Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 9 دقیقه

تشخیص سرطان دهانه رحم به چه صورت است؟

پیشگیری از سرطان دهانه رحم|علائم و نشانه‌های اولیه سرطان دهانه رحم|علائم سرطان دهانه رحم|سرطان دهانه رحم|درمان سرطان دهانه رحم|سرطان دهانه رحم چیست|علت ابتلا به سرطان دهانه رحم|علائم خطرناک سرطان دهانه رحم|تشخیص سرطان دهانه رحم به چه صورت است|

انواع سرطان ها در حال پیشرفت هستند و هر ساله تعداد بیشتری درگیر این بیماری می گردند، تشخیص زود هنگام می تواند از پیشروی سلولهای سرطانی جلوگیری کند، مثلا کسانی که با بیماری سرطان دهانه رحم درگیر هستند، اینکه تشخیص سرطان دهانه رحم به چه صورت است؟ می تواند بسیار حیاتی باشد.

یکشنبه 19 بهمن 1399 ساعت 7:28

رحم عضوی از بدن است که به بطری شباهت دارد. در پایین ترین قسمت رحم، دهانه رحم قرار دارد. رحم از طریق دهانه به واژن متصل است. سرطان دهانه رحم با رشد غیرطبیعی سلول های دهانه رحم و حمله به بافت ها و بخش های دیگر بدن، به وجود می آید.تشخیص سرطان دهانه رحم عموماً در سن ۵۰ سالگی رخ می دهد در صورتی که آزمایشات پیش سرطانی نشان داده این افراد ممکن است از ۲۰ یا ۳۰ سالگی به سرطان دهانه رحم مبتلا شده باشند.

بانوان می توانند با انجام غربالگری و تست پاپ اسمیر سالانه به تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم بپردازند. این بیماری رشد کندی دارد. بنابراین اگر زود تشخیص داده شود می توان به درمان آن پرداخت و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

 

سرطان دهانه رحم چیست؟

 

از جمله سرطان هایی که در بیشتر زنان شایع است می توان به سرطان دهانه رحم اشاره کرد. سرطان با درگیر شدن سلول های بافت دهانه رحم شروع شده و به آهستگی به سمت اندام های دیگر بدن پیشرفت می کند.

در مراحل اولیه امکان تشخیص سرطان دهانه رحم وجود ندارد.سلول های دهانه رحم با تأثیر پذیرفتن از عوامل بیرونی، از رشد طبیعی خود خارج می شوند. سلول های دهانه رحم به طور غیر طبیعی پیشرفت کرده و در یک جا تجمع می کنند. در نتیجه باعث ایجاد تومورهای بد خیم و خوش خیم سرطانی می شوند‌.

در تشخیص سرطان دهانه رحم لازم است بدانید کیست، پولیپ و زگیل های قسمت تناسلی از نوع خوش خیم سرطان هستند. این نوع سرطان خطری نداشته و به سایر بافت های بدن حمله نمی کند. در مقابل توده های بدخیم سرطان دهانه رحم سلامت ما را به خطر انداخته و بافت های دیگر بدن را مورد حمله قرار می دهند.

 

علت ابتلا به سرطان دهانه رحم

 

از جمله عوامل اصلی و زمینه ساز بیماری می توان به ویروس پاپیلوما یا ویروس HPV اشاره کرد. این ویروس با مصرف داروهای ضد بارداری، شروع شدن تماس جنسی در سن پایین و داشتن چند شریک جنسی، زنان را در معرض سرطان دهانه رحم قرار می دهد.

کشیدن سیگار در خانم ها از دیگر علت های ابتلا به سرطان دهانه رحم است. مواد شیمیایی موجود در سیگار با انجام فرآیند شیمیایی سبب تغییرات پیش سرطانی در بانوان می ‌شود. در نتیجه پس از گذشت چندین سال ممکن است به سرطان دهانه رحم مبتلا شوند.

 

علائم خطرناک سرطان دهانه رحم

 

عوامل بسیاری زمینه ساز سرطان دهانه رحم هستند. حتی ممکن است تا همه گیر شدن این سرطان به سایر اندام های بدن، علامت واضحی از خود نشان ندهد. در ادامه چند نمونه از نشانه های خطرناک تشخیص سرطان دهانه رحم ذکر شده است:

  • خونریزی غیر طبیعی در بین دو قاعدگی
  • احساس درد در لگن
  • با پیشرفت سرطان ممکن است مشکلاتی همچون نارسایی کلیه ، انسداد روده یا تعداد مجاری ادراری برای فرد مبتلا به سرطان رخ دهد.
  • ترشحات زیاد ناشی از واژن همراه با بوی بد
  • درد و خونریزی پس از نزدیکی

 

تشخیص سرطان دهانه رحم در چه سنی صورت می گیرد؟

 

به طور میانگین در زمان تشخیص سرطان دهانه رحم، زنان تقریباً ۵۰ سال سن دارند. اما با بررسی تغییراتی که قبل از تشخیص سرطان در فرد مبتلا رخ داده، سن ابتلا به سرطان دهانه رحم حدود ۲۰ الی ۳۰ سالگی تخمین زده می شود.

تفاوت عمده بین سن ابتلا و سن تشخیص سرطان دهانه رحم وجود دارد. در نتیجه می توان فهمید که بیماری رشد کُند و آهسته ای دارد. اگر افراد با آزمایش های لازم سالانه بدن خود را از نظر سرطان دهانه رحم بررسی کنند سن تشخیص سرطان سرویکس پایین آمده و امکان بهبودی فرد بالا می رود.

 

سرطان دهانه رحم چیست

 

تشخیص سرطان دهانه رحم به چه صورت است؟

 

فرد مشکوک به سرطان ابتدا باید به پزشک جهت تشخیص سرطان دهانه رحم مراجعه کند. پزشک متخصص زنان و زایمان احتمالاً یک آزمایش پاپ اسمیر برای فرد می نویسد. در صورتی که شما با جواب آزمایش پاپ اسمیر خود به پزشک مراجعه کرده باشید، پس از بررسی آزمایش پاپ اسمیر و مشکوک بودن آن چند آزمایش دیگر برای شما می نویسد.

پزشک متخصص زنان و زایمان در ابتدا به پرونده رجوع کرده و آزمایش هایی که در گذشته گرفته اید را بررسی می کند اگر رد پای سرطان دهان رحم را در آنها مشاهده کند آزمایش هایی همچون کولپوسکوپی و بیوپسی را برای شما می نویسد.

 

ارزیابی بیماری ها و آزمایش های قبلی

 

برای تشخیص سرطان دهانه رحم پزشک متخصص زنان و زایمان ابتدا از شما درباره خانواده تان سوالاتی می پرسد. مثل آیا در نزدیکان تان کسی سابقه بیماری سرطان دهانه رحم داشته است؟ یا به طور کلی در خانواده شما کسی سرطان داشته است؟پس از بررسی های لازم ممکن است که پزشک یک آزمایش پاپ اسمیر هم برای شما بنویسد. همچنین گره های لنفاوی در بدن تان ارزیابی خواهند شد تا اگر علامتی از رشد سلول های سرطانی باشد پیدا شود.

 

 آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم

 

آزمایش پاپ اسمیر یا همان تست غربالگری، یکی دیگر از روش های تشخیص سرطان دهانه رحم است. البته با استفاده از این آزمایش به طور قطع نمی توان گفت که فرد مبتلا به سرطان دهانه رحم است یا نه, اما پزشک در صورت غیر طبیعی بودن جواب آزمایش سعی می کند تا آزمایش های بیشتری برای تشخیص دقیق سرطان دهانه رحم برای فرد مبتلا بنویسد.

این آزمایش ها شامل کولپوسکوپی و بیوپسی می شوند.برای انجام تست پاپ اسمیر لازم است که دو روز قبل از آن نزدیکی صورت نگیرد. همچنین آزمایش را در دوران قاعدگی انجام ندهید. همچنین سعی کنید یک هفته قبل از انجام آزمایش از کرم های واژنی و ژل واژن استفاده نکنید.

 

تشخیص سرطان دهانه رحم با کولپوسکوپی

 

پس از انجام تست پاپ اسمیر در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی نیاز به آزمایش کولپوسکوپی است. برای تشخیص سرطان دهانه رحم با کولپوسکوپی لازم است تا همانند آزمایش لگن روی تخت  به حالت دراز قرار گرفته و پزشک شما را معاینه کند.

 

تشخیص سرطان با آزمایش بیوپسی دهانه رحم

 

آزمایش های متفاوتی برای تشخیص سرطان دهانه رحم با استفاده از آزمایش بیوپسی موجود است. از جمله این آزمایش ها می ‌توان به آزمایش بیوپسی کولپوسکوپیک، آزمایش بیوپسی اندوسرویکس و بیوپسی مخروطی اشاره کرد.

در بیوپسی مخروطی قسمتی از بافت دهانه رحم به شکل یک مخلوط خارج شده و برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان مورد آزمایش قرار می گیرد. در این تست ممکن است تا چند روز احساس درد و یا خونریزی داشته باشد.

 

تشخیص سرطان دهانه رحم به چه صورت است

 

تعداد بازدید : 1390

ثبت نظر

ارسال