Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 7 دقیقه

متاستاز سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ چیست|مراحل پیشرفت  سرطان روده بزرگ|متاستاز سرطان روده بزرگ

سرطان روده نوعی از سرطان است که در روده بزرگ آغاز می شود. این سرطان، از مرحله صفر که مرحله اولیه سرطان است تا مرحله 4 که سرطان روده متاستاتیک است، مرحله بندی می شود. سرطان روده متاستاتیک، سرطانی است که متاستاز شده است. این بدان معنی است که در بخش ها یا نقاط دور دست مانند ارگان های دیگر بدن یا غدد لنفاوی گسترش یافته است.

یکشنبه 23 آبان 1400 ساعت 7:36

متاستاز به معنی گسترش سلول سرطانی است. متاستاز سرطان روده بزرگ شرایطی می باشد که سلول های سرطانی به خارج از روده بزرگ و به اندام های دیگر گسترش پیدا کند. پس از گسترش سرطان به نواحی مختلف بدن، گزینه های درمانی به مقدار سرطان و سایر اندام هایی که به این سرطان مبتلا شده اند، ارتباط دارد. به طور معمول سرطان کولون به کبد متاستاز یا گسترش می یابد. ضمن اینکه می تواند به ریه ها، دیواره شکم (صفاق)، تخمدان ها، مغز، و یا ارگان های دیگر نیز گسترش پیدا کند. پیشرفت های اخیر در درمان این بیماری چشم انداز زندگی افراد مبتلا به متاستاز سرطان روده بزرگ را بهبود می بخشد.

 

نقش عوامل محیطی و خطر زا

 

در موارد عوامل محیطی مطالعات گسترده ای از نظر اپید میولوژی انجام شده که یافته های ضد و نقیضی به همراه دارد اما چیزی که به شکل مختصر می توان به عنوان عوامل مساعدت کننده در ایجاد این سرطان اشاره کرد به این صورت می باشد:

 

  • رژیم غذایی با مصرف گوشت قرمز زیاد و چربی
  • مصرف سیگار و الکل
  • چاقی
  • سابقه برداشتن کیسه صفرا
  • عوامل محیطی از جمله زندگی در کشورهای صنعتی
  • عدم تحرک
  • سابقه رادیوتراپی

 

 سن : احتمال خطر پیشرفت سرطان روده بزرگ با افزایش سن بیشتر می گردد. بیشتر موارد در سن ۶۰ و ۷۰ سالگی اتفاق می افتد در صورتی که بیماران تا قبل از ۵۰ سال غیرمعمول می باشند البته ممکن است به دلیل یک سابقه خانوادگی نیز رخ دهد.

 

سابقه سرطان: افرادی که قبلاً تشخیص داده شده اند و برای سرطان روده بزرگ درمان گردیده اند ، بیشتر در معرض احتمال خطر پیشرفت سرطان کولون در آینده هستند.

 

سیگار کشیدن: افراد سیگاری با احتمال بیشتری از سرطان روده بزرگ می میرند تا غیرسیگاری ها. یک مطالعه انجمن سرطان آمریکا مشخص کرد که افراد سیگاری بیش از ۴۰ درصد احتمال به این بیماری را دارند.

 

رژیم غذایی: موردی دیگری که بی تاثیر نمی باشد عدم برخورداری از یک رژیم غنی از گوشت قرمز و فقیر از میوهای تازه، سبزیجات، مرغ و ماهی است که احتمال خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد . به جای آن که رژیم کم فیبر با سایر فاکتورهای خطرزا مرتبط باشد به یک عامل مختل کننده منجر می شود. ماهیت ارتباط بین رژیم حاوی فیبر و احتمال خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مورد بحث باقی مانده است.

 

عدم تحرک بدنی: افرادی که تحرک بدنی دارند در احتمال خطر پایین تری برای بروز سرطان می باشند.

 

علائم سرطان روده

 

در ابتدای بیماری افراد زیادی هیچ علائمی در مراحل اولیه بیماری ندارند. زمانی که علائم مشخص می شود، به احتمال زیاد، با توجه به اندازه و مکان رشد سرطان در روده بزرگ متفاوت است که رایج ترین آن به این صورت می باشد :

 

اسهال یا یبوست یا تغییر مداوم که ممکن است مدتی طولانی باشد.

خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع

احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم

احساس عدم تخلیه کامل روده

احساس ضعف و خستگی

کاهش وزن به طور ناگهانی با دلایل نامشخص

 

چه زمانی به پزشک برای سرطان روده بزرگ مراجعه شود؟

 

در صورتی که متوجه علائم متاستاز سرطان روده بزرگ مانند خون در مدفوع خود یا تغییرات مداوم در عادت های روده باشید، با پزشک متخصص رجوع نمایید. در مورد زمان بروز سرطان کولون، با پزشک خود صحبت نمایید. پزشک دستورالعمل های کلی را توصیه می کند که یکی از ان ها غربالگری سرطان روده بزرگ است که به طور معمول در سن 50 سالگی شروع می گردد. پزشک شما ممکن است غربالگری های مکرر یا پیشتر را توصیه کند اگر شما عوامل دیگر خطر مانند سابقه خانوادگی بیماری را داشته باشید.

 

آیا متاستاز همان سرطان قبلی است؟

 

بله ، سرطانی که در ناحیه دیگری گسترش پیدا کند همان نام سرطان اولیه را به دنبال دارد. مثلا سرطان سینه که به کبد سرایت می کند ، سرطان پستان متاستاتیک نام دارد ، نه سرطان کبد. این به این دلیل است که سرطان در سینه شروع شده است و درمان مورد استفاده برای سرطان سینه می باشد.

 

درمان متاستاز سرطان روده بزرگ

 

 به طور کلی متاستاز قابل درمان می باشد اما موضوعی که درصد درمان را تغییر می دهد به موارد ذیل ارتباط دارد:

  • سرطان اولیه و محل شروع آن
  • میزان گسترش سرطان و محل قرارگیری آن
  • سن و سلامت شما
  • انتخاب درمان شخصی تان

 

درمان متاستاز سرطان روده بزرگ

 

محققان در مورد تفاوت متاستاز ها با تومور اصلی در سطح مولکولی و ژنتیکی بیشتر برای تان شرح خواهند داد. به همین دلیل است که درمان متاستاز معمولا با درمان مورد استفاده برای تومور اصلی تفاوت دارد. درمان ممکن است شامل شیمی درمانی یا هورمون درمانی باشد. جراحی و پرتودرمانی نیز ممکن است گزینه هایی برای برخی از انواع سرطان باشند.

 

در درمان سرطان روده بزرگ، مراحل سرطان روده بزرگ بر اساس میزان نفوذ سرطان در لایه های مختلف می باشد . مثل سایر قسمت های لوله ی گوارش، روده بزرگ نیز از داخل به خارج شامل لایه های زیر می باشد:

 

  • لایه مخاطی
  • لایه زیر مخاطی
  • لایه عضلانی
  • لایه پوشاننده (سروز)

 

اگر تومور محدود به لایه مخاطی یا زیر مخاطی باشد در مرحله 1 (A) می باشد . اگر تومور به لایه عضلانی نفوذ کرده باشد مرحله 2 (B) می گویند. در صورتی که تومور غدد لنفاوی دور و بر روده را درگیر کرده باشد مرحله 3 (C) و و چنانچه که به نقاط دوردست متاستاز داده باشد مرحله 4 (D) خواهد بود . این تقسیم بندی ها که در مورد سرطان های روده ی بزرگ پس از جراحی و در سرطان های رکتوم توسط سونوگرافی داخل رکتال صورت می گیرد ، نقش به زیادی در انتخاب درمان سرطان روده بزرگ و انتخاب نوع درمان برای سرطان های رکتوم خواهد داشت.

 

- تشخیص و مرحله بندی سرطان روده بزرگ دنوکارسینوم آزمایش CBC ،بیوشیمی و تومور مارکر CEA در همه بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ، پس از قطعی شدن تشخیص، توصیه می شود.

 

 سی تی اسکن شکم و لگن و قفسه سینه برای همه بیماران مبتلا به سرطان روده یزرگ توصیه می گردد. ام آر آی شکم و لگن در مواقعی که سی تی اسکن در دسترس نیست یا به هر دلیلی ممنوعیت داشته باشد، بنا به صلاحدید پزشک پیشنهاد می شود. همچنین انجام CT-PET در بیماران مبتال به سرطان روده بزرگ اگر ارزیابی های تصویربرداری از نظر متاستاز منفی باشد، توصیه نمی شود.

 

همچنین لازم به ذکر می باشد که مطالعاتی به تازگی به وسیله محققان کالج پزشکی ویل کورنل آمریکا صورت گرفته که حاکی از آن است که فعال کردن مجدد یک ژن، رشد سلول‌های سرطانی روده را متوقف و سلول‌ ها را به بافت سالم تبدیل می ‌کند. ۸۰ تا ۹۰ درصد تومورهای کولورکتال به دلیل جهش در همین ژن اتفاق می‌افتد؛ بنابراین معکوس کردن فعالیت این ژن، نقش به‌سزایی در توقف رشد تومور سرطانی دارد. یکی از ژن ‌های مرتبط با سرطان، ژن سرکوب ‌گر سرطان یا پی۵۳ نام دارد. مطالعات حیوانی نشان می ‌دهد که فعال کردن مجدد این ژن از رشد تومور جلوگیری می‌کند و پس از شش ماه، دیگر نشانی از تومور در بدن موش ‌های آزمایشگاهی دیده نشده‌ است.

 

درمان عود سرطان روده بزرگ:

 

پزشکان زمانی از واژه عود استفاده می کنند که سرطان پس از درمان برگشت داشته باشد. در واقع این موضوع ممکن است درون یا نزدیک همان محل اولیه یا در جای دیگری از بدن رخ دهد . عود اغلب در افرادی رخ می دهد که سرطان اولیه کولورکتال پیشرفته باشد. سرطان پیشرفته روده بزرگ ممکن است بسته به موقعیت آن‌ها به روش‌های مختلفی درمان گردد . درمان شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و درمان هدفمند می باشد. اکنون که شما میدانید مشکل کجا است، گام بعدی شما تعیین بهترین روند درمان سرطان کولورکتال شما می باشد . شما باید چند گزینه را مد نظر داشته باشید. پزشک شما بهترین برخورد را به شما پیشنهاد می دهد.

 

جراحی برای خارج سازی عود.

اگر تمام سرطان در یک عمل قابل برداشتن نباشد، شیمی درمانی درمان اصلی می شود.

کارآزمایی های بالینی گزینه دیگری می باشد.

 

سرطان روده بزرگ

 

سخن پایانی

 

سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان شایع در کشور محسوب می شود که شیوع آن به دلیل تغذیه نامناسب، مصرف سیگار و سبک زندگی رو به افزایش است . رشد غیرطبیعی سلول‌های سرطانی در کولون یا رکتوم (بخشی از روده بزرگ) منجر به ایجاد این بیماری می گردد و ممکن است به سایر بافت‌های بدن حمله کند (متاستاز) یا در آن ها تکثیر پیدا نماید.

 

در نهایت با توجه به افزایش سرطان و هزینه ها ی درمان بالا افراد زیادی از ادامه درمان ناامید می شوند، از این رو موسسه های زیادی برای درمان تاسیس شده اند که ضمن امید بخشیدن به بیماران سرطانی همراهی در هزینه های درمان باشند. موسسه خیریه محمد حسین رضوی از جمله این موسسات می باشد که سعی بر این دارد تا در این مسیر به بیماران سرطانی کمک نماید. شما می توانید با اجاره استند تسلیت و تاج گل در این امر خیر خواهانه به این بیماران کمک نمایید و در پاداش این عمل خیر سهیم باشید .

تعداد بازدید : 9904

ثبت نظر

ارسال