Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 10 و 25 دقیقه

درمان سرطان در منزل چگونه انجام می شود؟

درمان سرطان در منزل

گاهی میتوان درمان سرطان را به جای بیمارستان یا کلینیک در منزل انجام داد. اهمیت این موضوع بسیار مورد تاکید می باشد، این روش در سال های اخیر، در کل دنیا از استقبال زیادی برخوردار شده است به علت این که هم هزینه بیمارستان را برای دولت کم می کند

پنجشنبه 22 مهر 1400 ساعت 23:39

درمان سرطان ممکن است یکی از انواع جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، پرتو درمانی و درمان بیولوژیک (ایمنوتراپی) یا مجموعه ای چند روش ذکر شده باشد. در تمام این روش ها، سلول های سرطانی از  بین می روند. ضمن اینکه  همراه با از بین رفتن سلول های سرطانی، تعدادی از سلول های سالم نیز  تخریب می گردند و این رخداد، دلیل بروز عوارض جانبی درمان سرطان می باشد. رشد غیر قابل کنترل سلول های غیر طبیعی در هر نقطه از بدن را سرطان می نامیم. بیش از 200 نوع سرطان وجود دارد. هر چیزی ممکن است باعث ایجاد یک سلول غیر طبیعی شود که سرطان را به وجود بیاورد. آنچه مهم است، تشخیص به موقع سرطان می باشد که امید به اثربخشی درمان را به دنبال دارد

سرطان یک واژهٔ گسترده است که برای توصیف گروهی از بیماری‌ها به کار می‌رود که بیش از ۲۷۰ نوع دارد و روی ارگان‌ها یا بافت‌های به خصوصی از بدن تأثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر، سرطان بیماری سلول‌هاست و انواع آن با یک مشکل شروع می‌شود. آسان‌ترین تعریف برای سرطان، انحراف رشد و تکثیر سلول‌های بدن از مسیر طبیعی خود است.

سرطان در واقع یک بیماری نام آشنایی است که در قرن ها پیش وجود داشته و همواره مورد توجه دانشمندان و مردم عادی بوده و به عنوان یک بیماری لاعلاج خود را نشان داده است و از طرفی بعد از کنترل بیماری های عفونی جایگاه ویژه ای در جهت نیاز به پژوهش و تحقیقات به خود اختصاص داده است.

 

سرطان از سلول آغاز می شود که خود سازنده بافت های بدن می باشد و بافت ها اندام ها را می سازند .به طور طبیعی سلول ها رشد کرده و بر اساس نیاز بدن به سلول های جدیدتر تقسیم می شوند.وقتی که سلول ها پیر می شوند، می میرند و سلول های جدید جایگزین آنها می شوند .گاهی این روند طبیعی دچار اشکال می شود.

سلول های جدید زمانی که بدن به آنها نیاز ندارد به وجود آمده و سلول های پیر که باید از بین بروند به حیات خود ادامه میدهند .این تجمع بیش از حد سلول ها ایجاد توده های بافتی می کند که تومور نامیده می شود.


تومورها دو دسته اند:


  • 1-تومور های خوش خیم :
    - تهدید کننده حیات نیستند.
    - معمولأ قابل درمان هستند و به ندرت عود می کنند.
    - سلول های آنها به بافت های اطراف تهاجم نمی کنند.
    - سلول های آنها به نقاط دیگر بدن گسترش نمی یابند.

  • 2- تومورهای بدخیم :
    - تهدید کننده حیات هستند.
    - بعد از درمان احتمال عود زیاد است.
    - سلول های آنها به بافت های اطراف حمله می کنند.
    -سلول های آنها از راه خون و سیستم لنفاوی به قسمت های دیگر بدن گسترش می یابند.

 

انواع سرطان کدام است؟


بدن انسان از تعداد زیادی سلول مختلف تشکیل شده استکه هریک ممکن است غیرطبیعی شوند و به همین دلیل انواع مختلف سرطان را پدید بیاورند.
سرطان ریه ، سرطان پستان ، سرطان استخوان ، سرطان کلیه ، سرطان مری ، سرطان پروستات ، سرطان تخمدان ، سرطان مغز ، سرطان پوست ، سرطان کبد ، سرطان معده ، سرطان خون ، سرطان روده بزرگ و ..


علایم سرطان چیست؟


علائم بیماری با توجه به محل ایجاد سرطان، می تواند به صورت های متفاوت خود را نشان دهد، ولی به طور کلی درصورت دارا بودن علائم هشدار دهنده زیر لازم است سریعاٌ به پزشک مراجعه کنید.


- تغییر در عادات دفع مدفوع یا ادرار مانند یبوست یا اسهال غیرطبیعی و به مدت طولانی
- زخمی که بهبود و التیام نمی یابد.
- خونریزی یا ترشح غیر طبیعی از واژن، مثانه، مقعد و نوک پستان .
- توده یا برآمدگی در پستان یا هر جای دیگر بدن
 - اشکال در بلع یا هضم غذا
- هرگونه تغییر )رنگ، اندازه و (...در زگیل یا خال های موجود در بدن
- استفراغ یا سرفه خونی
- سرفه ویا گرفتگی صدا به مدت طولانی
- بی اشتهایی یا کاهش وزن بدون علت مشخص

 

هدف از درمان سرطان


روش های درمان سرطان با استفاده از جراحی، پرتو درمانی، داروها و سایر روش های درمانی برای کوچک کردن سرطان یا متوقف کردن پیشرفت سرطان است. راه های درمان زیادی وجود دارد که بسته به وضعیت خاص شما ممکن است یک روش درمانی دریافت کرده یا ترکیبی از دو روش را برای بهبودی خود دریافت کنید.

هدف از درمان سرطان رسیدن به درمانی برای بیماری شما می باشد که یک طول عمر عادی را برای شما به ارمغان می آورد. بسته به نوع سرطان شما ممکن است، در مان شما میسر باشد یا نباشد. موردی دیگری که وجود دارد این است که راه درمان برای کوچک کردن یا کند کردن رشد سرطان است تا مدت زمان طولانی بدون علامت به زندگی زیبای خودتان ادامه دهید.


درمان اولیه سرطان:


 هدف از این درمان این می باشد که به طور کامل سرطان را از بدن شما خارج می کنند و یا تمام سلول های سرطانی را از بین می برند. از هر گونه درمان سرطان می توان به عنوان یک درمان اصلی استفاده کرد، اما متداول ترین نوع درمان اولیه برای سرطان های شایع، جراحی است.

 

درمان کمکی سرطان:


با توجه به اینکه ممکن است سلول های سرطانی بعد از درمان اولیه باقی بمانند، این درمان به از بین بردن یا کاهش احتمال بازگشت مجدد سرطان کمک بسزایی می کند. از هر گونه درمان سرطان می توان به عنوان درمان کمکی استفاده کرد از جمله: شیمی درمانی، پرتو درمانی و هورمون درمانی و ... .

 

انواع سرطان کدام است؟

 

درمان تسکین دهنده سرطان:


این درمان به تسکین عوارض جانبی درمان یا علائم ناشی از خود سرطان کمک می کند. جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی همگی برای تسکین علائم مورد استفاده قرار می گیرند. در کنار این موارد استفاده از داروها ممکن است درد، تنگی نفس و ... را تسکین دهند. همچنین قابل ذکر می باشد که درمان تسکین دهنده می تواند همزمان با سایر روش های درمانی که برای درمان سرطان شما در نظر گرفته شده مورد استفاده واقع شوند.

 

راه های درمان سرطان


راه های بسیاری در معالجه و تشخیص سرطان وجود دارد. گزینه های درمانی شما به عوامل مختلفی مانند نوع و مرحله سرطان، سلامت عمومی و ترجیحات شما بستگی دارد. شما و پزشک مربوطه با هم می توانید از مزایا و خطرات ناشی از هر درمان سرطان برای اینکه کدام یک از روش ها برای شما بهتر و مفید تر است، استفاده کنید .

 

درمان سرطان در منزل


گاهی میتوان درمان سرطان را به جای بیمارستان یا کلینیک در منزل انجام داد. اهمیت این موضوع بسیار مورد تاکید می باشد، این روش در سال های اخیر، در کل دنیا از استقبال زیادی برخوردار شده است به علت این که هم هزینه بیمارستان را برای دولت کم می کند و علاوه بر آن راحتی هایی دارد که از جمله: کمتر قرار گرفتن در معرض عفونت های داخل بیمارستان، بستری محدود و هم چنین عوارض جانبی بیمارستان، فوایدی که برای اطرافیان و همراهان نیز دارد زیرا این عارضه باعث کمتر شدن هزینه در منزل خواهد شد.

از درمان سرطان در منزل قرصها، شیمی درمانی وریدی،آنتی بیوتیک های وریدی، تزریقات زیرجلدی، تزریقات عضلانی و تعداد دیگری از درمان ها را می توان در منزل انجام داد.

در این باره با پزشک خود صحبت کنید.مصرف به موقع داروها و توجه به عوارض جانبی احتمالی اهمیت دارد.معمولاً یک پرستار آموزش دیده به منزل شما می آید تا علاوه بر آموزش نحوه درمان در منزل را کنترل کند.


برای درمان سرطان در منزل بیمار چه کارمیتواند بکند ؟


قرص ها


قرص های خوراکی را دقیقاً همانطور که به شما گفته شده است مصرف کنید. برای مصرف به موقع داروها در نیمه های شب در صورت لزوم برای بیدار شدن از ساعت زنگدار استفاده کنید. برای خودداری از بلند شدن از بستر داروها و یک لیوان آب را کنار خود بگذارید. اگر قرص ها یک بار در روز مصرف میشوند. شاید بخواهید آنها را برای جلوگیری از عوارضی مانند حالت تهوع قبل از خواب مصرف کنید. دربارۀ بهترین زمان مصرف داروها با پزشک مشورت کنید.

دربارۀ هرگونه عارضه جانبی احتمالی و نحوه مقابله با آن با پزشک مشورت کنید. به عنوان مثال اگر داروهای شما منجر به حالت تهوع می شوند آیا می توانید آن را قبل از غذا استفاده کنید؟ آیا داروی دیگری برای رفع این مشکل وجود دارد؟ تمامی داروها را دور از دسترس اطفال نگه دارید. قبل از شکستن یا خرد کردن قرصها با پزشک یا داروساز مشورت کنید. گاهی اگر داروها شکسته شده یا محتویات آنها خارج شود برای فرد خطرناک است.

 

داروهای تزریقی


وریدی


معمولاً یک پرستار آموزش دیده به منزل شما می آید تا داروهای تزریقی وریدی را به شما بدهد یا درباره نحوه تزریق به شما و خانواده آموزش دهد.

 

تزریقات (زیر جلدی یا عضلانی)


قبل از شروع دستان خود را با آب و صابون به خوبی بشویید. داروها را مطابق دستور پزشک استفاده کنید.مراقب باشید که میزان دارو در سرنگ به اندازه تجویز شده باشد.

سطح پوست را با الکل تمیز کرده و بگذارید قبل از تزریق برای ٣٠ ثانیه خشک شود. اگر قبل از تزریق متوجه شدید که سرنگ استریل نیست آن را دور بریزید و از سرنگ و سوزن جدید استفاده کنید. برای هر تزریق از ناحیه مختلفی از بدن استفاده کنید.برای تزریقات زیرجلدی محلی را با فاصله حداقل سانتیمتر2/5  از محل قبلی در نظر بگیرید. برای تزریقات عضلانی مناطق مناسب را در بدن مشخص کنید.

محل تزریقات قبلی را از نظر عفونت شامل قرمزی، گرما، تورم، درد بررسی کنید. افزایش درجه حرارت بدن بیشتر از ٣٨ درجه میتواند علامت عفونت باشد.سوزن ها و سرنگ های استفاده شده را در قوطی سربسته دور بریزید. همچنین میتوانید دربارۀ نگهداری قوطی سوزن استفاده شده از پرستار سؤال کنید. ظرف حاوی سوزن را از دسترس اطفال و سایرین دور نگه دارید.

 

 شیمی درمانی می تواند در مکان های مختلف داده شود:

 


در خانه، در مطب پزشک، کلینیک یا بخش سرپایی . اغلب بیماران درمان خود را به شکل  سرپایی می گیرند و بستری نمی گردند. بعضی مواقع  بیماری که شیمی درمانی برای وی شروع می گردد ، ممکن است برای مدت کوتاهی به دلیل مشاهده دقیق اثر داروها و هر گونه نیاز به تغییرات الزم ،در بیمارستان بستری گردد.

 

عوارض جانبی شایع شیمی درمانی عبارتند از :


 تهوع
 استفراغ
 یبوست
 اسهال
 زخم دهان
 ابتلا به عفونت
 خونریزی
 کم خونی
 ریزش مو
 خستگی
 افزایش احتمال ایجاد خونمردگی
 عوارض پوستی
 بی اشتهایی
 مشکلات بارداری و باروری

 

وظیفه شیمی درمانی برای بیمار:


 تقسیم سلولی را معیوب نموده یا از آن جلوگیری می کنند. این کاری است که داروهایی با سمیت سلولی انجام می نمایند.
 
منبع غذای سلول را هدف قرار دهند و اجازه ندهند هورمون‌ها و آنزیم‌های لازم به سلول سرطانی دسترسی یابد.
 
سلول‌های سرطانی را ترغیب به خودکشی نماید. در اصطلاح پزشکی این امر را خزان یاخته‌ای می نامند.
 
پیشگیری از تشکیل و رشد مویرگ‌های تازه که وظیفه‌ی خون‌رسانی به غده‌ی سرطانی را به عهده دارند. ضمن اینکه تاثیرگذاری این روش در سال‌های اخیر بسیار کاربردی و مورد تایید بوده است.

 

برای درمان سرطان در منزل مراقبین چه کار میتوانند بکنند؟


در صورت عدم توانایی بیمار نحوه استفاده از داروها را فرا بگیرید. اگر شما تزریقات را انجام میدهید مراقب تماس با سوزن باشید. قبل از شروع تزریق قوطی نگهداری سوزن را نزدیک بیمار بگذارید. به محض اتمام تزریق سوزن وسرنگ را در قوطی بریزید. قبل از دور انداختن سوزن درپوش آن را نگذارید. شمارۀ تلفن تماس پزشک را همراه داشته باشید. اگر پرستار برای کمک به شما به منزل میآید شمارۀ تماس او را هم برای پرسیدن سؤالات در اختیار
داشته باشید.


در موارد زیر با پزشک تماس بگیرید .
•    نیاز به تجویز مجدد داروهای قبلی
•    ریختن یا از بین رفتن داروها یا استفراغ داروهای خورده شده.
•    اگر هر فردی غیر از بیمار داروهای وی را استفاده کرده باشد.
•    فراموشی در استفاده یک نوبت دارو
•    قرمزی، گرما، تورم و ترشح یا درد از محل تزریق
•    تب بالای ٣٨ درجه از طریق دهان
•    عوارض جانبی شامل: تهوع استفراغ، اسهال یا درد
•    عدم توانایی تجویز یا استفاده از داروها به هر دلیل
•    ایجاد خارش، سرگیجه، تنگی نفس و کهیر یا هر گونه علامتی از واکنش حساسیتی بعد از تزریق در این صورت قبل از تماس با پزشک با اورژانس تماس بگیرید.

 

درمان سرطان

 

با رعایت نکات زیر در منزل به درمان سرطان کمک کنید


برنامه ی تغذیه ای مناسب تهیه کنید :


 غذاهایی که به مقدار کم نیاز دارید و یا غذاهایی که نیاز به آماده سازی ندارند را همیشه در دسترس داشته باشید. با یک مشاور تغذیه یا پزشک معالج خود در مورد مشکلات تغذیه ای خود مشورت کنید.

 مثبت اندیشیدن:


داشتن روحیه خوب، کسب اطلاعات کافی در مورد بیماری و درمان آن و یافتن روش هایی برای مقابله با عوارض جانبی، همه و همه می توانند به کاهش نگرانی و هیجان و در نتیجه بهبود اشتهای شما کمک کنند.

 

رژیم غذایی سالم داشته باشید:


افرادی که تغذیه خوبی دارند بهتر با عوارض جانبی درمان مقابله می کنند و حتی دوز بالای داروها را به خوبی تحمل می کنند. اگر تغذیه خوبی داشته باشید و کالری و پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید به خوبی قادر به تحمل عوارض درمان خواهید بود. غذاهای جدید را راحت بپذیرید و امتحان کنید زیرا ممکن است برخی مواد غذایی که قبلاً هرگز دوست نداشته اید، در طی درمان به نظرتان خوش طعم باشد.
برای این که از ابتلا به عفونت جلوگیری کنید باید نکات زیر را رعایت کنید:
•    نکات بهداشتی حیوان خانگی تان را به کس دیگری بسپارید.
•    سعی کنید به حیوان خانگی تان نزدیک نشوید زیرا حیوانات می توانند عامل انتقال عفونت به شما باشد.
•    از کلاه خنک کننده برای کاهش ریزش مو استفاده کنید.
•    مکمل های مناسب استفاده کنید و بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.
•    میزان پروتئین و کالری بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید
•    اگر تعداد پلاکت خون شما بعد از شیمی درمانی پایین بود، یاد بگیرید که در مراحل شیمی درمانی و بعد از آن چگونه از آن جلوگیری کنید.
•    اگر در معرض نور خورشید قرار گرفتید از کلاه لبه دار و کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.
•    در رژیم غذایی خود از سبزیجات ضدسرطانی مانند گوجه فرنگی و کلم بروکلی زیاد استفاده کنید.
•    اطمینان حاصل کنید آبی که می خورید سالم است.
•    تا جایی که سعی دارید بیرون از منزل غذا نخورید.
•    از خوردن سبزیجات خام،گوشت، ماهی یا هر چیز دیگری که از سلامت ان مطمئن نیستید دوری کنید.
•    با نحوه ی صحیح طبخ غذا آشنا شوید.
•    اگر نسبت به فاسد بودن مواد غذایی شک دارید آن را استفاده نکنید.
•    بهداشت شخصی را رعایت کنید.
•    بعد از دست زدن به تلفن و بعد از انجام کارهای خانه دست های خود را مکرر بشورید.
•    بعد از بازگشت به خانه و یا دست زدن به غذا دست ها را شستشو دهید.
•    از حضور در مکان های پر جمعیت دوری کنید.
•    در تماس با فردی که سرما خورده است حتماً از ماسک استفاده کنید.
•    سعی کنید از انجام کار در محیط های غیر بهداشتی دوری کنید.
•    اگر حیوان خانگی دارید آن را در داخل خانه نگه دارید.    
•    ازرویا رویی با نور آفتاب بین ساعات 11صبح تا 4بعد از ظهر خودداری شود
•    با پوشیدن لباس های پوشیده حدالمقدور از پوست بدن خود محافظت کنید.
•    با استفاده از کرم های ضدآفتاب از پوست خود محافظت کنید ).حتی در روزهای مه آلود و ابری هم از کرم ضدآفتاب استفاده کنید(
•    از کلاه برای محافظت صورت، گوش ها و گردن در برابر نور آفتاب استفاده کنید.
•    از عینک های آفتابی برای محافظت چشم ها و پوست اطراف چشم در برابر نور آفتاب استفاده کنید.

 

مراقبت های تغذیه ای عبارتند از:


1.    وعده غذایی کم حجم را در طول روز بخورید.
2.    هنگام غذا خوردن حواس تان را به تماشای تلویزیون و گوش دادن موسیقی پرت کنید.
3.    غذاهایی که در دمای یخچال و یا در دمای اتاق است را مصرف کنید.
4.    کالری های خود را بشمارید. سعی کنید از غذاهای با کالری بالا و دارای پروتئین بیشتر استفاده کنید.
5.    سعی کنید یک سوم کالری و پروتئین را در وعده صبحانه خود بگنجانید.
6.    ۵.۶ وعده در روز غذا بخورید.
7.    آب زیاد بنوشید.
8.     همیشه بسته هایی از مواد غذایی را با خود همراه داشته باشید که در صورت نیاز به آن بتوانید از آن استفاده کنید.

امروزه برای کمک به بیماران سرطانی خیریه ها تاسیس شده اند تا باری از روی دوش بیماران بردارند تا بتوانند با این بیماری بجنگند. 

 

تشخیص سرطان سینه در منزل

 

همانطور که می انید توده های سرطانی بدون درد هستند  و کمتر از 10 درصد آن ها موجب احساس درد می شوند. از این رو با مواجه یا لمس هر گونه توده در هر سنی یا علائمی در سینه به باید به یک جراح سینه رجوع نمود.توجه داشته باشید هنگام انجام خود آزمایی سینه دست ها باید پشت گردن قرار گیرد زیرا در این شرایط عضلات جداره قفسه سینه منقبض می گردد و یک سری از فرورفتگی ها که در حالت عادی دیده نمی شود، خود را نشان می دهد و اینگونه تصور می شود که پوست از پشت توسط یک طناب کشیده می شود.

 

معاینه فردی پستان هر دو یا سه ماه یک بار در اتمام دوره قاعدگی یعنی روزهای 7 یا 8 از شروع دوره قاعدگی صورت می گیرد. به محض مشاهده هر گونه نشانه یا علامت غیرطبیعی در خود آزمایی پستان سریعا به یک فوق تخصص جراحی سینه مراجعه کرده تا بررسی های لازم به موقع انجام شود.امروزه برای کمک به بیماران سرطانی خیریه ها تاسیس شده اند تا باری از روی دوش بیماران بردارند تا بتوانند با این بیماری بجنگند

 

همانطور که می دانید سرطان یک بیماری خطرناک محسوب می شود  که در جوامع امروزی به طور چشمگیری در حال افزایش می باشد.هزینه های درمان این بیماری بالاست به همین دلیل خیریه های زیادی  به هدف کمک به بیماران مبتلا سرطان تشکیل شده اند که تحت عنوان خیریه سرطان فعالیت می کنند. شما می توانید با کمک به خیریه سرطانی، از نظر روحی و مالی، خیریه سرطانی را در این کار یاری نمایید. بسیاری از خیرین این حوزه در خیریه سرطان، با ارسال تاج گل و استند تسلیت برای خانواده داغدار بیمار سرطانی،  به بازماندگان این بیماران تسلی خاطر می دهند.

تعداد بازدید : 2866

ثبت نظر

ارسال