Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 21 و 58 دقیقه

پیشگیری از سرطان در مشاغل چگونه امکان پذیر است؟

پیشگیری از سرطان در مشاغل|راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان های شغلی

بسیاری از مشاغل به دلیل ارتباط فرد با مواد شیمیایی و یا قرار گیری در هوای آلوده می تواند فرد را مستعد سرطان نماید در این شرایط می توان با رعایت اصولی خاص و کاربردی احتمال ابتلا به سرطان را به حداقل ممکن رساند.

پنجشنبه 17 تیر 1400 ساعت 20:21

پیشگیری از سرطان در مشاغل چگونه امکان پذیر است؟

 

امروزه در جامعه ما بسیاری از زنان و مردان در مشاغل مختلف در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. محیط کار هر شخص اگر چه بستری برای پیشرفت هر فرد در زندگی وی محسوب می شود و منجر به پیشرفت وی خواهد شد اما با رعایت نکردن یکسری اصول ساده و ابتدایی، ممکن است همین محل کار تبدیل به عاملی برای بیمار شدن فرد و بروز مشکلات متعدد در سلامتی وی گردد. در تمامی مشاغل با یادگیری نکات اصولی و رعایت آن ها در محل کارمان می توانیم از مستعد شدن بدن برای ابتلا به انواع بیماری ها و از بروز سرطان های مختلف در آینده پیشگیری کنیم.

 

به عنوان مثال، در مکان هایی همچون هواپیما و سالن های آرایش زنان، افراد مستعد ابتلا به سرطان پستان و ریه می باشند و مردانی که در معادن و کارخانه ها مشغول به کار هستند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه و سرطان پوست هستند. البته ابتلا به نوع سرطان در فرد عمدتا به شغل وی و محیط کاری او بر می گردد. بنابراین لازم است هر فرد اطلاعات کافی در مورد مخاطرات احتمالی شغل و محل کار خود داشته باشد تا بتواند از بروز احتمالی بیماری در وی جلوگیری کند.

مشاغلی که بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان ناشی از عوامل شغلی هستند شامل کارکنان کارخانه جات مواد شیمیایی، کارکنان معدن ها، جوشکارها، آرایشگرها، مکانیک ها، کارگران کارخانه ها، کارکنان پشت میز، نقاش های ساختمان ها، آتش نشان ها، خلبانان، کارشناسان رادیولوژی، اعضای کادر درمانی شامل پزشکان و پرستاران و ... می باشد. در ادامه به بررسی مهم ترین مشاغلی که ریسک بالایی در ابتلا به سرطان در افراد را دارند پرداخته و راه های پیشگیری از سرطان در مشاغل مربوطه را نیز بازگو خواهیم کرد.

 

کشاورزان

 

کشاورزان و افرادی که در مزارع و باغ ها کار می کنند از جمله افرادی هستند که در معرض خطر بالایی برای ابتلا به سرطان هستند. این افراد بیشتر از سایرین در معرض سموم آفت کش و سایر مواد شیمیایی مضر هستند. مطالعات و بررسی های انجام گرفته در این رابطه نشان داده اند که کشاورزان و افرادی که اکثرا در زمین های رو باز مشغول به کار هستند، حدود 20 درصد نسبت به دیگر اشخاص در معرض ابتلا به سرطان پروستات، سرطان استخوان و سرطان خون قرار دارند.

سموم گیاهی، حشره کش ها و سوخت ابزار آلات کشاورزی حاوی مواد سمی می باشند و ورود آن ها به بدن منجر به ابتلا به سرطان های گوناگون در آینده ای نزدیک خواهد شد.

 

راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان های شغلی

 

کارمندانی که مدام پشت میز می نشینند

 

اگر از جمله افرادی هستید که تمام مدت نشسته اید و کارهای خود را به صورت نشسته انجام می دهید، باید به شما متذکر شویم که اثرات منفی این کار بر روی سلامت شما اثر گذار می باشد.

کسانی که حداقل مدت زمان 6 ساعت در روز را صرف نشستن می کنند نسبت به کسانی که برای زمانی هر چند کوتاه به فعالیت و حرکت می پردازند، خطر ابتلا به  سرطان روده و سرطان رحم در آن ها افزایش یافته و مرگ و میر در میان آن ها نیز بیشتر خواهد بود. توصیه می شود به ویژه در روز هایی که وعده غذایی شما سنگین و زیاد است، حتما از پشت میز خود بلند شده و حداقل ده دقیقه قدم بزنید و دوباره به انجام مابقی کارهای خود بپردازید.

 

کارکنان کارخانه ها و تولیدی ها

 

یکی از شغل هایی که کارکنان آن در معرض بیماری های مختلف و سرطان قرار دارند، تولید لاستیک می باشد. در کارخانه هایی که لاستیک، دستکش لاستیکی، باند های لاستیکی و سایر محصولات از جنس پلاستیک تولید می کنند، کارکنان این مکان ها در معرض بخارات، گرد و غبار و مواد فرعی شیمیایی قرار می گیرند و با خطرات جدی سلامتی رو به رو هستند.

آمارها نشان می دهند این افراد بیشتر از سایرین دچار سرطان مثانه، سرطان معده و سرطان ریه می شوند. بعضی از این سموم فقط از راه استنشاق وارد بدن نمی شوند و از راه پوست نیز قابل جذب هستند. بنابراین لازم است این کارکنان حین کار حتما اصول ایمنی و محافظت فردی را رعایت کرده و سعی کنند تا جای ممکن با مواد مضر شیمیایی تماس نداشته باشند.

 

کارکنان معادن

 

نه تنها کارکنان معادن در معرض خطر آزبست قرار دارند، بلکه کارگران زیر زمینی هم بیشتر از سایرین در تماس با اورانیوم و رادون قرار دارند. حتی با کوچک ترین مجاورت با این مواد مضر خطر ابتلا به سرطان مغز، مزوتلیوما، معده و سرطان تیروئید در افراد افزایش خواهد یافت. به دلیل وجود گازهایی که از اگزوز ماشین آلات سنگین به کار رفته در این مشاغل بیرون می آیند، در این کارکنان احتمال ابتلا به سرطان ریه در مقایسه با سایرین بالاتر می باشد.

 

راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان های شغلی

 

با رعایت یکسری اصول و قواعد ساده می توان از آسیب های شغلی و بیماری های احتمالی جلوگیری نمود. در کارخانه جات و صنایع شیمیایی حضور یک مهندس و کارشناس بهداشت حرفه ای که وظیفه ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور را بر عهده دارد ضروری می باشد. لازم است که نظارت بر سلامت کارکنان به منظور سالم سازی محیط کار و سلامتی خود شخص انجام گیرد.

 

در ادامه به بررسی مواردی که همه کارکنان در تمامی مشاغل بابد آن ها را رعایت کنند، اشاره خواهیم کرد:

• محیط کار باید مجهز به دستگاه های تهویه هوای مناسب باشد. فعالیت هایی که موجب تولید گاز های شیمیایی و سمی می شود باید توسط مکش های قوی مدیریت شوند تا از ابتلا کارکنان به سرطان ریه جلوگیری شود.

• شرکت در کلاس های آموزشی برای آشنایی با اصول بهداشتی و راه های پیشگیری از سرطان های شغلی در مراکز صنعتی برگذار می شود. تمامی کارکنان باید نسبت به عواملی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، آگاه و هشیار باشند.

• رعایت نظافت شخصی بخصوص در محل کار های شلوغ و استفاده از مواد غذایی مناسب و ورزش کردن مانع از بروز سرطان و بیماری های دیگر می شود.

• قرار دادن حفاظ روی دستگاه هایی که از روغن هایی شیمیایی استفاده می کنند تا این مواد روی بدن افراد نپاشد و از آسیب های پوستی پیشگیری شود.

• در صورت کار با مواد شیمیایی در هر حیطه کاری، قبل از خوردن و آشامیدن مواد غذایی دست، صورت و دهان خود را به خوبی بشویید.

• حذف موادی که سرطان زا هستند را در نظر داشته و مواد بی خطر را جایگزین آن ها سازید.

• چکاب هایی که توسط کارشناسان بهداشتی صورت می گیرد را به درستی پیگیری کنید تا در صورت بروز مشکل به درمان خود بپردازید. همین راه برای شناسایی سرطان های مختلف بسیار کار آمد می باشد.

• در هنگام کار از ماسک های فیلتر دار ( که برای هر شغلی متفاوت است)، دستکش، کلاه، عینک، پیش بند و لباس و شلوار آستین بلند استفاده کنید. همه این موارد به ویژه برای جلوگیری از سرطان ریه و پوست اساسی و مهم می باشند.

• در مشاغلی که مدت زمان طولانی در زیر نور آفتاب قرار دارند، علاوه بر موارد بالا باید با مشورت و تجویز پزشک از ضد آفتاب برای جلوگیری از سرطان پوست استفاده کنند.

 

راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان های شغلی

 

تعداد بازدید : 867

ثبت نظر

ارسال