Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 20 و 3 دقیقه

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان ریه چقدر است؟

سرطان ریه|پیشگیری از سرطان ریه|

سرطان ریه یکی از انواع سرطان هایی است که هر ساله تعدادی از انسان ها در سرتاسر دنیا به آن مبتلا می شوند. برای تشخیص سرطان ریه، پزشکان راه ها و روش های بسیار متفاوتی را امتحان در نظر می گیرند. تشخیص سرطان ریه با انجام آزمایش هایی می باشد. افرادی که بیماری آن ها به سرعت تشخیص داده می شوند، شانس بیشتری برای زنده ماندن خواهند داشت.

یکشنبه 30 آبان 1400 ساعت 17:54

بیماری سرطان یکی از آن دسته بیماریهایی است که هر ساله در سراسر دنیا جان بسیاری از افراد را تهدید می کند. درمان به موقع سرطان بسیار مهم است زیرا درمان به موقع باعث می شود تا سرطان در بدن افراد پیشروی زیادی نکند و افراد بتوانند با بیماری بجنگند و بر آن پیروز شوند. سرطان ریه یکی از انواع سرطان ها در دنیا می باشد که با مصرف داروهای مختلف و پیگیری های لازم تا حدی قابل درمان است به شرط ان که به موقع درمان شروع شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره طول عمر بیماران مبتلا به سرطان ریه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

سرطان ریه چیست؟‌

 

سرطان بیماری است که به دلیل رشد بیش از اندازه سلول ها یا تکثیر بیش از حد آن ها در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود. سرطان ریه نیز به همین شکل است. می توان اذعان داشت که سرطان ریه یک نوع بیماری می باشد که باعث تکثیر یا انتشار بیش از حد سلول‌ های بافت ریه خواهد شد و می تواند بر روی تنفس فرد تاثیر گذاشته و توانایی تنفس او را کم کند.

 

می توان اذعان داشت که ریه‌‌‌ یا شش، اندام‌ حیاتی برای تنفس و تبادل گاز می باشد که وجود آن برای حیات همه موجودات زنده حیاتی است. مگر می شود بدون تنفس زندگی کرد یا زنده ماند؟ ریه اندامی است که در قفسه‌ سینه قرار داشته و طی تنفس اکسیژن هوای ورودی را جذب کرده و دی اکسید کربن دفع خواهد کرد. جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن مهم ترین ساز و کار بدن انسان برای زنده ماندن می باشد. به طور کلی بدن کنترل و تعادل رشد سلول‌ ها را بر عهده دارد. ساز و کار یا عملکرد بدن انسان به این صورت است که  سلول ‌‌ها در مرحله‌ خاصی از چرخه‌ زندگی خود خواهند مرد تا از رشد بیش از حد آن‌ها جلوگیری به عمل آید به علاوه پس از آنکه سلول ها مردند، سلول های جدید جایگزین آن ها خواهند شد.

 

اما داستان سرطان به صورت کلی با رشد سلول ها متفاوت است. در واقع می توان اذعان داشت که سرطان در سیستم تنظیم و تعادل رشد سلولی اختلال ایجاد خواهد کرد و منجر به تکثیر و تقسیم غیر مجاز و بیش از حد سلول ها خواهد شد که در نهایت توده ‌ای به نام تومور در بدن افراد ایجاد می‌ کند. این تومورها می توانند به صورت خوش خیم و بد خیم باشند. شایان به ذکر است که در سرطان ریه، این الگوی رشد بیش از حد سلولی در ریه ‌ها دیده می ‌شود به همین دلیل به سرطان ریه معروف است.

 

از جمله نکات بسیار مهم و قابل توجهی که باید بدانید، این است که تشخیص زود هنگام سرطان ریه می‌ تواند در روند درمان آن تاثیر بسزایی داشته باشد، با این وجود نیز شناسایی  این سرطان در مراحل اولیه دشوار خواهد بود، به دلیل آن که علائم  این بیماری بیشتر شبیه عفونت تنفسی است و گاهی فرد هیچ علائم خاصی نخواهد داشت، به همین دلیل پیش آگهی کارسینوم ریه، بسیار ضعیف است. اما بهتر است که اگر در فامیل خود سابقه ابتلا به سرطان ریه را دارید یا مدت طولانی دخانیات مصرف کرده اید، تحت نظر پزشک قرار بگیرید و ازمایش های مربوطه را انجام دهید تا از عدم ابتلا خود به این بیماری اطمینان حاصل نمایید. لازم به ذکر می باشد که در بیماران مبتلا به سرطان ریه که توده‌ سرطانی محدود به ریه‌ ها می باشد، بقای پنج ساله حدود ۵۴ درصد خواهد بود اما بقای پنج ساله در کسانی که سرطان ریه پیشرفته و غیر قابل جراحی دارند، حدود ۴ درصد می باشد.

 

از عوارض سرطان ریه می ‌توان به  موارد زیر اشاره داشت :

  • تنگی نفس
  • سرفه‌ خونی
  • درد
  • تجمع مایع در ریه
  • متاستاز به سایر ارگان ‌‌ها

 

انواع سرطان ریه کدام است؟

 

انواع مختلفی از سرطان ریه  با الگوی رشد  متفاوت وجود دارد که در زیر میکروسکوپ قابل تشخیص می باشند.

 

از این دو نوع سرطان ریه می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کارسینوم سلول ‌های غیر کوچک ریه  (NSCLC)

می توان اشاره داشت که شایع ترین نوع سرطان ریه کارسینوم سلول های غیر کوچک ریه می باشد که این موضوع در میان سرطان های ریه بین ۸۰ الی ۸۵ درصد موارد دیده می شود. می توان اذعان داشت که کارسینوم سلول‌ های غیر کوچک ریه تهاجمی نبوده و به بافت ‌های اطراف مهاجرت نمی کند  و هم چنین نیاز به درمان فوری نخواهد داشت. آدنوکارسینوما، کارسینوم سلول سنگفرشی، کارسینوم سلول ‌های بزرگ و تومورهای عصبی نورونی سلول‌ های بزرگ، از انواع NSCLC می باشند. می توان اشاره داشت که کارسینوم سلول سنگفرشی در سلول ‌های پوشاننده‌ دستگاه تنفسی و آدنوکارسینوما در قسمت بیرونی ریه‌ ها به وجود می آید.

 

  • کارسینوم سلول ‌های کوچک ریه  (SCLC)

یکی دیگر از انواع سرطان ریه، کارسینوم سلول ‌های کوچک ریه می باشد. می توان اذعان داشت که این نوع از سرطان ریه، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از کل سرطان‌ های ریه را شامل می‌ شود که دارای احتمال متاستاز بالایی می باشد. SCLC رشد و گسترش بسیار سریع ‌تر از NSCLC دارد و همین ویژگی سبب شده است که به شیمی درمانی پاسخ بیشتری دهد. با این حال، احتمال درمان SCLC بسیار کم تر از سرطان نوع اول می باشد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در برخی موارد، تومورهای سرطانی ریه، شامل هر دو نوع NSCLC و SCLC می باشند.

 

سرطان ریه چیست؟‌

 

نکته:

 

مزو تلیوما (Mesothelioma) چیست؟!

 

به جزء دو نوع از انواع سرطان ریه که در موارد فوق ذکر شد، نوع دیگری از سرطان ریه وجود دارد که با قرارگیری در معرض آزبست (پشم شیشه) ارتباط تنگاتنگی خواهد داشت.

 

علائم سرطان ریه کدام است؟

 

برخی از بیماری ها ممکن است با علائم خاصی همراه باشند و برخی دیگر هیچ گونه علائمی نداشته باشند. می توان اذعان داشت که سرطان ریه به صورت معمول در مراحل اولیه خود، علامت یا نشانه خاصی نخواهد داشت. علائم و نشانه های سرطان ریه معمولا زمانی که بیماری پیشرفته می شود، ظاهر خواهد شد.

 

به صورت کلی ازعلائم و نشانه های سرطان ریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:‌

  • سرفه های بسیار شدید و مکرری که بر طرف نخواهد شد.
  • تغییرات در سرفه های مزمن و یا وجود سرفه های بسیار در افراد سیگاری
  • سرفه همراه با خون ،حتی اگر مقدار کمی باشد.
  • تنگی نفس به صورت کم و زیاد
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • خس خس سینه
  • خشونت و گرفتگی صدا
  • کاهش وزن شدید در افراد
  • درد در استخوان ها
  • سر دردهای مزمن و شدید.

 

طول عمر افراد مبتلا به سرطان ریه:‌

 

همان گونه که اشاره کرده ایم، افرادی که به سرطان ریه مبتلا می شوند اگر به صورت زود هنگام از بیماری خود اطلاع پیدا کرده و در صدد درمان آن ها تحت نظر پزشک معالج و متخصصان مختلف قرار بگیرند، طول عمر بیشتری نسبت به سایر افراد خواهند داشت. اما اگر دیر به بیماری خود رسیدگی کنند، طول عمر آن ها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. البته که حفظ روحیه در شرایط وجود هر بیماری به خصوص بیماری سرطان بسیار مهم است و افرادی که روحیه بیشتری دارند، نسبت به افراد دیگر شانس بیشتری برای زنده ماندن خواهند داشت. بنابراین بسیار مهم است که در هر شرایطی بتوانید روحیه خود را حفظ نمایید.

 

سرطان ریه خوش خیم چیست؟

 

لازم به ذکر می باشد که سرطان خوش ‌خیم واژه ‌ای است که در میان مردم رایج شده است و بیشتر افراد برای میزان کشنده بودن بیماری سرطان به این واژه اکتفا می کنند. اگر بخواهیم این واژه را اصلاح کنیم، باید بیان کنیم که تومورها می توانند سرطانی یا خوش خیم باشند. به صورت کلی کلمه تومور می تواند باعث ایجاد یک ترس و دلهره در افراد بشود و آن ها زمانی که این کلمه را می شنوند، روحیه خود را از دست می دهند. باید اشاره شود که تومور به معنای تجمع غیر طبیعی بافت در بدن می باشد و هنگامی اتفاق می ‌افتد که سلول ‌ها خیلی سریع تقسیم می گردند یا در روند مرگ طبیعی خود، از بین نمی روند.

 

 

ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که تومور ریه چیست؟!

 

برای پاسخی مناسب به این سوال، باید اشاره داشت که تومور ریه توموری می باشد که در خود بافت ریه یا مجاری تنفسی که به ریه منتهی می ‌شوند، ایجاد می گردد. تومورهای ریه می ‌توانند سرطانی (بد خیم) یا خوش ‌خیم (غیر سرطانی) باشند. در مقایسه با تومورهای بد خیم، تومورهای خوش ‌خیم ریه سرطانی نیستند، بنابراین به سایر قسمت‌ های بدن سرایت نخواهند کرد.

 

به عبارتی دیگر رشد آن ها آرام است یا حتی ممکن است رشدشان متوقف شده و کوچک شوند، این نوع تومورها به صورت معمول تهدید کننده زندگی نمی باشند  و نیازی به برداشتن آن ‌ها نیست. در واقع می توان اذعان داشت که این نوع تومورها می‌ توانند به بافت ‌های مجاور گسترش پیدا کنند و آن ‌ها را تحت فشار قرار دهند، اما به سایر بافت ‌ها حمله نمی کنند و آن‌ ها را تخریب نخواهند کرد.

 

سرطان ریه بد خیم چیست؟

 

در متن بالا سعی کردیم تا این موضوع را مشخص کنیم که عبارت سرطان ریه خوش خیم و یا سرطان ریه بد خیم، عبارات اشتباهی هستند که در میان مردم رایج بوده و بیشتر مردم از آن استفاده می کنند. همان گونه که اشاره کرده ایم، این تومورها هستند که ممکن است خوش ‌خیم یا بدخیم باشند. اگر توموری بدخیم باشد، یعنی فرد به سرطان مبتلا شده است. پس اگر پزشکان تشخیص سلول بدخیم در ریه فرد بدهند، آن فرد مبتلا به نوعی از سرطان ریه می باشد. تومورهای بدخیم، همان تومورهای سرطانی هستند که به درمان های مشخص نیاز دارند.

 

سلول ‌ها در این تومورها می ‌توانند رشد کنند و به سایر قسمت ‌های بدن گسترش یابند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که همیشه مشخص نیست که تومور در آینده چگونه رفتار خواهد کرد بنابراین شما باید به محض متوجه شدن از بیماری خود تحت نظر پزشک باشید. بعلاوه لازم به ذکر است که برخی از تومورهای خوش ‌خیم می‌ توانند پیش ‌سرطانی و سپس بدخیم شوند. به همین دلیل، بهتر است هر توموری را کنترل و نظارت نمایید.

 

علائم سرطان ریه پیشرفته کدام است؟

 

علائم سرطان ریه پیشرفته کدام است؟

 

سرطان ریه ای که در بدن پیشرفت داشته است، علائم شدیدتری دارد. در واقع باید بیان شود که علائم سرطان ریه بدخیم مربوط به متاستاز شدیدتر می باشد. همان گونه که می دانید، سرطان ها می توانند رشد پیدا کرده و به نقاط مختلف بدن انتقال یابند، زمانی که سلول های سرطانی به نقاط مختلف بدن رسیدند می توانند به آن ها آسیب های جدی وارد کنند. شایان به ذکر می باشد که اگر این سرطان به استخوان برسد و در آن مناطق گسترش یابد باعث دردهای بسیار شدید در استخوان به خصوص در پشت، دنده‌ ها و یا لگن می شود.

 

متاستاز این سرطان به مغز یا ستون فقرات، می تواند باعث بروز علائم عصبی زیر گردد:

  • تاری دید
  • سر درد
  • سر گیجه
  • تشنج
  • علائم سکته مغزی مانند ضعف یا از دست دادن حس در قسمت‌ های مختلفی از بدن

 

می توان اذعان داشت که متاستاز سرطان ریه به غدد لنفاوی باعث ایجاد توده، به خصوص در قسمت گردن و ترقوه خواهد شد. گسترش سرطان ریه به کبد منجر به زرد شدن پوست و چشم ( بیماری زردی) می ‌شود.

 

درمان سرطان ریه

 

انتخاب درمان سرطان ریه بر عهده پزشک می باشد. زمانی که یک پزشک به شما راهکارهای بابت درمان سرطان ریه ارائه داد، بهتر است که به یک پزشک دیگر نیز مراجعه کرده و نظر ایشان را هم بپرسید. در صورت تشخیص سرطان ریه، درمان شما توسط تیمی از پزشکان انجام خواهد شد که احتمالا شامل یک جراح متخصص قفسه سینه و ریه ‌ها، یک متخصص ریه، یک آنکولوژیست و یک انکولوژیست پرتو درمانی خواهد بود. قبل از تصمیم‌ گیری، درباره تمام گزینه ‌های درمانی خود بهتر است که از پزشک معالج خود مشاوره بگیرید. درمان سرطان ریه سلول کوچک در افراد مختلف متفاوت است و بیش ‌تر به جزئیات خاص سلامتی شما بستگی خواهد داشت.

 

سخن پایانی:

 

درمان هر نوع سرطان بسیار هزینه بر است. خیریه های زیادی در این زمینه هستند که به بیماران سرطانی کمک می کنند. شما عزیزان می توانید با تهیه استند گل از خیریه محمد حسین رضوی، در این کار خیر و خدا پسندانه شریک باشید.

 

تعداد بازدید : 57176

نظرات

محسن پنجه کوبی

2 سال و 1 ماه و 8 روز پیش

خودم سرطانیم نیاز به کمک ماای دارم

سام

2 سال و 0 ماه و 1 روز پیش

باسلام اگر کسی ۸۵درصد ریه اش از کار بیفتد چقدر امید به زنده موندنش هست

سام

2 سال و 0 ماه و 1 روز پیش

باسلام اگر کسی ۸۵درصد ریه اش از کار بیفتد چقدر امید به زنده موندنش هست

یوسفی

1 سال و 11 ماه و 29 روز پیش

سلام کسی فقط یک ریه براش مونده ک اونم سرطانی شده چقد میتونه زنده بمونه

جم

1 سال و 9 ماه و 14 روز پیش

پدر من تمام این علائم رو داره یعنی سرطان ریه داره

ارمان ظله جوبی

1 سال و 9 ماه و 14 روز پیش

سلام من خانم سرطان متاستاز ریه بهمه جا داره چرا نیاز مالی فقط گل واستند وقتی زندخس یا چرا واسه زنده بودنش کمک نمیکنیم

بهرام

1 سال و 7 ماه و 1 روز پیش

اگر ناف ریه درگیر شده باشد بیمار امیدی به خوب شدن دارد

ج

1 سال و 6 ماه و 28 روز پیش

سلام مادرم دچار سرطان بدخیم ریه شده چقدر امید به بهبوده داره

فریبا علیقلی زاده

1 سال و 6 ماه و 26 روز پیش

برادرم ۴۹ در صد ریه سالم داره اون سالم هم تومور داره چقدر امیدبه زنده موندن داره

فریده رحمیانپور

1 سال و 6 ماه و 20 روز پیش

سلام مامانم سرطان شکم داشت برداشتن ریشه زد به ریه و بعضی از جا های دیگه تو رو خدا بگین امید زنده موندنش چند سال است

م قاسمی

1 سال و 3 ماه و 12 روز پیش

سلام همسرم مبتلا به کنسر ریه از نوع پیشرفته است.شانس بهبودی ایشون تا چند درصده.روحیه ی بسیار خوبی دارن وامیدوار

آذر رضاراده

1 سال و 2 ماه و 0 روز پیش

با سلام سلام من‌حدود ۳ ماهی هست که موقعی که میخوام از پله بالا برم یا اینکه کمی پیاده روی کنم نفس کم میارم و به شدت طپش قلب میگیرم و اینکه در قسمت زیر سینه سمت چپ یک‌چیز سفت مانند که بعضی مواقع که دست بهش میزنم باعث درد میشود به وجود اومده و به تازگی هم دچار سرفه شده ام که اولش فکر میکردم سرما خوردم و لی طول کشیده و یکسره گلو درد دارم و بعضی مواقع سرفه های پی در پی گلو دردم دقیقا مثل زمان سرماخوردگی است و اضافه کنم سال ۹۸ دچار بیماری n1h1 شدید شدم که حدود دوماه درگیر بودم که حتی باعث لرزش مغزم شده بود آیا امکان دارد دچار سرطان ریه شده باشم و باید به چه پزشکی مراجعه کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

مهدی کریمی

1 سال و 0 ماه و 6 روز پیش

سلام ببخشید ۵۲ ساله ۶۵درصد ریهام ازکارافتاده چقدربایدامید داشته باشم وضع مالی خوبی هم ندارم کارگرم لطفاراهنمائی کنید

ثبت نظر

ارسال