نیاز است تا نگاهی به سبک زندگی خود داشته باشید.

 

تغذیه، میزان فعالیت، میزان استراحت، میزان خواب و هوای تنفسی از جمله فاکتورهایی می باشند که باید مورد بررسی قرار گیرند.از مصرف گوشت قرمز، کباب، لبنیات و چربی های اشباع به میزان زیاد پرهیز نمایید؛ زیرا مصرف زیاد این مواد غذایی یکی از عوامل مهم سرطان پروستات در آقایان است.ورزش کردن روزانه را در برنامه خود داشته باشید؛ تحقیقات نشان داده اند که ورزش کردن علاوه بر این که می تواند از سرطان پروستات پیشرفته جلوگیری نماید می تواند به میزان زیادی کاهش مرگ و میر در اثر سرطان پروستات را نیز کاهش دهد.

 

استفاده زیاد از سبزیجات و صیفی جاتی چون گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، چغندر قرمز، ماهی آب شور، سویا مواد غذایی حاوی امگا ۳ می‌تواند از ایجاد سرطان پروستات جلوگیری نماید.چاقی و وزن زیاد یکی از عوامل ایجاد کنسر پروستات است؛ به همین جهت توصیه می شود وزن خود را در حد تعادل نگه داشته و در صورتی که دارای اضافه وزن هستید از یک رژیم غذایی متعادل و ورزش برای کاهش وزن خود کمک بگیرید.از مصرف مشروبات الکلی و سیگار جدا پرهیز نمایید. زیرا مشروبات الکلی و سیگار جهش در ژن های سالم بدن شده و آنها را به سلول‌های سرطانی تبدیل نمایند. 

 

انتخاب روش درمانی موثر و تاثیر آن بر طول عمر بیماران سرطانی

 

امروزه با پیشرفت علم در حوزه درمان سرطان شاهد افزایش طول عمر زندگی در بیماران مبتلا به سرطان هستیم.قطعا انتخاب روش درمانی می‌تواند بر طول عمر بیمار تاثیر گذار باشد.یکی از روش‌های درمانی که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است؛ ایمنی تراپی است.در این روش از سلولهای ایمنی خود فرد برای مبارزه با سرطان استفاده می نمایند.

 

در این روش سلول های ایمنی بدن فرد استخراج شده و توسط مهندسان ژنتیک ژن آنها برای مبارزه با سلول های سرطانی پروستات تغییر پیدا می کند؛ سپس سلول‌های ایمنی از طریق سیاهرگ به بدن منتقل شده و مبارزه خود را شروع می‌کنند.خوشبختانه بهبودی در این روش بالا بوده است. ممکن است علاوه بر ایمنی تراپی از روش‌های درمانی دیگری به صورت ترکیبی استفاده شود.

 

انواع سرطان پروستات

 

سرطان پرستات مانند دیگر سرطان ها دارای انواع مختلفی دارد که با توجه به حوزه و قسمت هایی که درگیر می کند به دو نوع تقسیم بندی میشوند.

 

انواع سرطان پروستات عبارت اند از:

 

  • آدنوکارسینومای سلول‌های ترشح‌کننده حفره‌ای
  • آدنوکارسینومای سلول‌های ترشح‌کننده مجراوی

 

آدنوکارسینومای سلول‌های ترشح‌کننده حفره‌ای

 

در این نوع از سرطان بدین صورت است که در سلول‌های مترشحه در غده پروستات وجود دارد که شایع‌ترین نوع سرطان پروستات است و افراد زیادی به آن دچار میشوند.

 

آدنوکارسینومای سلول‌های ترشح‌کننده مجراوی

 

این نوع از سرطان در سلول‌هایی که در مجرای غده پروستات قرارگرفته‌اند، به وجود می‌آید. متاسفانه این نوع از بیماری نسبت به سرطان آدنوکارسینومای حفره ای سرعت تاکثیر و رشد بسیار بیشتری دارد و این موضوع میتواند آن را خطرناک کند.

 

عوامل تاثیر گذار بر روی ابتلا به سرطان پروستات

 

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، برای این نوع از سرطان هیچ علت دقیق و مشخصی پیدا نشده است که بتوانیم آن را عامل این سرطان بدانیم اما با این حال عوامل فرعی هستند که میتوانند در ابتلا به سرطان پروستات تاثیرگذار باشند.

 

عواملی مثل:

 

سن ( سن افراد میتواند در مبتلا شدن به این نوع از سرطان تاثیر بگذارد. این نوع از سرطان در مردان بالای 50 سال بسیار دیده شده است)

ارث ( افرادی که پدر و یا برادرانشان به نوع از سرطان دچار شده اند در خطر هستند)

نژاد ( شاید برایتان جالب باشد که بگوییم، افراد سیاه پوست بیشتر به سرطان پروستات دچار میشوند)

رژیم غذایی نامناسب

استعمال دخانیات

چاقی

 

سرطان پروستات چگونه گسترش می‌یابد؟

 

موضوع گسترش  سرطان پروستات به استخوان‌ها یا غدد لنفاوی بسیار پر تکرار می باشد. ضمن اینکه  گسترش آن به کبد یا ریه‌ها معمول می باشد . کمتر اتفاق می‌افتد که سرطان پروستات به سمت اندام‌ های دیگر مانند مغز حرکت داشته باشد.سرطان پروستات حتی وقتی در حال گسترش می باشد هم هنوز سرطان پروستات است، به عنوان مثال، سرطان پروستات متاستاتیک در استخوان ران ما سرطان استخوان نیست. این سرطان همان سلول‌‌های سرطانی پروستات را دارد که تومور اصلی داشته است. سرطان ها پیشرفته پروستات قابل درمان نیست  اما کنترل آن شدنی می باشد.

 

به طور کلی انواع مختلفی از سرطان در جهان وجود دارد که همه روزه افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند اما لازم به ذکر این موضوع می باشد که هزینه درمان در این بیماری بسیار بالا  می باشد. از این حیث مراکز زیادی در جهت همیاری به بیماران برای کمک هزینه و امید دهی تاسیس شده است. این مراکز با اجاره استند تسلیت و تاج گل در این امر خیر خواهانه بیماران را یاری می سازند.

 

 

تعداد بازدید : 92935

نظرات

وحید

2 سال و 3 ماه و 24 روز پیش

خدا به حق امام حسین کسی دچار این بیماری نشه الهی امین

فرهودی

2 سال و 2 ماه و 24 روز پیش

سرطان پروستات دارند. پدر همسرم. ایشون هر سهه ماه یک آمپول میزنه چقدر در طول عمرش موثر هست

جوا دحعفرزاده

2 سال و 0 ماه و 29 روز پیش

امیدوارم خامنه ای دجال ورئیسی قاتل وسران سپاه سرطان بگیرن وبه جهنم پیش خمینی بروند

زیبا

1 سال و 1 ماه و 10 روز پیش

ایشالا

سعید باقری

1 سال و 9 ماه و 0 روز پیش

آیا اگر پرش ادار کم باش سرطان پروستات است

ب،مقدم

1 سال و 4 ماه و 24 روز پیش

بادعایم بهمه پزشکان و جامعه همکارو ارزویم شفای بیماران ، من ۷۵ سالم از بد روزگار متاسفانه شش زن در شناسنامه طلاق دادم البته هرکدام با هزینه سنگین مهریه و دادگاها ده ساله پروستات خوش خیم داشته و دایم تحت نظرم ودارو مصرف میکنم توصیه دارم حتما هر مردی به بقیه مردان دوست و فامیل خودش بگوید پروستات را پیگیری کند چون برای ما مردان مرگ خاموش هست

ثبت نظر

ارسال