Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 0 و 21 دقیقه

تشخیص سرطان سینه (پستان ) در منزل

سرطان سینه|معاینه سینه|چکاپ سرطان پستان|علائم سرطان پستان|درمان سرطان پستان|پیشگیری از سرطان سینه|

تشخیص سرطان پستان در منزل یکی از راهکارهای مهم است که همه خانم های بالای 20 سال باید نسبت به یادگیری و انجام آن اقدام نمایند، این بررسی باعث می شود فرد زودتر از بروز علائم خطر بیماری را تشخیص داده و برای درمان اقدام نماید.

شنبه 18 بهمن 1399 ساعت 13:59

لازم به ذکر می باشد که سرطان پستان یا سرطان سینه هم اکنون جزء بیماری هایی است که شیوع گسترده ای در سراسر جهان داشته و در میان عوامل متعددی که منجر به مرگ و میر در زنان می شود رتبه دوم را به خود اختصاص می دهد. ایجاد سرطان در بدن افراد بنا به دلایل مختلف می باشد که دانشمندان در حال بررسی آن هستند اما از  دلایل بسیار مهم ایجاد آن می توان به چند عامل زیر اشاره داشت :

 

  • عامل وراثت
  • مواد غذایی
  • مصرف دخانیات و ...

 

بسیاری از بانوان نگران سرطان سینه و حتی سرطان رحم هستند، می توان اذغان داشت که با معاینه سینه خود در منزل می توانید توده ها و برجسته گی های موجود در سینه را تشخیص دهید و به پزشک مراجعه فرمایید. لازم به ذکر می باشد که تشخیص نهایی سرطان سینه بر عهده پزشک است و ایشان از شما آزمایش های خاصی می گیرد تا به این مهم دست پیدا کند. بنابراین در صورتی که در خانه خود به مواردی که در این مقاله برایتان تهیه شده است، دست پیدا کردید، فورا به پزشک مراجعه فرمایید. با ما باشید.

 

تشخیص سرطان سینه :

 

 تشخیص اولیه سرطان پستان و غربالگری آن به راحتی و با اختصاص دادن تنها چند دقیقه وقت در روز می توان به انجام رساند.این آزمایش بسیار ساده ولی در عین حال ضروری و مهم برای زنان خصوصاً در سنین میانسالی و بالاتر، خطر مبتلا شدن یا هر گونه اختلال ساختاری و عملکردی را در پستان ها مشخص خواهد نمود.در این ارزیابی ها شما با بررسی ویژگی های ظاهری و بالقوه پستان ها قادر خواهید بود که از سلامت و کارکرد درست این اندام اطمینان حاصل کرده و بتوانید احتمال بروز و گسترش تومورهای سرطانی بدخیم که در اکثر موارد منجر به فوت بیمار می شوند را در خود بسنجید.

 

معیار و ابزار سنجش شما در این گونه ارزیابی ها، حس بینایی و لامسه می باشد.انجام این اقدام تشخیصی می تواند تأثیر بسزایی در شناسایی به موقع و رجوع هر چه سریع تر به پزشک جهت رفع مشکل مربوطه داشته باشد بنابراین به تمامی خانم هایی که برای سلامتی خود ارزش قائل بوده و می خواهند که از طول عمر بالاتری برخوردار شوند، توصیه می شود که این معاینات حیاتی را فرا گرفته، آن ها را به تنهایی و در منزل به صورت دوره ای انجام داده و از پیگیری مداوم و مستمر آن ها غافل نشوند. 

چرا باید خودمان اقدام به بررسی سرطان پستان کنیم؟

 

یکی از مهم ترین و اساسی ترین نکاتی که در مورد سرطان پستان باید مد نظر داشته باشیم، لزوم تشخیص و اقدام به موقع جهت دریافت کمک های حمایتی و درمانی در این زمینه می باشد. شواهد و مدارک موجود از بیماران مبتلا به این سرطان نشان می دهند که هر چقدر زمان تشخیص سرطان پستان جلو بیفتد و بیمار سریع تر به مراکز درمانی جهت دریافت حمایت های مربوطه مراجعه کند، شانس بهبودی کامل او از بیماری به میزان قابل توجهی افزایش یافته و عوارضی که ممکن است این بیماری پس از درمان به همراه داشته باشد را به حداقل می رساند.

 

دلیل این تاکید فراوان بر انجام بررسی های غربالگری فردی و معاینه پستان ها توسط تک تک خانم ها و مسئله کاهش نتایج و آثار مخرب این بیماری در فرم پیش رونده آن می باشد. اگر شما خانمی هستید که تا این قسمت مقاله را خوانده اید و بالای 20 سال سن دارید، به شما توصیه می کنیم که پس از  مطالعه این مطلب، مراحل و نکات ذکر شده در آن را عیناً اجرا کنید و این بررسی ها را جدی بگیرید، چرا که شما در قبال بدن خود و سلامت آن مسئول هستید. 

 

نحوه خود آزمایی پستان ها

 

هر خانم بالای 20 سال پس از این که دوره قاعدگی ماهانه او به پایان رسید، لازم است که این معاینات را برای خود انجام دهد که وقت زیادی هم از شما نخواهند گرفت و تنها در عرض چند دقیقه و در زیر دوش حمام هم قابل انجام خواهند بود اما بهترین حالت بررسی زمانی صورت می گیرد که شما دراز کشیده و اقدام به معاینه پستان های خود کنید.

 

نحوه خود آزمایی پستان ها

 

مرحله اول: بررسی پستان ها در مقابل آینه

 

روبروی یک آینه بزرگ ایستاده و از کافی بودن نور در محلی که برای معاینه انتخاب کرده اید اطمینان حاصل کنید. شانه های خود را در یک امتداد نگه داشته و در حالی که دستان خود را در دو طرف بدن خود قرار داده اید، به مشاهده سینه های خود بپردازید.با بررسی پستان ها از تمامی جهت ها و زاویه های مختلف، وجود هر گونه تغییر در شکل، سایز یا موقعیت قرارگیری پستان ها نسبت به هم، تغییر در شکل و ظاهر یا رنگ نوک پستان، وجود ترشحات یا مایعات خارج شده از نوک پستان که پیش از این مشاهده نکرده بودید، ظهور لکه، از بین رفتن لایه های پوستی، نمایان شدن پوست پستان ها به مانند پوست پرتقال یا وجود زخم بر روی یک یا هر دو پستان را مورد بررسی قرار دهید.

 

سپس دستان خود را به پشت کمرتان برده و با کف دست ها، باسن خود را بفشارید تا عضلات قفسه سینه سفت شده و پستان ها بهتر نمایان شوند. در این حالت چرخیده و به مشاهده تمام زوایا و نقاط آن بپردازید تا هر گونه فرورفتگی یا برجستگی در آن ها را مشخصاً ببینید. در بررسی نوک سینه های خود، آن ها را میان انگشتان تان نگه داشته و به سمت بیرون بکشید تا در صورت خروج ترشحات و مایعات بتوانید آن را مشاهده کنید. همچنین به سفتی، التهاب، تورفتگی، تغییر رنگ و ضخامت این ناحیه حتماً توجه داشته باشید.

 

مرحله دوم: معاینه پستان ها در حالت دراز کشیده

 

در یک اتاق ساکت قرار بگیرید و روی محلی که احساس راحتی داشته باشید دراز بکشید در حالی که صورتتان به سمت سقف باشد. به کمک هر دست خود شروع به لمس و احساس کردن سینه متناظر کنید و تمامی نقاط آن را زیر انگشتان خود بررسی نمایید. شما می توانید برای لمس کامل ابتدا نوک سینه را به طور کامل احساس کرده و سپس به صورت دایره وار این حرکت را در اطراف نوک سینه و به سمت بیرون انجام دهید تا تمامی بافت سینه مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

پس از آن قسمت تحت ترقوه را نیز لمس کرده و به همین طریق سینه دیگر را هم بررسی کنید. هنگامی که در حال بررسی پستان های خود هستید، به وجود هر گونه توده یا سفتی غیر طبیعی زیر انگشتان خود و یا تغییر در ضخامت و قوام بافت زیرین توجه کنید. ناحیه زیر بغل هم از جمله مناطقی است که باید لمس شوند که این کار در حالت ایستاده بهتر قابل بررسی خواهد بود. 

 

مرحله سوم: بررسی پستان ها در حالت نشسته و ایستاده

 

مراحل ذکر شده که در حالت دراز کشیده بود ، در این مرحله نیز به کار می روند. به همان ترتیبی که در مرحله پیشین ذکر شد، تمام قسمت ها و اطراف و نوک پستان ها را به دقت بررسی کرده و موارد غیر طبیعی را در آن ها شناسایی کنید. این مرحله را جهت سهولت می توانید زمانی که در حمام هستید و دوش می گیرید هم انجام دهید.

علائم تشخیص سرطان سینه در منزل :

 

برای تشخیص سرطان سینه در منزل اگر به موارد زیر برخورد کردید به پزشک مراجعه فرمایید :

 

  • وجود توده در سینه
  • ترشح از نوک سینه
  • تغییر شکل نوک سینه
  • تغییر در پوست سینه
  • بزرگ شدن سینه و تغییر شکل آن
  • وجود قرمزی و هم چنین زخم بر روی سینه
  • تورم در سینه و فرو رفتن به داخل

 

تمامی موارد ذکر شده به راحتی در خانه قابل بررسی است. نکته بسیار مهم آن است که سرطان پستان به زودی قابل تشخیص است و هم چنین با روش های غربالگری ماموگرافی و اولتراسونوگرافی می توان به وجود آن به راحتی پی برد و رویکرد های فردی میزان موفقیت درمان را افزایش می دهد زنان باید دوره های غربالگری خود را به خصوص پس از 40 سالگی افزایش دهند. پس از 20 سالگی، هر زن باید خود را یک بار در ماه کنترل کند و این کار باید به عادت تبدیل شود.

 

چه عواملی در بررسی پستان ها غیر طبیعی به شمار می آیند؟

 

چه عواملی در بررسی پستان ها غیر طبیعی به شمار می آیند؟

 

  • احساس سفتی یا توده ای متحرک و محکم که قبلاً در آن محل احساس نمی شد.
  • توده یا گره های ثابتی که به تازگی به آنها برخورد کرده اید.
  • بروز تغییرات آشکار در ظاهر و مقاومت پوست
  • التهاب یا ورم غیر طبیعی
  • تغییر ضخامت و سفتی پوست
  • منظره دانه دانه پوست در یک یا هر دو پستان
  • برجستگی که قبلاً مشاهده نکرده بودید
  • فرورفتگی سطح پستان ها یا نوک آن ها
  • پدیدار شدن لکه های تیره یا روشن بر روی پوست
  • ایجاد زخم بدون علتی خاص
  • احساس درد یا فشردگی در سینه ها

 

در صورتی که هر یک از این علائم را در خود یا فرد دیگری که با این نشانه ها به شما مراجعه کرده مشاهده کردید لازم است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و فرد مورد نظر را نیز به پزشک معالج خود ارجاع دهید و عوارضی که در خود مشاهده کرده اید را حتماً با او در میان بگذارید تا در صورت لزوم، بررسی ها و آزمایشات تشخیصی بیشتری برای شما انجام گیرد تا تظاهرات و تغییرات سرطانی و غیر سرطانی از یکدیگر باز شناخته شوند.

 

خیریه های سرطانی در مسیر کمک به بیمارانی که با سرطان درگیر هستند و توانایی مالی شان به آنها اجازه درمان نمی دهد گام مهمی برمی دارند، شما نیز با کمک به این خیریه ها می توانید در این مسیر خیر خواهانه قدم نهاده و با نجات جان افراد هر روز از تعداد استند های تسلیت بکاهید.

تعداد بازدید : 2217

ثبت نظر

ارسال