Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 8 و 9 دقیقه

روش هایی برای کاهش درد سرطان

روش هایی برای کاهش درد سرطان | سرطان چیست؟ | درد در سرطان |مبتلا به سرطان|سرطان|خیریه سید محمد حسین رضوی|جوانان مبتلا به سرطان|کاهش درد سرطان|داروهای درمان سرطان|چه چیزهایی باعث دردهای سرطانی می‌شود|علائم درد سرطان در افراد سرطانی چیست|داروهای مورد استفاده برای کاهش درد سرطان|

متاسفانه امروزه سرطان زیاد شده است و افراد بسیاری را درگیر کرده است و چیزی که این بیماران را تحت فشار قرار می دهد درد ناشی از سرطان است اما خوشبختانه راه های کنترل این دردها هم وجود دارد که در این مقاله این روش ها را شرح داده ایم همراه ما باشید.

چهارشنبه 7 آبان 1399 ساعت 14:52

سرطان یک بیماری می باشد که متاسفانه می تواند در سیستم کل بدن اختلال ایجاد کند. برای کاهش درد سرطان در واقع پزشکان و انجمن سرطان جهانی درصدد می باشد راهکارهایی را ارائه دهد تا افرادی که به سرطان مبتلا هستند با کاهش درد سرطان بتوانند زندگی بهتری را داشته باشند و تا حدودی بهبودی در روند سلامتی این افراد بتواند با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

در واقع برای کاهش درد سرطان باید بدانیم که علائمی که باعث ایجاد این درد می شود چیست؟ چگونه می توان برای کاهش درد سرطان اقدام نمود؟ دارو ها و درمان های کاهش درد سرطان چیست؟. و بسیاری از موارد دیگر که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

روش های مصرف داروها



در خیریه سرطانی ،مسکن ها اغلب به صورت خوراکی مصرف می شوند. اغلب مسکن های پر مصرف فرم خوراکی دارند. با وجود این هنوز معتقد هستیم که بسیاری از داروها مانند آسپرین بهتر است که بصورت مایع، مصرف شوند. برای بیمارانی که مشکل بلعیدن دارند، روش نوشیدنی آسانتر می باشد. همچنین برای بیمارانی که برای بلعیدن مشکل دارند، مسکن های مختلفی به فرم شیاف وجود دارد. مورفین در خیریه سرطان معمولاً هر 4 ساعت بصورت شیاف یا مخلوط با آب میوه ها مصرف می شود. همچنین قرص هایی هم وجود دارند که آهسته آهسته آزاد می گردند بنام Mst continues.

 

اینها بلعیده می شوند ولی مورفین بسیار آهسته و آرام از آنها خارج می گردد. بطوری که یک دوره 12 ساعته زمان می برد تا مورفین بطور کامل خارج شود. برخی از بیماران این روش را آسانتر می دانند تا اینکه هر 4 ساعت دارو مصرف کنند. مورفین هم چنین به فرم تزریقی هم مصرف می شود ولی بدلیل اینکه استفاده از فرم خوراکی آسانتر است، عده اندکی از بیماران از فرم تزریقی استفاده می کنند. البته در موارد اورژانس برای تسکین درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل استفاده از فرم تزریقی لازم است. زیرا تزریق می تواند دارو را مستقیماً وارد خون کند و درد را به سرعت کاهش دهد.



برای بیماران خیریه سرطان که کنترل در آنها از طریق مسکن های خوراکی مشکل است تزریق مداوم مورفین به بدن، اغلب بسیار مؤثر واقع می شود . در این روش از یک سرنگ مخصوص استفاده می شود. سرنگ حاوی مورفین به یک پمپ کوچک متصل است. دارو به آرامی به وسیله سوزن به زیر جلد و یا بصورت غیر شایع تر به داخل ورید وارد می شود. سرعت دارو به بدن را هنگام تغییر میزان نیاز بیمار می توان با دقت تغییر داد. سرنگ مخصوص و کوچک می باشد و براحتی به وسیله بازوبند یا نگهدارنده مخصوصی که در زیر بازو جایگذاری می شوند نگه داشته می شود.

 

روش های کاهش درد سرطان

 

در بعضی از مواقع ممکن است  دردی در نواحی که تحت سرطان می باشد، ایجاد شود و یا این درد بعد از درمان سرطان نیز در بدن افراد وجود داشته باشد و باعث رنج کشیدن بیماران شود. برای این منظور باید دلایل ایجاد درد را در وهله اول شناسایی نمود. دردهای سرطانی یا ناشی از آن در بیشتر مواقع قابل کنترل و همچنین قابل کاهش می باشند. برای این منظور در زمان شروع درد حتما به پزشک مراجعه نمایید تا در کاهش درد سرطان به شما کمک نماید. برای کمک به بیماران نیز شما می توانید برای کمک به خیریه ها اقدام نمایید.

 

چه چیزهایی باعث دردهای سرطانی می‌شود؟

 

سرطان و درمان آن بیش‌ترین درد را دارد و دلایل عمده این درد، عبارتند از:

درد آزمایش‌های پزشکی. برخی از روش‌هایی که جهت تشخیص سرطان و بررسی پیشرفت درمان از آنها استفاده می‌کنند دردناک می باشند ، از جمله نمونه‌‌برداری، آزمایش آب نخاع یا آزمایش مغز استخوان. اگر به شما گفتند که به این آزمایش‌ها نیاز دارید، نگذارید ترس از درد بر شما غلبه کند. پیش از شروع کار از پزشک خود سوال کنید که چه اقداماتی برای کاهش درد شما انجام می‌دهند.

 

درد ناشی از تومور: اگر سرطان بزرگ ‌تر شود و در سراسر بدن گسترش یابد، با فشار آوردن به بافت‌های دور و برش باعث درد می‌شود. مثلاً، تومور با فشار به استخوان، عصب، نخاع یا سایر اعضای داخل بدن موجب درد می‌شود.

 

فشردگی نخاع: وقتی تومور به مهره‌ها سرایت ‌کند، نخاع را تحت فشار قرار می دهد و به درد فشردگی نخاع می‌انجامد. اولین نشانه‌اش درد کمر یا گردن یا هر دو نشانه می باشد؛ سرفه، عطسه یا دیگر تحریک‌ها آن را بدتر می‌کند.

 

درد ناشی از درمان: شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، جراحی و دیگر روش‌های درمان گاهی برای برخی بیماران باعث درد می‌شود. چند نمونه از دردهای ناشی از درمان را در ادامه شرح داده ایم:

 

دردهای عصبی: اگر درمان به عصب‌ها آسیب بزند درد تولید می‌کند. این درد اغلب سوزنده، تیز و تیر کشنده است. گاهی خود سرطان هم باعث این درد می‌شود.

توهم درد: گاهی ممکن است در بعضی اعضای بدن که با جراحی برداشته شده‌‌اند، احساس درد یا ناراحتی کنید پزشکان علت آن را نمی‌دانند ولی این درد واقعی می باشد.میزان دردی که احساس می‌کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله محل سرطان در بدن، نوع آسیب و چگونگی رویارویی بدن شما با درد. همه با هم متفاوت است. 

 

علائم درد سرطان در افراد سرطانی چیست؟

 

این علائم در افراد مختلف می تواند تفاوت داشته باشد. در واقع میزان درد می تواند به نوع سرطان، مرحله ای که فرد در سرطان بدان دچار می باشد، و یا میزان شیوع بیماری در بدن افراد و همینطور آستانه تحمل و درد در افراد بستگی داشته باشد. این درد ها می توانند گاهی خفیف و گاهی بسیار طاقت فرسا باشند.

 

داروهای مورد استفاده برای کاهش درد سرطان :

 

با توجه به میزان دردی که در افراد وجود دارد داروهای متفاوتی با دوز های مختلف برای کاهش درد سرطان برای افرادی که مبتلا به سرطان هستند تجویز می شود. در اینجا به نمونه ای از این قرص ها می پردازیم.

 

 

برای درد های خفیف تا متوسط از دارو های زیر می توان استفاده کرد:

استامینوفن Anacin) ، Mapap ، Panadol ، Tylenol ) داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ( NSAIDs)  مانند آسپرین و ایبوپروفن می توانند در کاهش درد سرطان در مراحل خفیف و متوسط مورد استفاده قرار گیرند.

 

برای اینکه بتوانید درد های ناشی از سرطان را کم نمایید باید حتما با پزشک خود در استفاده از داروهای تسکین درد مشورت داشته باشید . برخی از دارو ها مانند NSAID ها می توانند باعث ایجاد لخته شدن خون در بدن شوند، همچنین این داروها می توانند مشکلات گوارشی و کلیوی و همچنین افزایش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را بیشتر نمایند. برای این منظور هرگز بدون تجویز پزشک از هیچ دارویی استفاده ننمایید.

 

برای درد های متوسط تا شدید می توانید داروهای زیر را مصرف نمایید:

  • داروهایی که در ترکیبات خود دارای کدئین، مورفین(کادیان،MS مداوم) می باشند.
  • هیدروکودون (Hysingla ، Lortab ، Norco ، Vicodin ، Zohydro ER ،)
  • هیدرومورفون (Dilaudid ، Exalgo )
  • فنتانیل Duragesic) ، oxycodone (OxyContin)
  • ترامادول

این دارو ها حتما نیاز به نسخه پزشک دارند و می توانند در کنار داروهای کاهش درد سرطان از نوع خفیف استفاده شوند.

 

 

درد هایی که احساس سوزن سوزن شدن در بدن ایجاد می نمایند:

 

برای تسکین این درد ها داروهای ضد افسردگی برای بیماران تجویز می شود. برخی از داروهای ضد افسردگی برای تسکین درد حتی در افرادی که دچار افسردگی نیستند تجویز می شود. این دارو ها در ترکیبات خود دارای مواد آرام بخش و تسکین دهنده درد می باشند. این دارو ها را می توان به صورت زیر نام برد.

 

  • آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین (Aventyl )، (Pamelor)
  • دولوکستین (Cymbalta)
  • داروهای ضد افسردگی می باشند که در بعضی از موارد برای درمان درد استفاده می شوند.

 

داروهای ضد تشنج نیز برای از بین بردن درد هایی که به صورت سوزن شدن در بدن ایجاد می شد و همچنین دردهای دردناک عصبی برای بیماران سرطانی در جهت کاهش درد سرطان تجویز می شوند.

 

  • گاباپنتین (Horizant) ، ( Neurontin)
  • کاربامازپین (Carbatrol ، Equetro ، Tegretol)
  • سایر داروهایی که برای کاهش درد های ناشی از سرطان و تورم ایجاد شده در بدن مورد استفاده قرار می گیرند را می توان به صورت زیر نام برد.
  • کورتیکو استروئیدها مانند پردنیزولون (استرپرد)

 

درمانی به نام درمان بلوک عصبی وجود دارد ، که یک بی حسی موضعی است. در واقع این بلوک عصبی به اطراف یا به یک عصب تزریق می شود. این بلوک از رسیدن پیام های درد در آن مسیر عصبی جلوگیری می کند. و از این طریق در کاهش درد افراد سرطانی موثر واقع می شود.

 

ماری جوانای طبی

 

در برخی ایالات امریکا تجویز ماری جوانا برای دردهای ناشی از سرطان قانونی می باشد. مطالعات نشان داده اند ماری جوانا توانایی تخفیف درد را دارد. نقش کاهنده دردهای عصبی در ماری جوانا مشاهده شده است. ماری جوانا را می توان به صورت دود کردنی، استنشاقی یا خوراکی (مثلا در نان یا شیرینی) مصرف نمود. نمونه های مصنوعی ماری جوانا نیز با نسخه در دسترس هستند. قرص های درونابینول و نابیلون نیز از جمله نمونه های ساخت انسان هستند.از سایر روشهای درمانی مانند طب سوزنی ، ماساژ ، فیزیوتراپی ، مدیتیشن و هیپنوتیزم نیز می توان در کاهش درد بیماران استفاده نمود.

 

کاهش درد سرطان

کاهش درد سرطان در افراد چه فوایدی دارد؟ 

 

درد هایی که در اثر ایجاد سرطان در بدن به وجود می آید می تواند کل زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. درد ناشی از سرطان می تواند در صورتی که کاهش پیدا نکند ، در کیفیت زندگی افراد و همچنین قوای بدنی آنها نیز تاثیر بگذارند. بدن درد در بیماران سرطانی و دردهای طولانی مدت می تواند بیمار را خسته کند و او را از انجام کارهای روتین زندگی باز دارند. اشتهای فرد نیز در اثر درد می تواند کاهش پیدا کند.

 

بسیاری دیگر از نتایج مضری که درد ناشی از سرطان می تواند برای افراد ایجاد نماید را می توانید در زندگی این افراد مشاهده نمایید. برای این منظور پزشکان تا حدودی می توانند در کاهش درد سرطان به بیماران کمک کنند ولی در اکثر مواقع این درد ها قابل درمان نیستند. فقط می توان شدت آنها را کم نمود و یا کنترل کرد. پزشکان با تجویز داروهایی در دوز های مختلف می توانند درد در بیماران را کاهش دهند و به آنها کمک نمایند که به کارهای روزمره زندگی خود بپردازند.

 

گاهی ممکن است این دارو ها در دو نوع خفیف و شدید برای بیماران تجویز شود تا اثرات بهتری در کاهش درد داشته باشد. در واقع با کاهش درد در بدن افراد مبتلا به سرطان می توان گفت که این بیماری ها در شرایط بهتر از زندگی خود قرار خواهند گرفت و در نحوه خوابیدن و انجام کارهای روزمره خود بسیار تواناتر عمل می کنند.

 

کارهایی که فرد مبتلا به سرطان باید برای کاهش درد در خود انجام دهد چیست؟

 

افراد مبتلا به سرطان باید در مورد درد خود با تیم سرطان مربوطه در بیمارستان گفت و گو نمایند. آنها می توانند در مورد اینکه درد چگونه شروع شده است  و یا برای مثال از استخوان درد بعد از شیمی درمانی بگویند و همچنین شدت و مدت زمانی که ایجاد شده است با کادر پزشکی  خود در میان بگذارند. با دادن اطلاعات دقیق از میزان درد خود ، احساسی که دارند، و چگونگی کم شدن درد در آنها، پزشکان می توانند در کاهش این درد به شما خدمات بیشتری را ارائه دهند.

 

داروهایی که برای کاهش درد برای بیماران تجویز می شود ممکن است در بدن آنها تاثیری نداشته باشد برای این منظور بیماران سرطانی باید تیم سرطان را در جریان قرار دهند تا آنها بتوانند داروهایی که برای تسکین درد این بیماران تجویز کرده اند را تغییر دهند.دردی که در شما ایجاد می شود را مقیاس بندی کنید. به این منظور که از شدت صفر تا ده به آن شماره ای را اختصاص دهید. با استفاده از این روش می توانید پزشک خود را بهتر متوجه شدت دردی که احساس می نمایید ،کنید.

 

داروهایی را که برای کاهش درد شما تجویز شده است را باید به صورت شبانه روزی مصرف نمایید نه هنگامی که در خود درد احساس نمودید. این دارو ها در اثر استفاده مداوم می تواند درد های مزمنی را که شما در دراز مدت با آن مواجه می شوید را کمتر نماید در واقع از ایجاد درد جلوگیری می نماید.باید دارای فعالیت و انرژی باشید. برای اینکه درد های ناشی از سرطان را کم نمایید حتما باید دارو مصرف کنید. این دارو ها در کاهش درد به شما کمک می کنند. در نتیجه با دادن فعالیت بیشتر به بدن خود می توانید در تاثیر این دارو ها و در کاهش درد خود نقش موثری را ایفا کنید.

 

نکته تاکیدی :

 

  • قبل از اینکه درد شدید شود دارو را مصرف نمایید و منتظر شدید شدن درد در خود نباشید.
  • در صورت کاهش درد یا از بین رفتن آن، داروهای ضد درد را به طور ناگهانی قطع ننماید. می توانید با نظر پزشک دوز داروها را کاهش دهید
  • در صورت مصرف برخی از داروهای ضد درد ممکن است احساس تهوع داشته باشید برای این منظور با تیم پزشکی خود در این باره صحبت نمایید تا نوع دارو را تغییر دهند.
  • می توانید از ماساژ و یا کیسه های آب گرم برای کاهش درد استفاده نمایید. البته در مناطقی که تحت درمان سرطان هستند از کیسه آب گرم استفاده نکنید.
  • می توانید با تجویز پزشک از نوعی برنامه تغذیه برای کاهش درد استفاده نمایید. برخی از غذاها می توانند درد را در شما کاهش دهند.
  • غذاهایی که دارای فیبر بالایی هستند را مصرف نمایید. همچنین نوشیدن مایعات در مقادیر زیاد را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • بعضی از داروهای مسکن می توانند ایجاد یبوست کنند برای این منظور می توانید از داروهای ملین یا نرم کننده ها برای جلوگیری از یبوست استفاده نمایید.

 

نقش رژیم غذایی درست در کاهش درد بیماران سرطانی :

 

یکی از مواردی که می تواند نقش مهمی در کاهش درد بیماران داشته باشد استفاده از رژیم غذایی می باشد که به بدن مواد مفیدی را برساند تا بتواند درد های ناشی از سرطان را در این افراد کاهش دهد. با صحبت کردن با پزشک خود و کادر پزشکی مربوطه می توانید در این زمینه اطلاعات مناسبی را کسب نمایید.به همین دلیل تغذیه و نقش آن در درمان دردهای سرطان موضوع مهمی است که در پاتوفیزیولوژی مربوط به سرطان بسیار تاکید شده است. در زیر به نمونه ای از موادی که وجود آنها در رژیم غذایی می تواند در کاهش درد سرطان موثر باشد را بررسی می کنیم.

 

انواع غذاها و موادی که دارای فیبر می باشند . این مواد در انواع سبزیجات موجود است. با توجه به اینکه درمان های سخت شیمی درمانی و پرتو درمانی می تواند بافت های بدن را از بین ببرد و آب آن را خشک نماید از این رو موادی که دارای فیبر می باشند می توانند برای کاهش درد در بیماران سرطانی مفید واقع شوند.نوشیدنی های مفید و مایعات به مقدار زیادی مصرف نمایید. می توانید روزانه یک یا دو لیوان آب میوه طبیعی مصرف نمایید. بیماران سرطانی می توانند از آب میوه های تازه و یا آب برای نوشیدن استفاده نمایند. این مواد در بدن برای هیدراته شدن آن کمک شایانی را می کنند.

 

اطمینان از میزان کالری کافی مصرفی در غذاها می تواند در کاهش درد موثر باشد. در واقع موادی که دارای کالری سالم می باشند ،می تواند باعث ترمیم آسیب های ناشی از درد در بدن افرادی که مبتلا به سرطان هستند شود.پروتئین ها یکی دیگر از موادی هستند که باید به بدن فرد برسند تا ترمیم بافت های بدن را بتوانند سرعت ببخشند. حذف این مواد از رژیم غذایی بیماران سرطانی می تواند تا حدود زیادی شدت درد در این بیماران را بیشتر نماید. این مواد در گوشت قرمز، مرغ، ماهی بدون چربی، تخم مرغ، لوبیا، پنیر، شیر، ماست، آجیل و دانه های گیاهی یافت می شود.

 

استفاده از میوه را در رژیم غذایی خود حتما داشته باشید. میوه ها تا حدود زیادی در تامین آب مورد نیاز بدن و همچنین ویتامین های لازم برای ترمیم سلول های بدن بسیار می توانند مفید واقع شوند . رنگ های متنوع در میوه ها می تواند حاوی مواد مغذی برای بدن باشد. در نتیجه انواع ویتامین ها با مصرف میوه های مختلف می تواند به بدن شما وارد شود.

 

کلام آخر :

 

متاسفانه امروزه سرطان یکی از رایج ترین بیماری ها در بین جوامع مختلف است و افراد زیادی را درگیر کرده است. اما خبر خوش این است که بسیاری از افراد مبتلا به سرطان با گذراندن روش های درمانی، سلامتی خود را باز خواهند یافت. مسئله ای که بیشتر افراد درگیر با این بیماری را آزار می دهد، دردهایی است که به علت های مختلفی در این افراد ایجاد می شود.معمولاً وجود غده های سرطانی باعث ایجاد فشارهایی به سایر اندام ها خواهند شد. از طرفی هجوم این سلول های مهاجم به سایر سلول ها سبب بروز دردهای طاقت فرسایی در بیماران مبتلا می شود.معمولاً داروهای مختلفی برای تخفیف این دردها تجویز می شود که برخی از آن ها تقریباً گران قیمت می باشند.

 

از طرفی برخی از دردهای این بیماران به علت پروسه های درمانی رخ می دهند که برای برطرف کردن این التهابات رخ داده نیز بیماران مجبور به استفاده از داروهایی هستند. متاسفانه بیماران مبتلا علاوه بر مبارزه با بیماری باید نگران این هزینه ها نیز باشند.بسیاری از موسسه های خیریه حمایت از بیماران سرطانی به تازگی اقداماتی در این زمینه انجام داده اند که باعث کاهش هزینه های درمان این افراد می شود. اجاره استندهای تسلیت و تاج گل خیریه از این گونه مراکز حمایتی، می تواند مبالغ قابل توجهی را جهت کمک به هزینه های درمان این دسته از بیماران فراهم آورد. از طرفی اجاره این گونه تاج گل ها می تواند در حفظ محیط زیست کمک شایانی داشته باشد.

تعداد بازدید : 41530

نظرات

نجیب الله رضایی

1 سال و 9 ماه و 8 روز پیش

درد سرطان در جگر

ثبت نظر

ارسال