Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 13 دقیقه

سرطان گوش

سرطان گوش|انواع سرطان|سرطان گوش انواع آن|پیشگیری از سرطان گوش|

در دنیای کنونی، به دلیل عوامل گوناگون بیماری‌ های بسیاری گسترش یافته اند و برخی از این بیماری ها با درگیر کردن اندامک های مهم بدن شرایط سختی را برای فرد مبتلا پدید می آورند؛ اما خوشبختانه با گسترش علم و فناوری و همین طور رشد روز افزون تکنولوژی بسیاری از بیماری ها پیش از آن که به مرحله ی حاد برسند پیش ‌بینی شده و از گسترش آن ها جلو گیری می‌ شود. این جلو گیری توسط دارو و سبک های دیگر درمانی مانند پرتو درمانی و ... انجام می‌ شود. لازم به ذکر است که گاهی پیش گیری نیز تاثیر نداشته و بیماری در فرد بیمار پیش روی می کند و آسیب های جدی را پدید می آورد. یکی از بیماری ‌هایی که از حساسیت های درمانی زیادی برخوردار است سرطان گوش می باشد. گوش عضوی است که از سه قسمت داخلی، خارجی و میانی برخوردار می باشد؛ به همین دلیل عارضه هایی که برای گوش رخ می دهد می‌ تواند مختص به گوش داخلی یا گوش خارجی و حتی میانی باشد‌. در این مقاله با آن ها آشنا خواهید شد.

چهارشنبه 31 شهریور 1400 ساعت 1:13

 همان طور که گفته شد گوش از قسمت درونی، بیرونی و میانی تشکیل شده است اما علاوه بر این موارد قسمت های دیگری در این سه قسمت موجود هستند که هر یک وظیفه منحصر به فردی را برعهده دارند. به عنوان مثال مجرای گوش قسمتی دیگر از گوش میانی می باشد. هر یک از این قسمت ها در صورتی که با عارضه ای همچون سرطان مواجه شوند عکس العملی را نمایان می کنند. هنگامی که سرطان در فرد بروز دهد با توجه به علامت هایی که در فرد ایجاد می‌ شود، می‌ توان تشخیص داد که سرطان در کدام قسمت از گوش پدید آمده و آن را درگیر کرده است.

 

 خوب است بدانید که هر قسمت از گوش نشانه های مختلفی بعد از ابتلا به سرطان خواهد داشت؛ به عنوان مثال در صورتی که گوش میانی دچار این عارضه شود فرد از درد گوش برخوردار می شود. میزان پایین آمدن سطح شنوایی نیز از علائم بروز سرطان در گوش میانی می باشد؛ در این صورت بیمار شاهد خارج شدن ترشح از گوش نیز خواهد بود. کم شدن شنوایی و ایجاد درد در گوش، می تواند نشانه های سرطان گوش داخلی نیز باشد. به طور کلی این علامت ها میان این دو قسمت مشترک خواهند بود.

 

 اما لازم به ذکر است که سرطان گوش داخلی می‌ تواند موجب سر گیجه و همچنین ایجاد درد در ناحیه سر نیز شود. در صورتی که سرطان در گوش داخلی بروز دهد ایجاد شدن صدایی مانند وز وز در گوش ممکن می باشد. علائمی چون درد، ترشح، کم شنوایی در رابطه با سرطان کانال گوش نیز صدق می کنند؛ اما یکی دیگر از نشانه هایی که ممکن است در صورت بروز سرطان در قسمت کانال گوش رخ دهد نا توان شدن ماهیچه های موجود در صورت می باشد. گاهی ممکن است به دلیل بروز سرطان گوش نشانه هایی در گردن نیز رخ دهد؛ به عنوان مثال ورم گردن نمونه ای از علامت های سرطان گوش می باشد.

 

دلیل بروز سرطان گوش

 

 آشکار شدن هر بیماری دارای دلیل های خاصی می باشد. به طور کلی می توان گفت هیچ عارضه‌ ای بدون دلیل پدید نمی آید؛ ممکن است برخی از دلایل تا به امروز شناسایی نشده باشند اما این دلیلی بر عدم وجود آن‌ها نبوده و نیست. سرطان گوش نمونه‌ ای از بیماری‌ هایی است که دلیل آن شناسایی نشده است اما می ‌توان گفت امکان بروز آن می‌ تواند به علت عفونت گوش نیز باشد. شایان ذکر است که این عفونت در صورتی دلیل منطقی خواهد بود که در مدت زمان طولانی مثلا به مدت ۱۰ سال گوش را درگیر کند و به عنوان عفونت حاد شناخته شود.

 

گام به گام بهبودی سرطان گوش

 

سرطان گوش نوعی از سرطان است که نسبت به سایر سرطان ها کمیاب می باشد. همان طور که برای اغلب بیماری ها راه حلی برای درمان وجود دارد سرطان گوش نیز از شیوه‌ های مختلف درمانی برخوردار خواهد بود. درمان سرطان گوش به این صورت است که ابتدا وجود سرطان در گوش اثبات می گردد، سپس نوع آن توسط پزشک مشخص خواهد شد و پس از انجام دستورات مربوطه که آن نیز توسط پزشکان عنوان می‌ شود، جراحی صورت خواهد گرفت‌.

 

جراحی گوش نیز به گونه های متفاوتی انجام می شود که نوع آن با توجه به تومور سرطانی انتخاب خواهد شد. معمولاً بعد از جراحی تومور های سرطانی از روش های شیمی درمانی و پرتو درمانی برای بهبودی کامل بهره گرفته می ‌شود. از این رو پس از جراحی گوش نیز پرتو درمانی توسط پزشک تجویز خواهد شد. لازم به ذکر است که بعضی اوقات این تجویز بعد از جراحی گوش صورت نخواهد گرفت که آن نیز به تشخیص پزشک بستگی دارد. در صورت توجه به علائم سرطان گوش و مراجعه به متخصص می‌ توان به درمان آن کمک به سزایی کرد.

 

با توجه به برخی مشاهدات می‌ توان گفت این نوع سرطان در افرادی که از سن زیادی برخوردار می باشند بروز می کند؛ اما نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که ایجاد تومور سرطانی گوش افراد در سنین پایین را نیز درگیر کرده و این امر غیر ممکن نخواهد بود.

 

 بروز سرطان گوش

 

سرطان گوش بیرونی

 

همان طور که کمی قبل به آن پرداختیم سرطان گوش به چند دسته تقسیم می شود که یکی از آن ها سرطان گوش بیرونی می باشد. از آن جا که این قسمت در قرابت مغز می باشد، می بایست جراحی آن با دقت بیش تری انجام شود. در جراحی‌ های گوش های سرطانی پیرامون غده سرطانی در گوش را خالی می‌ کنند. این غده مستقر در گوش به رنگ سفید بوده که ممکن است در کانال گوش نیز رشد و نمو کند.

 

شایان ذکر است هنگامی که بر آمد گی در گوش ایجاد شود می ‌توان با استفاده از نمونه برداری توسط پزشک، تشخیص داد که غده به وجود آمده غده ‌ای سرطانی است یا خیر. در صورت سرطانی بودن آن توصیه می شود عمل جراحی توسط متخصصان ماهر و با تجربه صورت گیرد. ممکن است پس از عمل جراحی گوش، شنوایی کاهش یابد و فرد بیمار مجبور به استفاده از سمعک شود.

 

سرطان گوش انواع آن

 

 برخی از بیماری ها از گونه های متفاوتی برخوردار می باشند؛ سرطان گوش نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. چرا که با توجه به عنوان های پزشکی این سرطان انواع گوناگونی را در بر دارد. با توجه به مباحث علمی، ملانوم، سرطان سلول سنگ فرشی، کارسینوم سلول بازال، کارسینومای سیستیک آدنوئید، آدنوکارسینوم انواع سرطان گوش هستند. نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که در صورت بروز سرطان گوش تنها ۲۰ درصد احتمال دارد که سرطان از نوع ملانوم، آدنوکارسینوم، کارسینومای سیستیک آدنوئید، کارسینوم سلول بازال باشد و به میزان ۸۰ درصد می‌ توان احتمال داد که سرطان از نوع سلول سنگ فرشی می باشد.

 

بروز سرطان گوش توسط سرطان پوست

 

 یکی از دلایل ابتلا به سرطان گوش قرار گیری بیش از حد در برابر اشعه های خورشید می باشد. از آن جایی که این مورد یکی از علت های ایجاد سرطان پوست می باشد در لیست علت های بروز سرطان گوش نیز قرار گرفته است؛ چرا که سرطان پوست می تواند منجر به سرطان گوش نیز شود. به این منظور توصیه می ‌شود مراقبت های لازم از پوست در برابر نور خورشید صورت گیرد تا از سرطان پوست جلو گیری شود. لازم به ذکر است که علاوه بر آشکار شدن نشانه‌ های سرطان گوش در صورت نمایان شدن علائم سرطان پوست نیز مراجعه به متخصص الزامی می باشد.

 

سرطان گوش انواع آن

 

کلینیک جراحی های گوش سرطانی

 

 امروزه در بسیاری از شهرها و استان ها در سراسر جهان پزشکان حاذق و زبر دست یافت می‌ شوند که به منظور ارائه خدمات پزشکی به بیماران، کلینیک‌ های متعددی را تاسیس نموده اند که برخی از این کلینیک ها به منظور انجام بعضی از عمل های جراحی مهم گوش تأسیس گشته اند. این مراکز از متخصصین با تجربه برخوردار بوده که می‌ توانند با استفاده از دقت بالایی که از آن برخوردار هستند حساس ترین عمل جراحی گوش از نوع سرطانی را انجام دهند.

 

کلینیک های جراحی گوش معمولا از بسیاری خدمات درمانی در زمینه گوش برای تمام سنین از جمله کودک، جوان، پیر، برخوردار می باشد. در صورت انجام امور درمانی و بهبودی سرطان گوش، می‌ توان از طریق متخصصین به این کلینیک معرفی شده و توسط پزشک و جراح مربوطه عمل جراحی به بهترین شکل صورت گیرد.

 

کلام آخر

 

هدف از جمع آوری اطلاعات فوق و تهیه ی این مقاله آشنایی با سرطان گوش و انواع آن بوده است. در این مقاله به روند درمان و جلوگیری از بروز این بیماری نیز اشاره شده است.

تعداد بازدید : 1185

ثبت نظر

ارسال