Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 21 و 10 دقیقه

رابطه بین مصرف گوجه فرنگی و سرطان پروستات

گوجه فرنگی و سرطان پروستات|خواص گوجه فرنگی و رابطه آن با بیماری های مردان|

ترکیبات اصلی گوجه فرنگی لیکوپن ها هستند که خواص فوق العاده ای دارند. نتایجی که بر روی گوجه فرنگی آزمایش شد نشان میدهد، افرادی که حداقل هر هفته دو مرتبه سس گوجه فرنگی استفاده میکنند خطر ابتلا به سرطان پروستات را به میزان 36 درصد کاهش میدهند.

چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 ساعت 13:28

سرطان نامی است که به مجموعه ای از بیماری ها اطلاق می شود. درهمه انواع سرطان، برخی از سلول های بدن بدون توقف شروع به تقسیم شدن می کنند و به بافت های اطراف گسترش می یابند. سرطان می تواند از هر جای بدن انسان شروع شود که از تریلیون ها سلول ساخته شده است. در حالت نرمال، سلول های بدن رشد می کنند و تقسیم می شوند تا سلول های جدیدی را تشکیل دهند که بدن به آنها نیازمند است.

هنگامی که سلول ها پیر می شوند یا آسیب می بینند، آنها می میرند و سلول های جدید جای آنها را می گیرند. هنگامی که سرطان بروز می کند، این روند در هم می شکند. سلول ها بیش از پیش غیر طبیعی شده و سلول های پیر و آسیب دیده زنده می مانند، هنگامی که باید بمیرند و سلول های جدید شکل گیرند. این سلول های اضافی می توانند بدون توقف تقسیم شوند و ممکن است منجر به تشکیل تومورها شوند.


بسیاری از سرطان ها تومورهای جامد را تشکیل می دهند که توده ای از بافت هستند. سرطان خون، مانند لوسمی ها، تومورهای جامد ایجاد نمی کنند. تومورهای سرطانی بدخیم هستند، به این معنی که می توانند به بافت های مجاور گسترش یافته یا حمله کنند. علاوه بر این، برخی از سلول های سرطانی می توانند از طریق خون یا سیستم لنفاوی به نقاط دوردست بدن سفر کرده و تومورهای جدیدی را به دور از تومور اصلی تشکیل دهند.

برخلاف تومورهای بدخیم، تومورهای خوش خیم به بافت های مجاور گسترش نمی یابند. با این حال، تومورهای خوش خیم در برخی موارد ممکن است بسیار بزرگ باشند و اگر برداشته شوند، معمولاً دوباره رشد نخواهند کرد. در حالی که تومورهای بدخیم ممکن است دوباره رشد کنند.


پروستات چیست؟


پروستات بخشی ازاندامهای جنسی مردانه است که بصورت غده کوچکی به شکل واندازه تقریبی گردو پائینتر ازمثانه قرارگرفته وقسمت ابتدایی پیشابراه را احاطه کرده است. پیشابراه مجرایی است که ادرار را از مثانه به طرف خارج از بدن هدایت می‌کند.


پروستات در بدن چه نقشی دارد؟


واردکردن فشاربه قسمت ابتدایی پیشابراه جهت کنترل ادراروهمچنین ترشح مایعی برای حفظ وفعال نگه داشتن سلولهای جنسی مردانه یااسپرم ها، ازوظایف پروستات دربدن محسوب می شود.


سرطان پروستات چیست؟


پروستات و بزرگی پروستات مشکلی است که بعضی از آقایان بعد ازسن 50 سالگی تجربه می کنند. در بعضی از افراد غدد پروستات که دقیقا زیر مثانه قرار دارد آهسته و در برخی دیگر سریع تر رشد می کنند. رژیم غذایی درست می تواند این مشکلات را در سنین پیری کمتر کند.سرطان پروستات، مانند سرطان‌های دیگر، رشد نامتناسب سلول‌ها در غده پروستات است. سرطان پروستات اغلب از سلول‌های آدنوکارسینوما تشکیل شده‌است، که از بافت غده‌ای نشأت می‌گیرند.

متاستاز به فرایندی گفته می‌شود که سرطان از طریق خون یا سیستم لنفاتیک در بدن منتشر شده و در سایر قسمت‌ها رشد می‌کند. سرطان پروستات اغلب به غدد لنفاوی لگن و همچنین استخوان‌ها متاستاز می‌دهد. براساس گزارش کورییره دلا سرا، سرطان پروستات پنجمین دلیل مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان و پس از سرطان ریه دومین شکل رایج سرطان در میان مردان است.


علائم سرطان پروستات چیست؟


سرطان پروستات در مراحل اولیه ممکن است علامتی ایجاد نکند، اما اگر علامتی داشته باشد ممکن است یک یا چند علامت از علائم اختلال در دفع ادرار:
•    اختلال در شروع تخلیه ادرار یا قطع آن یا اختلال در تخلیه کامل مثانه
•    فشار کم یا منقطع جریان ادرار
•    تکرر ادرار
•    همینطور احساس تخلیه فوری غیرقابل کنترل ادرار مخصوصا در شب
•    وجود خون در ادرار یا مایع منی
•    درد هنگام تخلیه ادرار یا به ندرت درد هنگام انزال و اختلال نعوظ و انزال


در مراحل پیشرفته ‌تر علائمی نظیر:
•    درد استخوانی دائمی اغلب در ستون فقرات، ران، لگن یا دنده‌ها
•    شکستگی استخوانی
•    کاهش وزن


اگر سرطان به ستون فقرات متاستاز داده باشد و نخاع را تحت فشار قرار داده باشد می‌تواند علائمی نظیر:
•    ضعف پا
•    بی‌اختیاری ادراری و بی‌اختیاری مدفوع


همچنین در صورت انواع دیگر متاستاز به استخوان ممکن است:
•    کم‌خونی
•    تنگی نفس
•    احساس خستگی زیاد
•    ضربان قلب بالا
•    سرگیجه یا رنگ ‌پریدگی

 

خواص گوجه فرنگی و رابطه آن با بیماری های مردان

 

خواص گوجه فرنگی و رابطه آن با بیماری های مردان


گوجه فرنگی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی است و بر همین اساس، طیف گسترده ای از فواید سلامت را ارائه می کند. پژوهش ها نشان داده اند که این مواد مغذی ممکن است به محافظت در برابر انواع مختلف بیماری ها از جمله بیماری قلبی و سرطان کمک کنند.از این رو، مصرف سوپ گوجه فرنگی ممکن است روشی خوشمزه برای بهره‌مندی از فواید مختلف این ماده غذایی باشد.

از آنجایی که سوپ گوجه فرنگی با گوجه فرنگی پخته آماده می شود، یک منبع عالی از لیکوپن محسوب می شود. سرشار از آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به خنثی کردن آثار مضر استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

 

این اتفاق زمانی رخ می دهد که مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد که به سلول های سالم آسیب می رسانند در بدن انباشته می شوند.سوپ گوجه فرنگی منبع عالی از آنتی اکسیدان ها از جمله لیکوپن، فلاونوئیدها، ویتامین های C و E است.

مصرف آنتی اکسیدان ها با کاهش خطر سرطان و بیماری های مرتبط با التهاب، مانند چاقی و بیماری قلبی پیوند خورده است. افزون بر این، پژوهش ها نشان داده اند که فعالیت آنتی اکسیدانی ویتامین C و فلاونوئیدها ممکن است به محافظت در برابر دیابت نوع 2، بیماری قلبی و بیماری های مغزی کمک کند. ویتامین E به تقویت آثار آنتی اکسیدانی ویتامین C کمک می کند.

از خواص گوجه فرنگی بسیار شنیده اید که پیشگیری و درمان بیماری های مردان هم یکی از آنهاست . می خواهیم بدانیم برای آقایان چرا و چه میزان گوجه فرنگی مفید است. خواص گوجه فرنگی برای سلامت بخش بخش بدن قابل بحث است اما در این بخش به فواید گوجه فرنگی برای آقایان خواهیم پرداخت.


 متخصصان تغذیه گوجه فرنگی را با نام غذای وظیفه شناس می شناسند که بدون طی کردن مراحل آماده سازی پخت عملی ماورای تغذیه ای را انجام میدهد چرا که گوجه فرنگی از بیماری ها پیشگیری می کند و فاکتورهای سلامت را به تمام نقاط بدن ارسال می کند.

 

یک گوجه فرنگی متوسط حاوی 22 کالری - 0 گرم چربی - 5 گرم کربوهیدرات - 1 گرم پروتئین است. گوجه فرنگی منبع غنی از ویتامین A  C و فولیک اسید است. گوجه فرنگی دارای دامنه ی گسترده ای از فواید تغذیه ای است و معروف به داشتن آنتی اکسیدان - لیکوپن - لیپوئیک اسید - فولیک اسید و لوتین است.


این مواد چه فوایدی دارند؟

 

  • تقویت بدن برای تبدیل کلوگز به انرژی مفید برای فعالیت های بدنی
  • کنترل کلوگز خون و در نتیجه افزایش سیستم مقاومت علیه بیماری هایی هم چون دیابت و تقویت سیستم عصبی و مغز
  • آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی سدی محکم در برابر بیماری های عفونی است
  • فراهم کردن خوابی راحت و بهبود حرکت عضله ها
  • افزایش قدرت یادگیری و حافظه

 

فواید گوجه فرنگی برای آقایان


نوبت بیماری های آقایان که می رسد ابتدا نظرها به سمت سرطان پروستات و راه های درمان ان منعطف می شود. ترکیبات اصلی گوجه فرنگی لیکوپن ها هستند که خواص فوق العاده ای دارند.

نتایجی که بر روی گوجه فرنگی آزمایش شد نشان میدهد، افرادی که حداقل هر هفته دو مرتبه سس گوجه فرنگی استفاده میکنند خطر ابتلا به سرطان پروستات را به میزان 36 درصد کاهش میدهند. لیکوپن ها ضد سرطان هستند و به آقایان توصیه میشود که گوجه فرنگی بیشتری مصرف کنند زیرا آن ها را در برابر سرطان پروستات مقاوم می کند.

 

باید بدانید که گوجه فرنگی بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای است، رژیمی که خطر ابتلا سرطان را کاهش می دهد. مطالعات متعدد ارتباط مستقیم بین مصرف زیاد لیکوپن، به ویژه از گوجه فرنگی پخته و کاهش خطر سرطان پروستات را نشان داده اند. پژوهش ها نشان می دهند که لیکوپن ممکن است به مرگ سلول های سرطانی کمک کند. این ممکن است رشد تومور را در فرآیندی که به نام ضد رگ‌زایی شناخته می شود، کند سازد.

 

گوجه فرنگی و سرطان پروستات:


براساس تحقیقات و مطالعات دکتر جان اردمن مواد موجود در گوجه فرنگی با ایجاد حفاظت اپیدمیلوجیکال درصد ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. مصرف فراوان چربی با ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید، شانس بروز سرطان را افزایش می دهد.

مصرف سبزیجات یا رنگدانه های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد، شانس بروز سرطان پروستات با گذشت سن افزایش می یابد ممکن است به علت تغییرات هورمونی حاصله نظیر کاهش مقدار آندرسترون و یا افزایش مقادیر سرمی استروژن و استرادیول باشد.

تماس با عوامل شغلی و محیطی شانس بروز سرطان را بیشتر می کند، شغلهایی که شانس بروز سرطان را بیشتر می کنند شامل کارگرانی که با کودها، بافتنی ها و لاستیک سر و کار دارند، تماس با باتری های حاوی کادمیوم است.پروستات پس از سن 45 تا 50 سالگی آغاز به رشد می کند به افراد بالای این سن توصیه می شود روزانه یک گوجه فرنگی خام مصرف کنند.


غربالگری موجب تشخیص سریعتر و در مراحل پائین تر بیماری شده و درنتیجه اثربخشی درمان را بیشتر کرده و موجب افزایش طول عمر مبتلایان می شود.
محققان به تازگی به این نتیجه رسیده اند که مردانی که رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی دارند شانس کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند.سرطان پروستات شایعترین نوع سرطان در مردان بریتانیا است.

هر سال حدود 40000 مبتلای جدید به این بیماری تشخیص داده می شوند و حدودا 10000 نفر در طول سال جان خود را به خاطر این سرطان از دست می دهند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل با مقدار بالایی از میوه ها و سبزیجات می تواند احتمال خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را کم کند اما به تازگی محققان دانشگاه بریستون به این نتیجه رسیده اند که مصرف گوجه فرنگی می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات به مردان کمک کند.


این تیم تحقیقاتی زندگی 20000 مرد بریتانیایی 50 تا 69 سال را آنالیز کردند.در این تحقیق مشخص شد که مردانی که در هفته بیش از 10 بار گوجه فرنگی مصرف می کنند (چه به صورت تازه و چه به صورت پخته شده ) به میزان 18 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.


یک توضیح که ممکن است برای این خاصیت ضدسرطانی وجود داشته باشد این است که گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن است که به مقابله با آسیب های سلولی و DNA کمک می کند.با این حال برای اثبات کامل این قضیه به مطالعات بیشتری نیاز است.


البته همین تیم پزشکی تاکید می کنند که مصرف بیش از حد یک ماده غذایی خاص می تواند باعث بروز عوارض ناخوشایندی شود.مدیر این تیم تحقیقاتی معتقدند که: "تنظیم یک رژیم غذایی که برای پیشگیری از سرطان مناسب باشد بسیار پیچیده است. شاید بهترین راه این باشد که شما یک رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه ها و سبزیجات داشته باشید و مصرف مواد غذایی مانند گوشت های قرمز و فرآوری شده، چربی و نمک را محدود کنید."

 

گوجه فرنگی و سرطان پروستات

 

گوجه فرنگی پخته یا خام؟


گاهی اوقات پختن مواد غذایی باعث کاهش ویتامین ها یا سایر مواد مغذی موجود در آنها می شود ولی در مورد گوجه فرنگی این مطلب صدق نمی کند و گوجه فرنگی پخته بهتر از گوجه فرنگی خام است. بسیاری از رنگدانه های گیاهی مفید موجود در میوه ها و سبزی ها، (آنتی اکسیدان ها) می باشند که بدن ما برای ترمیم سلولهای تخریب شده توسط رادیکالهای آزاد، به این مواد نیاز دارد.

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، یک آنتی کسیدان قوی می باشد که خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می دهد. همچنین از تبدیل LDL کلسترول مضر در بدن به LDL اکسیده ( که در سرخرگ ها پلاکت ایجاد می کند ) ، جلوگیری کرده و بدینوسیله از حملات قلبی پیشگیری می کند. خواص آنتی اکسیدانی لیکوپن از آفتاب سوختگی نیز جلوگیری می کند.


اگر شما گوجه فرنگی را به صورت خام مصرف کنید، قسمت اعظم لیکوپن آن، به دلیل هضم نشدن ، از بدن دفع می شود. عمل پختن ، دیواره سلولی گوجه فرنگی را شکسته و باعث می شود لیکوپن در دسترس بدن قرار گیرد و بیشتر جذب شود.

بهترین منابع آن شامل: سس گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی کنسرو شده می باشد. لیکوپن در سایر سبزیجات و میوه های رنگ روشن مثل پرتقال قرمز ، هندوانه و گریپ فروت سرخ نیز وجود دارد. شاید شما از خوردن گوجه فرنگی خام لذت بیشتری ببرید. البته گوجه فرنگی خام نیز منبع خوبی از ویتامین های A و B، فیبر و املاح است و کالری کم و مزه خوبی دارد.

اما شما نباید همیشه فقط یک نوع میوه یا سبزی بخورید. توصیه می شود انواع مختلفی از میوه ها و سبزی ها را بخورید که منابع خوبی از ویتامین ها و املاح هستند و جهت تنظیم اعمال بدن ، مفید و ضروری می باشند.


دانشمندان ایتالیایی در تحقیقات خود نشان دادند که مصرف گوجه فرنگی به صورت پخته می تواند از بروز سرطان پروستات پیشگیری کند. از دیر باز تحقیقات بسیاری بر روی خواص درمانی لیکوپن موجود در گوجه فرنگی در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی و انواع سرطان ها انجام شده بود.اکنون گروهی از پژوهشگران مرکز علوم پیری دانشگاه "کیه تی" موفق شدند نقش گوجه فرنگی در پیشگیری از بروز سرطان پروستات را کشف کنند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "ما دریافتیم که یک رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی به ویژه گوجه فرنگی که همراه با دانه ها و پوست آن پخته شده باشد می تواند توسعه تومورهای پروستات و فاکتورهای التهابی مرتبط با فرایند توموری را کاهش دهد. در حقیقت تنها مصرف لیکوپن موجود در گوشت گوجه فرنگی کافی نخواهد بود."


این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج، بر روی موشهای آزمایشگاهی اصلاح ژنتیکی شده، مراحل توسعه تومور پروستات انسان را شبیه سازی کردند.سپس این حیوانات به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به میزان 10 درصد از رژیم غذایی روزانه خود گوجه فرنگی پخته شده را دریافت می کرد و گروه دوم بدون رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی بود.

نتایج این تحقیقات نشان داد که مدل های آزمایشگاهی گروه اول 11 تا 67 درصد بیشتر از موش های گروه دوم زنده ماندند و تومور بسیار آهسته و به کندی مراحل تکامل خود را طی کرد.همچنین حداکثر فعالیت آنتی اکسیدانی و حداقل سطح التهاب در این موشها مشاهده شد.

 

خواص آب‌ گوجه


آب این سبزی کالری،بسیار کمی دارد، به‌ طوری که هر 100 میلی‌لیتر از آن حدود 20 کیلوکالری انرژی دارد و با وجود کالری کم، غنی از مواد معدنی و ویتامین‌هاست و آن را نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ می‌دانند.

به این ترتیب که 100 میلی‌لیتر از آن 250 میلی‌گرم کاروتن، 14 میلی‌گرم ویتامین C، 230 میلی‌گرم پتاسیم، 15 میلی‌گرم سدیم دارد، در حالی فقط 16 کیلو کالری انرژی داشته و به‌طور کلی حاوی مواد محافظتی در برابر سرطان است. در واقع نه تنها آب گوجه بلکه آب تمامی سبزیجات، کالری کم و ریز مغذی‌های اصلی و مهم زیادی دارند و فرد با مصرف آهن در ضمن دریافت انرژی کم می‌تواند ویتامین و مواد معدنی زیادی به بدنش برساند.


به پنج دلیل به شما توصیه می‌کنیم که از این نوشیدنی میل کنید:

  • اول اینکه آب گوجه‌فرنگی کم‌کالری و پرویتامین است، به شرطی که 100 درصد طبیعی باشد.
  • دوم خاصیت ادرارآوری دارد.
  • سوم، داروی بسیار خوبی برای گلو درد و آکنه است.
  • چهارم اینکه ضدخستگی و ضدگرسنگی بوده .
  • پنجم اینکه برای پیشگیری از بروز دیابت، سرطان پروستات، سرطان ریه، معده و بیماری‌های قلبی عروقی مفید شناخته شده است.
تعداد بازدید : 29509

نظرات

ساداتی

2 سال و 1 ماه و 11 روز پیش

مطالب خیلی خوب و عالی

ثبت نظر

ارسال