Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 30 دقیقه

بیماری سرطان در ایران ۱۰ سال زودتر اتفاق می افتد!

درمان بیماری سرطان|نشانه های سرطان|کشنده ترین سرطان ها|پیشگیری از انواع سرطان|انواع سرطان|سرطان

وجود عوامل مختلفی میتواند عامل بیماری سرطان شود که علاوه بر ژنتیک عوامل محیطی را هم شامل می شود، از جمله نوع شغل افراد، ارتباط با انواع مواد شیمیایی، آلودگی هوا، مصرف مواد خوراکی غیر ارگانیک و.... عدم توجه به این موارد در ایران باعث شده سن ابتلا به سرطان در افراد مستعد ده سال زودتر از دیگر کشورها باشد.

پنجشنبه 17 تیر 1400 ساعت 19:58

همه ما با شنیدن بیماری سرطان ، نا خود آگاه به این فکر می افتیم که این بیماری چقدر خطرناک است و اگر کسی مبتلا به این بیماری شود، در نهایت می میرد و هیچ درمانی برای این بیماری نیست. پس بهتر است با ما  تا انتهای مقاله همراه شوید  تا بیشتر موضوع بیماری سرطان و اینکه در کشورمان چند سال زودتر افراد به این بیماری مبتلا می شوند، را مورد بررسی قرار دهیم :

 

سرطان چگونه بیماری است؟

 

سرطان براثر تقسیم و تکثیر غیر طبیعی سلول ها در ناحیه ای از بدن به وجود می آید که بر اثر تکثیر شدن غیر طبیعی سلول ها در بدن باعث ایجاد تومور در ناحیه ای از بدن می شود. سرطان از دید خیلی ها، یک بیماری خطرناک و کشنده است که در مدت زمان کوتاهی جان انسان را می گیرد.

بیماری سرطان هم مثل بقیه بیماریها باید تشخیص داده شود  و پس از آن درمان شروع شود، که در غیر این صورت، به همین راحتی بیماری سرطان در فرد پیشرفت می کند  و به سختی هم در بیشتر موارد درمان می شود و هزینه های زیادی جهت درمان را برای فرد مبتلا به بار می آورد. سرطان انواع مختلفی دارد و مربوط به همه قسمت های بدن می شود و در نقطه ای از بدن که فکرشم نمی کنید ممکن است آن قسمت مبتلا به این بیماری وخیم شود.

 

انواع سرطان

 

سرطان پستان

سرطان معده

سرطان روده

سرطان مثانه

سرطان پروستات

سرطان خون

سرطان رحم

و..................

در هر گوشه ای از بدن ممکن است این بیماری به وجود بیاید ،  پس بهتر است بیشتر مراقب خود باشید و به قول معروف ؛ پیشگیری بهتر از درمان است را مورد توجه قرار دهید؛

 

پیشگیری از انواع سرطان

 

1-در برنامه غذایی روزانه خود، از سوسیس، کالباس ، هات داگ کمتر استفاده کنید

2-بیشتر از غذاهای که در خانه پخت می شوند مصرف کنید

3-به جای اینکه از گوشت گاو و گوشت بره استفاده کنید، سعی کنید از مرغ، ماهی و لوبیا  بیشتر مصرف کنید

4- کمتر از گوشت قرمز استفاده کنید

5-بهتر است شیوه پخت غذا را تغییر دهید و به جای اینکه گوشت، ماهی و مرغ را سرخ کنید، بیشتر آنها را آب پز مصرف کنید

6-مواد مغذی مصرف کنید که حاوی ویتامین های مفید برای پیش گیری از سرطان باشد

7-هر چند وقت یک بار تست و آزمایش مربوط به بدنتان را انجام دهید تا از سالم بودن خود مطمئن شوید

8-از سبزی ها و میوه های تازه استفاده کنید

9-غذاهای ارگانیک مصرف کنید

10-از غذاهای استفاده کنید که دارای مواد معدنی باشند.

11-دخانیات را کنار بگذارید

12-آلودگی هوا

13-استرس

 

از کشنده ترین سرطان ها؛

 

1-سرطان پستان

2-سرطان روده بزرگ

3-سرطان پانکراس

4-سرطان پروستات

همه کشورها، از جمله کشورمان ایران هم گریبان گیر بیماری سرطان است. و دانشمندان زیادی که در زمینه بیماری سرطان مطالعه می کنند به این نتیجه رسیده اند که بیماری سرطان در ایران 10سال زودتر اتفاق می افتد. پس با ما همراه شوید تا به بررسی این موضوع بپردازیم؛

 

انواع سرطان

 

چرا بیماری سرطان در ایران 10سال زودتر اتفاق می افتد؟

 

دانشمندان سن مبتلا شدن به بیماری سرطان رو بین 50و یا 60 به بالا تخمین زده اند و معتقدند افراد در این سنین مبتلا به بیماری سرطان می شود. همان طور که گفته شد سرطان پستان یکی از کشنده ترین بیماری سرطان است که اگر به موقع و زود تشخیص داده نشود باعث مرگ می شود. بیماری پستان ، مربوط به خانم ها است. چون بیماری پستان در بیشتر موارد ارثی است و همچنین عوامل محیطی از قبیل ، مصرف سیگار، قلیان و دخانیات در خانم ها این روزها بیشتر دیده می شود ، بر همین اساس بیماری سرطان 10سال زودتر از سن مشخص شده در خانم ها اتفاق می افتد. علاوه بر عوامل محیطی که گفته شد، عوامل ارثی هم در بروز بیماری پستان نقش دارد که فرد چون دارای همان ژن از والدین است مبتلا به بیماری پستان می شود .

 

آزمایشات زیادی هست که خانم ها می توانند انجام دهند و زودتر از سلامت خود مطمئن شوند ولی در این مورد هم خانم ها کوتاهی می کنند و این آزمایشات را انجام نمی دهند و به نوعی مراقب سلامت خود نیستند . به همین خاطر بیماری سرطان 10سال زودتر در ایران انفاق می افتد و افرادی زیادی گریبان گیر این بیماری می شوند.

 

باورهای غلط نسبت به بیماری سرطان که باعث تشدید این بیماری در فرد می شود؛

 

1- بیماری سرطان و در آخر مرگ

 

این یک باور کاملاً غلط است ، که اگر فردی از نزدیکان به این بیماری مبتلا شده باشد ، شما به این دید به آن نگاه کنید که امروز و فرداست که بمیرد، به جای اینکه بیماری را دلداری بدهید و به او امید دهید که با پیشرفت در سطح پزشکی، سرطان هم قابل درمان است، درست نیست که او را نا امید کنید و حرف های نا امید کننده بزنید چون در بیماری سرطان داشتن روحیه خیلی مهم است، و شما تنها کاری که باید انجام بدهید، دادن روحیه به فرد مبتلا به سرطان است. پس طوری رفتار کنید که بذر امید را در دلش بنشانید.

 

2-درمان را کامل انجام ندادن و همکاری نکردن با پزشک

 

نمونه برداری و جراحی مراحل ابتدای درمان سرطان است، با پزشک خود همکاری داشته باشید تا روند بهبودی خوبی داشته باشید و حرف های کسانی که به شما می گویند که با نمونه برداری و جراحی  ، غدد در بدنتان پخش می شود و حالتان هم بدتر می شود، گوش نکنید چون اگر به این حرف ها اهمیت دهید و درمان خود را شروع نکنید  حالتان وخیم تر می شود و دیگر روند بهبود شما سخت تر می شود. پس برای اینکه سلامتی خود را به دست آورید به حرف های پزشک خود گوش کنید.

 

3-شیمی درمانی و رادیوتراپی  خطری برای اطرافیان دارد

 

بیمار مبتلا به بیماری سرطان بیشتر از هر چیزی به اطرافیان خود احتیاج دارد چون در این دوران احساس ناراحتی و نا امیدی دارد، بعضی افراد بر این باور هستند که بیماری که شیمی درمانی و رادیوتراپی انجام داده، برای سلامتیشان مضر و خطرناک می باشد چون در زیر اشعه ها قرار گرفته و پرتو درمانی انجام داده است، پس باورتان را نسبت به این قضیه عوض کنید ، بیمار مبتلا به سرطان که روند درمان خود را دارد انجام می دهد هیچ خطری برای سلامتی شما ندارد، پس خودتان را دور از بیمار نگیرید و بیشتر در کنارش باشید و به او امید دهید.

 

چه عواملی باعث بروز سرطان می شود؟

 

1-رژیم غذایی نا درست

2-اضافه وزن و چاقی

3-استفاده از فست فودها 

4-مصرف دخانیات

5-عوامل ژنتیک

 

نشانه های سرطان

 

چون بیماری سرطان انواع مختلفی دارد ودر همه قسمت های بدن ممکن است بروز کند نشانه های سرطان در هر قسمت از بدن متفاوت است. در بیماری سرطان پستان که یک بیماری شایع در خانم ها می باشد، موارد زیر از نشانه ها و علایمی است که در فرد دیده می شود؛

 

1-زیاد سرفه کردن و گرفتگی زیاد

2-ترشحات غیر عادی و همچنین خونریزی

3-درد گلو درد

4-درد در روده و مثانه

5-مشکل داشتن در بلع و سوء هاضمه

6-شکل و رنگ و سایز زگیل در طول زمان تغییر کند

7-وجود توده در پستان

 

علایم دیگری هستند که در همه افراد مبتلا به هر نوع سرطانی  دیده می شود که شامل موارد زیر است؛

1-از دست دادن اشتها و به صورت ناگهانی کاهش وزن صورت گیرد

2-تهوع و استفراغ در طول روز

3-خستگی های مداوم

4-احساس درد ، در استخوان

5-تب های شدید ناگهانی

6-داشتن عفونت در بدن

نکته : در صورت بروز چنین علایمی ، سریع به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص پزشک ، درمانتان شروع شود، چون اگر زود بیماری تان تشخیص داده نشود ، دیرتر هم به بهبودی می رسید و بیماری در بدنتان پیشرفت زیادی می کند که درمان آن جبران ناپذیر است. 

 

نشانه های سرطان

 

اولین اقدام پزشک ، تشخیص بیماری

 

با مراجعه به پزشک ، در اولین مرحله پزشک شما را معاینه می کند و برای اینکه از مبتلا شدن شما به بیماری سرطان مطمئن شود، استفاده از روش های زیر ، بیماری شما را تشخیص می دهد؛

1-تست های آزمایشگاهی

2-عکس برداری

3-آدو سکوپی

4-آزمایش های مربوط به ژنتیک

5-نمونه برداری

بعد از اینکه همه روش های برای تشخیص بیماری شما انجام شد و دکتر تشخیص بیماری سرطان داد ،پزشک برای بهبودی سریع تر شما، درمان را شروع می کند؛

 

درمان بیماری سرطان

 

پزشک درمان را بعد از تشخیص شروع می کند و قصد دارد که درمان زودتر شروع شود تا وضعیت شما بهبود یابد و یا در مرحله ابتدایی بیماری را متوقف کند ، پزشک درمان های زیر را  جهت بهبود وضعیت شما شروع می کند؛

1-جراحی

2-شیمی درمانی

3-رادیوتراپی

4-ایمونوتراپی

5-هورمون درمانی

 

سخن پایانی

 

بیماری سرطان ، یک بیماری است که در همه کشورها ، افراد زیادی  را گریبان گیر خود می کند ، بیماری سرطان مربوط به یک ناحیه از بدن نمی شود بلکه ، همه قسمت های بدن ممکن است دچار این بیماری شوند، همان طور که گفته شد، مواردی از جمله ، آلودگی هوا، چاقی و اضافه وزن، استرس ها ، استفاده از دخانیات، مصرف فست فودها ، رژیم غذایی نادرست، استفاده از دخانیات و..... هستند که باعث بروز بیماری سرطان می شود. وقتی علایم سرطان را در خود حس کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا بیماری قبل از اینکه در بدنتان پیشرفت کند توسط پزشک تشخیص داده شود و درمان آن شروع شود.

تعداد بازدید : 711

ثبت نظر

ارسال