Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 11 و 15 دقیقه

روش های نوین در درمان سرطان سینه

انواع روش های درمان سرطان سینه چیست

درمان سرطان سینه به عوامل مختلفی مثل مرحله (stage) سرطان سینه، متاستاز (درگیری نواحی و اعضای دیگر بدن بر اثر سرطان) و اندازه و میزان رشد تومور بستگی دارد و هر کدام از اینها نقش مهمی در تعیین نوع درمان ایفا می‌کنند.

سه شنبه 20 مهر 1400 ساعت 18:2

درمان برخی سرطان ها بدون نیاز به برداشتن عضو، رفع تنگی مجاری ادراری کودکان بدون عمل جراحی و پیدا کردن سنگ کلیه با استفاده از سونوگرافی ازجمله دستاوردهای پزشکان محقق ایرانی است که برای نخستین بار در جهان گزارش و ثبت شده است.

 

سرطان سینه رایج ترین شکل سرطان در زنان است.  اگر چه شیوع بیماری سرطان سینه در دهه گذشته بسیار بالا بوده ولی میزان مرگ و میر بر اثر این بیماری کاهش یافته است. سرطان سینه مانند سایر سرطان ها با رشد و تکثیر سریع و کنترل نشده قسمتی از بافت سینه به وجود می آید که بر اساس نوع خطر آن به دو دسته خوش خیم و بدخیم طبقه بندی می شود.تومورهای خوش خیم رشد غیرطبیعی دارند ولی به ندرت باعث مرگ افراد می شوند با این حال تعدادی از توده های خوش خیم نیز می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. همچنین در برخی از زنان با سابقه بیوپسی از توده های خوش خیم سینه نیز، خطر سرطان پستان افزایش یافته است.

 

 از طرفی دیگر تومورهای بدخیم جدی تر بوده و تشخیص زود هنگام آنها شانس درمان موفقیت آمیز را بالا برده است. بنابراین پیش بینی و تشخیص سریع این سرطان شانس درمان را بالا می برد به علاوه در هزینه های بالای درمان برای بیماران مبتلا به آن صرفه جویی می شود.ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان پستان شامل سن بالا، سابقه خانوادگی، مصرف مشروبات الکلی و دخانیات، زمان اولین قاعدگی قبل از 11 سالگی و شروع یائسگی بعد از 66 سالگی، زمان بارداری یا عدم بارداری، اضافه وزن و چاقی بعد از یائسگی و زندگی بی تحرک است.

 

مطالعات سیتوژنتیک سرطان

 

 درمان سرطان با روش های شیمی درمانی و یا پرتودرمانی سلول های سرطانی و نرمال را متأثر کرده و در پروسه رشد و تقسیم سلولی عمل می کند. ارزیابی اختلالات کروموزومی به دنبال پرتودرمانی و شیمی درمانی با استفاده از روش های سیتوژنتیکی می تواند بهبود و ارتقاء روش های درمانی را به دنبال داشته باشد و بدین ترتیب از طرفی دیگر برای متخصصین بالینی مفید بوده و از سوی دیگر قشر بیماران مبتلا به سرطان پستان را بهره مند کند.ژن های سرطان سینه نخستین نقص ژنتیکی مربوط به سرطان سینه در ژن های BRCA1 و BRCA2 آشکار شد. زنان دارای این ژن ها 50 تا 80 درصد احتمال ابتلا به سرطان سینه را در طول عمر خود دارند. آزمایش های ژنتیکی برای زنانی که به احتمال زیاد دارای ژن های BRCA1 و BRCA2 و همچنین دو ژن دیگر یافت شده به نام های TP53 و PTEN قابل دسترسی هستند.

 

مراحل درمان سرطان سینه 

 

پس از مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت شما راهکار درمانی مشخصی برایتان در نظر گرفته می شود. خوشبختانه با پیشرفت علم روش های مختلفی برای درمان سرطان سینه وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

عواملی که شیوه درمان شما به آن ها بستگی دارند عبارت اند از:

  • مرحله سرطان
  • سن و سلامت عمومی بیمار
  • نوع سرطان 
  • حساسیت به هورمون ها 

 

انواع روش های درمان سرطان سینه چیست؟

 

بیشتر روش های درمانی به منظور برداشتن یا تخریب بافت های سرطان و اطراف آن مانند غدد لنفاوی انجام می شود. که شامل:

 

مطالعات سیتوژنتیک سرطان

 

جراحی سرطان سینه

 

جراحی برداشتن کامل سینه که به آن ماستکتومی یا برداشتن بافت سرطانی و تومور گفته می شود و جراحی برداشتن بافت اطراف آن که لامپکتومی نام دارد که جراحی حفظ پستان می باشد، انواع روش های  جراحی سرطان پستان است. جراحی یک گزینه درمانی رایج برای اکثر بیماران مبتلا به سرطان پستان می باشد. بسته به اندازه، محل و گسترش تومور، روش انجام شده ممکن است به صورت روش های زیر باشد:

 

تحلیل و از بین بردن گره های لنفاوی برای سرطان پستان

 

سلول های سرطانی می توانند در غدد لنفاوی زیر بغل در برخی از سرطان ها یافت شوند. مهم است بدانیم آیا هر کدام از غدد لنفاوی در نزدیکی پستان، سرطان دارند یا خیر. این اطلاعات برای تشخیص و درمان به کار می رود.

 

لامپکتومی (برداشتن تومور، بافت اطراف پستان و احتمالاً غدد لنفاوی مجاور)

 

روش لامپکتومی که اغلب برای خانم هایی با تومورهای کوچک و در مراحل اولیه انجام می شود. این روش می تواند تا حد ممکن پستان را حفظ کند. در لامپکتومی بخشی از پستان حاوی غدد سرطانی و همچنین برخی از بافت های طبیعی اطراف و گاهی اوقات غدد لنفاوی برداشته می شود. پس از آن، برای اغلب خانم ها انجام پرتو درمانی توصیه می شود، و برخی از آنها ممکن است درمان های دیگری مانند هورمون درمانی یا شیمی درمانی را نیز دریافت کنند.

 

ماستکتومی (برداشتن یک یا هر دو پستان، همراه با غدد لنفاوی مجاور)

 

ماستکتومی نیز ممکن است به عنوان یک روش کاهش خطر در زنان با خطر بالای ابتلا به سرطان سینه انجام شود. فناوری پیشرفته و تخصص جراحان به این معنی است که بیماران مبتلا به سرطان می توانند به نتایج بسیار خوبی در درمان برسند. این شامل جراحی های سرطان پستان با کمترین میزان برش، کاهش ناراحتی و زمان بهبودی است. 

همچنین رویکرد کم تهاجمی بودن این روش ها به بیماران این امکان را می دهد که زودتر تحت درمان های بعد از جراحی مانند پرتو درمانی پیگیری و درمان دارویی قرار گیرند. برای اقدامات گسترده تر، جراحان پستان با تیم جراحی پلاستیک همکاری می کنند. این شامل ترکیب ماستکتومی های با حفظ پوست و نوک پستان طی یک جراحی با حفظ یا بازسازی ظاهر پستان بدون به خطر انداختن سلامتی بیمار است.

 

درمان های موضعی

 

این درمان شامل روش های موضعی از جمله جراحی، رادیوتراپی می باشد.

 

درمان های سیستمیک

 

این درمان ها شامل درمان دارویی و روش های نوین درمان سرطان به نام ایمونوتراپی و واکسن ها می باشد. نقش این روش ها به خصوص شیمی درمانی در درمان بسیار مهم می باشد.  زیرا در کاهش یا از بین بردن تومور نقش بسیار مهمی دارند. این روش ها ممکن است قبل از درمان های موضعی مانند جراحی استفاده شوند یا بعد از آن حتی ممکن است نیاز به جراحی وجود نداشته باشد. مثلاً در مورد درمان تومور مثانه، سرطان مری و حنجره معمولاً از روش سیستمیک استفاده می شود و نیاز به جراحی نیست.

 

استفاده از پرتودرمانی در درمان سرطان سینه

 

استفاده از پرتودرمانی در درمان سرطان سینه

 

با استفاده از پرتودرمانی، پرتوهای پر قدرت، سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار داده و اقدام به از بین بردن آنها می‌کنند. در این روش از دستگاهی بزرگ در خارج از بدن برای تاباندن پرتوها استفاده می‌کنند. پیشرفت در درمان سرطان، پزشکان را قادر ساخته است که بتوانند از تکنیکی به نام brachytherapy استفاده کنند. برای انجام براکی تراپی، جراحان بذر رادیواکتیو را داخل بدن در نزدیکی محل تومور قرار می‌دهند. دانه‌ها برای مدت کوتاهی در آنجا می‌مانند و برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کار می‌کنند.

 

هورمون تراپی

 

داروهای حاوی هورمون برای درمان استفاده می شود که در ترکیب این داروها حتماً  از استروژن استفاده می شود که باعث سوختن سلول های سرطانی می شود. این داروها ممکن است شامل داروهایی مانند تاموکسیفن (Nolvadex ، Soltamox) است که برای خانم ها قبل و بعد از یائسگی و مهار کننده های آروماتاز شامل anastrozole (Arimidex), exemestane (Aromasin) letrozole (Femara) برای یائسگی تجویز شود.

بیشتر تأثیرات هورمون تراپی می تواند شامل گر گرفتگی و خشکی واژن می شود.برخی از انواع این روش درمانی برای جلوگیری از ساخت هورمون توسط تخمدان ها چه از طریق جراحی  و چه دارویی استفاده می شود. Fulvestrant ( Faslodex)  دارویی تزریقی است که از رسیدن استروژن به سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

 

روش های نوین درمانی سرطان سینه

 

برای هر دو سرطان غیر تهاجمی پستان، مراحل اولیه سرطان تهاجمی پزشکان به طور کلی جراحی را توصیه می کنند تا تومور را از بین ببرند. برای اینکه اطمینان حاصل شود که کل تومور از بین رفته است، جراح منطقه کوچکی از بافت سالم را در اطراف تومور، که حاشیه نامیده می شود، برمی دارد.اگر چه هدف جراحی برداشتن همه سلول های سرطانی قابل مشاهده است، سلول های میکروسکوپی نیز می توانند در پستان و یا در جاهای دیگر رها شوند.

در برخی شرایط، این به این معنی است که جراحی دیگری می تواند برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده مورد نیاز باشد. برای سرطان بزرگ تر، یا آن هایی که سریع تر رشد می کنند، پزشکان ممکن است قبل از جراحی درمان سیستمیک را با شیمی درمانی یا درمان هورمونی به نام درمان نئوادجوانت توصیه کنند. ممکن است چندین مزایا قبل از جراحی وجود داشته باشد.

 

ایمونوتراپی از روش های مختلفی استفاده می شود:

 

یکی از آنها مونوتراپی آنتی بادی است که از آنتی بادی استفاده می شود. در این روش آنتی بادی با آنتی ژن باند می شوند. (آنتی ژن ها عمدتاً بر روی سلول های سرطانی هستند ) در نتیجه باعث تخریب آنها می شوند. این روش برای خانم هایی که سرطان سینه دارند استفاده می شود.در برخی موارد سیستم ایمنی بدن قادر به شناسایی سلول های سرطانی نیستند علت این امر آن است که پروتئینی به نام چک پوینت روی سلول های بدن وجود دارد که با سلولی که به صورت طبیعی است ترکیب می شود.

در برخی موارد مقادیر زیادی از پروتئین تشکیل می شود و با سلول های طبیعی ترکیب می شود در نتیجه قابل شناسایی نمی باشند. دارویی برای مهار کردن این پروتئین ها وجود دارد.استفاده از واکسن یکی دیگر از روش های ایمونوتراپی است که شبیه واکسنی که برای پیشگیری از عفونت و ویروس استفاده می شود، می باشد. این واکسن از آنتی ژن های سلول های سرطانی تولید می شود. باید توجه داشت که هدف واکسن تراپی پیشگیری نیست بلکه درمان است.

 

آیا استرس سبب ایجاد سرطان سینه می شود ؟

 

هر گونه اختلال در عملکرد بدن تحت تاثیر یک واقعه یا تهدید ، استرس نام دارد . که بروز آن در بدن می تواند باعث تغییراتی در ترشح هورمون ها و سیستم دفاعی بدن شود . استرس به تدریج روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و سیستم دفاعی بدن را دچار اشکال می کند و نتیجه حاصل از آن می تواند موجب رشد سلول های سرطانی در بدن شود ، زیرا که سیستم دفاعی در مقابله با تکثیر این سلول ها دچار ضعف می شود . بر این اساس ، استرس می تواند عامل آغازگر سرطان باشد .

 

سلول های سرطانی روزانه به طور مرتب در بدن تشکیل می شوند ولی طبق نظم خاصی از بدن جمع آوری می گردند ، رویارویی با استرس ها و مشکلات زندگی می تواند این نظم را دچار اختلال نماید .

 

یکی دیگر از سیستم های بدن که کارکرد آن می تواند تحت تأثیر استرس ها و عوامل روانی مؤثر بر آن تغییر کند ، سیستم غدد و هورمون ها می باشد . اشکال مختلف استرس و پاسخ های هیجانی که هر فرد در مواجهه با شرایط گوناگون محیطی از خود بروز می دهد ، موجب ترشح آدرنوکورتیکوتروپین از هیپوتالاموس و کورتیکو استروئیدها از غدد فوق کلیوی می گردد که این هورمون ها باعث تضعیف سیستم ایمنی و کاهش عملکرد آن می شوند .

 

سخن پایانی

 

درمان سرطان سینه و روش های آن به ماهیت بیماری مرحله آن و میزان گسترش آن در بدن بستگی دارد. اغلب اوقات  افراد مبتلا به سرطان سینه چندین روش درمانی را برای درمان آن انجام می نمایند. در سال های اخیر  پیشرفت زیادی در درمان سرطان پستان حاصل شده است که منبع امید بیماران سرطانی می باشد. امروزه به جای فقط یک یا دو روش درمانی لیستی از گزینه های درمانی وجود دارد که برای مبارزه با سلول های سرطانی کاربردی می باشد.

 

خیریه های بسیاری برای کمک به بیماران سرطانی تاسیس شده اند که یکی از آن ها خیریه محمد حسین رضوی می باشد. شما عزیزان با تهیه تاج گل و استند تسلیت می توانید در درمان بیماری های خاص مانند سرطان نقش داشته و در این امر خیر سهیم باشید.

 

تعداد بازدید : 3766

ثبت نظر

ارسال