Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 11 و 28 دقیقه

اسفناج خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد

سرطان روده بزرگ چیست|مراحل پیشرفت  سرطان روده بزرگ|

اسفناج یکی از سبزیجات دارای برگ های سبز تیره است که به دلیل داشتن فیبر و فولات در ساختار خود، به بهتر کار کردن روده ها و هضم غذا کمک می کند. خواص ضد سرطانی آن طی تحقیقاتی ثابت شده است.

یکشنبه 23 آبان 1400 ساعت 19:5

اسفناج به عنوان سالم ترین و در دسترس ترین غذا برای انسان ها شناخته شده است و قابلیت این را دارد که با روش های مختلف آماده ی مصرف شود؛ به همین دلیل به اسفناج سوپر خوراکی نیز گفته می شود. اسفناج خواص باورنکردنی زیادی دارد؛ این سبزی برای سلامت اعضای داخلی بدن، کنترل و کاهش وزن، سلامت و زیبایی پوست، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها خصوصاً سرطان مؤثر است.

 

خواص اسفناج

 

1- اسفناج مفید برای سالم نگه داشتن قلب

2- اسفناج مفید برای پوست سالم و زیبا، پیشگیری از آکنه، محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر و جلوگیری از اثرات پیری

3-  اسفناج مفید برای رشد بهتر مو و پرپشت شدن آن

4- اسفناج بسیار کم کالری و دارای فیبر رژیمی است و برای کاهش وزن مفید می باشد.

5- اسفناج مفید برای سلامت خونی، سلامت DNA و جلوگیری از کم خونی

6- اسفناج مفید برای بهداشت خواب و رفع اختلالات خواب

7- اسفناج مفید برای سلامت استخوان ها، تسکین آرتروز و استحکام ماهیچه ها

8- اسفناج مفید برای پیشگیری از آسم و کنترل دیابت

9- اسفناج مفید برای بهبود سوزش سر دل و جلوگیری از زخم معده

10- اسفناج مفید برای رشد عصب های جنین و حفظ سلامت نوزاد

11- اسفناج مفید برای سلامت چشم و دید بهتر

12- اسفناج مفید برای کنترل فشارخون بالا

13- اسفناج مفید برای پیشگیری از سرطان پروستات در آقایان و سرطان سینه و تخمدان در بانوان

14- اسفناج مفید برای هضم بهتر غذا

15- اسفناج مفید برای سلامت مینای دندان و لثه ها

16- اسفناج مفید برای درمان یبوست به دلیل داشتن فیبر بالا

17- اسفناج مفید برای جلوگیری و درمان سرطان

 

اسفناج خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهاب و ضد سرطانی زیادی دارد. اسفناج مقدار زیادی فولات در خود دارد و با حفاظت از دی ان ای های خون، از طرح ژنتیکی ما در برابر تغییر در هنگام تقسیم سلول ها محافظت می کند. همین عامل است که باعث به وجود آمدن سرطان ها و پیری زودرس می شود.


برای سفارش و خرید بهترین تاج گل خیریه و سهیم شدن در کمک به نیازمندان با همکاران ما تماس بگیرید.


 

سرطان روده بزرگ


به رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی در کولون یا رکتوم (بخشی از روده بزرگ)، سرطان روده بزرگ گفته می‌شود. سرطان ها به دلیل رشد و تکثیر غیرطبیعی سلول‌ها در قسمت های مختلف بدن اتفاق می‌افتند. سلول های سرطانی ممکن است به بافت‌های دیگر بدن انتشاریافته یا در آن‌ها تکثیر یابند که به آن متاستاز می گویند. وجود خون در مدفوع (هماتوشزی)، تغییر در حرکات روده و دفع مدفوع، خستگی مداوم و کاهش وزن از علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ می باشند.

 

خواص اسفناج

 

 دلایل ابتلا به سرطان روده بزرگ

 

عوامل ناشی از سبک زندگی نادرست و بالا رفتن سن دو دلیل اصلی سرطان های روده بزرگ است و اختلالات ژنتیکی و ارثی تعداد کمی از موارد ابتلا را شامل می شوند. استفاده از رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات و زیاده روی در مصرف الکل، نداشتن فعالیت بدنی کافی و چاقی از عوامل خطرزا در به وجود آمدن سرطان روده بزرگ است. مصرف مواردی شامل استفاده زیاد از گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده به گسترش این بیماری کمک می کنند.

 


سرطان روده بزرگ را چگونه می توان تشخیص داد؟

 

تشخیص این بیماری به وسیله کولونوسکوپی و برداشتن بافت از کولون انجام می گیرد. هنگام کولونوسکوپی اگر زائده یا پلیپی مشاهده شود برداشته می شود. بعد از گذراندن این مرحله، یک تصویربرداری پزشکی به صورت کلی، انجام می گیرد تا مشخص شود که بیماری چه مقدار منتشرشده است؟ انجام غربالگری های متناوب به تشخیص و درمان سریع، همچنین پیشگیری مرگ ناشی از این سرطان کمک می کند.

 

توصیه می شود که از سن 50 سالگی تا 75 سالگی به صورت سالانه معاینات و غربالگری سرطان روده بزرگ انجام شود تا بتوان از خطرات احتمالی جلوگیری کرد. مصرف آسپیرین و سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، بسیار مفید هستند. اگرچه استفاده عمومی آن ها، به دلیل اثرات جانبی توصیه نمی‌شود.

 

رژیم غذایی سالم گامی مؤثر در پیشگیری از سرطان

 

عوامل محیطی در ایجاد سرطان ها تأثیر پررنگ تری از گذشته پیداکرده اند. تغییر الگوی زندگی افراد اجتناب ناپذیر است و باید توجه ویژه ای به نقش تغذیه و انجام فعالیت های جسمانی در سلامتی جامعه، صورت گیرد. تغذیه بسیار حائز اهمیت است. مواد مغذی و ترکیبات غیرمغذی غذا با تأثیر بر ژن ها خطر ابتلا به بیماری ها ازجمله سرطان را تحت تأثیر قرار می دهند.

 

رژیم غذایی سالم و استفاده مناسب از همه گروه های غذایی به ویژه سبزیجات، خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را کاهش می دهند. دریک رژیم غذایی مناسب، هزاران ماده شیمیایی وجود دارد که حاوی مواد مهارکننده و تقویت کننده روند ایجاد سرطان هستند. رژیم غذایی با فیبر زیاد می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

 

چگونه اسفناج خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد؟

 

متأسفانه بعد از سرطان های مرتبط با پوست، سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در مردان و زنان است. سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم از انواع سرطان روده بزرگ هستند. روده بزرگ و راست روده، قسمت های تشکیل دهنده ی روده بزرگ محسوب می شوند.

 

با توجه به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، در ایالات متحده آمریکا، سرطان روده بزرگ سومین منبع اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان شناخته شده است. این مراکز اعلام داشته اند که غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده و شیرین باعث ایجاد سرطان می شوند؛ ولی در مقابل، مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات این خطرات را کاهش داده و به سلامت بدن کمک شایانی می کند.

 

محققان نحوه تعامل اسفناج با باکتری های روده و ژنتیک را بررسی کرده اند تا به اثرات مفید این سبزی دست یابند. دانشمندان طی تحقیقاتشان، خواص ضد سرطانی اسفناج را تائید می کنند.

 

سرطان روده بزرگ ناشی از فاکتور ژنتیک، باعث به وجود آمدن تعداد زیادی و شاید صدها پلیپ غیر سرطانی در روده بزرگ می شود. همه پلیپ ها خطرناک نیستند و تنها 5 تا 10 درصد آن ها به سرطان روده بزرگ تبدیل می شوند. لازم به توضیح است که از همه موارد سرطان روده بزرگ، تنها 10 تا 15 درصد آن مشمول نوع ارثی و خانوادگی می شود. عموماً افراد زیادی که مبتلابه این بیماری هستند ناچار به عمل جراحی برای برداشتن روده بزرگ می شوند و پس‌ازآن از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی سمی (NSAIDs) برای جلوگیری از رشد پلیپ استفاده می کنند.

 

تحقیقات گذشته این مهم را ثابت کرده است که خوردن اسفناج می‌تواند خطر سرطان روده بزرگ را تا حدود 50 درصد کاهش دهد. مصرف اسفناج همچنین سبب جلوگیری از رشد پلیپ روده می شود.

 

دریکی از مطالعات جدید به بررسی ارزش اسفناج بر روی افرادی که مبتلا به نوع ارثی سرطان روده بزرگ با نام علمی پولی پوز آدنوماتوز خانوادگی هستند، پرداخته شده است.

 

برای این تحقیق، محققان به موش‌های مبتلابه پولی پوز آدنوماتوز خانوادگی به مدت ۲۶ هفته اسفناج خشک شده دادند که بخورند؛ در پایان این تحقیق و بررسی متوجه شدند که مصرف اسفناج می‌تواند رشد پلیپ را به تأخیر بیندازد و ضرورت نیاز به درمان پیشرفته را از بین ببرد.

 

 دلایل ابتلا به سرطان روده بزرگ

 

تحقیقات دانشمندان دانشگاه A&M تگزاس نیز نشان می دهد که این سبزی می تواند از رشد و گسترش پلیپ در افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ از نوع غیر ژنتیکی جلوگیری کند. آن ها دریافته اند که اسفناج اثر ضد پلیپ خود را از بعضی تعاملات متابولیکی شگفت انگیز به دست می آورد.

 

به صورت کلی اسفناج فواید زیاد و غیرقابل شمارشی برای سلامتی بدن انسان دارد، اسفناج حاوی چندین مواد مفید و مغذی ای است که به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. اسفناج سرشار از ویتامین K1 است که طبق آخرین تحقیقات ثابت شده است خطر ابتلا به کاردیومگالی را به شدت کاهش می دهد. اسفناج همچنین به دلیل این که منبع غنی گلوتاتیون است می تواند به تقویت مسیر اصلی ساخت آنتی اکسیدان در بدن کمک ‌کند، این سبزی همچنین توانایی این را دارد که به استرس اکسیداتیو کمک کند و از عملکرد سیستم ایمنی بدن محافظت کند.

 

یکی دیگر از ویتامین های موجود در اسفناج فولات است که برای کاهش سطح هموسیستئین در بدن موردنیاز است. برای توضیح بیشتر باید گفت وجود سطوح بالای هموسیستئین منجر به بالا رفتن پلاک در عروق بدن می‌شود. منابع غذایی غنی شده از فولات با مهار تشکیل پورین، سطح اسید اوریک را کاهش می‌دهند.

 

نتیجه گیری

 

امروزه با تغییر سبک زندگی جامعه، استفاده از رژیم های غذایی نامناسب و فقیر و نداشتن تحرک جسمانی کافی، خطر ابتلا به انواع بیماری ها به خصوص سرطان ها افزایش پیداکرده است. رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می تواند سلامتی جامعه را بیشتر و بهتر تضمین کند. اسفناج یکی از سبزیجاتی است که اثر ضدالتهابی و ضد سرطانی آن طی تحقیقاتی ثابت شده است. افرادی که اسفناج بیشتری مصرف می کنند پلیپ های روده ای کمتری دارند و رشد پلیپ ها در بدن آن ها بسیار کند است.

تعداد بازدید : 1079

ثبت نظر

ارسال