Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 4 و 54 دقیقه

علائم سرطان لاله گوش چیست؟

سرطان گوش|انواع سرطان|سرطان گوش انواع آن|پیشگیری از سرطان گوش|

سرطان لاله گوش (ear tumor) یک بیماری بسیار نادر است. این سرطان یک سر و گردن است که در مجرای گوش ایجاد می شود. هنگامی که سرطان در داخل گوش رخ می دهد ، درد زیادی در داخل گوش ایجاد می شود و درمان های زیادی وجود دارد.

چهارشنبه 21 مهر 1400 ساعت 18:1

کیست گوش یا کلستئاتوم ناشی از رشد پوست در محل نامناسب ، ناحیه پشت گوش یا گوش میانی است. کیست گوش (کلستئاتوم) در اثر عفونت های مکرر گوش ایجاد می شود که باعث رشد پوست پرده گوش می شود.کلستئاتوما معمولاً به شکل کیست است که لایه قدیمی پوست ایجاد شده در داخل گوش را از بین می برد.
با گذشت زمان ، کیست های گوش (کلستئاتوم) تشکیل شده و گسترش می یابند و استخوان های کوچک گوش میانی را از بین می برند. عوارض کیست گوش شامل کاهش شنوایی ، سرگیجه و فلج عضلات صورت است. این عوارض به دلیل رشد کلستئاتوم یا کیست گوش است.


انواع کیست گوش


کیست های گوش (کلستئاتوم) معمولاً به دو نوع سطحی و عمقی تقسیم می شوند:
کیست های سطحی: این نوع کیست ها معمولاً کوچک هستند و ارتباط مستقیمی با قسمت های خاصی از پوست دارند که با مصرف آنتی بیوتیک ها و تجویز دارو می توان آنها را برطرف کرد.
کیست های عمیق: دسته دوم کیست های عمیق هستند که به دو قسمت اکتسابی و مادرزادی تقسیم می شوند.
کیست های مادرزادی منشاء جنینی دارند ، به این معنی که وقتی جنین کامل می شود ، یکی از اجزای تشکیل دهنده جنین به طور کامل شکل نگرفته یا از بین رفته است.
کیست های اکتسابی: این کیست ها در نزدیک عصب صورت قرار دارند و معمولاً خوش خیم هستند.
روش های زیادی برای درمان کیست های عمیق وجود دارد و پزشکان معمولاً جراحی را توصیه می کنند.


تومور خوش خیم گوش


بسیاری از تومورهای موجود در گوش خوش خیم هستند. تومورهای خوش خیم گوش می توانند در گوش خارجی یا میانی ایجاد شده و باعث از دست دادن شنوایی یا تجمع بیش از حد جرم گوش شوند.

 

تومورهای خوش خیم گوش انواع زیر را دارند:


تومور گلوموس  Glumus tumor


تومور گلوموس شایع ترین تومور اولیه گوش میانی است. این نوع تومور خوش خیم است ، اما در نواحی مجاور گسترش می یابد ، در صورت عدم درمان ، به عصب صورت آسیب می رساند و باعث فلج صورت می شود. بروز تومورهای گلوموس در زنان 4 تا برابر مردان است. افراد مبتلا به تومور گلوموس معمولاً برای کاهش شنوایی و وزوز گوش به پزشک مراجعه می کنند.


تومور عصب شنوایی (نوروم آکوستیک)


تومور عصب شنوایی یا آکوستیک نوروما یک تومور خوش خیم است که معمولاً به آرامی رشد می کند. این تومور بر اعصاب بین گوش میانی و مغز تأثیر می گذارد و باعث اختلالات شنوایی و تعادل می شود. در صورت عدم درمان ، تومورهای عصبی شنوایی می توانند به مخچه و اعصاب ساقه مغز گسترش یافته و زندگی را به خطر بیندازند.


تومور (کیست) لاله گوش و نرمه گوش


نرمه گوش و لاله گوش نیز مانند سایر قسمت های بدن می توانند به کیست تبدیل شوند. کیست لاله گوش یا کلستاتوم و کیست نرمه گوش که یک نوع کیست اپیدرمال (اپیدرموئید) هستند و چندان خطرناک نیستند. اگر این کیست ها باعث درد ، عفونت یا کبودی شوند ، باید با جراحی برداشته شوند.


تومور نورواندوکرین گوش میانی


آدنوم نوروآندوکرین گوش میانی ، که به عنوان تومور کارسینوئید و آدنوم آمفیکرین نیز شناخته می شود ، یک تومور بدخیم در گوش میانی است. این تومور یک تومور نادر است و کمتر از 2 درصد تومورهای گوش را شامل می شود.


تومورهای بدخیم گوش (سرطان گوش)


سرطان گوش یک سرطان شایع نیست ، اما یکی از خطرناک ترین سرطان ها است. سرطان گوش معمولاً (اما نه همیشه) از پوست شروع شده و به تدریج به گوش سرایت می کند. سرطان گوش می تواند گوش خارجی ، گوش میانی یا گوش داخلی را هدف قرار دهد. سرطان گوش انواع مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم.


سرطان پوست


همانطور که گفتیم ، در بیشتر موارد ، سرطان گوش از پوست شروع می شود.

 

سرطان های پوستی که می توانند به گوش منتقل شوند عبارتند از:


کارسینوم سلول‌ بازال (Basal cell carcinoma)


این تومور بدخیم شایع ترین سرطان در ایران و حتی جهان است و بیش از 80 درصد تومورهای پوستی را تشکیل می دهد. این سرطان سلول های پایه پوست یا بیرونی ترین لایه پوست را هدف قرار می دهد.


کارسینوم سلول‌ سنگفرشی (Squamous cell carcinoma)


این تومور پوستی سلولهای سنگفرشی اپیدرم را هدف قرار می دهد و بیشتر از کارسینوم سلولهای پایه به بافتهای دیگر بدن گسترش می یابد. سرطان سلول سنگفرشی شایع ترین نوع سرطان گوش است.


ملانوم (Melanoma)


ملانوم خطرناک ترین تومور بدخیم پوستی است که به سرعت گسترش می یابد و سایر قسمت های بدن از جمله گوش ها را درگیر می کند. این نوع سرطان ملانوسیت ها را تحت تأثیر قرار می دهد.هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، ملانوسیت ها با تولید رنگدانه می توانند پوست را قهوه ای کنند. ملانوم گوش 1 درصد از کل ملانوم های پوستی را تشکیل می دهد و احتمال وقوع آن کمتر از دو سرطان اول پوست است.


آدنوئید سیستیک کارسینوما (Adenoid cystic carcinoma)


این تومور بدخیم بسیار نادر معمولاً غدد بزاقی را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما می تواند در گوش نیز ایجاد شود. تخمین زده می شود که این نوع تومور 5 درصد از سرطان های گوش را تشکیل می دهد.


تومورهای پاروتید


رشد بدخیم غده پاروتید نیز می تواند به مجرای گوش گسترش یابد. غده پاروتید بزرگترین مجموعه غدد بزاقی است که در جلوی گوش و در دو طرف صورت قرار دارد. تومورهای غدد پاروتید شایع ترین تومورهای غدد بزاقی هستند که در بیشتر موارد خوش خیم هستند ، اما در 25 درصد موارد نیز می توانند سرطانی شوند.

 

سرطان لاله گوش 


سرطان لاله گوش 


b (ear tumor) یک بیماری بسیار نادر است. این سرطان یک سر و گردن است که در مجرای گوش ایجاد می شود. هنگامی که سرطان در داخل گوش رخ می دهد ، درد زیادی در داخل گوش ایجاد می شود و درمان های زیادی وجود دارد. در این مقاله علائم این بیماری را به تفصیل بررسی کرده و روش های تشخیص و درمان را معرفی می کنیم. پس تا انتها با ما باشید


سرطان لاله گوش چیست؟


بر خلاف نام غشای لاله گوش این بیماری ، غشای لاله گوش شامل نه تنها قسمت خارجی قابل مشاهده است ، بلکه مجرای اتصال غشای لاله گوش و گوش میانی نیز وجود دارد. مجموعه این قسمتها را گوش خارجی می نامند .. سرطان لاله گوش یک حساس است از آنجا که مغز نزدیک است ، باید با دقت عمل کند. سرطان لاله گوش معمولاً به صورت یک توده سفید ظاهر می شود که می تواند در مجرای گوش رشد و نمو کند و بیماران ممکن است متوجه گوش درد و ترشح مجرای گوش شوند.


چگونه می دانیم که سرطان لاله گوش داریم؟


سرطان لاله گوش اغلب به شکل ضایعات مختلف در گوش خارجی ظاهر می شود ، به طوری که افراد می بینند که زخم در گوش خارجی با روش های درمانی مانند پانسمان قابل ترمیم نیست. سرطان لاله گوش در ابتدا به صورت سرطان پوست ظاهر می شود که با رشد ، به تدریج گوش ها را آلوده می کند. اگر به موقع درمان و درمان نشود ، باعث آسیب جدی به مغز می شود. اگر این نوع سرطان تشخیص داده شود و به موقع پیگیری شود ، می توان با جراحی آن را برداشته و از رشد و پیشرفت آن در سایر قسمت های گوش جلوگیری کرد.


تشخیص سرطان لاله گوش


پزشک شما وجود توده در گوش شما را بررسی می کند. اگر برآمدگی بزرگتر شود ، نمونه برداری می تواند در تشخیص سرطان بسیار موثر باشد. اگر پزشک سرطان را از طریق بیوپسی تشخیص دهد ، تومور باید برداشته شود. نوع جراحی بستگی به اندازه تومور گوش دارد. درمان و تشخیص باید بلافاصله انجام شود تا از گسترش سلول های سرطانی به مناطق دیگر جلوگیری شود.


علائم سرطان لاله گوش


علائم سرطان لاله گوش بستگی به محل تومور دارد ، اما معمولاً برخی از علائم سرطان لاله گوش عبارتند از:
از دست دادن شنوایی
التهاب یا عفونت مزمن گوش
گرفتگی بینی 
خون دماغ شدن
خروج ترشحات از گوش
برآمدگی یا اجسام سخت در مجرای گوش
سردرد مداوم
درد یا بی حسی صورت
مشکل نمودن باز کردن دهان
درد هنگام بلع غذا
اختلال بینایی


علت سرطان لاله گوش


علت سرطان لاله گوش نامشخص است ، اما عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهند.

 

عواملی که خطر سرطان لاله گوش را افزایش می دهند عبارتند از:
پوست روشن: افراد دارای پوست روشن بیشتر احتمال دارد سرطان لاله گوش دریافت کنند.
نور خورشید: قرار گرفتن بی رویه در معرض آفتاب خطر سرطان لاله گوش را افزایش می دهد.
عفونت های مکرر گوش: واکنش التهابی بدن به عفونت می تواند منجر به سرطان گوش شود.
افزایش سن: برخی از انواع سرطان گوش در افراد بالای 60 سال بیشتر از جوانان شایع است.

 

سرطان لاله گوش چیست


درمان سرطان لاله گوش


رایج ترین درمان های سرطان لاله گوش پرتو درمانی ، جراحی و شیمی درمانی است که با توجه به شرایط بیمار به تشخیص بیمار انجام می شود.


جراحی گوش


درمان جراحی سرطان لاله گوش ممکن است شامل برداشتن بخشی یا تمام مجرای گوش داخلی یا میانی باشد. با این حال ، این نوع جراحی اغلب منجر به کاهش شنوایی می شود ، به همین دلیل تشخیص سریع و به موقع بسیار مهم است.


پرتودرمانی(Radiotherapy)


هنگامی که سرطان پیشرفت کرده است و اصلا نمی توان با جراحی آن را درمان کرد ، پرتو درمانی سرطان لاله گوش در این موارد بسیار رایج است. در این روش از اشعه برای کمک به کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود.


شیمی درمانی(Chemotherapy)


شیمی درمانی سرطان لاله گوش یک روش درمانی است که از مواد شیمیایی استفاده می کند. از آنجایی که این روش آسیب های زیادی بر جای می گذارد ، در مرحله نهایی درمان استفاده می شود.پس از تشخیص نوع تومور از طریق آزمایشات مختلف و بیوپسی ، جراح سر و گردن تومور گوش را برداشت. اگر تومور خوش خیم باشد ، جراح به سادگی تومور را بدون دست زدن به بقیه گوش بر می دارد ، اما اگر تومور بدخیم باشد ، ممکن است لازم باشد قسمتی از گوش همراه با تومور برداشته شود. در برخی موارد ، مجرای گوش ، استخوان گوش یا بافت پرده گوش ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشد. در این حالت ، بیمار برای بازسازی گوش یا استفاده از سمعک پس از جراحی تومور گوش نیاز به جراحی پلاستیک دارد.


گاهی در حین عمل جراحی تومور ، جراح قسمتی از بافت سالم اطراف تومور را که اصطلاحاً حاشیه نامیده می شود ، برمی دارد. این امر احتمال عود تومور را کاهش می دهد.


جراحی تومور عصب شنوایی


بهترین درمان برای تومورهای عصب شنوایی بستگی به اندازه تومور ، میزان رشد و سلامت بیمار دارد. اگر بیمار بزرگتر است و تومور به سرعت رشد می کند ، ممکن است پزشک از بیمار بخواهد هر 6 یا 12 ماه یکبار علائم را کنترل و کنترل کند و سایر درمان ها را توصیه نکند. هدف از جراحی نوروم آکوستیک برداشتن تومور ، جلوگیری از آسیب عصب صورت و فلج صورت و بازگرداندن شنوایی است. جراحان سر و گردن از تکنیک موجود برای برداشتن تومورهای عصب شنوایی استفاده می کنند.


هزینه جراحی تومور گوش


انواع مختلفی از تومورهای گوش وجود دارد و جراحی هر کدام متفاوت است. بنابراین ، هزینه جراحی سرطان گوش یا تومور خوش خیم گوش بستگی به نوع تومور ، اندازه تومور و عوامل مختلف دیگر دارد.


کلام آخر


کیست لاله گوش معمولاً خوش خیم است و در افراد میانسال ایجاد می شود.کیست ها گاهی اوقات می توانند نشانه ای از یک اختلال ژنتیکی باشند. افراد ، به ویژه مبتلایان به سندرم گارنر یا سایر اختلالات ژنتیکی ، می توانند در مورد وضعیت و ظاهر کیست با پزشک خود صحبت کنند.بیشتر موارد کیست لاله گوش نیازی به درمان یا مراقبت پزشکی ندارند. برخی از کیست ها ممکن است خود به خود ناپدید شوند. با این حال ، اگر فردی مشکوک به پارگی یا عفونت کیست خود باشد ، بهتر است به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.


تاج گل خیریه


تاج گل هایی که برای مراسم تشییع استفاده می شود با درخواست هر شخص با متن تسلیت ساخته و طراحی می شود. برخی از متون در کنار تاج گل با فرمت کوچک قرار می گیرند ، در حالی که برخی دیگر به صورت بنرهای کوچک چاپ شده و در قسمت تاج گل قرار می گیرند.


 این اقدامات اضافی ، علاوه بر ساخت تاج گل ، هزینه های اضافی برای اجاره یا فروش خواهد بود. تاج گل برای انجام کارهای خیریه در امور خیریه ساخته می شود و نام خیریه در کنار متن یا روی گل قرار می گیرد و این اطمینان را می دهد که سایر افرادی که در مراسم تشییع شرکت می کنند ، موسسه خیریه را شناخته و مایل به سفارش تاج گل و  کمک به خیریه هستند.

تعداد بازدید : 6275

ثبت نظر

ارسال