Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 5 و 15 دقیقه

۱۰ میوه مفید برای شیمی درمانی

شیمی درمانی| درمان تومور| عارضه شیمی درمانی

میوه های مفید برای شیمی درمانی | عوارض شیمی درمانی |در بین بیماری هایی که بسیاری را به وحشت می اندازند، سرطان نوعی بیماری است که شیمی درمانی و زجر بسیار را در ذهن تداعی می کند اما بغیر از شیمی درمانی راه های دیگری نیز هستند که در درمان سرطان کمک می کنند.

جمعه 4 مهر 1399 ساعت 1:23

تغذیه و رژیم غذایی مناسب می تواند کمک زیادی به کاهش عوارض بیماری های ناعلاج کند. از گذشته مردم با بیماری هایی درگیر بودند که گاهی به دلیل نبود راه درمانی جان خود را از دست می دادند. پزشکی یکی از علم هایی است که روز به روز بر ارزش ان افزوده می شود. پزشکان در تلاش هستند که بهترین راه های درمانی را برای بیماری های ناعلاج به بیماران پیشنهاد کنند. با اینکه درمان بیماری می تواند موثر باشد اما گاهی عوارضی را به همراه دارد که پزشکان برای آن نیز راه حل پیدا می کنند.

 

اطلاعاتی که در این باره بدست آمده است نشان می دهد با تغییر رژیم غذایی چندان نمی توان انتظار تاثیری در فعالیت گلوبولها در این افراد داشت اما در مورد پروتئین ها می توان کارهایی انجام داد که تا حدودی می تواند در بحث سلول سازی تغییراتی بوجود آورد. یکی از مسائل مهمی که در اولین جلسات شیمی درمانی باید به بیماران اطلاع دهیم این است که بهداشت مواد غذایی دریافتی خود را باید بسیار رعایت نمایند .در زمینه کمک به بیماران درخیریه سرطان دستورالعمل‌های  گوناگونی قرار گرفته شده است تا بتواند منابع مالی دریافت شده از طریق کمک به خیریه را به بهترین شیوه هزینه نماید. 

 

یکی از فعالیت‌های مهمی که در دستور کار خیریه قرار دارد تامین مواد غذایی لازم برای ارتقاء سلامتی بیماران نیازمند می باشد. در این جهت یکی از موادی که  خیریه خود را ملزم به تامین آن می داند میوه‌های مورد احتیاج بدن در پروسه شیمی درمانی  می‌باشد. چرا که بدن بیمار در این فرآیند فشار زیادی را از طریق دریافت داروهای شیمی درمانی تحمل می‌کند بنابراین به ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی برای گذر از این فشار نیاز دارد. اکثر بیماران  متاثر از هزینه کرد بالا در زمینه داروهای گران قیمت، چشم امیدشان به کمک‌های دریافتی از خیریه سرطانی می باشد در نتیجه همه ما  تا حد امکان وظیفه داریم که این نیاز ها را تامین کنیم.

 

پزشکان نقش بسیار مهمی در زندگی ما از گذشته تا به امروز داشته اند. به گونه ای که شاید اگر راه های درمانی کشف شده توسط پزشکان نبود ما در برابر بیماری ها کم می اوردیم و بسیار آسیب پذیر می شدیم. روز به روز و با افزایش بیماری ها در جهان ما بیشترمتوجه  نقش مهم پزشکان می شویم. در دهه های اخیر متاسفانه شاهد شیوع سرطان در سراسر جهان هستیم که بسیاری از افراد با آن رو به روهستند.

 

کسانی که تحت شیمی درمانی قرار می ‌گیرند سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف می شود در این صورت باید روش غذایی خود را تغییر دهند تا بتوانند عوارض شیمی درمانی را کم کنند و همچنین سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند تا دچار دیگر عفونت ها و بیماری ها نشوند. 

 

چه نوع میوه هایی برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی مناسب است 

 

 شیمی درمانی و پرتو درمانی می تواند عوارض جانبی زیادی را به همراه داشته باشد که انتخاب بعضی مواد غذایی و نوشیدنی ها می تواند در کم شدن این علائم به افراد کمک نماید. استفاده از رژیم غذایی مغذی، از جمله میوه ها به افراد کمک می کند که ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری و مهم در اختیار بدن قرار گیرد تا در نهایت نشانه های شیمی درمانی و پرتو درمانی کاهش یابد. 

 

تغذیه در شیمی درمانی

 

زغال اخته 

 

یک منبع غنی و مناسب از ویتامین ث، منگنز و فیبر زغال اخته می باشد. به علاوه این میوه  غنی از آنتی اکسیدان است که خاصیت ضد سرطانی دارد. زغال اخته همچنین می تواند عوارض کاهش حافظه افراد تحت شیمی درمانی را درمان کند. مشکلات مربوط به حافظه در میان افراد سرطانی بسیار شایع است. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن روزانه آب زغال اخته به مدت ۱۲ هفته موجب افزایش حافظه و یادگیری در میان افراد مسن شده است. بررسی های اخیر نیز ثابت کرده اند که زغال اخته موجب بهبود عملکرد چندین جانبه مغز در کودکان و بزرگسالان می گردد. 

 

پرتغال:

 

پرتقال جزء میوه هایی می باشد که مواد مغذی چشمگیری دارد. یک پرتقال به اندازه متوسط می ‌تواند مصرف روزانه ی ویتامین C شما را تامین کند. این در حالی است که نیازهای مواد مغذی بدن را مانند فولات و پتاسیم را  نیز تامین می کند. ویتامین C نقش حیاتی در بدن دارد و می‌ تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند همچنین رشد و گسترش سلول‌های سرطانی را کم میکند.

 

 بلوبری:

 

 بلوبری سرشار از فیبر، ویتامین C و منگنز می باشد. بلوبری می تواند به تسکین مغز شیمیایی کمک کند. برخی از افراد در طی شیمی درمانی ممکن است دچار مشکلات حافظه و تمرکز شوند که بلوبری می ‌تواند به آنها کمک نماید. 

 
 انار:

 

 میوه ای بسیار خوشمزه و مقوی است. انار دارای ویتامین C و فیبر است و می‌ تواند منبع خوبی به عنوان ویتامین K، فولات و پتاسیم به حساب آید. مصرف انار می ‌تواند به بهبود حافظه و تمرکز که جزء عوارض ناشی از شیمی درمانی است  کمک نماید. همچنین انار برای بیماران تحت شیمی درمانی بسیار مفید است به گونه ای که گفته میشود انار میوه ای است که سرطان را درمان می کند.

 
 توت:

 

 توت ها در روش های سنتی برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می گرفته است. توت سرشار از ویتامین C  و آهن است که می تواند به کم خونی افرادی که به سرطان دچار هستند و تحت شیمی درمانی قرار گرفتند کمک زیادی کند. 

 

 گلابی:

 

گلابی سرشار از مواد مغذی،فیبر ،مس،  ویتامین C  و ویتامین K میباشد. باید اضافه شود که مس در عملکرد سیستم ایمنی نقش بسیار اساسی دارد و می ‌تواند به درمان عفونت نیز کمک کند. گلابی خاصیت ضد سرطانی دارد. تحقیقاتی که پزشکان انجام داده اند پی بردند که تعداد زیادی از افراد با مصرف سیب و گلابی توانستند خطر ابتلا به سرطان ریه را در خود کاهش دهند. آنتوسیانین های موجود در گلابی می تواند رشد و تشکیل تومور را در بدن کاهش دهد. 

 

توت فرنگی:

 

توت فرنگی سرشار از ویتامین C، فولات، منگنز و پتاسیم است. توت فرنگی میوه ی نرمی است. کسانی که بر اثر شیمی درمانی دچار مشکلات بلع شده اند می توانند از این میوه به راحتی استفاده کنند و گزینه ی بسیار خوبی برای آنها است. تحقیقاتی بر روی موش ها نشان داده است که مصرف توت فرنگی باعث شده تا سلول های سرطانی پستان و رشد تومور در آنها نابود شود. 

 

گیلاس:

 

گیلاس حاوی ویتامین C،  پتاسیم و مس است. همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که می تواند برای سلامت انسان بسیار مفید باشد. مطالعات نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در گیلاس می ‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را کند و از بین ببرد. 

 

۱۰ میوه مفید برای شیمی درمانی

 

موز:

 

 موز یکی از میوه هایی است که می تواند روند درمان سرطان را بهبود بخشد. موز نه تنها دارای مواد مغذی مانند ویتامین B6 و منگنز است بلکه سرشار از ویتامین C نیز می باشد. موز دارای موادی به نام پکتین است که باعث می ‌شود رشد و گسترش سلول‌های سرطان روده بزرگ کاهش یابد. 


سیب:

 

 سیب یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است و همچنین سرشار از مواد مغذی است. سیب دارای فیبر پتاسیم و ویتامینC  است که می تواند ریکاوری سرطان را تقویت بخشند. این میوه همچنین فعالیت دستگاه گوارش را نیز تقویت می کند. سیب عوارض جانبی شیمی درمانی را پیشگیری می کند و ویتامین C موجود در سیب به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می ‌کند که می‌ تواند سیستم ایمنی بیماران را تقویت کند. 

  
 لیمو:

 

 لیمو میوه ای است که به دلیل مزه ترشی که دارد بسیار محبوب است و می ‌تواند اشتها آور نیز باشد. این میوه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. لیمو ها منبع خوبی برای پتاسیم، آهن و ویتامین B6 هستند. عصاره لیمو می ‌تواند رشد برخی از انواع سلول های سرطانی را پیشگیری کند. توصیه می شود که حتما میوه لیمو را در رژیم غذایی خود بگنجانید. 


افرادی که تحت شیمی درمانی قرار گرفتند علاوه بر مصرف میوه جات بالا باید رژیم غذای خاصی را دنبال کنند. شیوه ی زندگی این افراد با افراد عادی کمی متفاوت است. آن ها باید غذاها را با نکات خاصی مصرف کنند تا عوارض شیمی درمانی را افزایش ندهند. داروهای شیمی درمانی داروهای قوی هستند که از طریق مختلف و دخالت سیستم ساختمانی بدن رشد سلول‌های سرطانی را از بین می‌ برند. بنابراین طبیعی است که عملکرد سیستم ایمنی و دستگاه گوارش را مختل کنند و بر روی آن تاثیرات منفی بگذارد. 

 

رژیم غذایی بیماران در دوران شیمی درمانی  

 
 بهترین وعده غذایی برای بیماران تحت شیمی درمانی قرار می ‌گیرند صبحانه است. بهترین نان پیشنهادی برای این افراد نان تست سبوس دار و نان سنگک سبوس دار است چون نان لواش جوش شیرین بالایی دارد و برای آنها مفید نمی باشد.توصیه می شود که آقایان از نان لواش به صورت مکرر و روزانه استفاده نکنند. زیرا یکی از عواملی که می تواند سرطان را در آقایان افزایش دهد، استفاده از نان لواش است. زیرا در ایران در نان لواش آهن غنی سازی شده می ریزنند. 

 
این افراد باید در مصرف نمک خود بسیار دقت کنند. بهتر است که ماهی و میوه های خام یا نشسته را مصرف نکنند و از مصرف شیر خام و محصولات تخم مرغی مانند سس مایونز نیز دوری کنند. توصیه می شود که از روغن زیتون در غذا استفاده بسیار زیادی کنند. زیرا روغن زیتون باعث می‌ شود که سطح کتون بدن افزایش پیدا کند و این به نفع بیمار است. چون باعث می شود که بدن از ذخایر چربی خود استفاده کند.   

 
 غذاهایی مانند عدسی، لوبیا قرمز، بذر کتان، هویج، جعفری، نعناع و روغن کنجد و روغن سویا برای این بیماران توصیه نمی ‌شود. زیرا دارای منابع حاوی فیتواستروژن است. مصرف این غذاها یکبار در هفته مشکلی به وجود نمی آورد اما اگر به صورت مکرر و همیشگی باشد ممکن است برای بیمار مشکلاتی را به وجود می آورد. بیمارانی که مبتلا به سرطان پستان هستند نباید از شیرین بیان استفاده کنند. گریپ فرود می تواند اثرات داروهای شیمی درمانی را دچار اختلال کند. به همین دلیل استفاده از این میوه در دوران شیمی درمانی توصیه نمی شود. 

 
افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می ‌گیرند باید از مکمل های غذایی استفاده نکنند. فقط مجاز هستند که با تجویز دکتر از مکمل امگا ۳ استفاده کنند. این بیماران باید حجم غذای خود را کوچک مصرف کنند. میان وعده های خود را سبک در نظر بگیرند. آب زیاد بنوشند. در صورتی که نمی تواند آب خالی را به مقدار زیاد بنوشند بهتر است که آب را با آبلیموی تازه مخلوط کنند و این محلول را امتحان کنند. 

 

بیماران در دوران شیمی درمانی چه نکاتی را باید رعایت کنند؟ 

 

بیماران در دوران شیمی درمانی چه نکاتی را باید رعایت کنند؟ 

 

سلولهای سرطانی اسید دوست می باشند هنگامی که  PH خون به طرف قلیایی برود بیمار سرطانی بهبود پیدا میکند. شیمی درمانی توانایی مقابله با عفونتها را در بدن کم میکند و کاهش تعداد گلبولهای سفید تایید کننده این موضوع است. یکی از دغدغه های کارشناس تغذیه برای این بیماران پروتئین رژیم غذایی بیمار است زیرا  مصرف کورتون سبب باد کردگی بیمار می شود و ما متوجه شرایط بیمار نمی شویم و بعد شیمی درمانی که پف بیمار می خوابد می فهمیم برسر بیمار چه بلایی آمده است. خانم مبتلا به Breast Cancer نباید به هیچ عنوان از شیرین بیان استفاده کند چون حاوی فیتواستروژن می باشد.

 

 در دوران شیمی درمانی به هیچ وجه نباید مکمل های غذایی به بیمار تجویز شودو در شرایط خاص با صلاحدید پزشک فقط می توانیم مکمل امگا 3 توصیه کنیم. مکمل کلسیم، در افراد دارای سرطانهای وابسته به هورمون اصلا" نباید مصرف گردد. منابع طبیعی کلسیم را بیش از یک روز در میان یا به عبارتی دو روز یکبار و به میزان 2 واحد و توسط یک فرد با سرطان پروستات نباید استفاده شود.

 

ولی استفاده از منابع طبیعی کلسیم در بیماران مبتلا به سرطان سینه بصورت یک فرد عادی می تواند مصرف شود و مانعی ندارد. بیشتر مکملهای شیمیایی شامل استفاده از مواد استروئیدی می تواند سبب عود بیماری شود.بعلت تداخل اثر گریپ فروت با داروهای شیمی درمانی استفاده از گریپ فروت در دوران شیمی درمانی ممنوع است. 


سخن آخر


در شیمی درمانی از داروهای بسیار قوی استفاده می ‌شود که می ‌تواند سیستم ایمنی بدن فرد را ضعیف کند.به همین دلیل بیماران باید از میوه ها و رژیم غذایی استفاده کنند که بتوانند به بدن خود ویتامین برساند و سیستم ایمنی خود را قوی کنند تا دچار دیگر بیماری ها نشوند. سرطان از جمله بیماری هایی است که در سراسر جهان در حال گسترش است و بسیاری از افراد در حال مبارزه با آن هستند.

 

یکی از راه‌های درمان این بیمار شیمی درمانی است.شیوه ی زندگی این بیماران کمی با افراد عادی فرق می کند. بنابراین باید بیشتر مراقب سلامت و تغذیه خود باشند. این بیماران دارای ممنوعیت غذایی نیز می باشند و نمی توانند همه ی غذاها را به هر میزان که می خواهند استفاده کنند. بیشتر توصیه می شود که وعده های غذایی خود را سبک انتخاب نمایند. 

تعداد بازدید : 117369

نظرات

شکوفه عباسی

3 سال و 5 ماه و 3 روز پیش

ازشمابسیارسپاسگزارم.مطالب واقعا کاربردی وعالی بودند.انشاءالله همیشه شادوسلامت ودرکارتان موفق وپیروز باشید

حمیدرضا مرادی

2 سال و 9 ماه و 8 روز پیش

سپاس از زحماتی که می‌کشید و مطالب مفیدتون..

مهدیه نیکی

2 سال و 8 ماه و 9 روز پیش

خیلی ممنون از مطالب مفیدتون

محمد بایگانی

2 سال و 7 ماه و 4 روز پیش

بنده، چهار جلسه شیمی درمانی را پشت سر گذاشته ام ولی این جلسه پاهام گزگز و مورمور و بیحسی شدیدی گرفتند سر پنجه های پام بطوریکه خواب ندارم شبها و بیقرارم‌،خیلی اذیت دارم اذیت میشم راهی واسه مشکل فوق وجود داره، بنده کانسر ریه دارم ممنون و سپاسگزارم

نیم

2 سال و 6 ماه و 19 روز پیش

این نوع بیماری مثل سرطان یه منبع شده برای دولت و وارد کنندگان دارو .خدا ازشون نگذره

محمد

2 سال و 5 ماه و 11 روز پیش

رژیم غذایی بیماران در دوران شیمی درمانی باید چگونه باشد؟

خیریه

2 سال و 5 ماه و 8 روز پیش

بهترین وعده غذایی برای بیماران تحت شیمی درمانی قرار می ‌گیرند صبحانه است. بهترین نان پیشنهادی برای این افراد نان تست سبوس دار و نان سنگک سبوس دار است چون نان لواش جوش شیرین بالایی دارد و برای آنها مفید نمی باشد.توصیه می شود که آقایان از نان لواش به صورت مکرر و روزانه استفاده نکنند. زیرا یکی از عواملی که می تواند سرطان را در آقایان افزایش دهد، استفاده از نان لواش است. زیرا در ایران در نان لواش آهن غنی سازی شده می ریزنند.

مینو

2 سال و 5 ماه و 8 روز پیش

استفاده از گریپ فروت چه فوایدی برای شیمی درمانی دارد؟

خیریه

2 سال و 5 ماه و 8 روز پیش

گریپ فروت میوه ای حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. علاوه بر تامین دوز مورد نیاز روزانه ویتامین C، پروویتامین A و پتاسیم سرشار از ترکیبات مفیدی مانند لیکوپن است. لیکوپن یک کاروتنوئید با خواص ضد سرطانی قوی است. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است برخی از عوارض جانبی منفی درمان های سرطان مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی را کاهش دهد.  

شیدامحمدی

2 سال و 4 ماه و 9 روز پیش

سلام من6جلسه شیمی درمانی کردم الان پاهام درد داره بعضی موقع سرپنجه پاهام بی حس چکارکنم

طیبه

2 سال و 3 ماه و 20 روز پیش

دوماهه شیمی درمانی تموم شده زانوم دردمیکنه علت چیه

رضا

2 سال و 3 ماه و 17 روز پیش

سلام‌ مامانم شیمی درمانی کرده حالا دکترش میگه بندش خیلی ضعیفه جیگر گوسفند خوبه بخوره؟

محمود دهستانی

1 سال و 3 ماه و 20 روز پیش

بسیار مطالب عالی و کاربردی بود خداوند متعال بهشون سلامتی و خیر و برکت عطا نماید

شمسی

1 سال و 1 ماه و 29 روز پیش

سلام‌مدتی‌هست‌که‌شیمی‌درمان‌میشم‌حالم‌خوب‌نیست‌‌مشکل‌مالی‌زیادی‌دارم‌مستاجرم‌۴تا‌بچه‌کوچک‌دارم‌‌ایا‌جایی‌هست‌که‌کمک‌مالی‌ازمون‌کنه‌

مریم

1 سال و 0 ماه و 18 روز پیش

سلام مطالب تون عالی بودند ممنون

ثبت نظر

ارسال