Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 28 دقیقه

تاثیر قهوه بر سرطان دهان

تاثیر قهوه بر سرطان دهان|خواص قهوه|سرطان|تأثیر مصرف قهوه برای جلوگیری از سرطان روده ی بزرگ|نوشیدن قهوه و تأثیر آن بر کبد|سرطان آندومتر و نوشیدن قهوه|سرطان پوست و نوشیدن قهوه|

یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در جهان قهوه است. عده ای بر این باورند نوشیدن قهوه باعث آرامش می شود. طبق تحقیقات محققان آمریکایی خطر مرگ ناشی از سرطان کشنده دهان، در افرادی که بیش از ۴ فنجان قهوه در روز می‌نوشند، یک دوم افرادی است که بعضی مواقع قهوه می‌نوشند و یا اصلا از این نوشیدنی استفاده نمی‌کنند.

سه شنبه 16 دی 1399 ساعت 0:29

در عالم هستی موادی وجود دارند که سرشار از خاصیت هستند. نوشیدنی ها از جمله این مواد است، آب میوه، چای، شیر و قهوه از نوشیدنی هایی هستند که هر کدام علاوه بر این که طرفداران مخصوص به خود را دارند هر کدام ویژگی های منحصر به فردی نیز دارند. قهوه یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان به شمار می رود. تقریباً همه ی مردم بیش از یک فنجان قهوه در روز می نوشند.

 

خواص قهوه

 

 قهوه دارای آنتی اکسیدان ها، پلی فنل ها و بسیاری از ترکیبات فعال است. مطالعات نشان می دهد که تقریباً همه افراد از آنتی اکسیدان های قهوه بیشتر از سبزیجات و میوه ها استفاده می کنند. قهوه حاوی مواد مغذی زیادی است. آنتی اکسیدان های موجود در قهوه می توانند التهاب را کم کنند و بدن را سالم نگه دارند،  آنتی اکسیدان های قهوه ممکن است از خونریزی لثه پیشگیری کنند. آنتی اکسیدان ها، سلول ها را از آسیب ها محافظت کرده و علائم بیماری های مزمن مانند آرتریت و درد مفاصل را کاهش می دهد. قهوه ی سیاه می تواند باکتری های دندان که ممکن است منجر به پوسیدگی دندان شود را از بین ببرد.

 

قهوه در کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سکته های قلبی و مغزی نیز بسیار مؤثر است. نوشیدن یک فنجان قهوه در روز باعث می شود تا روزی با نشاط را شروع کنیم و از روزمان لذت برده و سرحال تر شویم.  یک فنجان قهوه دارای مواد مغذی مهم مانند ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، منگنز، پتاسیم و منیزیم است.

یک فنجان قهوه می تواند به کاهش درد و خستگی در طی روز کمک کند. طبق تحقیقات به عمل آمده نوشیدن قهوه نه تنها باعث افزایش بیماری های لثه نمی شود بلکه منافع محافظتی نیز دارد؛ بنابراین، کسانی که می خواهند در برابر بیماری های دهان و دندان مقاوم باشند، حداقل یک فنجان قهوه در روز بنوشند.

قهوه در دود سیگار، پروسه های صنعتی مانند: ساخت پلاستیک، کاغذ و رنگ، غذاهای نشاسته‌ای که نیاز به پخت و پز در دماهای بالا دارند، مانند سیب زمینی سرخ کرده و چیپس، بسته بندی‌های مواد غذایی و برخی چسب‌ها وجود دارد.

 

قهوه بخشی از مغز کورتیزول را کنترل می کند و باعث احساس سرحالی می شود. در صورت عدم وجود کورتیزول، احساس خواب آلودگی در افراد ایجاد می شود. کافئین موجود در قهوه نیز دقیقاً همین عملکرد را در بدن دارد.

بهترین نوع قهوه، قهوه خانگی است، هر چند نوشیدنی های بیرون نیز خوشمزه است، اما ممکن است سطح آنتی اکسیدانی مشابه نوع خانگی را نداشته باشند.از مهمترین خواص قهوه جلوگیری از ابتلا و پیشرفت سرطان های مختلف به ویژه سرطان دهان است. تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد مصرف قهوه کافئین دار خطر ابتلا، گسترش و مرگ ناشی از سرطان های دهان و گلو را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

 

از سایر مزایای استفاده از قهوه می‌توان به کاهش خطر مرگ و میر به دلایل مختلف، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کبدی، و بیماری پارکینسون اشاره کرد.با تمام این ویژگی های قهوه، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) توصیه می‌کند بزرگسالان بیش از چهار تا پنج فنجان قهوه در روز مصرف نکنند و کودکان و نوجوانان نیز به هیچ وجه از محصولات حاوی کافئین استفاده نکنند. همچنین توصیه می‌شود زنان باردار یا شیرده نیز مصرف کافئین خود را محدود نمایند.

 

 خواص قهوه

 

سرطان :

 

سرطان بیماری هزار تو است که تشخیص علت آن کار راحتی نیست. بیشتر سرطان‌ها به علت ترکیبی از عوامل از جمله: ژن‌ها، محیط زندگی و سبک زندگی رخ می‌دهند. برخی از عوامل خطر اصلی برای ابتلا به سرطان شامل: سیگار کشیدن، اضافه وزن، رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل، قرار گرفتن در معرض اشعه ی خورشید، خطرات برخی محیط‌ های کار مانند: قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و اشعه‌های خاص و ژن‌های ارثی خاص است.

برای درمان سرطان ممکن است یکی از انواع: جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، پرتو درمانی و درمان بیولوژیک (ایمنوتراپی) یا مجموعه ی چند روش ذکر شده استفاده شود. در تمام این روش ها، سلول های سرطانی از بین می روند و حتی همراه با از بین رفتن سلول های سرطانی، تعدادی از سلول های سالم نیز از بین می روند.

 

درمان سرطان عوارض جانبی بر تغذیه فرد می گذارند، از جمله: باعث کم اشتهایی می شود، وزن را کاهش یا افزایش وزن می دهد،سوزش دهان یا گلو و مشکلات دندانی و لثه ای به همراه دارد،  باعث  تهوع و استفراغ و اسهال و موارد دیگری می شود. ممکن است بیمار فقط با تعداد کمی از این عوارض مواجه شود و یا اصلاً هیچکدام از آنها را نداشته باشد.

یکی از انواع سرطان ها سرطان دهان و گلو است. این نوع سرطان جزء 10 سرطان شایع در جهان است. سرطان دهان 3-2% کل بدخیمی ‏های بدن را تشکیل می ‏دهد و کارسینوم سلول سنگفرشی بیش از 90 درصد سرطان‏ های حفره دهان را شامل می‏ شود.

 

سرطان دهان و گلو دارای درجه ی بالایی از تهاجم موضعی و متاستاز بوده و باعث افزایش مرگ و میر بیماران مبتلا می ‏شود. با وجود پیشرفت‏ های درمانی مانند جراحی، کموتراپی و رادیوتراپی‏ در دهه‏ های اخیر هنوز میزان بقا در بیماران مبتلا بهبودی نیافته است. برای مشخص نمودن پیش آگهی سرطان دهان از سیستم TNM و نشانگرهای ایمونوهیستوشیمی استفاده می‏ شود.

 

استفاده از Stage در تعیین پیش آگهی با ارزش‏تر از Grade سرطان دهان مطرح شده است.اما چقدر خوب است که قبل از گرفتار شدن به انواع این بیماری پیچیده، از بروز آن جلوگیری کنیم و از عواملی که باعث ایجاد انواع سرطان ها می شود پیش گیری کنیم. پزشکان متخصص در این زمینه، بر مصرف نوشیدنی های مفید، میوه ها و سبزی جات برای جلوگیری از انواع بیماری ها بسیار سفارش می کنند.

 

همانگونه که در بالا اشاره شده قهوه یکی از نوشیدنی های سالم است که از انواع سرطان ها به ویژه سرطان دهان جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان ها، پلی فنل‌ها و بسیاری از ترکیبات فعال در این نوشیدنی باعث پیشگیری از ابتلا و پیشرفت سرطان‌های مختلف می شود. سرطان به عنوان یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان شناخته شده است و با رشد سلول های کنترل نشده در بدن تعریف شده است.مطالعات اپیدمیولوژی یا همه گیرشناسی (مطالعه ی نحو ه ی انتشار بیماری ها در زمان، مکان، فرهنگ یا نژاد خاص)، تأیید کرده بود که قهوه خطر ابتلا به سرطان‌های دهان و گلو را کاهش می‌دهد.

 

مطالعات تأثیر قهوه بر سرطان دهان، از سال ۱۹۸۲ آغاز شده است و ارتباط بین مصرف قهوه کافئین دار، قهوه بدون کافئین و همچنین چای، با سرطان‌های کشنده ی دهان و گلو را مورد بررسی قرار داده است. طبق این تحقیقات، از بین ۹۶۸۴۳۲ مرد و زن سالم، ۸۶۸ مورد مرگ ناشی از سرطان دهان و گلو بوده است. دانشمندان کشف کرده اند.

 

مصرف بیش از 4 فنجان قهوه کافئین‌دار در روز با کاهش 50 درصدی در خطر مرگ ناشی از سرطان‌های دهان و گلو همراه است.کاهش خطر برخی از انواع سرطان یکی دیگر از مزایای قهوه است. تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد قهوه علاوه بر جلوگیری از سرطان دهان برای جلوگیری بسیاری از سرطان های دیگر نیز مفید است. در زیر به چند نمونه اشاره می کنیم.

 

تأثیر مصرف قهوه برای جلوگیری از سرطان روده ی بزرگ :

 

قهوه دارای بیش از هزار نوع ترکیب است که می تواند خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ را تحت تأثیر قرار دهد. جدیداً گروهی از محققان در مؤسسه ی ملی سرطان، نیم میلیون آمریکایی را بیش از 15 سال مورد بررسی قرار داده است و تمام جزئیات رژیم غذایی، عادات و سلامت مردم را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده اند ، افرادی که در روز به طور منظم  4 فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند 15 درصد کمتر به سرطان روده دچار می شوند.

 

نوشیدن قهوه و تأثیر آن بر کبد :

 

قهوه باعث کاهش سطح گردش آهن می شود و به این طریق خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهد. طبق تحقیقات دانشمندان ژاپنی مصرف منظم قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را 76 درصد کاهش می دهد و مصرف نامنظم آن خطر ابتلا به سرطان کبد را 43 درصد کاهش می دهد.

 

سرطان آندومتر و نوشیدن قهوه :

 

طبق تحقیقات دانشمندان مصرف قهوه با کاهش خطر سرطان آندومتر در ارتباط است. مطالعات نشان داده است که قهوه خورها 20 درصد کمتر دچار سرطان آندومتر می شوند. همچنین این مطالعات نشان داده است نوشیدن هر فنجان قهوه در روز 7 درصد احتمال بروز این سرطان را کاهش می دهد.

 

سرطان پوست و نوشیدن قهوه :

 

طبق نظر محققان، کافئین موجود در قهوه از پوست در برابر اشعه ی UVB خورشید محافظت می کند و سلول های پوستی آسیب دیده از اشعه ی UVB کمتر می میرند و احتمال سرطان کاهش پیدا می کند.

 

سرطان سینه :

 

پژوهشگران سوئدی سندهای مربوط به شیوه زندگی و مصرف قهوه را در زنان مبتلا به سرطان سینه در مقایسه با زنان سالم مورد بررسی قرار دادند. طبق تحقیقات ایشان شیوع سرطان سینه در میان مصرف کنندگان قهوه کمتر از افرادی است که  خیلی کم قهوه می نوشیدند.

با این حال، طبق این مطالعه چندین فاکتور مربوط به شیوه ی زندگی نیز بر سرطان سینه تأثیرگذار است؛ این فاکتورها شامل سن یائسگی، میزان فعالیت بدنی، وزن، تحصیلات و سابقه ی خانوادگی سرطان سینه است. محققین با در نظر گرفتن این فاکتورها دریافتند که اثر محافظتی قهوه تنها بر سرطان سینه نوع ER-negative دیده می شود.

 

نوشیدن افراطی قهوه :

 

 هر چند نوشیدن به اندازه ی قهوه مفید است، ولی مصرف بی رویه و افراطی قهوه ( بیشتر از 7 فنجان در روز ) باعث ابتلا به سرطان ریه می شود. اشخاصی که در طول روز قهوه زیاد مصرف می کنند 27 درصد بیشتر به سرطان ریه مبتلا می شوند. نکته مهم این که، این موضوع در مورد افراد سیگاری و افرادی که از قهوه با کافئین بالا استفاده می کنند، بیشتر دیده شده است.

در مورد قهوه بدون کافئین هیچ چیز اثبات نشده است.نکته ی قابل تأمل این که نوشیدن مایع های بسیار داغ باعث سرطان مری می شود. به همین دلیل نوشیدن قهوه ی داغ‌تر از ۶۵ درجه سانتیگراد خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد. باید پیش از نوشیدن قهوه آن را کمی خنک کرد، به ویژه اگر بدون شیر درست شده باشد.

 

 نوشیدن افراطی قهوه

تعداد بازدید : 2295

ثبت نظر

ارسال