Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 50 دقیقه

منیزیم ضد سرطان

منیزیم ضد سرطان|خطرات مصرف منیزیم|مزایای مصرف منیزیم چیست|پیشگیری از کمبود منیزیم|جلوگیری از سرطان

تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که استفاده از منیزیم به مقدار زیاد باعث کاهش ریسک دیابت تا ۳۳% می‌شود و سایر تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای غنی از منیزیم باعث رفع افسردگی و میگرن میشود. دانشمندان توصیه می کنند به جای استفاده از مکمل‌های غذایی از منابع غذایی که حاوی منیزیم هستند استفاده شود.

پنجشنبه 22 مهر 1400 ساعت 10:52

منیزیم یک تابع کلیدی برای تنظیم فشار خون می باشد که برای زنان بالای 40 سال بسیار حائز اهمیت می باشد ، چرا که در این سن و سال به طور نرمال خطر ابتلا به فشار خون بسیار بیش از پیش خواهد بود . کمبود منیزیم با بیماری قلبی، دیابت و التهاب ارتباط دارد  .به طور معمول  علاوه بر این منیزیم به جذب کلسیم کمک شایانی  می کند که نقش مهمی در عملکرد عضلات، عصب، عملکرد قلب و کنترل قند خون بر عهده دارد.سبزیجات منبع بزرگی برای تامین منیزیم می باشند که در سبزیجات با برگ سبز، لوبیا، سویا، آجیل ها، دانه ها و آووکادو به خوبی یافت می شود. مصرف بیش از حد منیزیم معمولا با خطر سلامتی همراه نمی باشد ولی ممکن است موجب ایجاد اسهال، تهوع و یا درد گردد.

خوردن غذاهای غنی از منیزیم به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای دستیابی به منیزم کافی برای بدن بسیار مهم می باشد.در صورت لازم ، می توان آن را با مکمل های منیزیم تکمیل نمود. مطالعات بالینی حاکی از آن می باشد  که سطح منیزیم پایین با خطر بیشتری برای سرطان روده بزرگ و پانکراس ارتباط دارد. در صورتی که مصرف منیزیم از غذاها مفید است ، مصرف بیش از حد مکمل منیزیم می تواند مضر و حتی خطر ساز باشد.

رژیم غذایی شما می تواند بر خطر ابتلا به سرطان تاثیر زیادی بگذارد . بنابر این مصرف مواد غذایی سالم و مغذی قبل یا پس از درمان سرطان بسیار حائز اهمیت می باشد . بعضی از مواد غذایی  همچون میوه ها حاوی ترکیبات تقویت کننده سلامت می باشند که ممکن است رشد تومور را کند نموده و یا عوارض جانبی ناشی از درمان این بیماری را کمتر نمایند و به هموار کردن مسیر ریکاوری کمک کنند.

 

آنتی اکسیدان ها از جمله  عوامل تغذیه ای که در پیشگیری از سرطان بی تاثیر نمی باشند. این مواد گروهی از ترکیبات در غذاها هستند که رادیکال های آزاد که عامل ایجاد سرطان هستند را از بین می برند یا از ایجاد و شکلگیری  آن ها پیشگیری به عمل می آورند.  مهمترین آنتی اکسیدان ها ویتامین های A ،E، C ، بتاکاروتن ، سلنیوم ، روی، منیزیم و لیکوپن می باشند.  یکی از آنتی اکسیدان های پیشگیری کننده از سرطان ویتامین  (C)می باشد. 

 

برخی منابع غذایی غنی ویتامین C:

 

مرکبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی ،کلم ،کلم بروکلی ، فلفل سبز ، سبزیجات برگی شکل سبز مثل اسفناج ، کیوی ،طالبی و... . ما قصد داریم تا در ادامه به منیزیم که یکی از آنتی اکسیدان های فعال ضد سرطان است اشاره نماییم و به مواد خوراکی که سرشار از این ماده می باشند اشاره نماییم.بدنتان احتمالا بعد از 40 سالگی دیگر مانند دوران 20 سالگی کار نمی کند. توده عضلانی شروع به کاهش می کند، احتمال افزایش وزنتان بیشتر است، ممکن است دچار یائسگی شوید و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و دیابت افزایش پیدا می کند  که یعنی برنامه غذایی شما برای مبارزه با این مشکلات نیاز به کمی تغییر دارد.

بنابراین مصرف منیزیم که به ویژه در شکلات سیاه موجود است می تواند در مقابل ابتلای افراد به سرطان لوزالمعده در نقش حفاظتی نمایان شود.بررسی ها نشان می دهند، براساس آمارها سرطان لوزالمعده چهارمین علت مرگ و میر در اثر سرطان در جهان است. مصرف شکلات تیره و یا سایر غذاهای سرشار از منیزیم می تواند مانع از ابتلا به سرطان لوزالمعده گردد.طبق تحقیقات، دانشمندان دریافته اند که هر 100 میلی گرم در هر روز مصرف منیزیم و یا مواد غذایی حاوی منیزیم با کاهش 24درصدی ابتلا به سرطان لوزالمعده در ارتباط می باشد.

 

منیزیم

 

منیزیم یک تابع کلیدی برای تنظیم فشار خون می باشد که برای زنان بالای 40 سال حائز اهمیت است  چون در این سن و سال به طور نرمال خطر ابتلا به فشار خون افزایش می یابد. بیماری قلبی، دیابت و التهاب با کمبود منیزیم ارتباط دارد. همچنین منیزیم به جذب کلسیم کمک می کند که نقش مهمی در عملکرد عضلات، عصب، عملکرد قلب و کنترل قند خون ایفا می کند.

 

چنانچه تصور می کنید بدنتان با کمبود منیزیم مواجه است ، پزشکتان می تواند آزمایشی برای تعیین سطح میزان منیزیم خونتان انجام دهد و در صورت نیاز برایتان مکمل تجویز کند. اما اگر یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارید به احتمال زیاد منیزم مورد نیازتان را از غذا دریافت خواهید کرد ( 320 میلی گرم در روز برای زنان 40 سال و بالاتر ).منیزیم در مواد غذایی از جمله ، سبزیجات با برگ سبز، لوبیا، سویا، آجیل ها، دانه ها و آووکادو موجود است. مصرف بیش از حد منیزیم لزوما با خطر سلامتی همراه نیست ولی ممکن است با ایجاد اسهال، تهوع و یا درد روبه رو شوید.

 

خطرات مصرف منیزیم

 

•    عوارض جانبی: مکمل های منیزیم می توانند باعث تهوع، دل پیچه و اسهال شوند. مکمل های منیزیم غالبا باعث نرم شدن مدفوع می شوند.
•    
تداخلات دارویی: مکمل منیزیم ممکن است با مصرف برخی داروها مثل داروهای ادرارآور، داروهای قلب یا آنتی بیوتیک ها تداخل داشته باشند. پس درصورتی که داروهای خاصی مصرف می کنید، قبل از مصرف مکمل منیزیم با مراقبین سلامت مشورت نمایید.  
•    
خطرات: افراد مبتلا به بیماری دیابت، بیماری روده، بیماری قلبی یا بیماری کلیه قبل از مشورت با مراقبین سلامت نباید خودسرانه مکمل منیزیم مصرف کنند.
همچنین مصرف دوزهای بسیار بالا می تواند خطرناک و کشنده باشد.

 

مزایای مصرف منیزیم چیست؟

 

همانطور که می دانید منیزیم یک ماده معدنی است که برای کارکرد بدن لازم و حیاتی می باشد. مزایای مصرف منیزیم عبارت اند از کمک به نرمال نگه داشتن فشارخون، قوی کردن استخوان ها و ثابت نگه داشتن ریتم قلب.افرادی که منیزیم را کمتر از مقدار توصیه شده مصرف می کنند، بیشتر دچار نشانه های التهاب خواهند شد که التهاب نیز به نوبه خود با بیماری های قلبی، دیابت و برخی سرطان ها ارتباط دارد. مصرف مقدار کمی از منیزیم عامل خطری برای استئوپورز به شمار می رود.


برخی شواهد نشان می دهند که خوردن غذاهای غنی از منیزیم و سایر مواد معدنی می تواند به پیشگیری از فشارخون بالا در افرادی با نشانه های پیش فشارخون بالا کمک کند.استفاده از منیزیم به صورت درون وریدی یا تزریقی در مقابله  برخی بیماری ها مثل اکلامپسیا در طول بارداری و حملات شدید آسم به بیمار کمک شایانی می کند. منیزیم ماده اصلی در بیشتر داروهای آنتی اسید و ملین هاست.

 

مصرف منیزیم

 

کمبود شدید منیزیم بسیار نادر رخ می دهد که احتمال رخ دادن آن در بیماری هایی چون :

•    بیماران کلیوی
•    بیماری کرون یا سایر بیماری هایی که بر هضم تاثیر می گذارند
•    مشکلات پاراتیروئید
•    مصرف داروهای خاص برای دیابت و سرطان
•    افراد مسن و سالمند
•    مصرف زیاد مشروبات الکلی


بازدارنده های پمپ پروتئین (PPI) که نوعی دارو برای درمان رفلاکس اسید معده هستند، نمونه هایی از دارو ها که با کم شدن سطح منیزیم ارتباط دارند ، شامل دکسلانزوپرازول، ازومراپرازول، لانزوپرازول، امپرازول، پانتوپرازول و رابپرازول می باشند. اگر هریک از این داروها را در طولانی مدت مصرف می کنید، مراقبین سلامت ممکن است سطح منیزیم خونتان را با آزمایش خون بررسی نمایند.

 

پیشگیری از کمبود منیزیم

 

برای پیشگیری از کمبود منیزیم نیاز هست تا در هر وعده غذایی، نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات رنگارنگ پر کنند که شامل سبزیجات منجمد که مقرون به صرفه و آماده برای خوردن هستند، می شود.غلات نیز حاوی میزان فیبر بالایی می باشند هرچند لازم است غلات سفید- مانند برنج سفید- با غلات کامل، جایگزین یا این دو با هم ترکیب و میل شوند.

 

خوردن سه وعده غلات کامل در روز، علاوه بر افزایش دریافت فیبر، ویتامین های گروه B و مواد معدنی مهم مانند آهن، روی، مس و منیزیم را نیز به بدن می رساند.حبوبات دارای فیبر بالایی می باشند و به سلامت دستگاه گوارش بسیار کمک می کنند. با خوردن منظم لوبیا و عدس، خطر پولیپ های روده بزرگ سرطانی کاهش می دهید.خشکبار و دانه ها از مواد غذایی مناسب برای پیشگیری ابتلا به سرطان روده می باشد. فیبر، چربی سالم و آنتی اکسیدان های موجود در این مواد خوراکی همگی خاصیت ضد سرطانی دارند.

 

اسفناج و خرما سرشار از منیزیم

 

اسفناج یکی از سبزی‌های بومی ایران می باشد  که کاشت آن در کشورهای آسیایی و خاورمیانه به دو هزار سال قبل برمی گردد. امروزه هلند و آمریکا بزرگترین تولیدکنندگان تجاری اسفناج می باشند.می توان این خوراکی با ارزش را  منبع فوق‌العاده‌ای از کاروتن، ویتامین C و K و اسید فولیک دانست که سرشار از منیزیم، آهن، منگنز و ویتامین B۲ می باشد. همچنین لازم به ذکر است که  منبع بسیار خوبی برای ویتامین‌هایی چون  E، B۱ و B۶  به شمار می‌ رود.منیزیم موجود در اسفناج در کاهش فشار خون تاثیر چشمگیری دارد. خاصیت منیزیم در کاهش فشار خون در آزمایشات بالینی متعددی اثبات شده است. این ماده همچنین افراد را از مصرف داروهای ضد فشار که به کمبود منیزیم منجر می ‌شوند، بی نیاز می نماید.

 

خرما ماده غذایی دیگریست که سرشار از منیزیم ضد سرطان می باشد .

 

خرما کثیرالغذا و دارای ویتامین ب و ث و قند و سلولز و مواد آلبومینوئیدی و املاح معدنی است و بعلت داشتن منیزیم ضد سرطان است.طبق آزمایش های علمی اخیر ثابت گردیده است که خرما دارای ارزش غذائی زیادی است و مصرف آن برای ورزشکاران ، غذائی عالی و ایده آل محسوب می شود .خرما دارای ویتامین «آ» و «ب» و کلسیم و فسفر، آهن و منیزیم است . نقصان منیزیم در بدن، زمینه را برای ابتلا به بیماری سرطان فراهم می آورد و خرما دارای مقدار فراوانی منیزیم است که وقتی مصرف شود احتیاج بدن ما را دفع می کند .

 

منیزیم علاوه بر حفظ ارگان های بدن باعث حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو نیز می شود. منیزیم در مواد غذایی چون سبزیجات دارای برگ سبز و آجیل یافت می شود.لازم به ذکر است تئین موجب کاهش مقدار منیزیم داخل سلول ها می شود. منیزیم ماده ای است که در سلول ها قرار دارد تا با انواع سرطان ها مبارزه کند و با نوشیدن چای این ماده مفید از بدن خارج می شود.

 

کنجد سرشار از منیزیم

 

روغن کنجد دارای سطح بالایی از ویتامین K و منیزیم  می باشد که اثر ضد سرطان زایی فوق العاده ای بر بدن دارد. روغن کنجد یک منبع غنی از روغن های طبیعی، لیگنان، آنتی اکسیدان ها، پروتئین، فیبر غذایی و ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم، ویتامین B و ویتامین E هست.


مزایای تغذیه قوی روغن کنجد عبارتند از:

توانایی آن ها برای جلوگیری از سرطان، بهبود سلامت قلب، فشار خون پایین، ساختن استخوان های قوی، افزایش باروری مردان و جلوگیری از دیابت. آن ها همچنین به درمان اختلالات خواب کمک می کنند، بهبود هضم، کاهش التهاب، افزایش تنفس، کمک به مراقبت های دندان و حذف افسردگی و استرس مزمن نیز می شود. 

 

مواد ازبین برنده منیزیم

 

مطالعات قبلی ما نشان داد که لوزارتان به عنوان یک داروی گشاد کننده رگی و یک آنتی اکسیدان سبب کاهش نفروتوکسیسیتی ناشی از سیس پلاتین در جنس نر می شود اما اثری در جنس ماده نداشته و از سوی دیگر سیس پلاتین سبب کاهش غلظت منیزیم خون می گردد بنابراین تحقیق حاضر حاکی از آن است در صورتی که کاهش منیزیم خون با تجویز منیزیم خوراکی جبران شود لوزارتان می تواند سبب بهبود نفروتوکسیسیتی شود .

 

منیزیم ضد سرطان

  حبوبات سرشار از منیزیم

 

یک پیمانه از حبوبات تقریبا ۱۳ گرم فیبر فراهم می ‌کند. همین مقدار قادر است نیمی از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند. این مواد همچنین سرشار از پروتئین (تقریبا ۱۵ گرم به ازای هر پیمانه) و مواد مغذی کلیدی همچون پتاسیم و منیزیم می باشند. لوبیای قرمز و چیتی دارای آنتی اکسیدان بسیار بالایی هستند. لوبیای سیاه نیز می ‌تواند انتخاب عالی برای شما باشد.

 

هندوانه

 

 هندوانه میوه ای شیرین و آبدار است که نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم می گردد، بلکه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد. هندوانه منبع غنی پیش ساز ویتامینA  و ویتامین C  و همچنین منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدانی بنام لیکوپن می باشد. هندوانه از لحاظ ویتامین های گروهBنیز که برای تولید انرژی لازم می باشند، غنی است و منبع خوبی از منیزیم، پتاسیم و فیبر غذایی می باشد. امروزه به دلیل تغییرات شرایط محیطی و سبک زندگی آمار سرطان رو به افزایش هست . هندوانه مانند سایر میوه ها و سبزیجات، به علت برخورداری از  مقادیر بالای لیکوپن و منیزیم  ویتامین A و C و خاصیت آنتی اکسیدانی این ترکیبات، خطر ابتلا به سرطان را بسیار کمتر می کند. لیکوپن موجود در هندوانه تکثیر سلولی در سرطان پروستات را  نیز به طور چشمگیری کم می کند.

 

کاهش مصرف منیزیم و رویا رویی با سرطان لوزالمعده

 

تجزیه و تحلیل داده ها از یک گروه 66806 زن و مرد بین 50 تا 76 سال که در مطالعه ویتامین ها و شیوه زندگی (VITAL) شرکت کردند نشان داد که هر 100 میلی گرم در روز کاهش در مصرف منیزیم با 24٪ افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می دهد. از این حیث ، مصرف منیزیم به مقدار مناسب از منابع غذایی از جمله سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج ، حبوبات ، مغزها ، دانه ها ، غلات سبوس دار و غذاهای حاوی فیبر غذایی ، ماهی ، لبنیات و گوشت بدون چربی ممکن است برای کاهش خطر سرطان لوزالمعده مفید باشد.

 

سخن پایانی

 

سرطان یکی از بیماری های رایجی بوده که هر روزه افراد زیادی با آن مواجه می شوند. به همین دلیل شناخت علائم شایع و  انواع مختلف این بیماری در تشخیص زودهنگام آن تاثیر گذار خواهد بود .شناخت به موقع هر بیماری می تواند در درمان آن موثر بوده و از بسیاری از هزینه های بعدی درمانی پیشگیری به عمل آورد.

اگرچه ابتلا به سرطان بنا به علت های ژنتیکی بسیار شایع هست ولی روش زندگی و داشتن رژیم غذایی مناسب و عادت های هر روزه افراد تاثیر بسیار مهمی در ابتلا به این بیماری دارد. امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند که اگر فرد روش زندگی سالمی داشته و به تغذیه و سلامت خود اهمیت دهد، از ابتلا به انواع بیماری ها از جمله مدل های مختلف سرطان ایمن خواهد بود.

 

بسیاری از علائم شایع سرطان مانند خون در مدفوع، بزاق های خونی، ترشحات سینه، سرفه های مداوم و غیر طبیعی و... می توانند افراد را در شناخت هر چه سریعتر بیماری کمک کنند. در صورتی که بتوان بیماری را به سرعت شناخت و برای درمان اقدام نمود، در بسیاری از هزینه های درمان صرفه جویی خواهد شد. اما به طور کلی درمان سرطان بسیار پرهزینه بوده و بسیاری از خانواده های درگیر را با مشکل تامین مالی رو به رو می سازد. از این حیث  موسسه های حمایتی بسیاری در این جهت فعالیت کرده و افراد مبتلا را یاری می رسانند.

این مرکز اقدام به اجاره استند های گل تسلیت نموده که می توانید در جهت اجاره  استند تسلیت ، تاج گل خیریه و سفارش استند تسلیت و سفارش تاج گل خیریه  به این مرکز مراجعه نمایید. شما برای کمک های غیرمستقیم به این انجمن های خیریه می توانید استندهای تسلیت و تاج گل خیریه را از این مراکز اجاره کرده و از این طریق به بیماران سرطانی در خرید دارو و تامین هزینه های شیمی درمانی یاری رسانید.

 

تعداد بازدید : 2191

ثبت نظر

ارسال