Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 5 و 16 دقیقه

آیا ویتامین D در پیشگیری از سرطان تاثیری دارد؟

ویتامین های ضد سرطانی|ویتامین D|در چه مواد غذایی ویتامینD  وجود دارد|تأثیر مصرف ویتامین D و سرطان روده بزرگ|ارتباط ویتامین D و سرطان سینه|نقش ویتامین D در کاهش سرطان پروستات|آیا ویتامین D در کاهش سایر سرطان های نادر مفید است؟|دریافت ویتامین D از نور آفتاب|

ویتامین d به عنوان یکی از ویتامین های اساسی بدن نقش بسزایی در پیشگیری از سرطان و توقف رشد سلول های سرطانی دارد. احتمال ابتلا به انواع سرطان ها در افرادی که میزان ویتامین Dخون آن ها پایین است، در مقایسه با افرادی که ویتامین Dخونشان نرمال است، حدود ۲۰ درصد افزایش دارد.

دوشنبه 1 دی 1399 ساعت 5:21

ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن به شمار می رود و کمبود آن ممکن است بیماری های مختلفی را برای بدن ایجاد کند. همچنین بر اساس پژوهش های انجام شده، ویتامین می تواند از ابتلا به سرطان های مختلف پیشگیری کرده و رشد سلول های سرطانی را به طور چشمگیری کاهش دهد. به تازگی در کشور ژاپن مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته که نتایج مهمی را به دنبال داشته است.

 

نتیجه این تحقیقات نشان داد که مصرف ویتامین D باعث توقف رشد سلول های سرطانی شده و اندازه تومور سرطانی را کاهش می دهد.ویتامین Dعلاوه بر تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت استخوان، در بهبود ارتباطات عصبی و عملکرد عضلات نقش بسیار مهمی ایفا می کند. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد بزرگسال باید به صورت روزانه حدود ۶۰۰ واحد بین المللی از ویتامین D را استفاده نمایند. همان طور که می دانید خورشید منبع اصلی ویتامین Dمحسوب می شود.

ویتامین D چیست؟

 

همان طور که اشاره شد ویتامین D از جمله ضروری ترین ویتامین ها برای حفظ سلامت و پیشگیری از انواع بیماری ها به شمار می رود. ویتامین D علاوه بر نورخورشید، در بسیاری از مواد غذایی مانند ماهی سالمون، زرده تخم مرغ و مکمل های غذایی موجود می باشد. در نتیجه تحقیقات انجام شده، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که کمبود ویتامین D در بدن باعث ایجاد انواع سرطان ها شده و رشد سریع سلول های سرطانی را به دنبال دارد.

 

در کشور ژاپن محققین بر روی حدود ۳۳ هزار نفر از افرادی که دچار کمبود ویتامین D بودند، یک نوع آزمایش انجام دادند و اطلاعات آن را جمع آوری نمودند. افرادی که مورد آزمایش قرار گرفتند حدود ۴۰ تا ۶۹ ساله بودند. این افراد در طول مدت ۱۶ سال به صورت مداوم زیر نظر پزشکان بودند و وضعیت جسمی شان مورد بررسی قرار می گرفت. پس از طی این مدت، در بین افراد شرکت کننده حدود ۳۳۰۱ نفر مبتلا به سرطان شدند.نتیجه این تحقیق ثابت کرد احتمال ابتلا به انواع سرطان ها در افرادی که میزان ویتامین D خون آن ها پایین است، در مقایسه با افرادی که ویتامین D خونشان نرمال است، حدود ۲۰ درصد افزایش دارد.

 

همچنین نتیجه این مطالعات نشان داد که در افرادی که ویتامین D بالایی دارند، خطر ابتلا به سرطان کبد حدود 30 الی 50 درصد کاهش می یابد.به گفته دانشمندان و محققین در آزمایش های بعدی، باید میزان غلظت ویتامین D خون مشخص شود تا بتوان نتیجه گیری نمود که چه میزان از ویتامین  می تواند در پیشگیری از سرطان تأثیرگذار باشد. به طور کلی می توان گفت که وجود ویتامین D در خون بسیار لازم و ضروری است و در صورت کمبود این ویتامین در بدن باید از مکمل های آن استفاده نمود.

 

در چه مواد غذایی ویتامین وجود دارد؟

 

ویتامیندر انواع مواد غذایی یافت می شود که از مهم ترین آن ها می توان به فرآورده های لبنی مانند شیر، آرد، غلات، مارگارین و فرآورده های مرتبط با آن ها، فرآورده هایی که حاوی سویا هستند، و آب میوه هایی که دارای آب میوه خالص و طبیعی هستند، اشاره نمود. امروزه برای غنی سازی فرآورده های لبنی و به خصوص شیر، مقدار مناسبی از ویتامین D را به آن اضافه می کنند.

به تازگی فرآیند غنی سازی ماست نیز با استفاده از ویتامین D انجام می شود. به طور معمول فرآیند غنی سازی فرآورده های لبنی دیگر مانند بستنی، پنیر و سایر لبنیات به وسیله ویتامین Dانجام نمی شود. برای آگاهی از غنی بودن مواد غذایی به ویتامین D باید نوشته روی محصول را مطالعه نمایید. میزان ویتامین D در مکمل های غذایی و انواع مولتی ویتامین ها به طور معمول بین 10 الی 400 متغیر است.

 

تأثیر مصرف ویتامین D و سرطان روده بزرگ

 

در یک مطالعه و تحقیق همه گیر شناسی، محققان به این نتیجه رسیدند که بالا بودن سطح ویتامین D در بدن باعث پیشگیری از سرطان روده بزرگ و راست روده شده و روند رشد تومور سرطانی را با اختلال مواجه می کند.

 

تأثیر مصرف ویتامین D و سرطان روده بزرگ

 

ارتباط ویتامین D و سرطان سینه

 

در این زمینه نیز مطالعات متعددی توسط دانشمندان صورت گرفته که نتایج متناقض را به دنبال داشت. بر اساس این نتایج، می توان گفت که بین سرطان پستان و مصرف ویتامین D رابطه معکوس وجود دارد. در بسیاری از تحقیقات صورت گرفته هیچ گونه نتیجه مثبتی مشاهده نشده است و افرادی که میزان ویتامین D خون آن ها بالاتر بود خطر ابتلا به سرطان پستان نیز در آن ها بیشتر بود.

همچنین در یک تحقیق دیگر که بر روی افراد مختلف انجام گرفت، ثابت شد زنانی که میزان ویتامین D بالاتری دارند، کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند. بنابراین نتیجه تحقیقات در این زمینه متناقض بوده و نیاز به بررسی دقیق تر دارد.

 

نقش ویتامین D در کاهش سرطان پروستات

 

بسیاری از مطالعات جغرافیایی انجام شده بر روی افراد مختلف نشان می دهد خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که به صورت روزانه از طریق نور آفتاب ویتامین D دریافت می کنند، بسیار کمتر از سایرین می باشد. برخی از محققین نیز عقیده دارند که بالا بودن میزان ویتامین D خون باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات می گردد. در حالی که این تحقیق هیچ گاه ثابت نشده و تنها به صورت نظریه باقی مانده  است.

دانشمندان یک مطالعه بسیار وسیع و بزرگ بر روی مردانی که یک سال پس از انجام آزمایش خون به سرطان پروستات مبتلا شده بودند، انجام دادند. نتیجه این تحقیق ثابت کرد که بالا بودن میزان ویتامین D خون هیچ رابطه ای با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات ندارد. در واقع بر اساس نتایج به دست آمده، بالاتر بودن میزان ویتامین D می تواند خطر ابتلا به بیماری های تهاجمی را افزایش دهد.

مصرف ویتامین D و سرطان لوزالمعده

 

شواهدی که در این زمینه به دست آمده بسیار در تناقض است و هنوز دانشمندان به نتیجه مشخصی دست پیدا نکردند. در مطالعه ای که بر روی ۱۲۰۰۰ نفر از افراد بزرگسال انجام گرفت محققان به این نتیجه دست یافتند، افرادی که در طول زندگی خود میزان ویتامین D مناسبی دریافت می کنند، نسبت به افرادی که ویتامین D پایینی دارند، با کاهش چشمگیر سرطان پروستات رو به رو هستند.

 

آیا ویتامین D در کاهش سایر سرطان های نادر مفید است؟

 

دانشمندان با بررسی و تحلیل داده های انجام گرفته در زمینه تأثیرگذاری مصرف ویتامین D بر روی ۷ نوع از سرطان های نادر به نتایج جدیدی دست پیدا کردند.  این آزمایش بر روی حدود ۱۲۰۰۰ مرد و زن انجام گرفت و محققین افراد شرکت کننده را بر اساس تاریخ نمونه گیری با یکدیگر تطبیق دادند. پی از تحلیل و بررسی داده های صورت گرفته، هیچ رابطه کلی میان سرطان لنفوم غیر هوچکین و سرطان لایه درونی رحم، مری، معده، کلیه و تخمدان با ویتامین D مشاهده نشد.

 

آیا ویتامین D در کاهش سایر سرطان های نادر مفید است؟

 

ویتامین D با تغییر کدام یک از مکانیسم های بدن باعث کاهش خطر سرطان می گردد؟

 

مکانیسم هایی که توسط ویتامین D تغییر کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند هنوز مشخص نیستند و دانشمندان در حال تحقیق و مطالعه در این زمینه می باشند. شواهد به دست آمده بر اساس مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که ویتامین Dاز مهمترین پیش برنده و راه انداز تمایز سلولی به شمار می رود. همچنین نتیجه این آزمایش نشان داد که ویتامین D مرگ برنامه ریزی شده سلول ها را تحریک کرده و رشد و تکثیر سلول های سرطانی را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

 

در واقع ویتامین D با ورود به خون بر روی گیرنده ویتامین D متصل شده و از این طریق کارکرد سلول های سرطانی را تحت تأثیر خود قرار می دهد. گیرنده ویتامین D وظیفه تنظیم نمودن نسخه برداری ژن را بر عهده دارد.

 

برخی از ژن های تنظیم شده توسط ویتامین D پروتئین کالبیندین را تولید می کنند. در واقع هر دو نوع از پروتئین های مورد نظر در جذب کلسیم توسط روده ها نقش دارند. ژن Cyp3a4  یکی دیگر از ژن هایی هست که تنظیم نمودن آن بر عهده ویتامین D صورت می گیرد. فرآورده های ژن Cyp3a4 باعث سم زدایی اسید صفرا می شود.

 

بنابراین بسیاری از دانشمندان حدس می زنند که LCA باعث صدمه زدن به DNA سلول های روده شده و احتمال پیشبرد و راه اندازی سرطان زایی روده بزرگ را به همراه دارد. همچنین امکان دارد که ویتامین D با تحریک آنزیم سم زدا، نقش محافظت کننده روده بر علیه سرطان را ایفا کند.

آیا دریافت ویتامین D از نور آفتاب باعث ابتلا به سرطان پوست می شود؟

 

همان طور که می دانید ویتامین D مورد نیاز بدن توسط مواد غذایی که روزانه مصرف می کنیم، دریافت می شود. اما بخش بسیار بزرگی از ویتامین D در نور خورشید وجود دارد و شما می توانید در معرض نور آفتاب قرار گرفته و ویتامین D مورد نیاز برای بدن را دریافت نمایید. اما بسیاری از دانشمندان بر این باورند که قرار گرفتن در معرض آفتاب در طولانی مدت ممکن است بیماری های مختلف پوستی و به خصوص سرطان پوست را به دنبال داشته باشد.

 

در واقع اکثر کارشناسان و صاحب نظران متفق القول هستند که دریافت ویتامین D با استفاده از نور خورشید به صورت صد در صد تضمین شده است، اما از طرفی دیگر نمی توان از معایب آفتاب از جمله آسیب به پوست چشم پوشی نمود. برخی از کارشناسان دیگر توصیه می کنند برای دریافت ویتامین D از مکمل های آن استفاده نمایید.

 

 

تعداد بازدید : 4233

ثبت نظر

ارسال