Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 10 دقیقه

سرطان استخوان

سرطان استخوان | پیشگیری از سرطان | کمک به بیماران سرطانی | علائم شایع سرطان | سیگار کشیدن و سرطان

سرطان استخوان | سرطان | علائم سرطان استخوان | اکثر بیماران مبتلا به تومورهای استخوانی در محل استخوان، درد دارند. درد بیشتر گنگ و مبهم است. تومورهای استخوانی نیز نوعی از تومورها هستند که استخوان ها را درگیر می کنند.

سه شنبه 30 آذر 1400 ساعت 18:49

برخلاف تصور عموم که از اسم سرطان هراس دارند و فقط یک کلمه به ذهنشان می رسد آن هم مرگ است، ولی خوشبختانه در اغلب موارد اینگونه نمی باشد.  شاید سال های دور درمان قطعی برای این بیماری وجود نداشت و همین  امر سبب می شد که کسی که مبتلا به این بیماری می شود از زندگی نا امید شود. 

سرطان استخوان | امروزه یکی از شایع ترین بیماری که در سراسر جهان گسترش یافته و خیلی از انسان ها در هر رده ی سنی با آن درگیر هستند، سرطان می باشد و یکی از سرطان های نسبتاً خطرناک سرطان استخوان است، اما خوشبختانه تحقیقات زیادی در این خصوص انجام شده و پیشرفت های چشمگیری صورت گرفته است.برخلاف تصور عموم که از اسم سرطان می ترسند و فقط یک کلمه به ذهنشان می رسد آن هم مرگ است، ولی خوشبختانه در اغلب موارد اینگونه نیست.  شاید سال های دور درمان قطعی برای این بیماری وجود نداشت و همین سبب می شد که کسی که مبتلا به این بیماری می شود از زندگی نا امید شود.به لطف تحقیقات انجام شده و پیشرفت در پزشکی دیگر نا امیدی وجود ندارد و درمان های متعددی در این خصوص صورت گرفته است و این تحقیقات برای پیشرفت روز افزون همچنان ادامه دارد.

 

سرطان چیست؟ و سرطان استخوان چیست ؟

 

سرطان از عوامل مختلفی به وجود می آید که از جمله آن عوامل بیرونی می باشد مثل: دخانیات، مواد شیمیایی، پرتو درمانی و ارگانیسم های عفونی.برای شناخت سرطان استخوان ابتدا باید به بررسی کلی سرطان بپردازیم. سرطان گروهی از بیماری ها است، که این سلول های سرطانی به تدریج رشد کرده و در سطح بدن پخش می شود و اگر این سلول های سرطانی کنترل نشود باعث اتفاق های ناگوار می شود.از عوامل مختلفی به وجود می آید که از جمله آن عوامل بیرونی می باشد مثل: دخانیات، مواد شیمیایی، پرتو درمانی و ارگانیسم های عفونی.عوامل درونی مثل: عوامل ارثی، جهش های ژنی، هورمون ها، شرایط ایمنی بدن، و جهش هایی که از سوخت وساز بدن به وجود می آید. این عواملی که ذکر شد می تواند به صورت تدریجی باعث به وجود آمدن سلول های سرطانی شوند.سلول های طبیعی بدن به صورت طبیعی رشد می کنند ، تقسیم می شوند و از بین می روند.

 

در سال های اولیه زندگی یک فرد سلول ها با سرعت بیشتری رشد می کنند و تقسیم می شوند بعد از بالغ شدن فرد سرعت رشد کاهش می یابد تا جایی که تولید سلول وقتی انجام می‌گیرد که سلولی فرسوده شده یا دارای جراحتی است که سلول جدید تولید و جایگزین می شود.اما روند سلول های سرطانی این گونه نیست، آن‌ها رشد کرده تقسم می شوند ولی سلول نمیمیرد و سلول های طبیعی را زنده می کنند و به همین شکل غیر طبیعی ادامه می دهند. سلول های سرطانی به قسمت های مختلف بدن وارد می شوند و شروع به رشد می کنند و بافت طبیعی را جایگزین می کند به این روند متاستاز می گویند. انواعی از سرطان ها وجود دارد که از هر نظر باهم متفاوت هستند. یکی از انواع سرطان، سرطان استخوان است که بیشتر راجع به آن می پردازیم.

 

تومور های خوش خیم استخوانی

 

تومورهای خوش خیم سرطانی محسوب نمی شوند؛ با اینکه تومورهای خوش خیم استخوانی به طور معمول در محل اصلی خود باقی می مانند و تکان نمی خورند اما با این وجود جزو سلول های غیرطبیعی هستند و باید هر چه سریع تر تحت درمان قرار بگیرند. همچنین برخی از تومورهای خوش خیم ممکن هست رشد کنند و با فشرده کردن بافت استخوانی به بافت سالم آسیب برسانند.

 

سرطان استخوان چگونه ایجاد می شود؟

 

در این نوع سرطان، بیماری در داخل استخوان ایجاد می شود و شکل می گیرد. این تومور بدخیم استخوان باعث از بین رفتن استخوان می شود البته همه ی تومور های استخوانی بدخیم نیستند. در این نوع سرطان، استخوان شامل توموری است که دارای تعداد زیادی از سلول های غیر طبیعی است که گاهی در بیرون از استخوان هم دیده می شود.این بیماری مثل سایر سرطان های دیگر اگر درمان های پی در پی نداشته باشد می تواند خطر ساز شود.این سرطان در هر قسمتی از بدن می تواند رخ دهد از استخوان پاها تا استخوان سر می تواند ایجاد شود و متاسفانه علت به وجود امدن آن هنوز مشخص نیست.پزشکان مطمئن نیستند چه چیزی باعث به وجود آمدن این سرطان  می شود ولی همچنان در حال جستجو برای یافتن آن هستند. رده ی سنی این بیماری معمولا بین 10 تا 60 سال می باشد.

 

تشخیص تومور استخوانی

 

بعد از معاینه توسط پزشک ارتوپد و صحبت در باره مشکلات بیمار و بدست آوردن اطلاعات دقیق پزشک ارتوپد برای معایه دقیق تر از آزمایشات مختلف خون یا ادرار و از روش های تصویربرداری مانند رادیوگرافی ساده، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی یا اسکن استخوان ( اسکن رادیوایزوتوپ) برای تشخیص دقیق بیماری و  بررسی شکل و وسعت درگیری استفاده میشود.در اکثر اوقات تشخیص نوع تومور استخوان منوط به بدست آوردن مقداری از بافت آن و بررسی میکروسکوپی بافت می باشد. پزشک جراح ممکن است بافت تومور را به وسیله سوزن بخصوصی که از راه پوست به داخل تومور فرستاده میشود بدست آورد و یا ممکن است لازم باشد تا با روش باز جراحی بافت لازم برای بررسی جمع آوری شود.در روش باز در اطاق عمل پزشک ارتوپد  پوست را تا روی تومور  استخوان شکاف داده و باز میکند و مقداری از آن را جدا کرده برای بررسی به آزمایشگاه میفرستد.

 

سرطان استخوان چگونه ایجاد می شود؟

 

نشانه های سرطان استخوان چیست؟

 

 اکثر بیماران مبتلا به تومورهای استخوانی در محل استخوان، درد دارند. درد بیشتر گنگ و مبهم می باشد. شدت درد طوری است که اغلب، بیمار را از خواب بیدار میکند. از جمله علائم ابتلا به سرطان :

 

درد استخوان ها

 

یکی رایج ترین علائم سرطان استخوان، درد استخوان ها می‌باشد. این دردها همراه با سوزش یا خارش می باشد که این دردها می‌تواند مداومت داشته باشد. این دردها می تواند از فشار تومور استخوان  به اعصاب یا اندام های اطراف باشد و گاهی اوقات این درد ناشی از عوارض شیمی درمانی یا رادیوتراپی می تواند باشد.

 

التهاب

 

یکی دیگر از این علائم شایع که اغلب در انواع سرطان ها وجود دارد التهاب است. التهاب زمانی به وجود می آید که تومور موجود در استخوان ها باعث تورم در اطراف آن بشود. در سرطان استخوان همیشه التهاب وجود ندارد، التهاب زمانی رخ می دهد که تومور در ناحیه ای که دارای بافت عصبی باشد رخ می دهد. قسمت های آسیب دیده معمولاً حساس و دردناک خواهند بود و پوست اطراف آن قرمز می شود. داروها و نسخه هایی برای درمان این ناراحتی های پوستی وجود دارد.

 

شکستگی استخوان در سرطان استخوان

 

استخوان های مبتلا به سرطان با گذشت زمان ضعیف و سست می‌شوند. با رشد تومور، استخوان های آسیب دیده ضعیف و ضعیف تر می شوند و تا مرز شکستگی پیش می روند. در نتیجه کوچکترین تلنگر یا فشار باعث شکستگی استخوان ها می شود حتی انجام دادن کارهای ساده ای که ما اغلب در روزمرگی آن را انجام می دهیم مثل ایستادن یا تکیه دادن به چیزی، علاوه بر این درد می تواند به قسمت های مجاور گسترش یابد و باعث ایجاد ناراحتی در فرد شود.اگر اخیراً دچار شکستگی های بی مورد می شوید و با کوچک ترین فشاری دچار شکستگی در هر قسمتی می شوید به پزشک مراجعه کنید.

 

کاهش وزن ناگهانی

 

یکی دیگر از شایع ترین علائم سرطان استخوان کاهش وزن است. اما کاهش وزن همیشه به این معنی نیست که شما مبتلا به بیماری سرطان هستید ، گاهی ممکن است از عواملی مثل استرس، تغییر رژیم، یا ورزش بیش از اندازه باشد.اگر شما کاهش وزن را همراه با علائم دیگری تجربه کنید کمی نگران کننده می شود، علائمی مثل کاهش اشتها، یبوست، سستی در استخوان ها و غیره. در این صورت به پزشک مراجعه کرده تا اطمینان حاصل کنید.

 

خستگی

 

خستگی نیز یکی دیگر از علائم شایع است. این علامت زمانی نگران کننده می شود که حتی در هنگام استراحت این خستگی برطرف نمی شود. زمانی که دلیل مشخصی برای این خستگی پیدا نمی کنید کمی نگران کننده می شود.خستگی همیشه جسمی نیست، می تواند خستگی روحی نیز باشد به عنوان مثال مشکل داشتن در به خاطر سپردن کلمات، اعداد و یا هرچیز دیگری، مشکل در تفکر و صحبت کردن . اگر به تازگی احساس می کنید بیش از اندازه خسته می شوید و با استراحت کردن یا خوابیدن برطرف نمی شود و این خستگی مداومت دارد به پزشک خود مراجعه کرده و معاینات لازم را انجام دهید.

 

کم خونی

 

کم خونی شرایطی به وجود می آورد که بدن برای مقابله با بیماری مقدار زیادی گلبول سفید برای دفاع تولید می کند و در نهایت تعداد سلول های قرمز بدن کاهش می یابد و تعداد سلول های سالم بدن کم می شود.بدن انسان‌ها مثل کارخانه عمل می کنند به این منظور که اگر مقدار زیادی گلبول سفید تولید کند منابع کمتری به تولید گلبول های قرمز قرار می دهد. وقتی بدن در این حالت قرار می گیرد فرد دچار کم خونی می شود.سرطان استخوان  اغلب می تواند باعث کم خونی شود زیرا بدن سعی در تخریب سلول های سرطانی بدن را دارد.کم خونی نیز می تواند علائم دیگری مثل ضعف و خستگی ایجاد می کند.

 

از دست دادن اشتها

 

وقتی دچار به این بیماری باشید معمولاً اشتهای زیادی ندارید. از دست دادن اشتها زمانی اتفاق می افتد که بدن تمام انرژی خود برای مبارزه با این بیماری استفاده می کند در نهایت بدن خسته می شود و اشتهای خود را از دست می دهد. سلول های سالم شما مواد مغذی زیادی ندارند به این دلیل که سلول های سرطانی آن مواد مغذی را دریافت کرده اند و فرد بیمار باید اطلاعات خوبی در مورد تغذیه در زمان ابتلا به سرطان کسب کند.برای افزایش اشتها به پزشک مراجعه کنید تا برای افزایش اشتهای شما دارویی تجویز کند تا بهبود یابید، در این زمینه توصیه می شود که رژیم غذایی سالم داشته باشید.

 

دشواری در خوابیدن در سرطان استخوان

 

یکی از ناراحت کننده ترین علائمی که در این سرطان وجود دارد مشکل بیمار در خوابیدن است این مشکل اغلب ناشی از استخوان دردی است که خواب برای بیمار دشوار می کند. علاوه بر این ابتلا به این بیماری می تواند بر روان و افکار بیمار تاثیر بگذارد و باعث وجود دغدغه و مشکل در هنگام خواب باشد.توده های سرطانی در طول شب به راحتی می تواند به مفصل ها و استخوان های بدن فشار بیاورد. برای رفع این دردها نیازی به پزشک متخصص نیازی ندارید می توانید از ورزش هایی مثل یوگا که به آرامش ذهن کمک می کنند انجام دهید یا  از مسکن های قوی که نیازی به نسخه نیازی ندارد استفاده کنید.

 

عفونت ها ی مکرر

 

عفونت اغلب مشکلی است که بیماران مبتلا به سرطان با آن دست و پنجه نرم می کنند. با پیشرفت این بیماری بدن برای دفاع گلبول سفید بیشتری تولید می کند بنابراین بدن در برابر مشکلاتی مثل تب، گرفتگی عضلات و آنفولانزا آسیب پذیرتر می شوند و همچنین کم بودن گلبول های قرمز باعث می شود که بدن اکسیژن و مواد مغذی کمی دریافت کند.همه این عوامل باعث می شود که ابتلا به عفونت آسان شود. به همین علت است که حفظ ایمنی بدن سالم نقش مهمی را ایفا می کند.

 

سایر علائم دیگر

 

سایر علامت های سرطان استخوان بستگی به این دارد که در کجای بدن تومور قرار گرفته باشد برای مثال اگر تومور در ستون فقرات قرار گرفته باشد، فشاری که در آن قسمت وارد می شود باعث می شود که بیمار احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی را در اندام ها احساس کند.اگر سرطان به قسمت های دیگر بدن گسترش پیدا کند باعث بروز ایجاد و علائم در آن ناحیه از بدن می شود.

 

نشانه های سرطان استخوان چیست؟

 

علت اصلی ابتلا به انواع سرطان استخوان:


 
سرطان زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها در یک منطقه خاص بدن توقف و تکثیر می‌شوند و به سرعت زیاد می‌شوند، این یک توده بافتی است که به عنوان تومور شناخته می‌شود. دلیل دقیقی که این اتفاق بخاطر آن می‌افتد اغلب شناخته شده نیست، اما موارد خاص می‌توانند شانس خود را برای توسعه شرایط افزایش دهند، از جمله:


 
 
درمان رادیوتراپی در گذشته
 
 
دیگر شرایط بیماریهای استخوانی، مانند بیماری پاجست استخوان
 
 
شرایط ژنتیکی نادر، مانند سندرم
 
 
سابقه برخی شرایط دیگر، از جمله رتینوبلاستوما و فتق ناف

 

روش های درمان سرطان استخوان

 

روش های درمان بستگی به عوامل مختلفی دارد:

 

  • نوع سرطان
  • محل آن در بدن
  • بدخیم یا خوش خیم بودن سرطان
  • میزان گسترش آن در بدن

 

روش های مختلفی در این زمینه وجود دارد:

 

عمل جراحی:

 

 در حین جراحی ، جراح ممکن است قسمت سالم استخوان را برداشته و جایگزین قسمتی از استخوان که از بین رفته است بکند. هدف اصلی از این جراحی برداشتن تومور و بافت های استخوانی اطراف آن است. این روش درمان بسیار رایج است.در بعضی موارد پزشک برای جایگزین کردن استخوان از نوع مصنوعی آن در سرطان استخوان استفاده می کند. اگر جراح مقدار زیادی از این تومور را بردارد گاهی ممکن است این سلول های سرطانی تولید بیشتری کند و گسترش یابد. با این وجود، در برخی موارد پزشک نیاز می داند که بیمار قطع عضو شود تا به وجود سرطان به طور کلی از بین برود البته این عمل بسیار نادر است.

 

پرتو درمانی:

 

این نوع درمان بسیار متداول است و در بسیاری از سرطان ها برای درمان به کار گرفته می شود. یک فرد متخصص سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهد و با اشعه X پر انرژی آنها را از بین می برد. بعضی از افراد مبتلا به این بیماری بعد از جراحی نیاز به پرتو درمانی داشته باشند و افرادی که عمل جراحی نیاز نداشتند نیز امکان دارد نیاز به پرتو درمانی داشته باشند.پرتو درمانی می تواند با بسیاری از درمان های دیگر انجام شود که در روند بهبودی بسیار تاثیر گذار خواهد بود که حد الامکان از نظر فشار روانی نگرانی ها را نسبت به طول عمرافراد مبتلا به سرطان استخوان را کمتر می کند.

 

شیمی درمانی

 

در شیمی درمانی بااستفاده از داروهای مختلف برای از بین بردن سلول های سرطانی درمان انجام می گیرد. همچنین ممکن است پزشک این گونه تشخیص دهد که پرتو درمانی و شیمی درمانی باهم برای درمان انجام شود.در نتیجه ‌ی همه‌ی این صحبت ها، علامت و علائمی که در بالا ذکر شد حتماً به این منظور نیست که شما حتماً  مبتلا به سرطان استخوان هستید اگر این علائم ها را دارید و نگران هستید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات مربوطه را انجام دهد و نتیجه ی آن را به شما گزارش دهد.اگر شما دچار هیچگونه از این علائم نیستید و در سلامت کامل هستید چه بهتر است که از همین لحظه پیشگیری های لازم را انجام داده و سبک زندگی مناسبی را انتخاب کنید.

 

تومور استخوان به دو دسته خوش خیم  و بد خیم تقسیم  می شود :

 

اغلب  تومورهای استخوانی غیرسرطانی هستند. به این تومورها خوش خیم Benign tumor گفته می شود و به تومورهای سرطانی، تومورهای بدخیم Malignant tumor میگویند. تومورهای خوش خیم معمولاً کشنده نیستند.وقتی در استخوانی از بدن تومور رشد میکند ممکن است منشا این تومور از خود استخوان باشد یا ممکن است منشا آن از بافت دیگری بوده ولی به علت رشد یا متاستاز سلول ها، تومور به استخوان رسیده است. اگر منشا توموری خود استخوان باشد آن را تومور اولیه استخوان میگویند.ممکن است سلول های تومورهای بدخیم استخوان  از طریق جریان خون یا سیستم لنفاتیک منتشر شده و به نواحی دیگر بدن بروند. به این پدیده متاستاز Metastasis گفته می شود.

 

از جمله تومورهای اولیه خوش خیم استخوانی عبارتند از

 

  • تومور ژانت سل Giant cell tumor
  • انکندروم Enchondroma
  • دیسپلازی فیبرو Fibrous dysplasis
  • کیست استخوانی Simple bone cyst
  • استئوکندروم Osteochondroma

 

از جمله تومورهای اولیه بدخیم استخوانی عبارتند از:

 

  • سارکوم یوینگ Ewing’s Sarcoma : سارکوم یوینگ بیشتر در سنین بین ۲۰-۵ سالگیبوجود می آید.
  • کندروسارکوم Chondrosarcoma : کندروسارکوم بیشتر در سنین ۷۰-۴۰ سالگی رخ می دهد و در استخوان های اطراف لگن و مفصل شانه دیده میشود.
  • میلوم مولتیپل Multiple Myeloma : منشا آن سلول های مغز استخوان هستند. این تومور در هرسال از هر صد هزار نفر ۷-۵ نفر را مبتلا میکند و شیوع آن بیشتر در سنین بین ۷۰-۵۰ سالگی است.میلوم مولتیپل شایعترین تومور بدخیم اولیه استخوان می باشد.
  • استئوسارکوم Osteosarcoma : از جهت شیوع استئوسارکوم بعد از میلوم مولتیپل شایعترین است. این تومور در هر سال از هر یک میلیون انسان ۳-۲ نفر را بیمار میکند. بیشتر در نوجوانان دیده شده و محل ابتلاء بیشتر در استخوان های اطراف مفصل زانو قرار دارد.

ازجمله  سرطان هایی که می تواند به شدت روند رو به رشدی را در کل استخوان های افراد داشته باشد را می توان سرطان استخوان نامید. در واقع در سرطان استخوان تکثیر تومورهای سرطانی می تواند به سرعت و در زمان بسیار کمی صورت گیرد.

در این صورت در مدت زمان بسیار کمی افراد ممکن است که دچار مشکلات حرکتی شوند و نتوانند به کارهای شخصی و روزمره خود بپردازند. برای اینکه بتوانید روند رشد و تکثیر تومورهای سرطانی را در این نوع بیماری کاهش دهید نیاز دارید تا درمان هایی متناسب با سرطان استخوان را انجام دهید. این درمان ها باید در سریع ترین زمان ممکن برای این افراد انجام شود تا طول عمر آنها را بتواند افزایش دهد.

این که قابل توجه است که هزینه های درمانی سرطان استخوان می تواند برای افراد بسیار بالا باشد و همه افراد ممکن است نتوانند از عهده این هزینه های درمانی برآیند. در این صورت می توان از روشی دیگر برای فراهم کردن این هزینه ها استفاده کرد. در حقیقت شما با خرید محصولاتی نظیر تاج گل خیریه و استند تسلیت از خیریه ها و انجمن های حمایت از بیماران مبتلا به سرطان می توانید در کم کردن هزینه های درمانی به این افراد یاری برسانید.

تشخیص سرطان استخوان

 

عکس برداری ها می تواند تا حد زیادی به تعیین محل بروز، اندازه تومورهای استخوانی و گسترش تومورها به سایر نقاط بدن، کمک نماید. تصویربرداری توصیه شده توسط پزشک به علائم و نشانه های فردی شما بستگی خواهد داشت.

 

روش های تصویر برداری شامل موارد زیر می شود:

 

  • اسکن استخوان
  • توموگرافی کامپیوتری (CT)
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)
  • تصویر برداری اشعه ایکس

 

ریسک فاکتورها

 

علت ایجاد سرطان استخوان مشخص نمی باشد ولی پزشکان عواملی را پیدا کرده اند  که موجب افزایش خطر ابتلا به این سرطان می گردد ؛ این دلایل  عبارتند از:

 

  • سندرم‌های ژنتیکی. بعضی از سندرم‌های ژنتیکی نادر، مانند: سندرم لی-فرامنی (Li-Fraumeni syndrome) و رتینوبلاستومای وراثتی، خطر ابتلا به سرطان استخوان را افزایش می‌دهند.
  • بیماری پاژه استخوان. بیماری پاژه استخوان (Paaget’s disease of bone) غالباً بزرگسالان را درگیر می‌کند و سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان استخوان می گردد.
  • پرتودرمانی برای معالجه‌ی سرطان. قرار گرفتن در معرض دز های  بالای تشعشعات، مثل آنچه در پرتودرمانی برای معالجه ‌ی سرطان اتفاق می افتد، خطر ابتلا به سرطان استخوان را در آینده افزایش خواهد داد.

 

 کلام آخر

 

یکی از سرطان هایی که می تواند به شدت روند رو به رشدی را در کل استخوان های افراد داشته باشد را می توان سرطان استخوان نامید. در واقع در سرطان استخوان تکثیر تومورهای سرطانی می تواند به سرعت و در زمان بسیار کمی صورت گیرد.در این صورت در مدت زمان بسیار کمی افراد ممکن است که دچار مشکلات حرکتی شوند و نتوانند به کارهای شخصی و روزمره خود بپردازند. برای اینکه بتوانید روند رشد و تکثیر تومورهای سرطانی را در این نوع بیماری کاهش دهید نیاز دارید تا درمان هایی متناسب با سرطان استخوان را انجام دهید. این درمان ها باید در سریع ترین زمان ممکن برای این افراد انجام شود تا طول عمر آنها را بتواند افزایش دهد.

 

لازم به ذکر است که هزینه های درمانی سرطان استخوان می تواند برای افراد بسیار باشد و همه افراد ممکن است نتوانند از عهده این هزینه های درمانی برآیند. در این صورت می توان از روشی دیگر برای فراهم کردن این هزینه ها استفاده کرد. در واقع شما با خرید محصولاتی نظیر تاج گل خیریه و استند تسلیت از خیریه ها و انجمن های حمایت از بیماران مبتلا به سرطان می توانید در کم کردن هزینه های درمانی به این افراد کمک بسیاری کنید.

 

شیمی درمانی

نمونه برداری با سوزن یا جراحی

 

پزشک ممکن است روشی را برای نمونه برداری از بافت برای آزمایشات آزمایشگاهی توصیه کند.این آزمایش می تواند به پزشک شما بگوید که آیا بافت سرطانی است یا نه.همچنین می تواند نشان دهد که سلول های تومور به سرعت یا آهسته رشد می کنند.

 

روش های مختلف بیوپسی مورد استفاده برای تشخیص سرطان استخوان عبارتند از:

 

سوزن را از طریق پوست وارد تومور می کننددر بیوپسی سوزنی، پزشک یک سوزن نازک را از پوست عبور داده و آن را به داخل تومور هدایت می کند.پزشک از یک سوزن برای برداشتن قطعات کوچک بافت از تومور استفاده می کند.

 

برداشتن نمونه های بافت با جراحی برای آزمایش

 

در طول بیوپسی جراحی، پزشک پوست را برش داده و تمام یا بخشی از تومور را برمی دارد.اگر پزشک تشخیص این نوع سرطان را تایید کند، سعی می کند مرحله سرطان را تعیین کند.

زیرا این گزینه پزشک را برای استفاده از درمان های موثر راهنمایی می کند. عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: اندازه تومور، سرعت رشد سرطان، تعداد استخوان های آسیب دیده مانند مهره های مجاور ستون فقرات، و اینکه آیا به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است یا خیر.مرحله این سرطان با اعداد رومی از 0 تا IV نشان داده می شود. عدد کمتر نشان می دهد که تومور کوچکتر و تهاجمی کمتر است.

 

سرطان کندروسارکوم چقدر شایع است؟

 

سرطان کندروسارکوما به طرق مختلف در بدن پخش می شود، اما بیشتر تومورها ضعیف هستند و سلول ها مانند غضروف طبیعی رفتار می کنند و تنها ناهنجاری های جزئی دارند. در تومورهای متوسط، سلول ها هنوز شبیه سلول های غضروفی هستند، اما تغییرات بدخیم بیشتری را نشان می دهند. در تومورهای شدید، سلول ها شبیه غضروف طبیعی نیستند و به سرعت رشد می کنند و تغییر می کنند. کندروسارکوم سنتی و کندروسارکوم هیالین معمولاً تومورهای خفیف تا متوسط ​​هستند که شدت تهاجمی کمتری دارند و تمایل دارند در یک ناحیه باقی بمانند. کندروسارکوم غیر قابل تشخیص و کندروسارکوم مزانشیمی تومورهای جدی با رفتار تهاجمی هستند و به راحتی گسترش می یابند. کندروسارکوم غیر قابل تشخیص در کمتر از 10 درصد موارد رخ می دهد و معمولاً در بازوها، پاها یا لگن رشد می کند. این غده نوع بسیار متفاوتی از کیسه غضروفی است که درمان آن دشوار است. به نظر می رسد بخشی از این تومور ی درمان تومور کندروسارکوم

 

جراحی درمان اصلی سرطان کندروسارکوم است. هدف از بین بردن لبه های غدد سرطانی و بافت سالم اطراف آن است. نوع جراحی بستگی به محل سرطان کندروسارکوم دارد. جراحی برای نجات اندام ها از سرطان برای اکثر کندروسارکوم ها مناسب است. در نتیجه سرطان را از بین می برد و استخوان های درگیر را جایگزین یا ترمیم می کند. تعداد کمی از کندروسارکوم نیاز به قطع عضو دارند. این زمانی اتفاق می‌افتد که تومور اعصاب و رگ‌های خونی زیادی را درگیر کند یا تومور آنقدر بزرگ باشد که برداشتن آن به‌شدت عملکرد اندام هدف را مختل کند.ک تومور غضروفی کم تا متوسط ​​باشد که در نزدیکی سارکوم غیرغضروفی و ​​شدید قرار دارد.

 

دستورات عمومی برای انواع سرطان‌

 

برای پیشگیری و کمک به درمان سرطان ساعت 6 صبح آب خیار، 12 ظهر عرق کاسنی، ساعت 18 آب کاهو و 12 ظهر آب کرفس بنوشید.

-برای درمان لخته و پلاک خون، خرمای رسیده را بجوشانید، حرارت دهید، با آب کاهو مخلوط کنید و بچشید.

-انار شیرین با پرده بین دانه های انار اثر ضد سرطانی دارد مصرف به عنوان عصرانه.

-شب سوپ بلغور جو با سرکه انگور طبیعی میل کنید.

-خوردن ماهی مرکب مصری در درمان سرطان بسیار موثر است

-زردآلوی رسیده و هویج زرد ضد سرطان هستند. آنها به ویژه برای سرطان ریه و سرطان پانکراس مناسب هستند.

جوشانده پوست و برگ بلوط اثرات ضد سرطانی دارد.

-شیره خرما به همراه عسل، آب سیب به همراه عسل، آب و زردچوبه به همراه عسل همه مفید هستند.

میوه هایی که حاوی بتاکاروتن هستند، مانند هویج و زردآلو، مفید هستند.

آیا درمانی برای سرطان مغز استخوان وجود دارد؟ سرطان استخوان را با گیاهان دارویی درمان کنید

در وعده صبحانه، شیر تازه کم چرب را با عسل طبیعی اسطوخودوس مخلوط کنید.

ظهر شیر تازه مخلوط با خرما بخورید.

برای درمان سرطان استخوان با گیاهان دارویی، ناهار روغن زیتون و کاهو طبیعی بخورید.
برای درمان سرطان استخوان با گیاهان دارویی، بعد از ناهار یک قاشق چایخوری سیاه دانه را با عسل طبیعی اسطوخودوس مخلوط کنید.

برای درمان سرطان استخوان عصر ها ، انار شیرین را با پرده ها و هسته ها کاملا درست بجوید و بخورید.

در شب، پودر سنجد(که از پودر هسته آن نیز استفاده می شود)، شیر کم چرب تازه و عسل اسطوخودوس را برای درمان سرطان استخوان با گیاهان دارویی مخلوط کنید.

- در وعده شام سوپ (مخلوطی از جعفری، زردچوبه، ذرت و جو) و روغن زیتون طبیعی و کاهو بنوشید.

-بعد از شام، یک قاشق چای خوری دیگر سیاه دانه را با عسل اسطوخودوس مخلوط کنید.

 

تعداد بازدید : 17422

نظرات

مهسا ط

3 سال و 3 ماه و 10 روز پیش

سلام من ۲۴ سالمه درد مزمنی در پاها دارم که از ساق پام شروع شد ...طی یک هفته ب زانوهام رسیده طوریکه حتی نشستن برام سخته و بعد انگشتان و مچ پا و جدیدا دست چپم هم بخصوص انگشتان و مچ و شانه درگیره، درد استخوانی همراه با خستگیه و یکجا یابت درد نمیکنه بلکه محلش فرق مبکنه ، ممکنه سرطان باشه؟

سارا

3 سال و 0 ماه و 15 روز پیش

سلام من ۱۳ ساله هستم. جدیدا نزدیک یک هفته ای هست که دست چپم خیلی درد می‌کنه استخوان بازوم مخصوصا. شب ها نمیتونم بخوابم. امکان داره سرطان باشه ؟!

ثبت نظر

ارسال