Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 11 و 23 دقیقه

آشنایی با کشنده ترین سرطان ها

انواع سرطان

سرطان یکی از بیماری های بسیار شایعی است که هر ساله در سرتاسر دنیا جان افراد را به خطر می اندازد. این بیماری در صورت تشخیص و درمان به موقع می تواند درمان شود. از جمله کشنده ترین بیماری های سرطان می توان به سرطان روده، سرطان پانکراس، سرطان سینه، سرطان ریه و ... اشاره داشت.

دوشنبه 17 آبان 1400 ساعت 18:19

سرطان یکی از بیماری هایی است که هر ساله در سرتاسر دنیا جان بسیاری از افراد را به خطر می اندازد و می تواند عامل مهمی در مرگ و میر افراد باشد. بیماری سرطان نیاز به درمان اساسی دارد و بهتر است که به موقع توسط پزشک تشخیص داده شود تا پزشکان بتوانند این بیماری را درمان کنند. البته بسیاری از افرادی که به بیماری سرطان دچار می شوند، روحیه خود را به سرعت از دست می دهند که این موضوع نیز می تواند در مرگ و میر افراد نیز تأثیر بسزایی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا درباره کشنده ترین انواع سرطان اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

سرطان چیست؟

 

همان گونه که اشاره شد یکی از انواع بیماری هایی که امروزه جزء علل مرگ و میر در افراد است، بیماری سرطان می باشد که این بیماری بنا به دلایل مختلفی مانند عدم درمان به موقع و از دست رفتن روحیه بیمار، می تواند جان افراد را به خطر بیاندازد. پزشکان و متخصصان هنوز دلایل ایجاد سرطان در بدن افراد را تشخیص نداده اند اما عوامل بسیار گوناگونی را برای ان در نظر گرفته اند.

 

لازم به ذکر می باشد که سرطان رشد غیر عادی و بیش از اندازه سلول ها در بدن افراد است که در برخی از اوقات این رشد غیر قابل کنترل خواهد شد و می تواند اسیب هایی را به افراد وارد کند. همان گونه که می دانید در یک بدن سالم، هزاران میلیارد سلول وجود دارد که با توجه به نیاز بدن تقسیم می‌ شوند یا رشد می کنند.

 

به علاوه نکته بسیار مهم دیگری که باید بدانید، این است که سلول ‌های سالم بر اساس نوعشان، چرخه حیات، تولید ‌‌مثل و یا مرگ دارند. به هنگامی که یک سلول در بدن می میرد، سلول های جدید جایگزین آن می شوند. حال باید اشاره داشت که بیماری سرطان می تواند در انجام این فرآیند اختلال ایجاد کند و باعث رشد غیرعادی سلول ‌ها در بدن افراد شوند. هنگامی که سلول ‌ها به طور غیر قابل مهار تقسیم می ‌شوند، توده‌ هایی به نام تومور را به وجود می آورند.

 

چه عواملی باعث ایجاد سرطان در بدن افراد می شود؟

 

عوامل بسیار متعددی وجود دارد که می تواند بروز یک توده سرطانی را در بدن انسان ها منجر شود. برخی از این عوامل قابل کنترل و جلوگیری هستند و اما برخی دیگر قابل کنترل نخواهند بود. از جمله عواملی که باعث ایجاد سرطان در افراد می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عادات نامناسب

 

لازم به ذکر می باشد که برخی از سرطان ها  می توانند بر اساس عادات نامناسب افراد در بدن به وجود بیایند، به عنوان مثال می توان اذعان داشت که مصرف دخانیات و عدم ترک آن می تواند باعث سرطان ریه، دهان، گلو، مثانه، کلیه ها و بسیاری از ارگان های دیگر شود. از طرف دیگر مصرف غذاهای کنسوری و ناسالم می تواند ریسک بیماری سرطان را در بدن افراد افزایش دهد که این موضوع می تواند یک زنگ خطر برای شما عزیزان به حساب بیاید. مصرف دخانیان احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را نیز افزایش می ‌دهد. از عادات نامناسب دیگر می توان به عدم استفاده از ضد افتاب ها در برابر افتاب باشد. قرار گیری بیش از اندازه در برابر آفتاب می تواند احتمال سرطان پوست و ... را در بدن افراد افزایش دهد. بنابراین بسیار مهم است که عادات نامناسب خود را تغییر داده و عادات مناسب را جایگزین آن کنید.

 

عوامل غیر قابل کنترل

 

همان گونه که اشاره شد، برخی از عوامل ایجاد سرطان در بدن افراد غیر قابل کنترل می باشد. به عنوان مثال یکی از این عوامل سابقه سرطان در خانواده و ژنتیک فرد مورد نظر است که از کنترل وی خارج است و ممکن است فرد را به سرطان مبتلا نماید. به علاوه لازم به ذکر می باشد که پرتودرمانی نیز می تواند باعث سرطان در بدن افراد شود.

 

برای مثال می توان ذکر کرد که افرادی که در برابر تشعشعات هسته ای قرار دارند، ریسک ابتلا به سرطان در آن ها بسیار بیشتر است. برخی از اوقات، درمان با اشعه برای یک نوع سرطان می تواند سال ها بعد باعث رشد سرطان دیگری شود. به همین دلیل است که پزشکان و دندانپ زشکان از کمترین و پایین ترین دوزهای ممکن پرتودرمانی برای اشعه ایکس و اسکن استفاده خواهند کرد (بسیار کمتر از دوزهای مورد استفاده در معالجه سرطان).

 

کشنده ترین سرطان ها کدام اند؟

 

قبل از ان که به بررسی کشنده ترین سرطان ها بپردازیم، باید اشاره کنیم که سرطان ها به صورت کلی به دو دسته بدخیم و خوش خیم تقسیم بندی می شوند. سرطان های خوش خیم اگر به موقع پیگیری نشوند می توانند مشکلاتی را برای افراد به وجود اورند اما در صورت پیگیری مناسب، قابل درمان شدن هستند. سرطان های بدخیم به آن دسته از سرطان هایی که می گویند که سلول های سرطانی رشد کرده و به نقاط دیگر بدن انتقال یافته اند.

 

در این صورت پزشکان با درمان های قوی سعی به درمان این گونه سرطان ها خواهند داشت. همان گونه که اشاره شد، سلول های سرطانی در بدن تقسیم، رشد و گسترش می یابند و از این طریق می توانند به نقاط دیگر بدن نیز راه پیدا کنند و مشکلات متعددی را برای افراد به وجود اورند. شایان به ذکر می باشد که اگر پزشکان نتوانند گسترش سلول های سرطانی را کنترل نمایند، آن گاه جان افراد به خطر می افتد و سرطان به عنوان یک بیماری کشنده می تواند افراد را به کام مرگ بکشاند.

 

همان طور که در قسمت قبل توضیح دادیم، عوامل بسیار مختلفی سبب ایجاد سرطان در بدن افراد خواهد شد. این عوامل شامل موارد زیر می باشد:

  • جهش های ژنتیکی
  • هورمون ها
  • شرایط ایمنی بدن
  • سیگار کشیدن
  • رژیم غذایی ناسالم
  • بیماری های عفونی و ....

 

به صورت کلی باید اشاره شود که چندین سال طول می کشد تا عوامل خطر افرین باعث بروز سرطان در بدن افراد شود و هرگز هیچ انسانی در مدت زمان کوتاه به سرطان مبتلا نمی شود زیرا سلول ها باید تکثیر یافته و رشد پیدا کنند. طبق آمارهایی که کشور امریکا از میزان شیوع سرطان در کشور خود داده است، تخمین زده می شود که ۱.۸ میلیون مورد جدید سرطان در میان آمریکایی ها وجود دارد. در ایران نیز امار سرطان بنا به دلایل مختلف بسیار رشد پیدا کرده است که می تواند زنگ خطری برای همه ما باشد تا بتوانیم عادات مناسبی را در زندگی خود ایجاد کینم و از عواملی که باعث ایجاد سرطان در بدن ما می شوند، جلوگیری نماییم.  

 

از جمله سرطان های کشنده می توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

سرطان چیست

 

سرطان ریه

 

یکی از کشنده ترین انواع سرطان ها، سرطان ریه است که متأسفانه، بیشتر مبتلایان به سرطان ریه در ابتدا با بیماری پیشرفته ای روبرو می شوند و اگر به موقع ان را پیگیری نکنند و به پزشک مراجعه نفرمایند، بر اثر بیماری ممکن است جان خود را از دست بدهند. لازم به ذکر است که سیگار کشیدن می تواند یکی از اصلی ترین دلایل سرطان ریه در افراد باشد که با ترک آن می توانید از سرطان ریه جلوگیری نمایید. باید بدانید که براساس معاینه میکروسکوپی که توسط محققان انجام گرفته است،

 

سرطان ریه به دو نوع تقسیم می شود که در زیر به ان اشاره می کنیم:

  • سرطان ریه سلول کوچک
  • سرطان ریه سلول غیر کوچک

هم چنین باید اشاره شود که با توجه به نوع و مرحله سرطان ریه، درمان می تواند شامل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز باشد.

 

سرطان روده

 

یکی دیگر از انواع سرطان هایی که می تواند جان افراد را به خطر بیاندازد، سرطان روده بزرگ است. می توان اذعان داشت که در ابتدا، سرطان روده بزرگ با علائم کمی یا حتی در برخی از موارد بدون علائم ظاهر می شود بنابراین بسیار مهم است که شما عزیزان همان علائم کوچک را جدی گرفته و برای جلوگیری از خطراتی که در کمین شماست، به پزشک مراجعه کنید. باید اشاره شود که اگر این سرطان خیلی سریع تشخیص داده شود، می توان جان افراد را نجات داد اما به یک دوره درمان طولانی نیاز می باشد و میزان بقا این بیماری 5 سال است. به عنوان مثال، میزان بقا در برخی از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه حدود ۹۰٪ می باشد.

 

به صورت معمول در درمان سرطان ها، غربالگری از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. سرطان روده بزرگ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای زنده ماندن از سرطان روده بزرگ، غربالگری مانند کولونوسکوپی بسیار ضروری و مهم است. متأسفانه، میزان بقای پنج ساله سرطان روده بزرگ پیشرفته بسیار کمتر می باشد.

 

لازم به ذکر است که با توجه به مرحله و شیوع سرطان روده بزرگ، درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

سرطان پستان

 

این نوع از سرطان بیشتر در میان بانوان وجود دارد و آن را درگیر خواهد کرد. باید بیان شود که سرطان پستان یا سرطان سینه زمانی به وجود می اید که سلول های پوشاننده لوبول ها یا مجاری پستان به شکل غیر قابل کنترلی رشد کنند و یک توده سرطانی را به وجود بیاورند. با وجود این که این نوع سرطان بیشتر زنان را درگیر می کند اما باید بدانید که حدود ۱٪ از کل سرطان های پستان بر مردان نیز تإثیر می گذارد. در واقع می توان اذعان داشت که سرطان پستان از یک کلون یا یک سلول تغییر یافته ساخته خواهد شد.

 

درمان های بسیار مختلفی برای بیماری سرطان پستان وجود دارد که شایع ترین و جوابگو ترین آن، برداشتن بافت سینه می باشد که این کار با جراحی انجام می شود. علاوه بر درمان محلی جراحی، درمان کمکی یا سیستمیک نیز برای درمان افراد مبتلا به سرطان پستان انجنی زانجام خواهد شد. چنین درمان کمکی می تواند شامل شیمی درمانی یا هورمون درمانی نیز باشد.  خوشبختانه باید بیان شود که با بهبود توانایی های تشخیصی و درمانی، افراد بیشتری که مبتلا به سرطان پستان هستند می توانند شانس بیشتری برای زنده ماندن داشته باشند. در این میان زود تشخیص دادن بیماری و استفاده از داروها و تکمیل کردن دوره های درمان بسیار مهم و ضروری می باشد.

 

سرطان پانکراس

 

پانکراس یا لوزالمعده یکی از مهم ترین عضوهای بدن ما می باشد که سرطان در این ناحیه می تواند یکی از کشنده ترین انواع سرطان بوده و فرد را با مشکلات گوناگون و متعددی مواجه نماید. این نوع سرطان فرد را به شدت بیمار خواهد کرد و بیمار را با علائم بسیار دردناک و خطرناک از جمله درد معده، انسداد صفراوی، خونریزی و سایر موارد آزار می دهد. تشخیص زود هنگام این بیماری توسط پزشک معالج نیز می تواند شانس درمان و زنده ماندن را برای فرد بیمار بیشتر نماید. لازم به ذکر است که تحقیقات بسیار زیاد و گسترده ای درباره درمان این نوع سرطان انجام شده است اما تا کنون هیچ گزینه غربالگری یا روش درمانی صد در صدی برای افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده وجود ندارد و معمولا پزشکان با درمان های رایج به درمان فرد بیمار می پردازند.

 

سرطان پانکراس

 

سرطان پروستات

 

یکی از سرطان هایی که می تواند مردان را درگیر خود نماید، سرطان پروستات است. باید بدانید که پروستات غده ای است که در سیستم ادراری تناسلی مردان یافت می شود و در برخی از اوقات می تواند با توده های سرطانی پوشیده شود. این غده در وسط لگن تحتانی قرار دارد و در بین راست روده و مثانه قرار گرفته است. پروستات مایعات منی را تولید می کند.

 

باید بدانید که این نوع سرطان از سلول های غده ای به وجود خواهد امد و بنابراین یک آدنوکارسینوم به شمار می رود. این بیماری معمولاً مردان مسن را درگیر می کند و افراد با سن کم به صورت معمول به این بیماری دچار نخواهند شد. سرطان پروستات به ژنتیک بسیار مرتبط است و بیشتر در بین آمریکایی های آفریقایی تبار و کسانی که سابقه خانوادگی بیماری دارند شایع می باشد. بیشتر سرطان های پروستات رشد بسیار کندی دارند و افراد مبتلا به سرطان پروستات بدون علامت معمولاً بدون نیاز به درمان بعدی مشاهده می شوند. درمان سرطان پروستات شامل برداشتن جراحی (پروستاتکتومی)، پرتودرمانی خارجی (پرتودرمانی) و براکی تراپی می باشد.

 

سخن آخر:

 

همان گونه که می دانید هزینه های درمان بیماری سرطان بسیار گزاف است و ممکن است افراد نتوانند از پس هزینه های این بیماری بربیایند. به همین دلیل خیریه های بسیار متعددی وجود دارند که کار آن ها کمک به بیماران سرطانی است. شما عزیزان می توانید با سفارش تاج گل و استند تسلیت از خیریه به بیماران سرطانی کمک کرده و در این راه در کنار آن ها باشید.  

 

تعداد بازدید : 19672

ثبت نظر

ارسال