Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 20 و 2 دقیقه

علائم شایع سرطان

علائم شایع سرطان | بیماری سرطان | جهش ژن | تغییرات پوستی

سرطان از بیماری های شایع است که با علائم مختلفی همراه است در این مقاله به بررسی این علائم پرداخته ایم اما باید بگوییم داشتن این علائم حتما دلیل بر داشتن سرطان نیست و باید پزشک آرمایشان لازم را انجام دهد تا مشخص گردد.

پنجشنبه 18 آذر 1400 ساعت 12:32

اغلب افراد معتقدند  که درمان بیماری سرطان بسیار سخت می باشد  چرا که نیازمند هزینه بالایی برای درمان می باشد . سرطان و کمک به خیریه از موضوعات مهمی است که در بحث  درمان آن باید به آن توجه کرد . در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده سرطان می بایست به پزشک مراجعه نمایید که البته  این موضوع می تواند به درمان سرطان کمک شایانی نماید.از دیدگاه جهانی، سرطان نیز یکی از علل اصلی مرگ زودرس محسوب می شود ، گاهی اوقات می تواند بدون هشدار پیشرفت کند اما بیشتر مواقع علائم هشدار دهنده دارند. هر چه زودتر علائم احتمالی سرطان را تشخیص دهید، شانس زنده ماندن بیشتر است.

 

کلمه‌ ترسناکی است که هیچ شخصی دوست ندارد آن را از زبان پزشک خود بشنود. با این‌‌ اوصاف، امروزه با پیشرفت علم پزشکی، معالجه و درمان سرطان بسیار آسان‌تر از قبل شده. بسیاری از مبتلایان به این بیماری، پس از طی فرآیند درمان سرطان به‌راحتی زندگی خود را ادامه می‌دهند.سرطان از بیماری های شایع است که با علائم مختلفی همراه است در این مقاله به بررسی این علائم پرداخته ایم اما باید بگوییم داشتن این علائم حتما دلیل بر داشتن سرطان نیست و باید پزشک آزمایشات لازم را انجام دهد تا مشخص گردد.به طور کلی چنانچه سرطان زود  تشخیص داده شود قابل درمان است اگرچه برخی از سرطان ها کاملاً بدون علامت می باشند, اما اگر علائم را نادیده بگیرید, بیماری ممکن است بسیار مخرب شود زیرا شما فکر نمی کنید که این علائم ممکن است نشان دهنده سرطان باشد.

 

شناخت جهش ها در تشخیص علائم شایع سرطان کمک مطلوبی برای شما خواهد بود. جهش ژنی می تواند به سلول بگوید که سریع تر رشد کرده و تقسیم شود که در نتیجه آن سلول جدیدی ایجاد می شود که همگی سلول های ایجاد شده دارای جهش یکسانی می باشند.شاید دقت نکرده باشید، اما اگر بسیاری از افراد مبتلا به سرطان علائم شایع سرطان را می شناختند می توانستند زمان بیشتری در مسیر درمان خود داشته باشند . در نتیجه علم بر این علائم به شما کمک خواهد کرد که بتوانید در مراحل اولیه این بیماری را تشخیص داده و به درمان آن بپردازید.علائم کلی سرطان که در ادامه مورد بررسی قرار داده ایم صرفا نشان دهنده ابتلا به سرطان نیستند و گاهی می توانند هشدار دهنده این بیماری باشند. در نتیجه این علائم به شما کمک می کنند تا با مشاهده آن ها به پزشک مراجعه نموده و مشکل خود را به موقع پیگیری نمایید.

 

تشخیص علائم شایع سرطان به شناخت سرطان چه کمکی می کند؟

 

سرطان بیماری ای است که در آن رشد ناگهانی سلول های غیر طبیعی بدن مشاهده شده و این سلول ها به صورت غیر قابل کنترل تقسیم می شوند در نتیجه این تقسیم، سلول های ایجاد شده توانایی نفوذ و از بین بردن بافت طبیعی بدن را دارند.سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان می باشد، اما به لطف پیشرفت در غربالگری قادر به درمان و بهبود آن در این دوره هستیم. این بیماری در اثر تغییر (جهش) DNA در سلول ایجاد می شود. DNA درون یک سلول به تعداد زیادی ژن تقسیم می شود که هرکدام از آن ها دستوری در رابطه با اینکه سلول ها باید چه وظایفی انجام دهند، چگونه رشد کنند و تقسیم شوند، می دهند.  خطا در این روند سبب می شود عملکرد طبیعی سلول متوقف شده و باعث سرطانی شدن سلول می گردد.

تفاوت سلول‌های سالم و سرطانی

 

تفاوت عمده سلول‌های سالم و سرطانی در دو نکته است:

 

  • سلول‌های سرطانی به‌طور غیرطبیعی و غیرقابل کنترل تکثیر می‌شوند.
  • سلول‌های سرطانی عمری بسیار طولانی‌تر از سلول‌های سالم دارند.

 

عوامل موثر در ابتلا به سرطان

 

شناخت عوامل موثر در ابتلا به سرطان و شناخت انواع سرطان باعث می شود تا شما بتوانید در شناخت علائم هوشمندانه عمل کرده و به موقع تشخیص دهید. در واقع هر اندازه که شما بتوانید قدرتمند تر در تشخیص سرطان عمل نمایید، احتمال بهبود این بیماری بیشتر خواهد بود.

 

جهش های ژن:

 

جهش ژنی می تواند به سلول بگوید که سریع تر رشد کرده و تقسیم شود که در نتیجه آن سلول جدیدی ایجاد می شود که همگی سلول های ایجاد شده دارای جهش یکسانی می باشند. سلول های عادی می دانند چه موقع رشد را متوقف نمایند، اما سلول های سرطانی رشد خود را متوقف نمی کنند. در ژن سلول های سرطانی اطلاعاتی نهفته است که باعث ادامه و رشد آن سلول می گردد.ژن های ترمیم  DNA به دنبال اشتباه در سلول هستند و اصلاحاتی انجام می دهند. جهش ژن به طور مکرر در طول رشد طبیعی سلول رخ می دهد با این حال سلول ها دارای مکانیسمی می باشند که باعث رفع این اشکال می شوند. اما گاهی اوقات نیز خطایی اتفاق می افتد.

 

اگر شما یک جهش ژنتیکی به ارث برده باشید که شما را مستعد به این بیماری کند به این معنی نیست که به یقین شما به سرطان مبتلا می باشید. در واقع ممکن است جهت ایجاد سرطان  به یک یا چند جهش دیگر ژن نیاز باشد.بعضی از عوامل دیگر می توانند باعث جهش ژن ها شوند به عنوان مثال می توانیم به  سیگار کشیدن، پرتو درمانی، ویروس ها، مواد شیمیای سرطان زا،چاقی، هورمون ها، التهاب های مزمن و ورزش نکردن اشاره نماییم که هر کدام از این موارد سبب برخی از علائم شایع سرطان می گردند.

 

سن شما:

 

سن شما یکی از عوامل مهم در ابتلا به سرطان است. به همین جهت بررسی علائم شایع سرطان در افرادی که سن بالاتری دارند بیشتر جدی گرفته می شود. لازم به ذکر است که این بیماری می تواند ده ها سال طول بکشد تا توسعه یابد و به همین دلیل بیشتر افراد مبتلا بالای 65 سال سن دارند، اگرچه در بزرگسالان شایع تر می باشد ولی منحصرا برای بزرگسالان نیست، در هر سنی ممکن است بدن را درگیر کند.

 

عادت های شما:

 

برخی از انتخاب های اشتباه از سبک زندگی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان  می شود به عنوان مثال  نوشیدن مشروبات الکلی؛ قرار گرفتن در معرض آفتاب یا آفتاب سوختگی مکرر،سیگار کشیدن،رابطه جنسی ناامن می تواند از جمله این انتخاب ها باشد. انتخاب سبک زندگی سالم در عدم بروز علائم شایع سرطان و ابتلا به این بیماری می تواند تاثیرگذار باشد.

 

سابقه خانوادگی:

 

بخش محدودی از سرطان  به دلیل سابقه ارثی است. اگر سرطان در خانواده شما شایع است، ممکن است که جهش ها از یک نسل به نسل دیگر انتقال یابد.شما می توانید با انجام آزمایش ژنتیک از ابتلا به این بیماری آگاه شوید. به یاد داشته باشید داشتن یک جهش ژنتیکی لزومأ به معنای ابتلا به این بیماری نیست.

 

محیط پیرامون شما:

 

محیط اطراف شما ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشد که می تواند خطر ابتلا به بیماری را بیشتر کند. حتی اگر سیگار نکشید ولی به جایی بروید که فردی سیگار می کشد یا اگر با کسی زندگی کنید که سیگار می کشد ممکن است استعمال دست دوم را استنشاق کنید. پس مواد شیمیایی موجود در خانه یا محل کار شما، می تواند باعث افزایش ابتلا به بیماری شود.

 

آیا علائم شایع سرطان قابل مشاهده هستند؟

 

سرطان اغلب علائم و نشانه های خاصی ندارد، بنابر این مهم است که همه ی افراد تحت غربالگری سرطان قرار بگیرند. اکثر این غربالگری ها برای افراد به خصوصی است و پزشک شما می داند نسبت به سن شما چه غربالگری را انجام دهد.بهترین راه برای مقابله با این بیماری پیشگیری و تشخیص به موقع می باشد. با درمان های پیشرفته همراه با تشخیص زود هنگام بسیاری از سرطان ها قابل درمان خواهند بود، در نتیجه افراد نباید از علائمی که خبر از این بیماری می دهد چشم پوشی کنند که درمان هرچه سریع تر آغاز شود.به طور کلی این بیماری نشانه ی منحصری ندارد که بروز آن قابل تشخیص باشد اما برخی از علائم شایع ممکن است به این بیماری ختم شود .

بعضی از نشانه ها در تشخیص زودرس سرطان بسیار حائز اهمیت می باشد مثلا مواردی همچون  خونریزی هنگام اجابت مزاج. این علامت از بواسیر یا زخم مقعد یا التهاب و زخم روده بزرگ ممکن است بروز کند ولی یکی از علائم مهم برای سرطان روده بزرگ به شمار می رود.زخمی که بهبود پیدا نمی کند یا بهبود آن بیش از اندازه زمان ببرد ، زیرا بعضی از انواع سرطان های پوست به شکل زخم ایجاد می گردد.  چنانچه که با این موارد مواجه شدید ، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

در ادامه شایع ترین علائم سرطان را شرح می دهیم همراه ما باشید.

 

تغییراتی در گوارش از علائم هشداردهنده سرطان :

 

سرطان ها می توانند به مشکلاتی با تغذیه، مانند گوارش، تغییر اشتها، و یا درد بعد از خوردن منجر شوند. فرد مبتلا به سرطان معده ممکن است علائم زیادی نداشته باشد، به خصوص در ابتدای کار. با این حال، سرطان می تواند موجب علائمی نظیر سو هاضمه، تهوع، استفراغ، و باد کردگی ایجاد گردد.مشکلات بلعیدن می تواند به سرطان های مختلفی مانند سر و گردن و نیز سرطان پروستات مرتبط باشد.اما این تنها سرطان دستگاه گوارش (GI) نیست که می تواند موجب این علائم شود. سرطان تخمدان همچنین می تواند با نفخ و یا احساس سیری که از بین نمی رود، همراه باشد. تهوع و استفراغ نیز می تواند نشانه ای از سرطان مغز باشد.

 

تشخیص علائم شایع سرطان به شناخت سرطان چه کمکی می کند؟

 

تغییر در اجابت مزاج:

 

اگر به یبوست طولانی مدت، اسهال یا تغییر در اندازه مدفوع دچار شده‌اید، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. این علائم از نشانه‌های سرطان روده بزرگ می باشند.از علائم ابتلا به سرطان مثانه یا پروستات نیز می‌توان به احساس درد به هنگام ادرار کردن، وجود خون در ادرار یا تغییر در عملکرد مثانه اشاره نمود. اگر هرکدام از این علائم غیرعادی را دارید باید پزشک خود را مطلع نمایید. البته به یاد داشته باشید که این علائم همچنین می‌تواند نشانه‌ای از عفونت ادراری باشند.

 

بزاق لکه دار آغشته به خون یا سرفه مداوم:

 

این علامت نشان دهنده عفونت های ساده ای مثل برونشیت یا سینوزیت می باشد، اگر بخواهیم از این علائم به عنوان علائم شایع سرطان یاد کنیم باید بگوییم علائم ذکر شده در افرادی که مبتلا به سرطان ریه یا سرو گردن هستند مشاهده می شود.اگر فردی به مدت زمان یک ماه دچار سرفه های مداوم همراه با خون مخاطی باشد به منظور تشخیص مشکل باید به پزشک مراجعه نماید زیرا این مسئله یکی از علائم شایع است.

 

کاهش غیرعادی وزن:

 

اکثر مبتلایان به سرطان ممکن است در بازه خاصی از زمان دچار کاهش وزن شوند. اگر دلیل خاصی چون ورزش بیشتر یا تغییر رژیم غذایی برای کاهش وزن وجود نداشته باشد، این تغییر غیرعادی و سریع می‌تواند یک نشانه خطرناک باشد.کاهش یکباره 10 پوند (۴.۵ کیلوگرم) یا بیشتر ممکن است یکی از اولین علائم ابتلا به سرطان باشد که می‌توان از آن برای تشخیص زودهنگام این بیماری استفاده نمود.

 

نفخ :

 

نفخ بی علت  و طولانی مدت می‌ تواند یکی از نشانه ‌های سرطان تخمدان باشد. نفخ شکم همراه با درد لگن، ورم رورده‌ ها و احساس پُربودن شکم نیز ممکن است از دیگر نشانه‌ها باشد. همچنین درد یا نفخ معده پس از خوردن ممکن است نشانه ‌ی سرطان معده باشد.

 

مشکلات گوارشی :

 

در صورتی که  متوجه تغییراتی در  سیستم گوارشی ‌تان  به مدت بیشتر از چهار هفته شدید، که علت خاصی نیز نداشت، با پزشک ‌تان مشورت نمایید، چرا که این احتمال وجود دارد که  نشانه سرطان در بخشی از دستگاه گوارش باشد، به ویژه در سالمندان این مسئله بیشتر باید مورد توجه باشد.

 

بروز تغییرات روی پوست

 

به وجود آمدن یک لکه جدید روی پوست که اندازه، شکل و رنگ آن تغییر می ‌کند، ممکن است نشانه سرطان پوست باشد. این لکه‌ها معمولاً شبیه لکه‌های دیگر روی بدن نبوده و از نظر ظاهری با آن‌ها متفاوت هستند. به طور کلی در صورتی که لکه‌ها یا زخم‌های روی پوست نا متقارن و دارای لبه‌ های نامنظم و رنگ غیر یکدست باشند، افراد باید به پزشک مراجعه کنند تا با نمونه برداری احتمال ابتلا به سرطان پوست بررسی شود.

 

تغییر در روند کاری روده:

 

بیشترین علت مشکل در این عضو مربوط به رژیم غذایی افراد و میزان مایعاتی است که مصرف می کنند. پزشکان گاهی اوقات بر این باور هستند که مدفوع رشته ای مربوط به مشکل روده بزرگ است و گاهی اوقات نیز، اسهال مداوم را نشانه مشکل در روده می دانند. اگر این علائم را در مدت زمان طولانی تجربه کردید، باید جهت پیشگیری و درمان به پزشک متخصص مراجعه نموده و آزمایشات لازم را انجام دهید.

خون در مدفوع:

 

پزشک همیشه باید وجود خون در مدفوع را مورد بررسی قرار دهد. بواسیر اغلب باعث خونریزی مقعد می شود, اما در هر صورت ممکن است، سرطان هم وجود داشته باشد.بنابراین حتی زمانی که بواسیر هم دارید, باید به پزشک مراجعه نمایید.برای برخی افراد, آزمایشات اشعه ایکس ممکن است برای روشن شدن یک تشخیص کافی باشد. کلونوسکوپی معمولاً توصیه می شود.این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی دوسوکور است. گاهی زمانی که منشا خونریزی کاملاً مشخص است (برای مثال, زخم عود) این مطالعات ممکن است مورد نیاز نباشند.
 

کم خونی:

 

کم بودن میزان گلبول های قرمز نسبت به تعداد عادی این گلبول ها نشان دهنده کم خونی می باشد. این مشکل باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفته و حل شود زیرا در صورت عدم درمان ممکن است مشکلات بسیاری از جمله سرطان مشاهده شود. کم خونی غالبا مربوط به فقر آهن است و نیاز نیست به عنوان یکی از علائم شایع سرطان در نظر گرفته شود. اما برخی از بیماری ها نظیر مشکلات روده ای می تواند سبب کم خونی حاد گردد.

 

برآمدگی یا ترشحات سینه:

 

بیشتر تومورهای سینه غیرسرطانی می باشند, مثل کیست یا فیبروآنتیوم. اما تمام توده های سینه باید به طور کامل بررسی شوند. نتیجه ماموگرافی منفی، معمولاً برای ارزیابی یک توده پستان کافی نیست. پزشک باید مطالعه اشعه ایکس مناسب را که ممکن است شامل MRI یا سونوگرافی از پستان باشد, تعیین نماید.معمولاً تشخیص نیاز به تزریق آسپیراسیون یا نمونه برداری دارد. ترشح از سینه شایع است، اما برخی انواع ترشحات ممکن است نشانه سرطان سینه باشند. اگر ترشح خونی است یا فقط نوک پستان خونی است, ارزیابی بیشتری توصیه می شود.

به زنان توصیه می شود که خودآزمایی ماهانه سینه را جدی بگیرند.

 

درد مداوم:

 

احساس درد علاوه بر آن که می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مختلف باشد، یکی از نشانه‌های ابتلا به سرطان نیز است. اگر دردی که احساس می‌کنید غیر قابل توضیح است و از بین نمی رود و با درمان نیز بهتر نمی‌شود، این یک علامت هشداردهنده است که بسته به محل درد، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به تومور مغزی، سرطان روده بزرگ، رکتوم یا تخمدان باشد.

خونریزی یا ترشحات غیر معمول واژن:

 

خون ریزی ماهانه در بانوان امری کاملا طبیعی می باشد. اما گاهی این طبیعت تغییر یافته و مدت زمان یا روند اتفاق افتادن آن تغییر می کند و این تغییر می تواند یکی از علائم شایع سرطان باشد. به همین جهت اگر که شما در عادت ماهانه خود اختلالی احساس کرده اید باید به پزشک متخصص مراجعه نموده و در رابطه با مشکل خود صحبت کنید. در نتیجه پزشک معالج پس از بررسی های مورد نیاز راه درمان مشکل شما را ارائه می کند. در موارد اندکی امکان ابتلا به سرطان با توجه به خون ریزی وجود دارد. خانم هایی که یائسه شده اند و بازهم هم خون ریزی دارند باید در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کرده تا مشکل آن ها مورد بررسی قرار گیرد. 

 

تغییرات بیضه:

 

سرطان بیضه یک بیماری نادر است که پزشکان معمولاً در آقایان بین 20 تا 34 سال تشخیص می دهند. سرطان بیضه همیشه در مراحل اولیه باعث ایجاد و بروز علائم نمی شود و اولین علامت قابل توجه اغلب احساس غده در بیضه است. سرطان های بیضه در مردان نسبت به سرطان پروستات، ریه ها و روده بزرگ کمتر دیده می شود. اما نباید علائم اولیه را نادیده گرفت. پزشکان در طول بررسی های سلامتی به دنبال این توده ها می باشند. برای سریعترین تشخیص، مردان باید یکبار در ماه برآمدگی های روی بیضه خود را بررسی نمایند.

علائم دیگر سرطان بیضه می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  • تورم کیسه های بیضه
  • درد در یک یا هر دو بیضه
  • تغییر در اندازه یا استحکام بیضه
  • درد یا بی حسی کیسه های بیضه
  • یک درد کسل کننده در کشاله ران

 

تغییرات بیضه همیشه نشان دهنده سرطان بیضه نمی باشد. عفونت های باکتریایی و ویروسی همچنین می توانند باعث التهاب و درد در بیضه شوند. با این حال، مردانی که متوجه تغییرات در بیضه های خود می شوند باید به پزشک مراجعه نمایند. 

 

عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان

 

خستگی:

 

شاید برای شما پیش آمده باشد که با توجه به استراحت کافی هنوز خسته هستید. در بسیاری از این مواقع می توان به کمبود عناصر در بدن اشاره کرد. اما اگر این خستگی ها طولانی تر شده و سبب شوند که شما از فعالیت روزانه خود عقب بمانید باید جهت بررسی به پزشک متخصص مراجعه نموده و آزمایشات لازم جهت تشخیص مشکل خود را انجام دهید.

 

توده ای در زیر پوست:

 

گاهی اوقات ما برآمدگی هایی را در نقاط متفاوت بدن خود احساس می کنیم. دیدن این توده ها می تواند به عنوان یکی از علائم شایع سرطان در نظر گرفته شده و جهت پیگیری به پزشک متخصص مراجعه شود. در واقع تمامی توده ها نشان دهنده بیماری سرطانی نمی باشند اما اگر که شما این توده ها را مشاهده می کنید باید به پزشک مراجعه نمایید.

 تنگی نفس:

 

سرطان در رگ ها و یا در نزدیکی آنها ممکن است منجر به انسداد رگ هایی باشد که هوا را حمل می کنند. تنگی نفس نیز در تومورهای سرطان پستان، سرطان تخمدان یا کبد رایج است.تنگی نفس، یک عارضه جانبی از سرطان است که تقریبا در تمام بیماران سرطانی اتفاق می افتد، عمدتا در مراحل پیشرفته. اما در انواع خاصی از سرطان مانند تومور، سرطان تخمدان و یا کبد، در مراحل اولیه سرطان ظاهر می گردد.

 

تغییرات پوستی مزمن:

 

گاهی تغییرات پوستی مزمنی همانند زردی، تیرگی یا قرمزی پوست رخ می دهد که پس از گذشت مدت زمان طولانی شما هیچ گونه بهبودی در روند این تغییرات مشاهده نمی کنید. در این مواقع شما باید این علائم را به عنوان علائم شایع سرطان در نظر گرفته و جهت بررسی های ثانویه به پزشک متخصصی مراجعه کنید. به هیچ وجه از درمان یا پیگیری زخم ها یا آسیب دیدگی های مزمن پوست به سادگی نگذرید.در نهایت باید بگوییم که اگر شما علائم شایع را که ذکر کرده ایم در خود مشاهده می کنید باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید و پیگیری های لازم را انجام دهید. در غیر این صورت اگر نگران ابتلا به سرطان می باشید می توانید از آزمایش های غربالگری دوره ای جهت اطمینان خاطر خود استفاده نمایید.

 

توصیه هایی برای کاهش خطر

 

ویتامین D به عنوان یک عامل پیشگیری از سرطان معرفی می شود و از این حیث، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از مکمل ها توصیه می شود. سطوح انسولین خون را از طریق کاهش یا حذف مصرف غذاهای فرآوری شده پایین نگه دارید زیرا سطح انسولین می تواند سرطان پروستات را تحت تاثیر قرار دهد. از طریق آزمایش خون می توانید همه چیز را زیر نظر داشته باشید.

ورزش منظم نه تنها بدن را سالم نگه می دارد، بلکه به کاهش سطوح انسولین نیز کمک می کند. سطوح بالای لیکوپن، یک رنگدانه کاروتنوئید که در گوجه فرنگی و بسیاری از توت ها و میوه ها یافت می شود، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را نشان داده اند.

 

راهنمایی آخر جهت شناخت شایع ترین علائم سرطان:

 

به عنوان آخرین مطلب در رابطه با ابتلا به سرطان و بررسی علائم شایع باید بگوییم که تمامی علائم نمی تواند صرفا نشان دهنده ابتلا به این بیماری باشد. شما فقط می توانید این علائم را مشاهده کرده و جهت درمان و پیشگیری به پزشک متخصص مراجعه کنید.در صورت مشاهده هر یک از عوامل ذکر شده نیاز به نگرانی نیست زیرا این علائم می توانند نشان دهنده مشکلات ساده ای نیز باشند. در نتیجه بهترین انتخاب این است که تشخیص کامل را به پزشک معالج خود بسپارید تا بتوانید با اعتماد به تشخیص، مشکل خود را در کوتاه ترین زمان ممکن حل نمایید.

 

سرطان یکی از بیماری های رایجی بوده که هر روزه افراد زیادی را درگیر می کند. بنابراین شناخت علائم شایع انواع مختلف این بیماری می تواند در تشخیص زودهنگام آن تاثیر داشته باشد. شناخت به موقع هر بیماری می تواند در درمان آن موثر بوده و از بسیاری از هزینه های بعدی درمانی جلوگیری کند. اگرچه ابتلا به سرطان بنا به علت های ژنتیکی بسیار شایع بوده اما روش زندگی و عادت های هر روزه افراد تاثیر بسیار مهمی در ابتلا به این بیماری دارد. امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند که اگر فرد روش زندگی سالمی داشته و به تغذیه و سلامت خود اهمیت دهد، از ابتلا به انواع بیماری ها از جمله مدل های مختلف سرطان ایمن خواهد بود.

 

بسیاری از علائم شایع سرطان مانند خون در مدفوع، بزاق های خونی، ترشحات سینه، سرفه های مداوم و غیر طبیعی و... می توانند افراد را در شناخت هر چه سریعتر بیماری کمک کنند. در صورتی که بتوان بیماری را به سرعت شناخت و برای درمان اقدام نمود، در بسیاری از هزینه های درمان صرفه جویی خواهد شد. اما به طور کلی درمان سرطان بسیار پرهزینه بوده و بسیاری از خانواده های درگیر را با مشکل تامین مالی مواجه نموده است. از این جهت موسسه های حمایتی بسیاری در این جهت فعالیت کرده و افراد مبتلا را یاری می رسانند. شما برای کمک های غیرمستقیم به این انجمن های خیریه می توانید استندهای تسلیت و تاج گل خیریه را از این مراکز اجاره کرده و از این طریق به بیماران سرطانی در خرید دارو و تامین هزینه های شیمی درمانی یاری رسانید.

 

برآمدگی یا ترشحات سینه

سرطان  سارکوم  و شایع ترین علائم آن

 

سارکوما اصطلاح معمول برای  سرطان‌ها می باشد  که از استخوان‌ ها و بافت‌های نرم همبندی منشأ می ‌گیرند. از علائم شایع این سرطان وجود  بافت نرم  یک توده یا تورم بدون درد می باشد ، برخی از سارکوم ها تا زمانی که رشد نکنند و به اعصاب، اندام ‌ها یا عضلات مجاور فشار وارد نکند ، ممکن است علائمی را نشان ندهند  به شکلی که رشد آن ها ممکن است باعث درد، احساس سیری یا مشکلات تنفسی گردد.

 

درد و یا تورم در بازو یا پا، تنه، لگن یا پشت به عنوان شایع ترین  علائم سارکوم استخوان می باشد .  ناحیه متورم ممکن است در اثر لمس گرم به نظر برسد، دامنه حرکتی محدود در مفصل باشد، تب با علت ناشناخته، کاهش وزن، شکستگی استخوانی بدون دلیل مشخص و یا در اثر آسیب دیدگی جزئی یا عدم آسیب دیدگی باشد، این علائم می‌تواند نشانه بسیاری از بیماری‌های دیگر پزشکی نیز باشد بنابراین برای تشخیص قطعی لازم است در صورت بروز این نشانه‌ها فوراً با پزشک مشورت کنید.

 

تعداد بازدید : 82576

نظرات

مینو

2 سال و 4 ماه و 19 روز پیش

علائم اولیه و هشداردهنده انواع سرطان در زنان و مردان چه هستند؟

خیریه

2 سال و 4 ماه و 14 روز پیش

سرطان اغلب علائم خاصی ندارد, بنابراین مهم است که افراد فاکتورهای خطر خود را محدود کرده و تحت غربالگری مناسب سرطان قرار گیرند. اغلب غربالگری های سرطان مخصوص گروه های سنی خاصی است و پزشک اولیه شما می داند که کدام غربالگری بسته به سن شما انجام خواهد شد.

علیسان

2 سال و 4 ماه و 16 روز پیش

آزمایش‌ها و روش‌های رایج تشخیص سرطان کدام اند؟

خیریه

2 سال و 4 ماه و 14 روز پیش

یکی از روش‌های تشخیص به‌موقع سرطان، روش «غربالگری» است. این روش به‌ویژه در درمان زودهنگام سرطان رحم، سرطان کولورکتال و سرطان سینه نقش بسزایی دارد. غربالگری مجموعه‌ای از آزمایش‌های پزشکی است که اگر پاسخ آن منفی باشد، فرد سالم تشخیص داده می‌شود. با این وجود، اگر پاسخ تست غربالگری مثبت باشد، به معنی این نیست که فرد مبتلا به سرطان است. در صورت مثبت بودن تست غربالگری، لازم است فرد آزمایش‌های تکمیلی انجام دهد.  

وحید زوار

1 سال و 10 ماه و 7 روز پیش

من شکممم درد میکنه سفیدی دهانم ۴ ماهه کمک میخواستم در مشهدم‌

ساحل

1 سال و 8 ماه و 26 روز پیش

من در طی 9ماه 20کیلو کم کردم چکاپ کامل دادم میگه سالمی من تو خانوادم سابقه تومور مغزی و سرطان سینه داریم که متاسفانه هردو مورد فوت کردن خالم سرطان سینه وخواهرم تومور مغزی من خودم 21سالمه مادر 3تا بچه م و خودم روز به روز لاغر تر میشم میشه یه راهنمایی بکنید ممنون میشم

ثبت نظر

ارسال