Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 5 و 27 دقیقه

سرطان استخوان جمجمه

سرطان استخوان جمجمه|انواع سرطان های استخوان جمجمه|علائم سرطان استخوان جمجمه|

جراحی سرطان جمجمه می تواند به روش های مختلف مانند جراحی باز ، تکنیک های سنتی و جراحی های کم تهاجمی و آندوسکوپی انجام شود. اتاق عمل سرطان های استخوان جمجمه مجهز به بالاترین فناوری است که می تواند در حین عمل جراحی و در صورت نیاز به مداخله اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.

دوشنبه 17 آبان 1400 ساعت 16:42

سرطان استخوان جمجمه یکی از سرطان های نزدیک به مغز است و متخصص گوش و حلق و بینی این نوع سرطان را درمان  می کند. مولکول ها و ژن های ایجاد کننده این نوع سرطان در افراد مختلف متفاوت است. امروزه با پیشرفت علم پزشکی ، روش های جراحی مختلفی برای برداشتن سرطان در استخوان جمجمه وجود دارد. جراحان سر و گردن می توانند با درمان این سرطان بر این بیماری عصبی مسلط شوند.جراحی سرطان جمجمه می تواند به روش های مختلف مانند جراحی باز ، تکنیک های سنتی و جراحی های کم تهاجمی و آندوسکوپی انجام شود. اتاق عمل سرطان های استخوان جمجمه مجهز به بالاترین فناوری است که می تواند در حین عمل جراحی و در صورت نیاز به مداخله اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.


انواع سرطان های استخوان جمجمه


انواع مختلفی از سرطان های استخوان جمجمه وجود دارد که می توانند سرطانی و بدخیم یا غیر سرطانی و خوش خیم باشند. این سرطان ها در حفره های اطراف چشم ، بینی ، گلو و سینوس ها یا نزدیک مغز ایجاد می شوند.


علائم سرطان استخوان جمجمه


علائم و نشانه های سرطان در استخوان جمجمه بسته به محل سرطان و خوش خیم یا بدخیم بودن آن متفاوت است. علائم اولیه احتقان بینی تغییر در لحن صدا و کاهش شنوایی است. بیماران اغلب یک توده یا تورم در ناحیه گردن احساس می کنند ، به این معنی که این توده به غدد لنفاوی گسترش یافته است.با این حال ، این علائم ممکن است با سرطان نازوفارنکس یا حفره بینی یا سرطان سینوس پارانیزال همراه باشد. در صورت مشاهده این علائم ، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

 

موارد زیر علائم سرطان  جمجمه است:
- توده در گردن
- گلودرد
احتقان بینی بیش از دو هفته (مخصوصاً اگر فقط در یک طرف بینی باشد)
- تورم صورت
- بی حسی صورت
- تغییر وضعیت صورت
- تغییر موقعیت چشم
- تغییر محل قرارگیری دندان ها
- تغییر در لحن صدا (صدای بینی شما)
- خون دماغ
- کاهش شنوایی (به ویژه در یک گوش)
- درد و زنگ در گوش (به ویژه در یک گوش)
- از دست دادن سریع بینایی (به ویژه یک طرفه)
- دوربین دوچشمی
- سردرد


داشتن یک یا چند مورد از این علائم به این معنی نیست که شما دارای سرطان استخوان جمجمه هستید. با این حال ، اگر علائم بالا را دارید ، باید با پزشک خود مشورت کنید.

  • علت سرطان استخوان جمجمه
  • انواع سرطان های استخوان جمجمه


سرطان های استخوان جمجمه را می توان بر اساس ساختار سلولی آنها و همچنین موقعیت خاص سر و جمجمه طبقه بندی کرد.


استخوان جمجمه


این به ناحیه پشت بینی و چشمهای پشت سرنیزه اشاره دارد. سرطان های نخاع ، اعصاب و عروق خونی مرتبط با مغز ، سر و گردن ممکن است در این ناحیه دخیل باشند.


انواع سرطان های استخوان جمجمه


همه سرطان های استخوان جمجمه نام بدی ندارند. چنین سرطان های ی مانند سرطان ها خوش خیم و بدخیم هستند و انواع آنها را می توان با توجه به علائم آنها تعیین کرد.همانطور که گفته شد، سرطان های استخوان جمجمه با توجه به ظاهر و ساختار سلولی آنها طبقه بندی می شود که پس از بررسی و تشخیص سرطان مشخص می شود. تشخیص این نوع سرطان به عهده یک متخصص است.


شایع ترین سرطان های استخوان جمجمه


• آدنوکارسینوما
• کارسینوم آدنوئید کیستیک
• ملانوما
• متاستازها
• کارسینوم موکوپیدرموئید
• سرطان های سلولی میلوما / پلاسما
• کارسینوم عصبی عضلانی
• کلستئاتوم
• مننژیوم (شایع ترین سرطان استخوان جمجمه)
• سرطان های هیپوفیز


دیگر سرطان های استخوان جمجمه خوش خیم:
• آنژیوفیبروما
• گرانولوم کلسترول، کیست های اپیدرموئید و دمیوئید
• همیونوما
• لیپوما


سرطان های سر و گردن نیز می توانند به استخوان جمجمه گسترش یابند. شامل:
سرطان های غدد بزاقی (شایع ترین انواع سرطان غدد بزاقی شامل سرطان کارسینوم موکئوپیدرموئید و کارسینوم آدنوئید کیستیک است.)
• سرطان پوست مانند کارسینوم سلول ، ملانوم و کارسینوم که می توانند در امتداد اعصاب حرکت کنند و تا مغز و استخوان جمجمه گسترش پیدا کنند

 

علائم سرطان استخوان جمجمه

 

علل سرطان استخوان جمجمه


هر چیزی می تواند خطر ابتلا به سرطان استخوان جمجمه را افزایش دهد. از آنجا که سرطان های کف جمجمه نادر هستند، تعیین علت آن تا حدودی دشوار است.
با این حال، برخی از عوامل زیر می توانند باعث ایجاد سرطان پایه جمجمه شوند:


• قرار گرفتن در معرض تشعشعات خطرناک
• قرار گرفتن در معرض گرد و غبار چوب
• کار با فلزات سنگین
• سابقه کار با چرم


این عوامل با تأثیر بر سینوس ها و بینی بر شروع بیماری تا حد زیادی تأثیر می گذارد.در برخی افراد ، علت سرطان کف جمجمه از یکی از والدین به ارث می رسد. در این مورد، متخصصان ژنتیک و همچنین متخصصین گوش و حلق و بینی مسئول برخی از درمان ها به دلیل ساختار ژنتیکی سرطان هستند.


انواع سرطان های ژنتیکی در استخوان جمجمه


تورم تارهای صوتی، سرطان های مغزی و ستون فقرات نیز ناشی از اختلالات ژنتیکی است.
سرطان های هیپوفیز می توانند از بسیاری دیگر از غدد درون ریز مانند نئوپلاسم ها یا آدنوم ها ایجاد شوند.
ممکن است سرطان استخوان جمجمه در همه افراد دیده نشود ، اما در صورت داشتن موارد فوق ، حتماً به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
همچنین در این مورد به متخصص خانواده مراجعه کنید زیرا برخی از سرطان های استخوان جمجمه ارثی هستند و ممکن است به مشاوره ژنتیک نیاز داشته باشید.
با این حال ، بسیار مهم است که بگوییم این سرطان ها همگی قابل درمان هستند و نباید باعث نگرانی شوند.

 

آزمایشات تشخیصی سرطان های استخوان جمجمه


اگر فردی علائم سرطان استخوان جمجمه را داشته باشد ، متخصص گوش ، حلق و بینی به طور جداگانه علائم را در این مرحله بررسی کرده و سپس برخی آزمایشات را تجویز می کند. متخصص سر و گردن پس از مشاهده نتایج آزمایش و بررسی نوع ، نوع سرطان را بررسی می کند.
انجام یک یا چند آزمایش زیر می تواند نوع سرطان گسترش یافته در استخوان جمجمه را مشخص کند.


آزمایشات تصویربرداری شامل:
• سی تی اسکن یا CAT
• MRI
• PET
• آنژیوگرافی
• بیوپسی


برای سرطان استخوان جمجمه ، بیوپسی به شرح زیر انجام می شود.
• آسپیراسیون سوزنی دقیق (FNA)

آندوسکوپ داخل بینی و سینوس ها قرار می گیرد.
• استفاده از میکروسکوپ گوش

 

درمان سرطان های استخوان جمجمه


توده های سرطانی یا غیر سرطانی در نزدیکی یا در استخوان جمجمه رشد می کنند. توده هایی که در حفره بینی رشد می کنند به عنوان سرطان های استخوان جمجمه طبقه بندی می شوند. این سرطان ها در اعماق جمجمه قرار دارند، بنابراین دسترسی به آنها تا حدودی دشوار است.برداشتن این توده ها از طریق جراحی یکی از پیچیده ترین ، دشوارترین و ظریف ترین عملیات است ، زیرا تعداد زیادی از اعصاب جمجمه و عروق خونی از استخوان جمجمه عبور می کنند. بنابراین ، نیاز به تجربه و تسلط بالای جراح دارد.


اگر سرطانی در فرد تشخیص داده شود ، متخصص گوش و حلق و بینی بهترین درمان را بلافاصله پیدا می کند. درمان بر اساس موارد زیر است:
نوع سرطان
محل و وسعت سرطان
عوارض جانبی احتمالی درمان
وضعیت جسمانی فردی

برخی از افراد در معرض ابتلا به سرطان های استخوان جمجمه نیز تحت نظر هستند و نیازی به درمان خاصی ندارند.

 

سرطان استخوان جمجمه

 

برخی از درمان ها


جراحی سرطان کف جمجمه
 پرتودرمانی
شیمی درمانی 

ایمونوتراپی


این درمانها فقط با تجویز پزشک انجام می شود و پس از انجام آزمایشات و معاینات فوق توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود. همچنین بستگی به وضعیت سرطان در استخوان جمجمه دارد.


جراحی استخوان جمجمه


سرطان استخوان جمجمه یکی از شایع ترین علل جراحی استخوان جمجمه است. این جراحی نیاز به مهارت بسیار بالایی از جراح دارد و اگر به درستی انجام شود می تواند مزایای زیادی نسبت به روش های جراحی باز داشته باشد.


آناتومی جمجمه


جمجمه از استخوان و غضروف تشکیل شده است که صورت و پوست سر را احاطه کرده است. استخوان های جمجمه روی جمجمه را می توان احساس کرد. پنج استخوان که پایه جمجمه را تشکیل می دهند ، حفره چشم ، سقف حفره بینی ، سینوس ها و استخوان های اطراف چشم داخلی را نیز تشکیل می دهند.استخوان جمجمه یک منطقه بسیار پیچیده با کانال های ورودی متعدد است که ستون فقرات ، رگ های خونی متعدد و اعصاب مختلف از آن عبور می کنند.


جراحی آندوسکوپی استخوان جمجمه


جراحی استخوان جمجمه را می توان برای اهداف مختلف انجام داد. برای مثال ، برداشتن توده های خوش خیم ، اصلاح ناهنجاری های زیر مغز و جمجمه یا ترمیم ناهنجاری های قسمت فوقانی ستون فقرات با این نوع جراحی انجام می شود. همه این نواحی غیرقابل دسترسی هستند و در برخی موارد با جراحی آندوسکوپی و جراحی با حداقل تهاجم قابل انجام است.


در این تکنیک ، جراح ابزار جراحی را وارد می کند و با ایجاد سوراخ های کوچک از طریق مجاری طبیعی ورودی به استخوان جمجمه ، مانند بینی یا دهان ، یا درست بالای ابرو ، عمل جراحی را انجام می دهد. این نوع جراحی نیاز به یک تیم حرفه ای از جراحان و متخصصین گوش و حلق و بینی ، رادیولوژیست ها و جراحان عصبی دارد. قبل از اینکه روش جراحی استخوان جمجمه آندوسکوپی توسعه داده شود ، تنها راه برداشتن توده در این ناحیه بازکردن استخوان جمجمه بود. با این حال ، در برخی موارد ، جراحی باید به صورت آشکار انجام شود.


هدف از جراحی استخوان جمجمه چیست؟


برخی از توده ها یا بیماری ها را می توان با جراحی استخوان جمجمه درمان کرد که برخی از آنها به شرح زیر است:
کیست هایی که از دوران کودکی در حال رشد هستند.
توده های ناشی از عفونت.
سرطان های غده هیپوفیز
مننژیوما ، سرطان های خوش خیم در مننژها (بافتی که مغز را می پوشاند و بین مغز و استخوان جمجمه قرار دارد)
کوردوما یک سرطان استخوانی با رشد آهسته است که معمولاً در استخوان جمجمه رشد می کند.
درد عصبی سه گانه ، درد شدید که یک طرف صورت را درگیر می کند.
فیستول مایع مغزی نخاعی

 

انواع جراحی استخوان جمجمه


جراحی استخوان جمجمه به طور کلی به دو صورت انجام می شود. البته ، جراح همیشه ترجیح می دهد جراحی را به صورت آندوسکوپی انجام دهد ، اما در برخی موارد ، جراحی باز تنها گزینه است. بسته به نوع و محل توده ، یکی از دو روش جراحی زیر انجام می شود:


جراحی آندوسکوپی و حداقل تهاجمی استخوان جمجمه - این نوع جراحی معمولاً نیازی به برش بزرگ ندارد. جراح می تواند با قرار دادن وسایل جراحی در مجاری ورودی مانند بینی ، توده های استخوان جمجمه را خارج کند.


آندوسکوپ مجهز به دوربین کوچک و منبع نور است تا دید کافی را برای جراح فراهم کند. MRI می تواند برای جراح در حین عمل جراحی بسیار مفید باشد تا چندین عکس از استخوان جمجمه بگیرد و محل دقیق توده را مشخص کند. پس از برداشتن سرطان ، از MRI برای بررسی کامل برداشتن سرطان استفاده می شود.
جراحی سنتی سرطان جمجمه باز - این نوع جراحی نیاز به برش های بزرگتر در صورت و جمجمه دارد.برای دسترسی به توده ممکن است قسمتی از استخوان جمجمه تراشیده شود.


علائم نیاز به جراحی جمجمه دارد


برخی از بیماران علائم خاصی را تجربه می کنند که ممکن است نشانه ای از مشکل در استخوان جمجمه باشد.

 

این علائم بستگی به اندازه ، نوع و محل توده یا ناهنجاری دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- درد صورت
- سردرد
- سرگیجه
- مشکلات بینایی
- درصد بی حسی
- ضعف عضلات صورت


تشخیص توده ها و ناهنجاری های استخوان جمجمه بر اساس علائمی است که فرد احساس می کند. سپس بیمار توسط پزشک معاینه می شود.

 

از آنجا که استخوان جمجمه قابل مشاهده نیست ، آزمایش های تصویربرداری مانند:
- M.R.I.
- سی تی اسکن
– پت اسکن


شما می توانید تاج گل خیریه را از موسسات خیریه  خریداری کنید. قیمت خرید و فروش این تاج گل نسبت به سایر گل فروشی ها کمتر است.
اکثر مردم تاج گل را از سازمان های خیریه سفارش می دهند، و با این کار خود قدمی را برای بهبودی بیماران سرطانی بر می دارند، زیرا هزینه ای که شما بابت خریدن تاج گل به موسسات خیریه می دهید، صرف مخارج درمان بیماران سرطانی می شود.


نتیجه گیری


هنگامی که نوع و میزان سرطان استخوان جمجمه با هر یک از روش های بالا تشخیص داده شد ، فرد نیاز به درمان دارد.
لازم به ذکر است که اکثر سرطان های کف جمجمه برای درمان نیاز به جراحی دارند. البته برخی از این سرطان ها با درمان های دیگر مانند اشعه ایکس یا شیمی درمانی نیز قابل درمان هستند. انتخاب درمان بر عهده متخصص می باشد.

 

تعداد بازدید : 4616

ثبت نظر

ارسال