Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 18 و 3 دقیقه

آیا کمردرد می تواند نشانه ای از نوعی سرطان باشد؟

سرطان ستون فقرات|علائم کمر درد|

کمردرد در بیشتر موارد سبب نگرانی نیست و معمولا پس از گذشت چند هفته یا چند ماه به خودی خود فروکش می‌کند؛ اما کمردرد در مواردی نادر می‌تواند نشان دهنده سرطان پانکراس یا همان لوزالمعده باشد. سرطان پانکراس از بافت‌های لوزالمعده شما شروع می‌شود. عضوی در بدن شما که در قسمت تحتانی معده قرار دارد. طبق اعلام مرکز پژوهشی سرطان انگلیس (Cancer Research UK) کمردرد اغلب در میانه کمر احساس می‌شود و دردی مزمن دارد. این درد همچنین می‌تواند از ناحیه معده شروع شده و به پشت گسترش یابد.

شنبه 24 مهر 1400 ساعت 14:59

کمردرد به عنوان معضلی بسیار شایع در جامعه امروزی دیده می شود که بسیاری آن را تجربه می کنند. در واقع  کمردرد به عنوان  شایع ترین عللی می باشد  که مردم بابت آن به  پزشک رجوع می کنند یا کارشان را از دست می دهند.اگر که بخواهیم خوش بینانه به موضوع فکر کنیم  ، با انجام بعضی  از اقدامات می توان از اغلب کمردردها جلوگیری به عمل آورد یا شدت آن ها را بسیار کم کرد. چنانچه که این اقدامات پیشگیرانه تاثیری نداشته باشد، درمان های خانگی ساده و فعالیت های بدنی مناسب اغلب طی چند هفته کمردرد شما را بهبود می بخشند و تا مدت طولانی تاثیر آن حفظ می گردد. به طور معمول عمل جراحی به ندرت کمردرد را درمان می کند.

 

درد در قسمت هایی از جمله  لگن ، مفصل ، کمردرد  یا استخوان به عنوان  یک علامت عارضه جانبی بسیار شایع به حساب می رود  که با بیماری های مختلفی از جمله سرطان ها همچون سرطان اولیه و ثانویه استخوان ، سرطان پیشرفته همراه با متاستاز در استخوان ها ، کندروسارکوما و لوسمی همراه می باشد.مطالعات علمی و آزمایشگاهی و آزمایشات کمی بر روی انسان حاکی از آن بوده که  اسیدهای چرب امگا 3 ، کورکومین، ویتامین D3 و گلوکوزامین با کندرویتین را به عنوان مکمل های امیدوار کننده ای به شمار می روند که احتما ل دارد کاهش درد اسکلتی عضلانی همچون درد در مفاصل ، لگن ، استخوان و کمر درد را در بیماران سرطانی، به ویژه پستان داشته باشد.

 

قبل از مصرف تصادفی این مکمل های غذایی برای درد استخوان ، بیماران سرطانی باید با متخصصان مراقبت های بهداشتی خود مشورت داشته باشید  تا از فعل و انفعالات ناخواسته با درمان های مداوم در امان بمانید.با این اوصاف قطعا شما هم به این موضوع اندیشیده اید که  آیا کمردرد می تواند نشانه ای از نوعی سرطان باشد؟ در ادامه برای شما توضیح می دهیم با ما همراه باشید.

 

معمولا کمر درد ها  در طول شب بیشتر غیر قابل تحمل می شوند ، یا کمر درد شبانه و خطر سرطان در برخی موارد و شرایط با همدیگر ارتباط دارند. به گونه ای که کمر درد شبانه می تواند یکی از علائم اصلی و بارز ابتلا به تومور نخاعی باشد.رشد سلول های سرطانی در داخل کانال نخاع یا استخوان های ستون فقرات مربوط به  تومور نخاعی می باشد. تومور نخاع   که به نام تومور داخل نخاعی نیز معرفی می شود ، تومور نخاعی از نخاع یا پوشش نخاع (دورا) شروع می گردد. توموری که روی استخوان های ستون فقرات (مهره ها) تأثیر می گذارد ، تومور مهره ای نام دارد.

 

گاها امکان دارد  تومورهای نخاع  با علائم و نشانه های مختلفی معین شود . تومورها ممکن است نخاع یا ریشه های عصبی، رگ های خونی یا استخوان های ستون فقرات شما را تحت تأثیر گذارند گاها علائم و نشانه ها شبیه به  موارد زیر می باشد:

  • عملکرد روده یا مثانه از بین می رود.
  • کمر دردی که در شب بیشتر می باشد.
  • به دلیل رشد تومور، درد در محل تومور تشدید می یابد .
  • کمر درد، که معمولا به قسمت های دیگر بدن تابش دارد.
  • احساس حساسیت کمتری نسبت به درد، گرما و سرما دارد.
  • مشکل در راه رفتن، حتی بعضی موارد موجب  زمین خوردن می گردد.
  • از دست دادن احساس یا ضعف عضلانی، به ویژه در دست ها یا پاها
  • ضعف عضلانی، که ممکن است خفیف یا شدید ، یا در قسمت های مختلف بدن وجود دارد.

 

درد سرطان ستون فقرات چگونه است؟

 

زمانی که کمردرد به علل مختلفی همچون  تومور سرطانی ستون فقرات رخ می دهد  درد خود را به این صورت نمایش می دهد:

  • کم کم  شروع می گردد و با گذشت زمان بدتر خواهد شد .
  • استراحت در درمان یا کاهش درد تاثیری ندارد و حتی  ممکن است در طول شب شدت درد افزایش پیدا کند.
  • شعله ور شدن به عنوان یک درد تیز یا شوک مانند در قسمت فوقانی یا تحتانی کمر ، که ممکن است به پاها ، قفسه سینه یا جاهای دیگر بدن نیز وارد شود.

علائم و نشانه های دیگری که به طور بالقوه می توانند نشان از کمر درد ناشی از سرطان است همچون  کاهش وزن بدون برنامه ریزی ، حالت تهوع ، تب ، لرز یا سایر علائم آزار دهنده خواهد بود.

 

چگونه سرطان ستون فقرات موجب کمردرد می شود؟

 

تومور در ستون فقرات احتمالا در اثر موارد زیر  موجب  کمر درد شود:

  • انبساط و یا تضعیف در استخوان
  • شکستگی مهره ها
  • فشرده سازی نخاع و یا ریشه های عصب نخاعی

عوامل اضافی همچون  بی ثباتی ستون فقرات نیز گاها در تومور های ستون فقرات رخ می دهد که منجر به کمر درد می شود ، نقش زیادی ایجاد کند.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

 

تجربه کمر درد در افراد به علل مختلفی رخ می دهد  .لازم به ذکر است که بیشترکمر درد به علت تومور ها نخواهد بود ، ولیکن از آنجا که تشخیص و درمان به موقع برای تومورهای ستون فقرات ضروری  می باشد.

 

در مورد کمردرد خود با شرایط زیر به پزشک مراجعه فرمایید:

  • مداوم و پیش رونده
  • در سب شدت آن بیشتر می شود .
  • مربوط به فعالیت نیست.
  • تغییر در عملکرد روده یا مثانه
  • ضعف یا بی حسی عضلانی پیشرونده در پاها یا بازوها
  • سابقه سرطان دارید و به کمردرد جدیدی مبتلا شده اید.
  • علائم دیگری از سرطان مانند حالت تهوع، استفراغ یا سرگیجه دارید.

 

انواع سرطان ها با علائم کمر درد

 

انواع سرطان ها با علائم کمر درد

 

کمر درد و احساس درد در قسمت هایی از کتف ممکن است به  سرطان و بروز تومور بدخیم در بانوان مرتبط گردد. باوره بسیاری از افراد چنین است که  کمردرد تنها به دلیل افزایش وزن، ضربه به کمر، حمل بار سنگین، نشستن بیش از حد برروی صندلی غیراستاندارد و کم تحرکی به وجود می آید  ، ولیکن  پژوهش‌ های جدید حاکی از آن است  که کمر درد می ‌تواند نشانه ابتلا به سرطان سینه در بانوان باشد.

 

گرچه  بسیاری از سرطان ها دارای مشترکاتی از جمله تومورهای جامد و سرطان های خون هستند، اما هر یک از آن ها نیز دارای  ویژگی های متمایزی می باشند . اطلاع از آن و عوامل خطر برای سرطان می تواند به شناسایی زود هنگام نشانه ها و علائم کمک شایانی نماید.

 

درد مزمن پشت و کمردرد در مردان

 


همانطور که گفته شد درد در کمر به علل مختلفی رخ می دهد که از علایم مختلفی برخوردار است  ولی یکی از مهمترین علایم سرطان روده بزرگ و پروستات، درد مزمن پشت، کمر و لگن می باشد. اگر چه سرطان پروستات می ‌تواند موجب  کمر درد شود ولی نمی توان به عنوان علائمی همیشگی و قطعی در نظر داشت . به طور کلی ، بر مبنای اعلام  انجمن آمریکایی سرطان ، سرطان پروستات پیشرفته گاهی اوقات به استخوان‌ ها گسترش پیدا می کند.

 

سرطان متاستاتیک

 

واژه سرطان متاستاتیک به معنای هر نوع از سرطانی است که به قسمت دیگری از بدن گسترش پیدا کند . گاها سرطان احتمال دارد  به ستون فقرات نیز متاستاز دهد. علایم سرطان متاستاتیک معمولا به اندازه و محدوده شکل‌ گیری تومور متاستاتیک ارتباط دارد . تومورهای موثر بر استخوان ‌های پایه ستون فقرات می ‌توانند موجب ایجاد درد کمر گردد. آن ها همچنین ممکن است موجب شوند تا استخوان ‌های این ناحیه ضعیف یا شکننده گردد.

 

سرطان کلیه

 

تشخیص سرطان کلیه در مراحل اولیه بسیار مشکل و سخت  خواهد بود ، چرا که  احساس تومورهای کوچک طی یک معاینه  بدنی سخت خواهد بود. این نوع سرطان معمولا  به واسطه انجام آزمایش های تصویربرداری همچون پرتو اکس یا سونوگرافی به تشخیص داده می شوند. از علائم شایع این نوع سرطان ها کمردرد پایدار یا احساس فشار در یک سمت است.

 

علائم اولیه سرطان خون

 

سرطان بافت مغز استخوان و سرطان سیستم لنفاوی که همان سرطان خون هست  که در بین مردم با این نام معرفی می گردد. این بیماری مانند هر بیماری دیگر علائم و نشانه های مختص به خود را دارد. اما برخی از علائم سرطان خون به آرامی و خیلی ظریف خود را نشان می دهند به همین علت علائم اولیه سرطان خون نام می گیرند. کمردرد نیز در این نوع سرطان به عنوان علائمی شایع به شمار می رود. برای جلوگیری از پیشرفت و شدید شدن این بیماری حتما باید به علائم اولیه سرطان خون دقت داشت و در صورت مشاهده ی آن ها حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

 

آیا درد استخوان ، مفصل ران ، مفصل و کمر نشانه سرطان است؟

 

درد اسکلتی عضلانی از جمله مفصل ران ، مفصل ، کمر و استخوان یک مشکل بهداشتی بسیار رایج در سراسر جهان است.  با توجه به آمار جهانی می توان گفت که شیوع کمردرد غیر اختصاصی در طول زندگی در حدود 60 تا 70 درصد می باشد. درد لگن ، مفصل ، کمر و استخوان ممکن است با موارد مختلف پزشکی از جمله آرتروز ، جراحات ، اعصاب خرد شده و سرطان همراه باشد  درد اسکلتی عضلانی از جمله مفصل ران ، استخوان و کمر را می توان یک علامت بسیار رایج در سرطان شمرد.

 

کمردرد، درد لگن، نفخ، یا سوهاضمه:

 

این ها به عنوان علائم رایج زندگی روزمره محسوب می شوند  که به طور معمول  با جذب غذا، اسپاسم ماهیچه و یا گرفتگی مرتبط می شوند، ولی  می توانند در سرطان تخمدان هم دیده شود درمان سرطان تخمدان سخت می باشد،  زیرا بیماری معمولا  در اواخر این بیماری  قابل تشخیص است.

 

 درد استخوان

 

اجاره استند تسلیت و تاج گل

 

امروزه با افزایش انواع بیماری سرطان و در مقابل آن هزینه های درمان بسیار زیاد ، امید بیماران سرطانی بسیار کاهش پیدا کرده است. از این حیث خیریه های زیادی در این راستا تاسیس شده اند که ضمن افزایش امیدواری به بیماران در هزینه های درمان نیز کمک حال آن ها باشند . یکی از این خیریه  ها ، خیریه سید محمد حسین رضوی می باشد . شما عزیزان با تهیه تاج گل و استند تسلیت می توانید در درمان بیماری های خاص مانند سرطان نقش داشته و در این امر خیر سهیم باشید.

 

سخن پایانی

 

همانطور که متوجه شدید  علت ایجاد کمردرد به عواملی همچون انجام فعالیت‌ های خاص مثل  بلند کردن اجسام یا پیچ خوردن کمر ارتباط دارد  که معمول درد های ناشی از این موارد ، در عرض ۷۲ ساعت بعد از گذشت و استراحت و استفاده از یخ  به خوبی رفع  و درمان می گردد  که معمولاً جای هیچگونه  نگرانی نیست. با این اوصاف در صورتی که شدت  درد به تدریج افزایش پیدا کند  ، یا به شکل ناگهانی حس شود  یا از بین نرود ، امکان دارد  بیماری جدی ‌تری باشد. گاها این درد های کمری  ممکن است  نشانه‌ ای از سرطان یا تومور غیر خونی باشد.

 

برای اطمینان بیشتر نسبت به این فرضیه ، نیاز به آزمایشات بالینی بزرگتری می باشد.لازم به ذکر این نکته می باشد که باید از مصرف تصادفی این مکمل ها بدون مشورت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی  جدا خود داری همچنین وجود کمردرد در بانوان نشان دهنده  یک زنگ خطر از سوی بدن به بانوان می باشد که که احتمال ابتلا به سرطانی مرگبار می باشد.

تعداد بازدید : 32407

ثبت نظر

ارسال