Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 1 و 17 دقیقه

مراحل پیشرفت سرطان مری

سرطان مری|پیشگیری از سرطان مری|ابتلا به سرطان مری|پیشرفت سرطان مری|درمان سرطان مری|

مری یک لوله عضلانی طولانی است که دهان شما را به معده متصل می کند. سرطان مری در چهار مرحله رشد می کند. سرطان مری در طی مراحلی گسترده تر می شود و درمان آن نیز سخت تر می شود. برای تشخیص مراحل پیشرفت سرطان مری از آزمایشات زیادی استفاده می شود.

سه شنبه 11 آذر 1399 ساعت 8:12

مرحله سرطان نشان دهنده میزان گسترش سرطان در بدن است. متخصص سرطان با استفاده از معاینات و آزمایشات می تواند اندازه سرطان و محل آن را دریابد. او همچنین می تواند ببیند که آیا سرطان به مناطق مجاور رسیده است یا خیر و یا اینکه به سایر قسمت های بدن شما سرایت کرده است. مراحل پیشرفت سرطان مری یکی از مهم ترین مواردی است که باید هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه درمان سرطان به آن توجه داشت.

 

سرطان مری از پوشش داخلی مری شروع می شود. در واقع مری، لوله بلع است که دهان شما را به معده متصل می کند. با رشد سرطان مری، از طریق لایه های دیواره مری، به بافت های مجاور هم گسترش پیدا می کند. سپس، مانند همه سرطان ها، می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

 

محلی که سرطان شروع می شود، محل اولیه نامیده می شود. سرطان مری می تواند از ناحیه اولیه به سایر قسمت های بدن شما سرایت کند. سرطانی که گسترش یافته باشد، سرطان متاستاتیک نامیده می شود. وقتی سرطان گسترش می یابد، متاستاز می شود.

 

برای تشخیص دادن مراحل پیشرفت سرطان مری، از میکروسکوپ استفاده می شود. برخی از سرطان ها در درجه های پایین تری قرار می گیرند و برخی شدت بیشتری دارند. با توجه کردن به مراحل سرطان می توان راه مناسبی را برای درمان انتخاب کرد. در ضمن رشد سرطان در شدت پایین تر، بسیار کمتر از شدت بیشتر آن است. 

 

مراحل پیشرفت سرطان مری چگونه است؟

 

مراحل سرطان مری با توجه به آدنوکارسینوم یا سرطان سلول سنگفرشی کمی متفاوت است. گروه بندیهای مرحلهای آدنوکارسینومای مری به شرح زیر است:

 

مرحله سرطان در محل: در این مرحله، سرطان فقط در لایه داخلی سلول های مری یافت می شود. به لایه های عمیق دیواره مری یا خارج مری گسترش نیافته است. در این مرحله شدت بیماری پایین است. در اولین مرحله سرطان مری، سرطان فقط روی مخاط مری تأثیر می گذارد.

 

در این مرحله، به طور کلی درمان آسان است و احتمال بقا زیاد است. اما با رشد و گسترش سلول های سرطانی، تومور بزرگتری در مری تشکیل می شود و اغلب به غدد لنفاوی، بافتها و در نهایت به سایر اندامهای بدن گسترش می یابد.

 

تشخیص مراحل پیشرفت سرطان مری

 

مرحله 0: این بهترین حالت برای فردی است که مبتلا به سرطان مری تشخیص داده شده است. در این مرحله از سرطان، بیماری تازه شروع به تکامل کرده و از مرز مری گسترش نیافته است. در این مرحله علائم به طور معمول بسیار کم یا بدون علائم هستند. بین 80 تا 90 درصد بیماران سرطان مری که در مرحله 0 تشخیص داده شده اند، می توانند انتظار داشته باشند که پنج سال پس از درمان زنده بمانند.

 

مرحله 1: در این مرحله از سرطان مری، بیماری به عمق بیشتری در بافت مری گسترش یافته است، اما هنوز بر گره های لنفاوی یا اندام های اطراف تأثیر نگذاشته است. میزان بقای پنج ساله در افرادی که در این مرحله با سرطان مری تشخیص داده شده اند، 34 درصد است.

 

مرحله 2: این مرحله با اینکه یکی از ابتدایی ترین مراحل پیشرفت سرطان مری، شناخته می شود، اما آسیب بیشتری را به بدن وارد کرده است. در این مرحله، سرطان به بافت های عمیق دیواره مری منتقل شده و اکنون ممکن است غدد لنفاوی نزدیک مری را تحت تأثیر قرار دهد. میزان بقای پنج ساله در هنگام تشخیص در این مرحله از سرطان مری 17 درصد است.

 

مراحل پیشرفت سرطان مری چگونه است؟

 

مراحل حاد سرطان مری

 

مرحله 3: در مرحله سوم، سرطان فراتر از دیواره مری و غدد لنفاوی مجاور به بافت های اطراف پیشرفت کرده است، اما اعضای دیگر هنوز تحت تأثیر قرار نگرفته اند. در این مرحله، مردم اغلب از درد گلو و مشکل در بلع شکایت دارند. 20 تا 30 درصد بیماران که هم شیمی درمانی و هم پرتودرمانی می کنند، احتمالاً بین سه تا پنج سال زنده می مانند.

 

مرحله 4: در این مراحل پیشرفت سرطان مری، سرطان متاستاز که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است. در این مرحله، میزان پنج ساله بقا در بیماران مبتلا به سرطان مری که تشخیص داده شده اند، به 2.8 درصد کاهش می یابد.سرطان مری در مراحل اولیه به ندرت باعث درد یا علائم دیگر می شود. با رشد و گسترش تومور، بیماران سرطانی مری اغلب دچار بلع دردناک و کاهش وزن همراه میشوند زیرا آنها نمی توانند به اندازه کافی غذا بخورند تا کالری و تغذیه مورد نیاز خود را به دست آورند. سرطان نیز می تواند بر متابولیسم تأثیر بگذارد و باعث کاهش وزن اضافی شود.

 

مشکلات مراحل پیشرفت سرطان مری

 

برخی از افراد در مراحل 3 و 4 فرآیند بلع دردناک یا دشواری را تجربه می کنند. همچنین ممکن است احساس کنند که غذا در گلو گیر می کند زیرا تومور بسیار بزرگ شده است. در مراحل بسیار پیشرفته سرطان مری، ممکن است بیمار دچار گرفتگی صدا، سکسکه مکرر و درد گلو شود و این علائم در مواردی هم ممکن است که منجر به استفراغ خون شود.

 

افراد مبتلا به سرطان مری ممکن است علائم یا نشانه های زیادی را تجربه کنند. گاهی اوقات، افراد مبتلا در طی مراحل پیشرفت سرطان مری، هیچ یک از این تغییرات را ندارند. یا اینکه علت یک علامت ممکن است یک بیماری پزشکی دیگر باشد که سرطان نیست.

 

مشکل و درد در هنگام بلع، به ویژه هنگام خوردن گوشت، نان یا سبزیجات خام، از مشکلات متداول در این سرطان است. با رشد تومور، ممکن است که مسیر رسیدن به معده مسدود شود. در این صورت بلعیدن حتی مایعات هم ممکن است که دردناک باشد.

 

علائم مراحل پیشرفت سرطان مری کدام است؟

 

علائم سرطان مری در طی مراحل و زمان طولانی ادامه پیدا می کنند و به مرور زمان زیاد می شوند. نکته مهم در مورد علائم سرطان مری، شدت و مدت زمان بروز علائم است. در صورت تشخیص سرطان، تسکین علائم همچنان بخش مهمی در مراقبت و درمان در مراحل پیشرفت سرطان مری است. این درمان را می توان مراقبت تسکینی یا مراقبت حمایتی نامید.

 

این بیماری اغلب بلافاصله پس از تشخیص شروع می شود و در طول درمان ادامه می یابد. در مورد علائمی که تجربه شود، از جمله علائم جدید یا تغییر علائم، حتماً باید با تیم مراقبت های بهداشتی، مشورت شود.

 این علائم شامل موارد زیر است:     

  • فشار یا سوزش در قفسه سینه
  • سوءهاضمه یا سوزش معده
  • احساس خفگی مکرر در زمان غذا خوردن
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • سرفه یا گرفتگی صدا
  • درد پشت استخوان سینه یا گلو
  • استفراغ

 

درمان مرحله 4 سرطان مری

 

درمان بهینه بیماران مبتلا به سرطان در مرحله 4، اغلب شامل بیش از یک روش خواهد بود؛ بنابراین، مهم است که بیماران در یک مرکز پزشکی تحت درمان قرار بگیرند که می تواند درمان های مختلفی را در کنار هم ارائه دهد. مراحل پیشرفت سرطان مری در نهایت نیاز به درمان های تلفیقی دارند که شامل آنکولوژیست های پزشکی، آنکولوژیست های پرتوی، جراحی، درمان مشکلات گوارش و تغذیه می شود.

 

در حال حاضر هیچ روش درمانی استانداردی برای درمان مرحله چهار سرطان مری وجود ندارد. علائم غالب سرطان مری، دیسفاژی است که به معنای مشکل در بلع غذا و مایعات است. روش های درمانی خاصی وجود دارد که می تواند منجر به بهبودی کوتاه مدت و کمتر شدن مشکلات تغذیه شود.

 

رویکردهای درمانی فعلی در درجه اول کنترل علائم سرطان و طولانی شدن بقا هستند. تعدادی از گزینه های درمانی در حال حاضر به تنهایی یا به صورت ترکیبی برای دستیابی به نتایج مطلوب، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

درمان مرحله 4 سرطان مری

 

درمان های مراحل پیشرفت سرطان مری

 

بسیاری از روش های درمانی دیگر برای طولانی شدن بقا و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان مری استفاده می شوند.انعقاد لیزر حرارتی انجام شده توسط آندوسکوپی می تواند تسکین موقتی دیسفاژی را فراهم کند. به نظر می رسد که این روش برای درمان سرطان های پلی پلوییدی که در مری رشد می کنند و باعث انسداد می شوند، بسیار مفید است.

 

در طی تحقیقات صورت گرفته متوجه شدند که لیزر درمانی فتودینامیکی مؤثرتر از لیزر درمانی حرارتی است.از درمان فوتودینامیکی برای تسکین این بیماران در مراحل پیشرفت سرطان مری استفاده شده است. درمان فتودینامیکی شامل تزریق یک ماده حساس کننده نور به ورید است که توسط سلول ها جذب می شود. سپس لیزر به سمت سلول های سرطانی هدایت می شود.

 

واکنش بین لیزر و حساس کننده نور، سلول ها را از بین می برد.پس از انجام شیمی درمانی، پرتو درمانی، لیزر یا درمان فتودینامیکی، می توان ناحیه مری مبتلا به سرطان را منقبض یا باریک کرد. باریک شدن مری ممکن است به دلیل سرطان راجعه یا تنگی های ناشی از درمان یا هر دو باشد. رفع این انقباض با گشاد کردن آن، می تواند به طور موقت بلع را بهبود بخشد.

 

در طی اتساع مری، یک پزشک با استفاده از راهنمایی آندوسکوپی یا فلوروسکوپی، گشادکننده های انعطاف پذیر (لوله های لاستیکی پر از جیوه) را از دهان عبور می دهد و گشاد شدن مری انجام می شود.  

تعداد بازدید : 13419

ثبت نظر

ارسال