Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 16 و 27 دقیقه

۸ نشانه سرطان ریه در زنان کدام است؟

سرطان ریه|پیشگیری از سرطان ریه|درمان سرطان ریه|سرطان ریه در زنان|نشانه های سرطان ریه در زنان و مردان|بروز نشانه های سرطان ریه در زنان|نشانه های سرطان ریه در زنان سیگاری|

سرطان ریه یکی از انواع شایع سرطان در زنان و مردان است. علائم سرطان ریه در زنان دارای ویژگی هایی است که در مردان متفاوت است. چه به دلیل انتخاب شیوه زندگی، محیط زیست و یا ژنتیک، زنان بیشتر در معرض سرطان ریه هستند. این موضوع ضرورت توجه به علائم و نشانه های بیماری را در زنان بیشتر می کند.

سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 ساعت 23:33

باید بسیار مراقب سلامتی خود باشیم و با تمام تلاش سبک زندگی خوبی داشته باشیم. یکی از دیالوگ هایی که میتوان گفت دیگر کلیشه شده است این سات که حتما باید حداقل روزی 20 دقیقه ورزش کنید و از خوردن خوراکی و مواد غذایی ناسالم جلوگیری کنید.اما باور کنید که راز سلامتی و تندرستی واقعا همین است و به سادگی میتوانید سلامت باقی بمانید و از ورود بیماری ها به بدنتان جلوگیری کنید. در این پست نیز قصد داریم تا اطلاعات کاملی در مورد یکی از شایع ترین بیماری زنان صحبت کنیم.

 

همانطور که میدانید یکی از شایع ترین بیماری های زنان سرطان سینه است اما یکی دیگر از بیماریی هایی که هر زنی میتواند به آن دچار شود سرطان ریه است که میتواند دردناک و خطرناک باشد. اگر به دنبال اطلاعات کامل در مورد سرطان ریه در زنان هستید بهتر است که این پست را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید.هیچ چیز بهتر است سلامتی نیست و زمانی قدر و ارزش سلامتی را متوجه میشویم که سلامتی مان به خطر افتاده باشد اما نگران نباشید چرا که شمایی که درحال حاضر در حال خواندن این مقاله و پست هستید حاکی از این است که به سلامتی تان اهمیت میدهید و خواستار بدن سالم هستید.در این پست قصد داریم تا اطلاعات کاملی در مورد سرطان ریه زنان در اختیار شما دوستداران عزیز قرار دهیم و بگوییم که این بیماری چگونه اتفاق می افتد و چگونه رشد پیدا می کند؟

 

کافی است که این پست را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید تا بتوانید متوجه اطلاعات مفید و کاربردی آن بشوید که در طول زندگی و در طول درمان کمک بسیاری به شما عزیزان می کند، پس با ما همراه باشید. سرطان ریه یکی از انواع شایع سرطان در زنان و مردان است. علائم سرطان ریه در زنان دارای ویژگی هایی است که در مردان متفاوت است.چه به دلیل انتخاب شیوه زندگی، محیط زیست و یا ژنتیک، زنان بیشتر در معرض سرطان ریه هستند. این موضوع ضرورت توجه به علائم و نشانه های بیماری را در زنان بیشتر می کند.

 

سرطان ریه در خانم ها ارتباطی با سیگار کشیدن ندارد. البته احتمال ابتلا به سرطان خوش خیم و قابل کنترل در زنان بسیار بیشتر است. نشانه های سرطان ریه در زنان کمی با مردان متفاوت است. سرطان ریه در افراد مختلف به صورت گوناگون بروز پیدا می کند و حتی در برخی موارد، هیچ علائمی ندارد. خیریه های سرطانی در این مواقع به بیماران کمک می کنند. 

 

مهم ترین علائم سرطان ریه

 

علائم سرطان ریه بسیار متفاوت می باشد و در زیر به مهم ترین علائم سرطان ریه اشاره می کنیم :

 

  • سرفه‌ های دائمی یا تغییراتی در سرفه می تواند یکی از نشانه های سرطان ریه باشد
  • درد سینه و استخوان
  • خس خس کردن سینه
  • تنگی نفس
  • خستگی مزمن
  • تغییرات در صدا
  • بروز تب های بی دلیل
  • عفونت در ریه
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب و ....

 

علائم اولیه سرطان ریه در زنان

 

سرطان ریه یکی از سرطان هایی است که معمولا با نشانه هایی ظاهر خواهد شد، اما علائم اولیه سرطان ریه در زنان می تواند بسیار متفاوت باشد که در زیر به آن ها اشاره می شود :

 

  • کاهش وزن بی ‌دلیل

 

سرطان ریه و به طور کلی انواع سرطان‌ها می ‌توانند یکی از علل کاهش وزن بی ‌دلیل باشد و از همین رو بهتر است در صورت کاهش وزن بدون دلیل حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

  • درد قفسه سینه

 

لازم به ذکر می باشد که درد قفسه سینه ممکن است به سرطان ریه ارتباط نداشته باشد اما به باور متخصصان در صورت داشتن این درد بهتر است حتما پیگیر علت آن باشید. اغلب برای کسانی که مبتلا به سرطان ریه هستند، درد قفسه سینه ناشی از هجوم سرطان به سمت دنده‌ هاست.

 

  • سرفه

 

باید بدانید که یکی از شایع ‌ترین نشانه‌ های سرطان ریه، سرفه است. متخصصان ریه توصیه دارند افرادی که سرفه می ‌کنند یا سرفه های طولانی مدت دارند، هر چه زودتر به دنبال درمان خود باشند و در صورتی که سرفه‌ ها بیش از دو ماه به طول انجامید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند و دلیل آن را جویا شوند.

 

نشانه های سرطان ریه در زنان و مردان

 

هنگامی که زنان به سرطان ریه مبتلا می شوند، بیشتر از مردان با آدنوکارسینوم مواجه می شوند. از طرف دیگر، مردان بیشتر از زنان به سرطان ریه سلول سنگفرشی مبتلا می شوند که شایع ترین نوع در افراد سیگاری است. همانطور که علائم حملات قلبی در مردان و زنان متفاوت است، علائم سرطان ریه در بین این دو گروه ممکن است متفاوت باشد.

 

این موضوع به دلیل این واقعیت است که زنان و مردان مستعد ابتلا به انواع مختلف سرطان ریه هستند که هر کدام از آنها علائم خاص خود را ایجاد می کنند. همچنین به نظر می رسد که مربوط به تفاوت های بیولوژیکی است که باعث واکنش متفاوت بدن می شود. با توجه به اینکه سرطان ریه در زنان بیشتر از مردان گسترش پیدا کرده است، نشانه های بیشتری در زنان مشاهده می شود.

 

در این بین نشانه های سرطان ریه در زنان هم تفاوت هایی با مردان خواهند داشت. از آنجا که به احتمال زیاد مردان مبتلا به سرطان سلول سنگفرشی تشخیص داده می شوند، علائم اولیه سرطان آن ها معمولاً مربوط به مشکلات مجاری تنفسی اصلی، از جمله سرفه مزمن یا سرفه خونی است. اولین علائم سرطان ریه در زنان اغلب علائم آدنوکارسینومای ریه است.

 

از آنجا که این تومورها معمولاً در حاشیه ریه ها و به دور از مجاری تنفسی بزرگ رشد می کنند، احتمال سرفه کمتر است. نشانه ها و علائم بیماری باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند. سوابق بیمار بر روی علائم بسیار تأثیرگذار هستند و پزشک باید به آن ها توجه کند.

 

8 نشانه سرطان ریه در زنان چیست؟

 

برخی از علائم سرطان ریه در زنان مشابه مردان است. این موارد شامل سرفه مداوم، کاهش اشتها و کاهش وزن است. اما در حالی که سرطان ریه سلول سنگفرشی در مردان بیشتر مشاهده می شود، آدنوکارسینوماها در زنان بیشتر دیده می شود. از آنجا که این شکل از سرطان اغلب در مناطقی دور از مجاری تنفسی رشد می کند و تومورهایی تولید می کند که می توانند قبل از تشخیص به اندازه قابل توجهی برسند، علائم سرطان ریه در زنان را کمی متفاوت می سازد.

 

نشانه های سرطان ریه در زنان شامل تنگی نفس که به تدریج افزایش می یابد، خستگی، درد قفسه سینه و درد کمر یا شانه می شود. بیشتر سرطان های ریه تا زمانی که بیماری پیشرفت نکند، علائمی ایجاد نمی کنند، تا حدی به این دلیل که ریه ها کمتر با اعصاب ارتباط دارند. وقتی سرطان ریه در مراحل اولیه خود علائمی ایجاد می کند، ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

 

موارد ذکر شده از علائم اصلی سرطان ریه هستند اما با پیشرفت سرطان، علائم اضافی در زنان بروز می کند که شامل 8 نشانه زیر می شود:

 

  1. سرفه مزمن همراه یا بدون خون یا مخاط
  2. خس خس سینه
  3. ناراحتی هنگام بلعیدن
  4. درد قفسه سینه
  5. تب
  6. گرفتگی صدا
  7. کاهش وزن بدون دلیل
  8. اشتهای کم

 

بروز نشانه های سرطان ریه در زنان

 

بروز نشانه های سرطان ریه در زنان

 

اغلب اوقات، زنان تا زمانی که سرطان ریه به سایر مناطق بدن گسترش پیدا نکند، علائمی ندارند. متاستاز فرأیندی است که در طی آن سلول های سرطانی به بافت های دیگر انتقال پیدا می کنند. متاستاز در مغز ممکن است باعث علائم چشمی، بی حسی یا ضعف شود.

 

متاستاز در استخوان ها می تواند باعث درد استخوان، کمردرد، درد قفسه سینه یا درد شانه شود. علائم دیگری ممکن است رخ دهد که به طور کلی به سرطان متاستاتیک مربوط می شوند مانند کاهش وزن ناخواسته.بروز نشانه ها تا حدودی با شروع و اثرگذاری درمان کمتر خواهد شد؛ بنابراین لازم است که درمان ها به صورت جدی تری دنبال شوند.

 

درمان های زیادی برای سرطان ریه وجود دارد که هر کدام عوارض و مشکلات خود را دارند مثل شیمی درمانی، جراحی و غیره. علاوه بر 8 نشانه سرطان ریه در زنان که رایج هستند، علائم دیگری هم وجود دارند که شیوع کمتری به نسبت علائم دیگر دارند.

 

گروه دیگری از علائم که گاهی اوقات با سرطان ریه مشاهده می شوند، چیزی به نام سندرم های پارانئوپلاستیک است. این اختلالات توسط مواد شبه هورمونی ترشح شده توسط تومورها ایجاد می شوند.

 

از جمله عوارضی که سندرم های پارانئوپلاستیک می توانند ایجاد کنند عبارتند از:

 

هیپرکلسمی (افزایش سطح کلسیم در خون)

  • سطح پایین سدیم
  • ضعف در اندام فوقانی
  • از دست دادن هماهنگی
  • گرفتگی عضلات

 

نشانه های سرطان ریه در زنان سیگاری :

 

استعمال سیگار هر ساله تقریباً در هر 10 مرگ سرطان ریه نقش دارد؛ بنابراین، کاهش سیگار یا ترک سیگار می تواند تفاوت قابل توجهی در خطر ابتلا به سرطان ریه در یک زن ایجاد کند.

 

از آنجا که این بیماری می تواند در بعضی موارد به سرعت رشد و گسترش یابد، هوشیاری نسبت به علائم سرطان ریه در زنان سیگاری مهم است. گفته می شود که مصرف سیگار و ماری‌جوانا باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در زنان می شود. علاوه بر این، متداول ترین نوع سرطان ریه در زنان و همچنین افراد غیر سیگاری، آدنوکارسینوم است. با توجه نوع سرطان، 8 نشانه سرطان ریه در زنان ممکن است که بارز شوند. 

 

تحقیقات در مورد سرطان ریه در زنان ادامه دارد، اما یک عامل در تفاوت آن با سرطان ریه در مردان ممکن است هورمون استروژن باشد. آزمایش های آزمایشگاهی نشان داده اند که استروژن رشد سلول های تومور را تشویق می کند و می توان با درمان های مسدود کننده استروژن، رشد سلول سرطانی را مهار کرد. اکتشافات مربوط به هورمون ها و سرطان ریه منجر به درمان های جدیدی شده است که می تواند به زنان کمک کند تا نتایج بهتری را از درمان بگیرند.

 

علاوه بر این به نظر می رسد که زنان سیگاری بیشتر از مردان سیگاری در معرض سرطان ریه قرار دارند. زنان سیگاری در مقابل کسانی که هرگز سیگار نکشیده اند، بیشتر به سرطان ریه مبتلا می شوند.

 

دلایل بروز 8 نشانه سرطان ریه در زنان

 

دلایل بروز 8 نشانه سرطان ریه در زنان

 

با توجه به اینکه عامل اصلی سرطان ژنتیک فرد است، علائم و نشانه های آن هم شامل سابقه خانوادگی، بیماری ریوی قبلی (مانند سل یا بیماری انسدادی مزمن ریوی) و قرار گرفتن در معرض دود سیگار، رادون و سایر مواد منتقل شده در هوا است. رژیم غذایی نیز ممکن است مهم باشد.

 

به عنوان مثال، سرطان ریه با مصرف کم میوه، سبزیجات و غلات و مصرف زیاد چربی و کلسترول مرتبط است. البته در این بین سیگار کشیدن هم نقش بسیار مهمی در ابتلا به سرطان ریه دارد.استروژن ممکن است باعث رشد سلولهای سرطانی شود یا با ژن هایی که اثرات سرطان زا را تقویت می کنند، ارتباط برقرار کند. این نکته تا حدودی با بروز نشانه های سرطان ریه در زنان در ارتباط است.

 

یائسگی زودرس که باعث کاهش سطح استروژن می شود، در مطالعات بسیار اولیه با کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه مرتبط است. استروژن درمانی بعد از یائسگی ممکن است که خطر را افزایش دهد. این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است اما با این وجود استروژن هورمونی تأثیرگذار است؛ بنابراین داروهایی که سطح استروژن را کاهش می دهند، مانند تاموکسیفن، می توانند در پیشگیری و درمان مؤثر باشند.

 

گسترش نشانه های سرطان ریه در زنان

 

سرطان ریه در زنان ممکن است به مغز گسترش یابد. این ممکن است باعث سردرد یا حتی تشنج شود. اگر تومور بزرگی شروع به فشار آوردن بر روی عصب کند، بی حسی یا ضعف در بازوها و پاها ممکن است ایجاد شود. در مراحل پیشرفته، سرطان ممکن است در سراسر غدد لنفاوی گسترش یابد. گاهی اوقات، تومورهای نزدیک به سطح پوست ممکن است به صورت توده ظاهر شوند. علاوه بر 8 نشانه سرطان ریه در زنان، نشانه های مرتبط دیگری هم ممکن است که ایجاد شوند. تومورها ممکن است باعث آسیب عصبی شوند.

 

سندرم هورنر مجموعه خاصی از علائم مرتبط با آسیب عصبی است. علائم اغلب یک طرف صورت را تحت تأثیر قرار می دهند و باعث افتادگی پلک و کاهش اندازه مردمک چشم می شوند. در این بین ممکن است که یکی از این سه سندرم پارانئوپلاستیک ایجاد شود. علائم سندرم های پارانئوپلاستیک شامل گرفتگی عضلات، ضعف عضلانی، افزایش کلسیم در خون و چسبندگی است که به تغییر شکل نوک انگشتان مربوط می شود.نشانه های سرطان ریه در زنان، در صورت پیشرفت بیماری بسیار وخیم تر خواهد شد.

 

اگر سرطان به استخوان ها گسترش یافته باشد، ممکن است باعث درد استخوان اغلب در مهره ها یا دنده ها شود. علائم دیگر شامل شکستگی، یبوست یا کاهش هوشیاری به دلیل سطح کلسیم بالا است. اگر کبد تحت تأثیر قرار گرفته باشد، علائم ممکن است شامل حالت تهوع، خستگی مفرط، افزایش دور شکم، تورم پا و دست به دلیل جمع شدن مایعات و زردی یا خارش پوست باشد.

تعداد بازدید : 60674

نظرات

گلاله گلباغی

2 سال و 11 ماه و 28 روز پیش

خدا خیرتان بدهد

محسن

2 سال و 6 ماه و 28 روز پیش

چرا بدن درگیر سرطان ریه می شود؟

داود

2 سال و 6 ماه و 28 روز پیش

عوامل موثر و ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان ریه کدام اند؟

موسسه خیریه

2 سال و 6 ماه و 28 روز پیش

به‌طورکلی سلول‌های ارگانیسم‌های زنده به‌صورت طبیعی و به شیوه‌ای کنترل‌شده تقسیم می‌شوند و رشد می‌کنند. سرطان زمانی به وجود می‌آید که این فرایند از کنترل خارج‌شده و سلول‌ها بصورت کنترل نشده شروع به تقسیم و تکثیر کنند که در این حالت یک توده ایجادشده که به آن سرطان گفته می‌شود. این تومور و یا توده، به‌عنوان تومور اولیه و یا سرطان اولیه می‌تواند در محل خود شروع به رشد کند و یا گسترش پیدا کرده و باعث ایجاد تومورهای ثانویه در قسمت‌های دیگر بدن شود. به این فرایند گسترش متاستاز گفته می‌شود که یکی از ویژگی‌های کلیدی سرطان نیز به شمار می‌رود.

میرهاشمی

2 سال و 4 ماه و 17 روز پیش

سلام وقت بخیر آیا بین شیرین شدن طعم دهان و سرطان ریه ارتباطی وجود دارد؟ چون دریکی از سایتها نوشته بود این موضوع به ندرت از علایم سرطان ریه می باشد. پیشاپیش از بذل عنایت شما متشکرم

...

2 سال و 0 ماه و 29 روز پیش

مادرم ریه هاش اب اوردن الان شیمی درمانی میشه کسی میدونه چند بارباید شیمی درمانی بشه؟

پریا

1 سال و 11 ماه و 24 روز پیش

سرطان ریه بعد ۶ماه قابل درمان هست

پریا

1 سال و 11 ماه و 24 روز پیش

سرطان ریه بعد ۶ماه قابل درمان هست

نرگس

1 سال و 11 ماه و 15 روز پیش

من بعضی شبا نفسم به سختی بالا میاد ایا سرطان ریه دارم

Bahar

1 سال و 10 ماه و 20 روز پیش

چطور می‌فرمائید قابل درمان در صورتی که بعد چند ماه بیماران فوت میشن حتی با انجام شیمی درمانی

فاطمع

1 سال و 2 ماه و 7 روز پیش

همه‌این‌‌علاعم‌من‌دارم.‌وشوهرم‌‌هر‌روز‌ی‌که‌برای‌خانه‌میره‌خرید.میگه‌انشاءالله‌‌‌‌هر‌چی‌بخوری‌به‌جونت‌‌سرطان‌‌بشه

ثبت نظر

ارسال