Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 2 دقیقه

خواب بهتر در طول درمان سرطان

خواب بهتر در طول درمان سرطان | بیماران مبتلا به سرطان | کمبود خواب|دیگر راهکار های کاربردی برای بهبود کیفیت خواب

سرطان یکی از بیماری هایی است که درمان آن با عوارض بسیار همراه است. یکی از عوارض آن می توان به اختلالات خواب ( کم بودن یا بش از اندازه بودن خواب ) می باشد که سبب شده است برای افراد مشکلات زیادی را رقم بزند. در این مقاله به بررسی اختلالات خواب و راه هایی برای خواب بهتر در طول درمان سرطان پرداخته ایم .

پنجشنبه 20 آذر 1399 ساعت 1:11

بیماری سرطان امروزه در میان تمام جوامع بشری شیوع پیدا کرده است و دلایل مختلفی دارد. دلایل سرطان هنوز نا شناخته است اما به برخی از آن ها می توان به صورت زیر اشاره داشت:

 

  • عامل وراثت
  • غذا های دارای مواد نگه دارنده و خوراکی های غیر مفید
  • دخانیات و مصرف الکل و ...

 

باید بیان شود که برای داشتن زندگی سالم و بدون خطر لازم است که از یک رژیم غذایی مناسب و به همراه ورزش بهره ببرید. با پیشرفت علم درمان مختلفی برای سرطان وجود دارد. لازم به ذکر است که این درمان ها ممکن است با عوارضی همراه باشند و یکی از ان ها بر هم ریختن خواب افرادی است که دچار سرطان شده اند.همان گونه که بیان شد، برای معالجه  سرطان روش های درمانی متفاوتی وجود دارد که انتخاب هر یک از این روش ها توسط پزشک معالج به عوامل متعددی از جمله نوع سرطان و مراحل بیماری بستگی دارد. روش هایی که برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرند شامل مواردی مانند زیر می باشد:

 

  • جراحی
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی

 

لازم به ذکر می باشد که برخی افراد با توجه به درجه بیماری که دارند، تنها از یک نوع درمان استفاده می کنند. این در حالی است که برخی دیگر نیاز به بهره گیری روش های مختلف به صورت ترکیبی و همراه هم دارند. هر یک از این روش ها به نوبه  خود تاثیرات و عوارض جانبی متعددی را به دنبال خواهند داشت که برای بیمار آزار دهنده هستند.در این مقاله به بررسی یکی از عوارض درمان سرطان یعنی خواب نا کافی و نامناسب می پردازیم، برای کسب اطلاعات لازم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

عوارض ناراحت کننده بیماران مبتلا به سرطان در طول درمان سرطان

 

همان طور که پیش از این نیز گفته شد، درمان هایی که برای بیماری سرطان مورد استفاده قرار می گیرند، بسته به نوع سرطان و شرایط بیمار عوارض جانبی و مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. برای مثال یکی از موارد آزار دهنده بعد از شیمی درمانی، ریزش موها، حالت تهوع و بی اشتهایی است که بیماران را آزار می دهد.

 

خواب زیاد و سرطان :

 

یکی از عمده ترین مواردی که در طول درمان سرطان بیماران مبتلا به  سرطان با آن مواجه می باشند، اختلالات خواب می باشد. این اختلالات ممکن است بسیار آزار دهنده باشد و زندگی شخص را تحت تأثیر خود قرار دهد. این اختلالات شامل مواردی مانند زیر می باشد:

 

  • چون بی خوابی
  • مشکل در خوابیدن
  • کمبود خواب
  • زود بیدار شدن از خواب و حتی در برخی بیماران به دلیل مصرف برخی داروها
  • خواب بیش از حد در طول روز

 

باید بیان شود که اختلالات و مشکلات خواب از شایع ترین مواردی است که اغلب بیماران از آن شاکی می شوند، بیشتر افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند بیش از پیش به خواب نیاز دارند و گاهی این موضوع بیش از حد خوابیدن برای خود افراد بسیار نامناسب است. این مساله ای است که اکثر مبتلایان را خسته کرده و باعث ناراحتی آن ها می شود. این مشکلات ممکن است در برخی از بیماران به صورت مزمن در آمده و حتی سال ها و ماه ها بعد از اتمام دوره درمان باقی بماند. برای اغلب بیماران مبتلا به سرطان، مشکلات و اختلالات خواب تحت تاثیر عواملی مانند تغییرات بیوشیمیایی بدن بر اثر برخی درمان ها و داروها ایجاد می شود. هم چنین روند مصرف ترکیبات ضد سرطان و علائمی که با سرطان همراه هستند، یعنی درد و خستگی مکرر و افسردگی نیز می توانند در بروز مشکلات خواب افراد نقش داشته باشند. لازم به ذکر است که خواب و خستگی یکی از عوارض ناشی از بیماری سرطان به هنگام درمان است.

 

علت خواب زیاد در بیماران سرطانی:

 

اختلال خواب یک مشکل شایع و غالبا مزمن برای بیماران مبتلا به سرطان هم در طول دوره درمان سرطان و هم بعد از اتمام دوره درمان می باشد. تا همین اواخر اطلاعات محدودی در این باره وجود داشت اما بررسی های اخیر بیان کننده ارتباط این اختلال چند بعدی با دیگر علائم از جمله افسردگی، درد و خستگی می باشد. علت خواب زیاد در بیماران سرطانی می تواند از خستگی بیش از اندازه باشد.بررسی های زیادی در زمینه خستگی بیش از حد بیماران مبتلا به سرطان در دوره ای که تحت درمان می باشند، صورت گرفته است.

 

علاوه بر این بررسی ها و مطالعات گسترده ای نیز در خصوص مشکلات خواب و بی خوابی های طول درمان در بیماران  مبتلا به سرطان صورت گرفته است.برخی از شواهد و مطالعات نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ میان این خستگی ها و بی خوابی ها یا خواب بسیار زیاد در این دوره می باشند. مطالعات نشان می دهد که حدود 30 تا 50 درصد از بیماران مبتلا به سرطان تحت درمان، در مقایسه با 15 درصد از جامعه  افراد عادی که مشکل خواب دارند، با اختلالات خواب مواجه می باشند.

 

اکثر مطالعاتی که هم خواب و هم خستگی را در بیماران مبتلا به سرطان، که تحت درمان سرطان می باشند را ارزیابی کرده اند ، شواهدی را نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین خستگی ناشی از سرطان و پارامتر های مختلف خواب از جمله موارد زیر وجود دارد :

 

عوارض ناراحت کننده بیماران مبتلا به سرطان در طول درمان سرطان

 

  • کیفیت پایین خواب
  • بی خوابی های شبانه
  • زود از خواب پریدن در طول شب

 

با توجه به بررسی هایی که اخیرا درخصوص خستگی و اختلالات خواب در بیماران تحت درمان صورت گرفته است، می توان امیدوار به ارائه راهکار هایی برای حل هر یک از این علائم بود. چرا که هر کدام می توانند عامل بروز دیگری باشد و با رفع علائم هر یک می توان به رفع دیگر علائم آزار دهنده نیز کمک نمود.

 

بی خوابی یا اختلال در خواب به چه معنی می باشد؟

 

بی خوابی در واقع ناتوانی طولانی مدت و معمولا فرایندی غیر طبیعی است که افراد در رسیدن به خوابی کافی و راحت با آن مواجه شده و به مشکل بر می خورند. مشکلات خواب می توانند طیف گسترده ای از حالت ها را شامل شوند. این مشکلات هم شامل خواب رفتن و هم شامل خواب ماندن افراد در شب می شوند.

 

گزارش هایی در خصوص اختلالات خواب و مشکلات جانبی آن

 

همان طور که گفته شد از جمله شایع ترین علائم و عوارضی که اکثر بیماران تحت درمان سرطان از آن شاکی هستند، اختلالات مرتبط با خواب و مشکلاتی است که همراه با آن برای افراد به وجود می آید. علاوه بر این خستگی ناشی از سرطان و درمان آن نیز با اختلالات خواب مرتبط می باشند.خستگی و بی خوابی های ناشی از سرطان می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شوند. این عوامل می تواند از شخصی به شخص دیگر کاملا متفاوت باشد. با این حال این عوامل می تواند به شرایط متفاوتی نیز بستگی داشته باشند یا در اثر موارد مشترکی ایجاد شوند.

 

خستگی های که ممکن است افراد در این دوره تجربه کنند بیشتر به صورت درد های عضلانی و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می باشد. البته این خستگی ها کاملا گذرا است و پس از آن که بیماری درمان یافت و دارو های تجویز شده توسط پزشک قطع گردید، بدن به حالت عادی خود باز می گردد. البته ممکن است که پزشک معالج شما بعد از آن که درمانتان کامل شد، یک رژیم غذایی سالم که حاوی پروتئین و ویتامین ها در حجم بسیار بالا است را برای شما تجویز کند که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدنتان کمک شایانی می کند.

 

لازم به ذکر می باشد که دوره درمان سرطان می تواند تغییرات زیادی را در بدن بیماران تحت درمان ایجاد کند. برای مثال در برخی از انواع سرطان ها ترکیبی به نام سیتوکین آزاد می شود که باعث بروز خستگی می شود. همین خستگی بیش از حد ایجاد شده می تواند بر روند خواب افراد تاثیر بگذارد. برای مثال فرد بیش از حد عادی در روز می خوابد. سایر سرطان ها نیز ممکن است، باعث شوند که بدن نیاز بیشتری به انرژی داشته باشد و از این رو با مصرف بیشتر انرژی منجر به تضعیف ماهیچه ها می شود.

 

در این حالت ممکن است به اندام هایی مانند قلب و کبد و کلیه آسیب برساند یا هورمون های بدن را تغییر دهد، همه  این موارد منجر به خستگی و اختلالات خواب در بیماران مبتلا به سرطان می شوند.در مواردی در که افراد دوره های شیمی درمانی را پشت سر گذاشته اند، معمولا زمان های خواب آن ها بسیار آشفته و نامنظم می شود. در طول خواب مدام دور خود می چرخند و به سختی به خواب می روند. برخی اوقات نیز به صورت ناگهانی از خواب بیدار می شوند. خواب آشفته آن ها باعث می شود که همیشه بعد از خواب احساس خستگی داشته باشند.

 

گزارش هایی در خصوص اختلالات خواب و مشکلات جانبی آن

 

عوامل موثر بر بی خوابی در طول درمان

 

هنوز کاملا مشخص نیست که در طول درمان سرطان با کمک روش های شیمی درمانی دقیقا چه عاملی باعث بروز بی خوابی می شود. این که تاثیر دارو های شیمی درمانی است که باعث بی خوابی می شود یا استرس و نگرانی در خصوص سرطان باعث بی خوابی می شود، هنوز کاملا مشخص نمی باشد.به صورت کلی افراد به این که دقیقا چه عواملی می تواند بر بی خوابی آن ها تاثیر داشته باشد، زیاد فکر نمی کنند. آن ها فقط این مساله را در نظر می گیرند که نمی توانند بخوابند و این اختلالات و مشکلات مرتبط با خواب منجر به بروز خستگی، افسردگی و ناراحتی آن ها شده است.

 

برای کمک به بهبود شرایط خواب افراد می توان از راهکار های متفاوتی استفاده کرد. این راهکار ها بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط محققان ارائه شده است و می تواند در بهبود روند خواب افراد در طول درمان تاثیر مطلوبی بگذارد.در بعضی از مواقع بی خوابی در طول دوره های شیمی درمانی به عواملی مانند دارو های شیمی درمانی بر می گردند که می تواند باعث احساس خستگی زیاد از حد در بیماران مبتلا به سرطان شود و از این رو این افراد در طول روز چرت می زنند و در شب برای خوابیدن با مشکل مواجه می باشند. گاهی نیز مشکلات خواب به این دلیل به وجود می آیند که برای سرکوب و مقابله با عوارض جانبی شیمی درمانی یک سری دارو های جانبی برای بیمار تجویز می شود. این دارو ها شامل استروئید ها و دگزامتازون می باشند که همین دارو ها باعث بروز اختلالات خواب می شوند.

 

کارهایی که می توان برای بهبود خواب در طول درمان سرطان انجام داد

 

  • در صورتی که فردی مبتلا به سرطان می باشد و برای معالجه تحت نظارت پزشک است و دوره درمان خود را سپری می کند، ممکن است با مشکلات خواب مواجه شود. در صورت بروز این مشکل بیمار باید به پزشک خود در خصوص شرایط و بی خوابی هایی که متحمل می شود، اطلاع دهد.
  • برخی مواقع پزشک می تواند برای بیمار دارو ها و قرص های آرام بخش و ضد استرس را تجویز کند که از این طریق به بهبود روند خواب بیمار کمک کند. چرا که بیمار برای مبارزه با بیماری خود به انرژی و خواب کافی نیاز دارد. البته مصرف این دارو ها باید حتما با تجویز پزشک باشد، چرا که برخی از آن ها اعتیاد آور می باشند.
  • دیگر کار هایی که می توان در طول درمان سرطان برای بهبود روند خواب انجام داد این است که در طول روز ورزش ملایمی را در برنامه خود داشته باشید. ورزش کردن روزانه برای مثال پیاده روی های سبک در طول روز به شما کمک می کند از اضطراب و استرس تان بکاهید. البته این کار را باید تحت نظر پزشک انجام دهید.
  • در هنگام خواب نیز بهتر است اتاق خود را تاریک کنید. سعی کنید از تخت خواب  فقط برای خوابیدن استفاده کنید و در طول روز از چرت زدن و تلویزیون دیدن روی تخت خودداری نمایید. به صورت کلی نیز بهتر است چرت های روزانه را به حداقل برسانید.

 

دیگر راهکار های کاربردی برای بهبود کیفیت خواب

 

  • در طول روز بیدار بمانید. به صورت کلی حتی برای افراد عادی نیز خواب روزانه می تواند باعث بروز اختلال در خواب شبانه شود. از این رو توصیه می شود که بیماران سرطانی در دوره درمان سرطان خود تا جایی که ممکن است از خوابیدن در طول روز خودداری کنند تا بتوانند خواب راحت تری را در شب داشته باشند.
  • یکی دیگر از مواردی که برای داشتن خوابی راحت در شب برای افرادی که در دوره درمان سرطان هستند توصیه می شود نظم دادن به برنامه خواب و رفع موانعی می باشد که در روند خواب اختلال ایجاد می کنند. برای مثال بهتر است هر شب در ساعت خاصی به رخت خواب بروید و منظم باشید.
  • یکی از مواردی که می تواند در تشخیص علت بی خوابی شما و بهبود آن موثر واقع شود این است که دفترچه یادداشتی را تهیه کرده و علائم مختلف و شرایط روزانه خود را در آن یادداشت کنید. هم چنین الگو های خواب شما در طی این دوره در صورت ثبت شدن و بررسی شدن می تواند به شما برای رفع موانع خواب تان کمک کند.

 

در نتیجه یکی از راهکار های کمک کننده به افراد، تشخیص عوامل و علت بی خوابی می باشد. از این رو به آن ها توصیه می شود که در قدم اول بررسی کنند و ببیند که بی خوابی آن ها ناشی از چیست؟ آیا درد باعث بی خوابی است؟ یا نگرانی و تنش هایی که به دلیل ابتلا به سرطان گریبان گیر شده است، عامل بی خوابی است.

 

تغذیه و ورزش در طول درمان بیماری سرطان

 

تغذیه و ورزش در طول درمان بیماری سرطان

 

تغذیه از جمله مسائل کلیدی و مهم در کیفیت خواب افراد می باشد. این مورد از جمله گزینه های تاثیر گذاری است که هم در خصوص افراد عادی و هم در ارتباط با بیمارانی که دوران درمان سرطان را طی می کنند، بر روند خواب آن ها تاثیر می گذارد.در کنار تغذیه  مناسب ورزش کردن نیز می تواند به سلامت جسمانی و کیفیت خواب کمک زیادی کند. اما توصیه می شود که تا دو ساعت قبل از خواب از ورزش کردن و غذا خوردن پرهیز کنید. این توصیه، یک مورد استاندارد برای همه افراد می باشد.

 

یک نکته بسیار مهم این است که در طول دوره درمان سرطان سعی کنید، از میزان کافئین کمتری استفاده نمایید و تا جایی که می توانید از مصرف کافئین در عصر خودداری نمایید. در خصوص مصرف دارو های استروئیدی نیز در صورتی که برای خوابیدن با مشکل مواجه هستید، با پزشک متخصص در زمینه درمان بیماری سرطان صحبت کنید و از مصرف کافئین در هنگام عصر، در صورت امکان خودداری کنید.

 

 

امید به فردای بهتر برای بیماران مبتلا به سرطان با اجاره تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه

 

شایان به ذکر می باشد که موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی با اجرای یک طرح جدید در طی سال‌های اخیر موجب شده تا با همیاری شما، بخشی از هزینه‌های بالای بیماران مبتلا به سرطان را جمع‌آوری کند تا صرف دارو و درمان آن‌ها شود.موسسه با اجرای طرح اجاره دادن تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه به شما برای تقدیم و ایجاد حس همدردی به اقوام و نزدیکانی که عزادار شده‌اند، باعث شد تا علاوه بر این که هزینه ‌ای از اجاره تاج گل و استند تسلیت کمکی برای بیماران باشد، شما نیز به ‌صورت آسان ‌تر و با هزینه بسیار کمتر و در جهت کمک به خیریه سرطان ( بیماران سرطانی ) تاج گل و استند تسلیت را آنلاین سفارش دهید و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ ای رایگان تحویل بگیرید.

 

اقداماتی که موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی انجام داده است.

 

موسسه خیریه سید محمد حسین رضوی با کمک شما می‌ تواند اندکی از هزینه درمان بیماران مبتلا به سرطان را جمع ‌آوری و با گسترش این طرح امید دارد تا فردای بهتری در انتظار کودکان و بیماران مبتلا به سرطان باشد. این موسسه در تمام این سال ‌ها خدمات رایگان و ویژه خود را شامل حال بسیاری از افراد خیر کرده است. حمل ‌و نقل تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه در تمامی نقاط تهران بر عهده موسسه خیریه سید محمد حسین رضوی است و شما هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه حمل ‌و نقل آن ندارید.

 

کارهایی که می توان برای بهبود خواب در طول درمان سرطان انجام داد

 

تعداد بازدید : 24207

نظرات

بهروز احمدی

1 سال و 4 ماه و 29 روز پیش

سلام،خانمم حدود شش ماهه که تحت شیمی درمانی میباشد،و تا الان یازده جلسه شیمی درمانی کرده و الان دچار لرز شدید و بی خوابی شده،خواهشمندم کمکم کنید و راه حلی جلوی پایم بگذارید

طاهره كعبه

7 ماه و 5 روز پیش

سلام مامان من بيماري كانسرداره كه حدود6سال قبل 2باربراي سينش عمل كردن وتوده رو برداشتن توعيدباز ازسرش توده زير بوستي ديده شدكه دكتر براش برتودرماني نوشتة15 جلسه الان 3ماهه تموم شده درمانش ولي الان 5روزه همش خوابه ن ميتونه حرفي بزنه واكه صداش كنيم فقط جشاشو بازميكنه بعدميخابه توروخدا كمكم كنين كه مادرم باز ازخواب بيدارميشه علتش جيه

ثبت نظر

ارسال