Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 12 و 28 دقیقه

سرطان استخوان در کودکان و علائم آن

کودکان سرطانی|سرطان استخوان|انواع سرطان|انواع سرطان در کودکان|تشخیص سرطان استخوان

وجود بیماری سرطان در هر فردی بسیار ناراحت کننده و غم انگیز می باشد. اما وجود این بیماری در کودکان قطعا ناراحت کننده تر است. هر انسانی دوست دارد در دوران کودکی که شروع زندگی و شادی و نشاط است، فعالیت داشته باشد و تنها دغدغه ای او رفتن به مدرسه و یا بازی با همسن و سالانش باشد. متاسفانه وجود بیماری هایی چون سرطان این نعمت بزرگ را از کودکان می گیرد. به همین علت تشخیص زودهنگام بیماری و درمان موثر آن می تواند تا حد بسیار زیادی برای این کودکان کمک کننده و امید بخش باشد

دوشنبه 17 آبان 1400 ساعت 16:53

همانطور که می دانید سرطان استخوان، در دسته ده سرطان شایع کشور محسوب نمی شود به گونه ای که  تنها دو دهم درصد از این بیماری را به خود اختصاص می دهد  و به تعبیری آنقدر تعداد مبتلایان این نوع سرطان پایین می باشد که پزشکان آنان را بدشانس ‌ترین سرطانی‌ها می شمارند. به طور معمول تنها  افراد زیر ۲۰ سال همچون جوانان، نوجوانان و کودکان درگیر تومورهای استخوان می گردند .

 

سرطان استخوان در کودکان در دو نوع شایع استئو سارکوم و سارکوم یوئینگ اتفاق می افتد که در دوران  نوجوانی شایع تر است  . در واقع می توان گفت  میزان شیوع آن در کودکان و نوجوانان در حال رشد بیش از از افراد بزرگسال می باشد.

 

آشنایی با علائم سرطان استخوان در جهت تشخیص سریع تر و شروع اقدامات درمانی که نقش موثری در افزایش شانس درمان دارد دارای اهمیت می باشد. به این دلیل  که تاخیر در تشخیص این نوع  سرطان، منجر به انتقال سریع تومور به سایر بافت‌های بدن مانند  ریه و کبد و درگیری این اندام ها شده و درمان را دشوار تر می کند توجه به علائم و تشخیص به موقع حائز اهمیت می باشد.

 

علائم سرطان استخوان کودکان، ایجاد تورم و توده

 

تورمی که به شکل توده حس می گردد  یکی دیگر از نشانه های سرطان استخوان در کودکان می باشد. این توده معمولا به شکل نرم هستند  و حس گرما در محل دارد چنانچه که  چنین علائمی در پاها یا بازوها مشاهده نمودید معمولا سرطان خود را نشان داده و به راحتی تشخیص داده می شود ولیکن  در صورتی که تومور در قفسه سینه یا لگن بوجود می آید ممکن است سال ها پنهان بماند و تا وقتی که رشد نکرده متوجه آن نشوید.

 

سایر علائم سرطان استخوان در کودکان

 

از علائم سرطان استخوان در کودکان می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • لنگیدن ناشی از سرطان
  • سختی در حرکت دادن استخوان های پا یا دست ها
  • ایجاد شکستگی در استخوان ها بدون هیچ دلیل خاصی
  • تب که هیچ علت مشخصی ندارد
  • خستگی شدید
  • کاهش وزن

 

 

لنگ ‌زدن کودکان را جدی بگیرید

 

این مورد به عنوان  مهمترین علائم وجود سرطان استخوان در فرد می باشد. این بیماری ممکن است در در ابتدا واضح نباشد ولی تب مختصر، کاهش وزن، دردهای شدید استخوان‌های موضعی مانند اطراف زانو و کمر حتی حین خواب و همچنین تورم و قرمز شدن محل درد یا همان توده نشانه‌های اصلی وجود این سرطان می باشد.  تومورهای استخوانی بیشتر در اندام تحتانی بدن همچون  پا شایع ‌تر و در ران نیز بیشتر دیده می شود  و در کودکان با لنگ زدن  مشاهده می شود.لازم به ذکر است عدم تشخیص به موقع منجر به  انتقال سریع تومور به سایر بافت‌های بدن مانند ریه و کبد می باشد. مهمترین علت ایجاد تومورهای استخوانی هنوز معین نشده با این اوصاف  نقش تغییرات سلولی در این نوع سرطان را همچون سایر سرطان‌ها با اهمیت دانست به گونه ای که  سلول قابلیت تقسیم بی نهایت خواهد داشت .

 

همچنین شکل گیری تومورها به دلایلی چون  وراثت، پیشینه شغلی، نوع تغذیه و استفاده از دارو نیز ارتباط دارد.  البته باید گفت همه دردهای استخوان نمی‌تواند ناشی از وجود تومور استخوانی و سرطان در بدن باشد و نباید نگرانی ایجاد شود اما اگر فردی چنین علائمی داشت، حتما باید برای تشخیص و غربالگری به پزشک عمومی یا متخصص ارتوپد مراجعه کند.

 

انواع سرطان استخوان:

 

برخی از انواع اصلی سرطان استخوان عبارت اند از:

میلوم متعدد ، مولتیپل میلوما

میلوم متعدد رایج ترین  نوع سرطان استخوان به شمار می رود. این سرطان وقتی ایجاد می شود که سلول‌های سرطانی در مغز استخوان شروع به رشد نمایند  و موجب ایجاد تومور در استخوان‌های مختلف می گردد. MM معمولا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

 استئوسارکوم

استئوسارکوم یا استئوژنیک سارکوم معمولا  در  کودکان و نوجوانان  مشاهده شده اما می ‌تواند در افراد بزرگسال نیز رخ دهد. به طور معمول در نوک استخوان‌ های بلند در بازوها و پاها شروع می شود. ضمن اینکه گاها امکان دارد در انتهای ران‌ها، شانه یا قسمت‌های دیگر رخ دهد. استئوسارکوم بر بافت سختی که لایه‌های خارجی استخوان‌ها را تشکیل می ‌دهند، تاثیر می  پذیرد.

کندروسارکوم


کندروسارکوما در دسته دومین  نوع شایع سرطان استخوان هستند  که در آن تومور سلول های سرطانی نرمه استخوان تولید می نماید کهبیشتر در بزرگسالان و میانسالان مشاهده می شود .

سارکوم یوئینگ


تومورهای سارکوم یوئینگ معمولاً در لگن ، پاها یا دست های کودکان و بزرگسالان اتفاق می افتد .سارکوم یوئینگ یک سرطان نادر محسوب می شود  که در بافت‌های نرم اطراف استخوان‌ها یا مستقیما در استخوان‌های کودکان و جوانان آغاز می گردد. معمولا استخوان ‌های بلند بدن مانند بازوها و پاها و لگن تحت تاثیر قرار می‌ گیرند.

 

علائم سرطان استخوان در کودکان

 

شرایط خطرناک و موثر برای ابتلا به سرطان استخوان چیست؟

 

در اغلب موارد، مشخص نیست که چرا یک فرد به سرطان استخوان مبتلا می شود.

اگر شما:

 در معرض تابش پرتودرمانی قرار داشته اید.

 یک وضعیت ژنتیکی نادر به نام سندرم لی-فریمنی هست که مبتلایان به این بیماری یک نسخه معیوب از یک ژن دارند، که معمولا به توقف رشد سلول های سرطانی کمک می نماید.

 درمان رادیوتراپی در گذشته

 دیگر شرایط بیماری های استخوانی، مانند بیماری پاجست استخوان

 سابقه برخی شرایط دیگر، از جمله رتینوبلاستوما و فتق ناف

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

 

اگر شما یا فرزندتان با استخوان درد مواجه گشتید که شبیه شرایط زیر است با پزشک خود مشورت کنید:

  • می آید و می رود.
  • شب شدید تر می شود.
  • مصرف مسکن های بدون نسخه به شما کمک نمی کنند.

 

 

نحوه تشخیص سرطان استخوان

 

آزمایشات مختلف توسط روش های تصویربرداری به تعیین محل و اندازه تومورهای استخوانی و گسترش تومورها به سایر قسمت های بدن می تواند کمک نماید.

انواع آزمایشات تصویربرداری بستگی  به علائم و نشانه های فردی بیمار دارد.

 اسکن استخوان
 سی تی اسکن
 ام آر آی
 توموگرافی انتشار پوزیترون(PET)
 
تصویر برداری توسط اشعه ایکس

 

نمونه برداری به وسیله سوزن یا جراحی

 

گاهی لازم است تا برای برداشتن نمونه‌ ای از بافت برای آزمایش آزمایشگاهی نمونه برداری بافت صورت گیرد. این آزمایش می تواند به پزشک اطلاع دهد که آیا بافت سرطانی است یا خیر و در صورت سرطانی بودن چه نوع سرطانی است .
 

فرو بردن سوزن از طریق پوست به داخل تومور

 

در یک نمونه برداری توسط سوزن ، پزشک یک سوزن نازک را از طریق پوست وارد می کند و بعد آن را  داخل تومور هدایت می نماید.
پزشک با استفاده از سوزن قطعات کوچکی از بافت را از تومور خارج می کند.

 

نحوه تشخیص سرطان استخوان

 

چگونه سرطان استخوان درمان می شود:


 
درمان سرطان استخوان بستگی به نوع سرطان استخوان شما دارد و اینکه تا چه اندازه گسترش پیدا کرده است؛ اکثر مردم ترکیبی از:
 

جراحی برای حذف بخش استخوان سرطانی - اغلب ممکن است بازسازی یا جایگزینی استخوان که حذف شده است،انجام بگیرد و گاهی هم لازم است که قطع شود.
 

شیمی درمانی
 
- 
درمان با داروهای سرکوب کننده قوی.
 

رادیوتراپی
 
- جایی که تابش برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کاربرد دارد .
 

کودکان مبتلا به سرطان از نظر سیستم ایمنی بسیار ضعف دارند به هیمن دلیل در صورتی که  فردی آن ها را در آغوش بگیرد یا ببوسد به راحتی ویروس‌ها و باکتری‌هایی را که با خود همراه دارد  به کودک منتقل می نماید از این حیث  ملاقات این قبیل کودکان باید محدود باشد و همچنین از بوسیدن آن ها پیشگیری شود.

 

در نهایت

 

انواع سرطان در کودکان می تواند با انواع سرطان در بزرگسالان دارای تفاوت هایی باشد. آنچه در رابطه با درمان انواع سرطان در کودکان مهم است، تشخیص سریع و به موقع سرطان در کودکان است که تنها پزشکان متخصص می تواند تشخیص و درمان لازم را تجویز نماید.

 

سالانه ۳ تا ۴ کودک از هر صد هزار کودک در جهان به انواع سرطان‌ها مبتلا می گردد  که در این میان سرطان‌های لوسمی، لنفوم و مغز شایع‌ترین می باشد. تب مکرر، عفونت‌های پی‌ در پی و کم ‌خونی از جمله مواردی می باشد  که پزشک را به فکر بررسی از نظر بروز سرطان می ‌اندازد. خوشبختانه در حال حاضر برای اغلب سرطان ‌های کودکان به خصوص لوسمی، راه درمان ایجاد شده  و ۷۰ درصد از کودکان مبتلا درمان می گردد.

 

 در آخر لازم به ذکر می باشد که  با توجه به افزایش سالانه  بیماری سرطان و از سویی هزینه های درمان بالا ، موسساتی تاسیس شده اند تا ضمن افزایش امید به زندگی ، با اجاره دادن تاج گل  و استند تسلیت در هزینه های درمان نیز به کمک بیماران آیند . موسسه خیریه سید حسین رضوی از جمله این موسسات می باشد. شما می توانید با اجاره استند تسلیت و تاج گل  از این موسسات ، در این امر خیر خواهانه سهیم شوید.

 

تعداد بازدید : 4780

ثبت نظر

ارسال