Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 2 و 6 دقیقه

تغذیه بیماران مبتلا به سرطان ریه

علل سرطان ریه|انواع سرطان ریه|تغذیه بیماران سرطانی|پیشگیری از سرطان ریه|غذا های مضر برای  ریه

ریه عضو حساسی است که در صورت اسیب دیدن نیاز به مراقبت زیادی دارد. یکی از بیماری های شایع سرطان ریه است که افراد مبتلا به این بیماری علاوه بر نیاز به درمان های بهینه، باید از تغذیه مناسب برای بیماران مبتلا به سرطان ریه برخوردار شوند.

جمعه 15 مرداد 1400 ساعت 22:4

سرطان ریه یک نوع بیماری است که در آن رشد سلول های بدن در ریه از کنترل خارج می‌ شود. این بیماری بیشتر در ریه ها شروع می شود و گاهی اوقات به بیرون از این اندام نیز کشیده می‌شوند. امروزه در تمام دنیا سرطان ریه بالاترین نرخ مرگ و میر را به خود اختصاص داده است و دومین سرطان بدخیم  جهان شناخته شده است. بیماری سرطان ریه اکثرا در افراد مسن به وجود می‌ آید و همچنین در افراد سیگاری نیز دیده می‌شود.

 

قبل از پیدایش سیگار و دخانیات، سرطان ریه یک بیماری نادر بود که ۱%مرگ و میر ها ناشی از سرطان ریه بود. امروزه به دلیل مصرف زیاد دخانیات بیماری سرطان ریه رو به افزایش است. سرطان ریه بیماری خاموشی است و تا به مرحله پیشرفت نرسد، علائمی از خود نشان نمی‌دهد. هنگامی که سلول ها بی رویه در بافت ریه  زیاد می‌شوند و رشد آن ها از کنترل خارج می‌ شود، مشکل تنفسی برای فرد بیمار به وجود می آورند که با سرفه های شدید، خلط خونی و...به همراه است. آمار زنده ماندن در بیماران ریوی بستگی به میزان رشد سرطان دارد.


علل سرطان ریه 


سرطان ریه از فعال شدن ژن های سرکوب گر شروع می شود. این ژن ها افراد را بیشتر در معرض سرطان ریه قرار می دهند. همانطور که گفتیم بیماری سرطان ریه بسیار خطرناک است و همچنین سریع پیشرفت می‌کند. سرطان ریه به صورت یک توده ریوی در قفسه سینه ظاهر می شود.ریه ها شبیه اسفنج در دو طرفه قفسه سینه قرار دارند که در قسمت راست فضای بیشتری اشغال کرده اند. هنگامی که ما نفس می کشیم هوا از طریق نای وارد ریه ها می شود. اگر  فردی به بیماری ریوی دچار شود در نفس کشیدن مشکل پیدا می کند.

 

در اینجا به چند مورد از علل سرطان ریه اشاره می کنیم.


سیگارکشیدن:

 

یکی از دلایل مهم  مبتلا شدن به سرطان ریه، مصرف سیگار است چون دود سیگار دارای ماده سرطان زا است. امروزه بیشترین مرگ و میر در بین  مردانی است که دخانیات مصرف می‌کنند و همچنین افرادی که در معرض دود سیگار هستند. شرایط جسمی افرادی که در معرض دود سیگار هستند بد تر از افراد سیگاری است چون این جریان دود غیر مستقیم از دود مستقیم خطرناک تر است و مرگ در بین این افراد بیشتر دیده می شود.


گاز رادون :

 

یکی دیگر از علل بیماری ریوی گاز رادون است. این گاز بی رنگ و بی بو است که برای انسان خطرناک است. گاز رادون در اثر تجزیه  رادیو اکتیو به وجود می آید. این گاز رادون دومین عامل سرطان ریه است که اثرات جبران ناپذیری بر بافت ریه می گذارد.

 


ژنتیک:

 

یکی دیگر از عوامل سرطان ریه ژنتیک است که تقریباً ۱۵%از موارد سرطان ریه از عوامل ارثی به وجود می‌آید. احتمال مبتلا شدن به سرطان ریه در افرادی که یکی از اقوام  او به این بیماری مبتلا بوده بیشتر است که ناشی از ترکیب ژن ها می باشد.آلودگی هوا، برخی از محصولات احتراقی، تابش اشعه ایکس، برخی از گازهای سمی و... از علل احتمال ابتلا به سرطان ریه در افراد می باشد و همچنین داروهای خواب آور خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهند.

 

علل سرطان ریه 


انواع سرطان ریه


امروزه انواع بیماری های جسمی و روانی به خصوص انواع سرطان رو به افزایش است. برای درمان و پیشگیری آن ها روش های گوناگونی استفاده می شود. مشکلات ریوی عامل مرگ و میر تقریبا ۳میلیون از افراد جامعه است.بیماری سرطان ریه بیماری  خطرناکی است که درمان آن نیاز به هزینه بالایی دارد. سرطان ریه شامل دو نوع است که شامل سرطان های ریه سلول‌های کوچک و سرطان ریه غیر کوچک است. این بیماران ریوی به دلیل عفونت های شدید در ریه جان خود را از دست می دهند. عامل سرطان ریه بیشتر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده وکثیف،داستعمال دخانیات و...است.


تغذیه بیماران سرطانی


امروزه یکی از روش های درمانی سالم و کم هزینه برای بیماران ریوی، استفاده از مواد غذایی و انرژی زای طبیعی است.  می توان با تغذیه ی مناسب به بهبود شرایط بیمار کمک بسیاری کرد. بیماران سرطانی در مراحل اولیه با کاهش وزن روبرو هستند به دلیل اینکه دچار اختلالات گوارشی، بی اشتهایی، حالت تهوع و... می‌شوند. تغذیه سالمی که حاوی آنتی‌اکسیدان باشد عامل مهمی در پیشگیری و حتی زنده ماندن بیماران سرطانی است. تحقیقات نشان داده است مصرف مواد مغذی و ویتامین ها احتمال ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری را کاهش داده است.

 

نوع تغذیه در درمان بیماران ریوی یا در پیشگیری از این بیماری تاثیر گذار است. بعضی از مواد غذایی هستند که برای بیماران ریوی مضر و خطرناک هستند که مصرف آن بیماری را تشدید می‌کند. به همین دلیل مصرف مواد غذایی و شرایط تغذیه ای افراد بیمار بایستی زیر نظر پزشک متخصص تغذیه باشد. چرا که پزشک با توجه خطر ها و تاثیرات شرایط زمینه ای فرد بیمار برنامه غذایی می‌دهد.


پیشگیری از سرطان ریه


تا به حال  روشی برای پیشگیری از سرطان ریه پیدا نشده است، اما با رعایت نکاتی می توان خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش داد. بهتر است برنامه غذایی بسیار سالم  از انواع میوه و سبزیجات داشته باشیم. زیرا میوه‌ها و سبزیجات دارای مواد مغذی و ویتامین بهترین رژیم غذایی محسوب می‌شوند. از مصرف زیاد ویتامین‌های شیمیایی خودداری کنیم.

 

یکی از راه ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک، سیگار نکشیدن و ترک آن است. از قرار گرفتن در معرض دود ثانویه  سیگار نیز باید خودداری کرد. راه دیگر این است که گاز رادون در منزل استفاده نکنیم. از مواد سرطان زا در محل کار خود دوری کنیم. برای سلامت جسم خود تا جایی که امکان دارد ورزش کنیم یا یک برنامه ورزشی در طول هفته داشته باشیم.


تاثیر تغذیه سالم 


تغذیه سالم برای بیماران سرطانی به بهبود روند این بیماری کمک زیادی می‌کند. غذا برای سلامتی بدن ضروری است و با داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه ها و سبزیجات می توان خطر ابتلا به انواع بیماری های  سرطانی را کاهش داد. در اینجا به غذا های مفید که بر کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه تاثیر گذار هستند اشاره میکنیم.


تاثیر میوه ها و سبزیجات 


محتویات سالم برخی از میوه ها و سبزیجات می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد. یکی از بهترین روش های درمان سرطان ریه، مصرف میوه‌ ها و سبزیجات با رنگ روشن است.چون این گونه از میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین c است که برای بدن ضروری می باشد. هر چه رنگ این میوه ها و سبزیجات روشن تر باشند، مفید تر به حساب می آیند. مصرف گوجه، توت فرنگی، فلفل دلمه ای و... در درمان بیماری ریوی تاثیر گذار است.


ماهی :

 

اکثر گوشت های حیوانات برای  سرطان ریه ضرر دارد چون دارای چربی های اشباع است. تنها گوشت ماهی گزینه خوبی برای افراد مبتلا به سرطان ریه است زیرا که این ماده دارای اسید های چرب امگا 3است که چربی مفید  برای این بیماران محسوب می شود. مصرف ماهی هایی مثل سالمون، تن، خال ماهی و... نقش بسزایی در سلامت افراد دارد.


مغز های خوراکی:

 

مصرف مغز های خوراکی مثل گردو، بادام، فندق و ... خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد.


سویا و لوبیا:

 

مصرف سویا و لوبیا به دلیل داشتن مواد مغذی شبه استروژنی که برای افراد مبتلا به سرطان ریه بسیار مفید و تأثیر گذار است. 

 

چغندر:

 

در چقندر ماده ای به نام اسید الفالیپوئیک  وجود دارد که یک ماده غذایی مفید برای بیماران ریوی است. چغندر حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین C و ویتامین E است که می تواند با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه کرده و آن ها را از بین ببرد.


گلابی:

 

در گلابی ماده ای به نام  پلورتین وجود دارد که یک ماده ضد سرطانی شناخته شده است. همچنین این ماده پلورتین بر داروی سرطان ریه تاثیر گذار است.

 

زنجبیل:

 

مصرف زنجبیل در بیماران مبتلا به سرطان ریوی بسیار  اهمیت دارد. بیماران معمولا زنجبیل را برای حالت تهوع  مصرف می‌کنند. زنجبیل خاصیت گرمی دارد و در جلوگیری از رشد مجدد سلول های سرطانی موثر است. زنجبیل یک گیاه بسیار عالی برای مقابله  با سرطان است.


توت و تمشک:

 

مصرف میوه هایی مثل توت وتمشک که رنگ روشنی دارند برای بیماران ریوی بسیار مفید است. توت فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان های زیادی است که از رشد مجدد سلول های سرطانی جلوگیری می‌کند و همچنین دارای ویتامینC است که به بهبود درمان فرد کمک می‌کند. مصرف توت فرنگی سرعت رشد سلول های سرطانی را نیز کاهش می دهد.

 


تخم کتان:

 

تخم کتان دارای روغن امگا ۳ است که در سلامتی این بیماران اثرات مثبتی دارد. در تخم کتان ماده ی شیمیایی به نام لیگنان موجود است که برای جلوگیری از سرطان مفید است. مصرف تخم کتان موجب مرگ  سلول های سرطانی ریه می‌ شود. 


سیر:

 

همانطور که میدانیم سیر خاصیت ضد میکروبی دارد. مصرف سیر در درمان عفونت‌ های بدن بسیار موثر است. خوردن سیر برای پاک سازی بافت ریه نیز مفید است.


ماست و فیبر:

 

مصرف ماست و فیبر در برنامه غذایی ضروری است. با خوردن ماست وفیبر، سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع سرطان ها تقویت می شود. ماست به دلیل ترکیبات پروبیوتیکی که دارد  موجب از بین رفتن سلول های سرطانی می‌شود. مصرف ماست یک روش ساده و ارزان برای جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه می‌باشد.
گوجه فرنگی: گوجه فرنگی با داشتن رنگ  قرمز در درمان سرطان ریه موثر است. خوردن  گوجه فرنگی، رب، سس و... در پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه مفید است.


چای سبز:

 

چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان زیادی است که از مبتلا شدن به انواع بیماری ها از جمله سرطان ریه  جلوگیری می‌کند. چای سبز  یک ماده قوی ضد سرطان است.
میوه ها و سبزیجات زیادی مثل انگور بنفش و قرمز خواص ضد التهابی قوی دارند. خانواده کلم ها مخصوصا کلم بروکلی، حبوبات، سبزیجات برگ دار تیره مثل اسفناج، زغال اخته  و... برای سلامتی و بهبود این بیماران  موثر است.


غذا های مضر برای  ریه


برخی از غذاها  برای بیماران ریوی مضر است. مصرف بیش از حد مواد غذایی مثل نان سفید، شیرینی، برنج و... می‌تواند بیماری را تشدید کند. مصرف کربوهیدرات ها که باعث افزایش وزن می‌شود، خطر ابتلا به سرطان ریه را زیاد می کنند. داشتن رژیم غذایی نا سالم  موجب ابتلا به انواع بیماری های مزمن در بدن می‌شود.



جمع بندی 


 امروزه موسسه های خیریه بسیاری با هدف کمک به بیماران سرطانی تشکیل شده‌اند که  ما می توانیم با کمک مالی به خیریه های سرطانی، در این  امر خدا پسندانه آنها را یاری نماییم تا یک روز بیشتر از زندگی خود لذت ببرند. متاسفانه شاهد تاج گل تسلیت و استند تسلیت بر در خانه این بیماران هستیم. بیماران سرطانی نیاز به حمایت روحی و  معنوی و مالی  دارند و نه فقط استند گل تسلیت و...

 

تعداد بازدید : 1461

ثبت نظر

ارسال