Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 19 و 43 دقیقه

مراقبت های حین درمان با داروی اگزالی پلاتین

داروی اگزالی پلاتین|مقابله با سرطان|مصرف داروی اگزالی پلاتین|Oxaliplatin

اگزالی پلاتین از داروهای مورد استفاده در درمان سرطان کولون و رکتوم می باشد و نکات بسیار مهمی است که در رابطه با آن باید حتما مد نظر قرار دهید: در هنگام درمان با این دارو از هوای سرد و اجسام سرد دوری کنید.اگر میخواهید در هوای سرد بیرون بروید پوست و دهان و بینی خودتان را بپوشانید

جمعه 29 مرداد 1400 ساعت 21:42

داروی اگزالی پلاتین از داروهای مورد مصرف در جهت مقابله با سرطان می باشد که با ویژگی ‌های خود از رشد و تکامل و در نهایت متاستاز سلول‌های سرطانی جلوگیری  می کند. این دارو در کنار دیگر داروها از جمله داروهایی محسوب می شود  که جهت مقابله با سرطان روده بزرگ مورد مصرف قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که  ممکن است این دارو برای اهداف غیر از مواردی که در این مقاله ذکر می شود نیز کاربرد داشته باشد . اگزالی پلاتین یا اکسالی پلاتین برای درمان سرطان پیشرفته کلون (روده بزرگ) و رکتوم استفاده می‌شود. اگزالی پلاتین یک داروی شیمی درمانی است که به تنهایی یا در ترکیب با داروهای دیگر برای کاهش یا توقف رشد سلول‌های سرطانی بسیار تاثیر گذار می باشد.

 

گاهی ممکن است که سرطان معده  با جراحی ، پرتودرمانی ، شیمی درمانی  و هدفمند درمانی یا ایمونوتراپی درمان شود. برنامه مراقبت شما ممکن است شامل درمان علائم و عوارض جانبی نیز باشد که بخشی مهمی در مراقبت از سرطان محسوب می شود.

 

گزینه ها و توصیه های درمانی به عوامل مختلفی از جمله نوع و مرحله سرطان ، عوارض جانبی احتمالی و ترجیحات و سلامت کلی بیمار ارتباط دارد. معمولا ، ترکیبی از درمان ها برای درمان سرطان معده کاربرد دارد.درمان سرطان معده ممکن است سخت باشد چرا که معمولا  تا زمانی که تا یک مرحله پیشرفت نکرده باشد  فرد مبتلا متوجه نخواهد شد.

 

برای کسب اطلاع در مورد همه گزینه های درمانی خود زمان زیادی بگذارید و حتماً درباره موارد نامشخص سوال فرمایید. با پزشک خود در مورد اهداف هر روش درمانی و آنچه می توانید هنگام دریافت درمان انتظار داشته باشید صحبت نمایید تا آگاهی به دست آورید.تصمیم گیری مشترک برای درمان سرطان معده بسیار اهمیت دارد زیرا گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد.

 

موارد منع مصرف داروی اگزالی پلاتین

 

با توجه به اینکه این دارو می تواند باعث ایجاد عوارضی شود که سلامت فرد مصرف کنند را به خطر بیاندازد ، نیاز هست تا در حین مصرف چنانچه بدن  بیمار با حساسیتی مواجه شد سریعا با پزشک در میان بگذارید. اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند : راش پوستی یا کهیر ( با یا بدون تب یا درد مفاصل ) ؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو ، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

 

  • به تاریخ انقضای اکسالی پلاتین دقت نمایید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام ‌شده است را دیگر مصرف نکنید.
  • این دارو را برای فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان هرگز تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی اگزالی پلاتین را بررسی نمایید و اگر در حال حاضر از دارویی مصرف می کنید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت کنید.
  • انتظار بروزعوارض جانبی تزریق اگزالی پلاتین، USP، مخصوصا اثرات نورولوژیکی شامل نوروپاتی حسی حاد برگشت‌ پذیر و نوروپاتی حسی پایدار را داشته باشند. بیماران باید آگاه شوند که سمیت حسی‌عصبی حاد ممکن است با قرار گرفتن در معرض سرما یا اجسام سرد بروز کند یا تشدید شود.

  •  از نوشیدنی های سرد، استفاده از یخ، اجتناب داشته باشید  و پوست هنگام قرار گرفتن در برابر دمای سرد یا اجسام سرد در امان باشد.
  •  شمارش منظم سلول های خونی باید در طول دوره درمان صورت گیرد .چنانچه متوجه تب، به خصوص تب ناشی از اسهال مداوم و یا شواهدی از پیشرفت عفونت و... در بیمار شدید  فورا با پزشک تماس بگیرند.
  • اگر استفراغ مداوم، اسهال و یا علائم از دست دادن آب بدن، سرفه و یا مشکلات تنفسی رخ داد یا علائم واکنش آلرژیک ظاهر شد، با پزشک تماس برقرار فرمایید.
  • در زمان رانندگی و یا استفاده از ماشین ‌آلات احتیاط داشته باشید. هیچ مطالعه‌ای در خصوص توانایی کار با ماشین یا ماشین‌آلات انجام نشده است.

 

عوارض اگزالی پلاتین (Oxaliplatin)

 

 این دارو می تواند موجب سستی و مورمور شدن دست ها و پاها گردد، هر چه درمان طولانی تر شود، احتمال وقوع آن افزایش می یابد.ضمن اینکه  این دارو می تواند موجب حساسیت غیر طبیعی به دمای پایین و هوای سرد گردد. گاهی بیمار هنگام استنشاق هوای سرد یا نوشیدن مایعی سرد، با اسپاسم (انقباض عضلانی ) دردناکی در گلو مواجه می شود. بیمار باید در طول مدتی که از داروی اگزالی پلاتین مصرف می نماید ، از نوشیدن مایعات سرد، استتنشاق و قرار گرفتن دست ها و پاها در هوای سرد جلوگیری نماید.
 

چطور اگزالی پلاتین را مصرف کنم؟

 

  • در زمان تزریق دارو از مصرف خوراکی سرد خودداری کنید.
  • در صورت مصرف اگزالی پلاتین همواره بایستی در زمان کار با اجسام برنده مراقبت و دقت بالاتری داشته باشید تا از وقوع بریدگی و خونریزی پیشگیری گردد.
  • عدم مصرف غذا پیش از درمان به رفع استفراغ کمک خواهد کرد. تغییر در رژیم غذایی مانند خوردن چندین وعده غذایی کوچک یا محدود کردن فعالیت ممکن است به کاهش برخی از این اثرات کمک کند در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از عوارض، حتماً آن را با پزشک معالج یا پزشک داروخانه در میان بگذارید.
  • چنانچه دچار ریزش مو شدید ، بعد از درمان رشد مو دوباره به حالت طبیعی خود باز می گردد.
  • دقت کنید که پزشک معالجتان این دارو را برای شما تجویز نموده زیرا که او مطلع است که مصرف این داو برای شما منافع بیشتری نسبت به عوارض آن دارد. بیشتر افراد با مصرف این دارو، دچار عوارض جانبی جدی نمی گردند.
  • اگر بعد از مصرف این دارو دچار تغییرات بینایی (مانند تاری دید، از دست دادن بینایی، دیدن رنگ ها به صورت متفاوت) شدید نگران نباشید  قدرت طبیعی بینایی معمولاً پس از پایان درمان باز می گردد.
  • بندرت ممکن است این دارو خطر ابتلا به سرطان های دیگر (مانند سرطان خون) را افزایش دهد. برای دریافت جزئیات بیشتر با پزشک مشورت فرمایید.
  • موارد مذکور، تمام عوارض جانبی این دارو را در برنمی گیرد، بنابراین در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی دیگری، آن را به پزشک خود یا پزشک داروخانه اطلاع دهید.
  • پیش از شروع درمان، حتما تست بارداری در زنان متاهلی که در سنین باروری هستند انجام شود.
  • شمارش افتراقی سلول های خونی (CBC with diff)، عملکرد کلیوی (مانند کراتینین سرم)، سطح الکترولیت های سرم (پتاسیم و منیزیم)، آسپارتات آمینوترانسفراز، آلانین آمینوترانسفراز و بیلی روبین بیمار در ابتدای درمان، پیش از هر دوره درمان و در صورت نیاز بالینی ارزیابی گردد.
  • ارزیابی نورولوژیک پیش از هر دوز و سپس به صورت دوره ای انجام گیرد.
  • در بیماران مصرف کننده داروهای ضدانعقاد خوراکی، INR و PT به دقت پایش گردد.

 

 داروی اگزالی پلاتین

 

تداخلات دارویی اگزالی پلاتین


-عامل انکولوژیک سرکوب‌کننده سیستم ایمنی
-عامل انکولوژیک سرکوب‌کننده مغز استخوان
-تشدید سمیت کلیوی
-تشدید سمیت گوشی
-افزایش فاصله QT (بسته به شرایط)

لازم به ذکر است شمارش سلول های خونی باید در طول درمان بیمار انجام شود.

 

نکات پزشکی اگزالی پلاتین

 

ممک است در نوروپاتی های حسی، سرکوب مغز استخوان، موجب شود تا عمل نارسایی کلیوی افزایش پیدا کند. حساسیت به هریک از اجزای دارو ممکن است برای بیمار رخ دهد.همانطور که گفته شد، شیمی درمانی از جمله روش های درمان انواع سرطان می باشد که در بدترین حالت ممکن حتی در کاهش علائم بیماری را به خوبی کاهش و کنترل می کند. قطعاً این روش درمانی، عوارض برخی از عوارض جانبی ها به علت داروهای خاص شیمی درمانی ایجاد می گردد. در ادامه عوارض احتمالی حین درمان با داروی اگزالی پلاتین را شرح می دهیم .

 

سندروم دست و پا Hand-foot syndrome، این سندروم در طول درمان با کپستابین یا 5-FU (در صورت تزریق) رخ می دهد. این سندروم می تواند به صورت قرمزی دست و پاها نمایان شود و بعد ممکن است به درد و حساسیت در کف دست و پا برسد. اگر شدت گرفت، ممکن است تاول روی پوست ظاهر شود  یا پوست کنده شود که گاهی منجر به زخم های دردناک می گردد.یک عارضه جانبی شایع اگزالی پلاتین  آسیب عصبی یا به اصطلاح نورپاتی می باشد. علائم شامل بی حسی، گزگز و حتی درد دست و پاها می باشد. ضمن اینکه ممکن است بیمار را با حساسایت شدید به سرما در قسمت های از گلو، مری (لوله اتصال گلو به معده) و کف دست کند. ضمن اینکه موجب به درد هنگام بلعیدن مایعات سرد گردد.

 

در صورت دریافت اگزالی پلاتین ، در مورد عوارض جانبی با پزشکتان صحبت نمایید و در صورت بی حسی، گز گز یا سایر عوارض جانبی، فوراً پزشک را مطلع کنید.از دیگر عوارض جانبی و شایع بسیاری از داروهای شیمی درمانی اسهال است که می تواند با داروی ایرینوتسان، شدید شود. برای جلوگیری از کم آب شدن بدن باید سریع درمان شود.

 

به طور کلی تمام  عوارض جانبی با گذشت زمان و پس از پایان دوره درمان دیگر مشاهده نمی شوند. بعضا عوارضی چون  بی حسی دست و پا ناشی از اگزالی پلاتین، ممکن است به مدت طولانی ادامه داشته پیدا کند. که در این خصوص نیز راه هایی برای کاهش عوارض آن وجود دارد. می توان داروهایی برای کمک به شما در پیشگیری یا کاهش حالت تهوع و استفراغ تجویز کرد. ممکن است به شما گفته شود در هنگام شیمی درمانی، تراشه یخ در دهانتان قرار دهید تا احتمال ابتلا به زخم های دهان کمتر شود.

 

همانطور که مطلع هستید تاج گل و استند تسلیت از جمله مواردی است که هنگام شرکت در مراسم عزاداری نزدیکانمان، در اکثر مواقع سفارش داده و به همراه خود برای تسکین دل بازماندگان آن مرحوم به مراسم می بری اما با این همه این سوال مطرح می شود که از نظر صرف هزینه و هم حمل ‌و نقل به ‌صرفه ‌تر و آسان‌تر خواهد بود. تاج گل های طبیعی به دلیل اندازه برزگ تر و حمل نقل سخت و عمر کوتاهی  که دارند موجب شده در مقابل استند ها انتخاب کمتری داشته باشند و باعث شده استندهای گل تسلیت طرفداران بیشتری در بین مردم داشته باشد.

 

موسسه خیریه با فراهم آوردن تاج گل‌های مصنوعی در اندازه‌های مختلف و استندهای متنوع در طرح‌ های متنوع زیبا و مناسبت عزاداری این امکان را به شما می ‌دهد تا به‌صورت آنلاین بدون هیچ صرف وقتی و با کمترین هزینه تاج گل خیریه و استند گل تسلیت خیریه خود را از موسسه سفارش داده تا به محل مورد نظر با نام شما در آنجا تحویل داده و حتی در صورت نیاز استندها را برایتان نصب می نمایند. شما با انتخاب این استند ها از این مرکز علاوه بر احساس همدردی با بازماندگان در واقع  کمک بزرگی برای بیماران سرطانی انجام داده اید. چرا که هزینه اجاره استند و تاج گل ها در موسسه خیریه صرف بیماران خاص و نیازمند می شود.

 

سرطان روده بزرگ

 

کلام آخر

 

یکی از راه های درمان سرطان روده بزرگ شیمی درمانی می باشد که  از داروهای ضد سرطان تشکیل شده است که از طریق دهان یا تزریق در رگ به بیمار داده می شود. این داروها از طریق جریان خون در بدن به حرکت درآمده و خود را به بیشتر بخش های بدن می رسانندشیمی درمانی برای درمان سرطان روده بزرگ در زمان های متفاوتی صورت می گیرد.

 

 در صورت مواجه شدن با هر یک از موارد بالا در حین مصرف داروی اگزالی پلاتین سریعا با تیم پزشکی خود در میان بگذارید در برخی موارد، ممکن است نیاز به کاهش دوزهای داروهای شیمیایی یا تأخیر یا توقف درمان باشد تا از بدتر شدن حال شما جلوگیری کند.گاهی ممکن است افراد مسن توانایی تحمل برخی از انواع شیمی درمانی برای سرطان روده بزرگ یا مقعد  را به خوبی داشته باشند که نشان دهنده این موضوع است،  که سن دلیل بر توقف درمان نیست.

 

تعداد بازدید : 2272

ثبت نظر

ارسال