Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 23 دقیقه

آیا سرطان سینه بدخیم قابل درمان است؟

سرطان سینه|معاینه سینه|چکاپ سرطان پستان|علائم سرطان پستان|درمان سرطان پستان|پیشگیری از سرطان سینه|

سرطان سینه یکی از بیماری های شایع در بین زنان است البته مردان هم به این بیماری مبتلا می شوند اما بیشتر در بین زنان شایع است. سرطان سینه دو نوع است بدخیم و خوش خیم. در نوع خوش خیم با برداشتن توده میتواند درمان شود. امروزه درمان سرطان سینه از نوع بدخیم آن نیز با روشهای پیشرفته پزشکی قابل درمان است.

دوشنبه 24 آبان 1400 ساعت 2:33

یکی از بیماریهای شایعی که بیشتر زنان در همه کشورها به آن مبتلا می شوند، سرطان سینه می باشد، این سرطان شامل؛ سرطان خوش خیم و سرطان بدخیم است. ما در این مقاله به موضوع سرطان سینه می پردازیم و به همه سوالات شما از قبیل علل این بیماری، راه های پیشگیری از بیماری سرطان و همچنین درمان بیماری سرطان بد خیم و دیگر مسائل پیرامون همین موضوع را بیان می کنیم، پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید. 

 

سرطان سینه


سرطان سینه بر اثر رشد غیر طبیعی در سلول های پستان رخ می دهد، بر اثر رشد و تجمع  زیاد سلول های سرطانی در بدن فرد مبتلا، تومورهای سرطانی در پستان به وجود می آید. اگر فرد به سرطان سینه خوش خیم مبتلا باشد، رشد و تکثیر سلول های سرطانی به تدریج متوقف می شود و فرد شانس بهتری برای درمان شدن دارد.

 

 اما اگر فرد به سرطان سینه بدخیم مبتلا شده باشد، رشد سلول های سرطانی روز به روز بیشتر و بیشتر می شود، تا اینکه تومورهای بدخیم بیشتری را در قسمت پستان به وجود می آورد. وجود تومورها در قسمت پستان موجب درد شدیدی در بدن فرد خواهد شد، همین دردهای شدید در ناحیه پستان، خود یکی از علائم و نشانه هایی است که فرد با چند بار احساس کردن آن در ناحیه پستان متوجه بیماری خود می شود و با مراجعه به پزشک و انجام یک سری آزمایش ها از مبتلا شدن خود به سرطان سینه آگاه می شود.

 

دردهای سینه را باید چه زمانی جدی گرفت؟


علاوه بر زنان، مردان نیز به سرطان سینه مبتلا می شوند، اما این بیماری بیشتر در زنان شایع تر می باشد و در همه کشورها بیشتر زنان به این بیماری مبتلا شده و از این بیماری رنج می برند.


یکی از اعضای بسیار حساس در بدن که نسبت به همه تغییرات بدن واکنش نشان می دهد، سینه می باشد. در واقع این طور می توان گفت که سینه یکی از اعضای مهم بدن است که نسبت به تغییراتی که در بدن بر اثر هر گونه خوردن و آشامیدن به وجود می اید، عکس العمل نشان می دهد.بیشتر خانم ها در مواقعی مانند زمان قاعدگی دردهایی را در ناحیه پستان خود احساس می کنند.

 

 این دردها مربوط به دوران قاعدگی خانم ها می باشد، اما اگر غیر از این مواقع فرد دردهای زیادی را در ناحیه پستان خود احساس کند، حتما باید به پزشک مراجعه نماید. اگر سرطان سینه به سرعت توسط پزشک تشخیص داده شود، به طبع قابل درمان می باشد و پزشک با ارائه روش های درمانی مختلف زودتر می تواند، این بیماری را درمان کند.

 

علائم و نشانه های سرطان سینه


سرطان سینه نیز مانند هر بیماری دیگری دارای علائم و نشانه هایی در بدن می باشد. این علائم نشان دهنده بیماری سرطان  سینه است که برای تشخیص زود هنگام و همچنین درمان آن حتما باید پس از بروز این علائم و نشانه ها در پستان به پزشک مراجعه کند:

  • کاهش وزن سریع
  • بافت پوست ناحیه پستان حالت برآمدگی داشته و شکل پوست پرتغال به خود گرفته باشد
  • ایجاد فرو رفتگی در ناحیه پستان
  • قابل مشاهده شدن رگ روی سینه
  • یکی از سینه ها بزرگتر از سینه دیگر باشد
  • حساسیت در پوست و همچنین خارش پوست ناحیه پستان
  • تورم و قرمزی ناحیه مربوطه
  • توده سفت و برجسته 
  • توده های لنفاوی زیر بغل بزرگ شده باشد
  • نوک سینه تغییر شکل داشته باشد
  • بیرون امدن ترشحات قرمز، زرد یا قهوه ای از نوک سینه
  • تغییرات در زمان قاعدگی


در واقع همه اینها علائم و نشانه های بیماری سرطان سینه می باشد، اما برای اطمینان بیشتر به مبتلا شدن به این بیماری بهتر است، در صورت بروز این عوامل و نشانه ها حتما به پزشک مراجعه کنید، تا پزشک بهتر و هر چه زودتر این بیماری را تشخیص دهد و  به درمان این بیماری بپردازد.
در متن بالا به موضوع علائم و نشانه های بیماری سرطان سینه پرداختیم، اما عوامل به وجود آمدن بیماری سرطان سینه چیست؟ ما در این قسمت از مقاله علل و عوامل به وجود آمدن سرطان سینه را برای شما بیان می کنیم؛
علل و عوامل به وجود آمدن سرطان سینه
شیر ندادن به نوزداد و زایمان بعد از 30 سالگی
چاقی و اضافه وزن زیاد
مصرف کردن دخانیات 
نوشیدن الکل
عدم تحرک و ورزش نکردن
مبتلا بودن افراد وابسته در فامیل به این بیماری
تغذیه و رژیم غذایی نامناسب مصرف هورمون های زنانه
بروز جهش های ژنتیکی در طول زندگی

 

سرطان سینه


روش های تشخیص درمان سرطان سینه


همان طور که گفته شد، با بروز علائم و نشانه های بیماری سرطان سینه، افراد باید هر چه زودتر به پزشک جهت تشخیص بیماری خود مراجعه کنند. پزشک به کمک یک سری از روش های تشخیص، این بیماری را در افراد تشخیص می دهد و افراد را از مبتلا شدن به این بیماری با خبر می کند. این روش های تشخیص بیماری سرطان عبارت اند از؛

  • معاینه پستان توسط خود بیمار
  • ماموگرافی
  • سونوگرافی
  • ام آر آی
  • بیوپسی
  • بررسی کردن سابقه بیماری در افراد وابسته
  • بررسی کردن سابقه بیماری های دیگر


ما در ادامه به بررسی هر کدام از روش های تشخیص بیماری سرطان سینه می پردازیم؛


معاینه توسط خود بیمار  


در مرحله اولیه تشخیص بیماری سرطان سینه ، فرد باید شکل و بافت پستان خود را بهتر بشناسد و در صورت بروز هر گونه تغییر در بافت پستان خود به پزشک جهت معاینه و تشخیص مراجعه کند.

 

ماموگرافی 


در این مرحله بهتر می توان تومور یا هر گونه توده ای را در نواحی سینه تشخیص داد، به دلیل آن که با کمک این روش می توان تومورهای سرطانی را قبل از اینکه لمس شود، تشخیص داد.

 

سونوگرافی


علاوه بر ماموگرافی نیز برای تشخیص بهتر این بیماری و همچنین برای اطمینان بیشتر لازم است، سونوگرافی را نیز انجام داد. 


نمونه برداری یا بیوپسی پستان


پزشک برای اطمینان از توده در پستان عمل نمونه برداری یا بیپوسی را بر روی بیمار انجام می دهد، در این روش پزشک یک تکه کوچکی از توده را توسط یک سوزن کوچک برداشته و این نمونه ها را جهت بررسی به قسمت مربوطه ارسال می کند. پاتولوژیست نمونه را مورد بررسی قرار می دهد.

 

نمونه برداشته شده از تومورهای سرطانی در این قسمت مشخص می شود که آیا این توده های سرطانی خوش خیم و یا بد خیم هستند و پزشک با توجه به خوش خیم و یا بدخیم بودن توده های سرطانی و همچنین میزان پیشرفت این بیماری در افراد، داروهای مربوطه را تجویز و از روش های درمانی جهت جلوگیری از پیشرفت این بیماری در دیگر نواحی بدن کمک می گیرد.

 

سرطان بدخیم سرطان


در این نوع از سرطان، سلول های سرطانی در ناحیه پستان تکثیر پیدا می کند و باعث ایجاد تومورهایی در ناحیه پستان می شود. در واقع رشد این سلول ها متوقف نمی شود و همه نواحی بدن را درگیر این تومورهای بدخیم می کند. بنابراین به این تومور بدخیم گفته می شود که با برداشتن آن نیز به دلیل رشد سلول ها دوباره ریشه کرده و دوباره در همان قسمت و دیگر نواحی بدن به وجود می آید.


منشا سرطان سینه بدخیم


در واقع وقتی از سرطان سینه نام برده می شود، ذهن افراد متمرکز به سرطان سینه بدخیم می شود، چرا که این نوع بیماری درمان سخت تری دارد و افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، شانس کمتری برای درمان بیماری و همچنین زندگی کردن دارند.


اما منشا اولیه سرطان در ناحیه پستان از کدام سلول ها آغاز می شود، در جواب این سوال باید گفت؛ منشا این بیماری از سلول های لوبولار سینه شروع می شود، در واقع غده های تولید کننده شیر که همان مجاری شیر نیز نام دارد از لوبولار شیر را عبور می دهند و از نوک سینه شیر تخلیه می شود.


بیماری سرطان سینه از سلول های لوبولار که محل عبور شیر در سینه است، شروع شده و با رشد و تکثیر سریع خود  بافت های سالم سینه از قبیل غده لنفاوی زیر بغل را درگیر خود می کند. با وارد شدن این سلول ها به غده لنفاوی، دیگر نواحی سینه نیز درگیر این سلول های سرطانی می شود و با رشد و تجمع زیاد این سلول های سرطانی در همه نواحی سینه تومورهای بدخیم به وجود می آید.

 

تشخیص درمان سرطان سینه


بهترین راه پیشگیری از سرطان سینه بدخیم


شاید این جمله را زیاد شنیده باشید، که پیشگیری بهتر از درمان است. با استناد به این جمله باید گفت، برای پیشگیری از بیماری سرطانی چه این بیماری خوش خیم و یا بدخیم باشد، بهتر است با مطالعه کردن در مورد این بیماری، آگاهی بیشتری کسب کنید و راه های پیشگیری از این بیماری را خوب بدانید. بهتر است که زیاد ورزش کنید و در طول روز تحرک زیادی داشته باشید، رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید، غذاهای پر چرب و شور مصرف نکنید، مواظب اضافه وزن خود باشید، چرا که چاقی یکی از علل و عوامل مشترک در بین همه بیماریها می باشد.


در بعضی مواقع با رعایت کردن همه موارد پیشگیری، افراد به بیماری سرطان سینه مبتلا می شوند و این دست خود افراد نیست، بلکه عوامل ژنتیکی و سابقه بیماری افراد وابسته منجر به این بیماری در افراد می شود، به یاد داشته باشید، که در صورت بروز علائم و نشانه های این بیماری احساس ناراحتی و نا امیدی نکنید و هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا زودتر درمان شوید.


آیا سرطان سینه بدخیم قابل درمان است؟


به طور یقین  باید گفت؛ هر بیماری اعم از بیماری سرطان و دیگر بیماریها اگر زودتر تشخیص داده شوند، درمان آنها نتیجه بهتری خواهد داشت. 
در واقع تشخیص و درمان به موقع سرطان سینه و برداشتن توده های سرطانی بسیار مهم و حیاتی می باشد. در صورتی که پزشک با کمک آزمایش های مربوطه تشخیص دهد که توده سرطانی کوچک است، پزشک با انجام  عمل جراحی می تواند، توده سرطانی را بردارد تا فرد بتواند به زندگی عادی خود باز گردد.

 

 اما آیا سرطان سینه بدخیم نیز قابل درمان است و با برداشتن کامل توده های سرطانی می توان افراد مبتلا به سرطان بدخیم را درمان کرد؟

در جواب این سوالات، باید گفت، بله امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه علم و تکنولوژی به وجود آمده است، می توان سرطان سینه آن هم از نوع بدخیم را درمان کرد. اما نکته ای که حائز اهمیت است، این است که درمان بیماری سرطان در صورت تشخیص زود هنگام این بیماری میسر خواهد بود، چرا که در مراحل اولیه پزشک با روش های درمانی می تواند از رشد سلول ها جلوگیری کرده و در صورت کوچک بودن تومورهای سرطانی با کمک عمل جراحی آنها را از ناحیه سینه بردارد.


اگر افراد در صورت بروز علائم و نشانه ها به دلیل ترس از بیماری و دیگر عوامل به پزشک برای تشخیص و درمان خود مراجعه نکنند، سلول های سرطانی با رشد و تکثیر خود همه نواحی بدن را درگیر خود می کند و با تجمع این سلول های تکثر یافته در نواحی بدن تومورهای بدخیم به وجود می آید؛ یا به قول معروف تومورهای سرطانی در همه نواحی بدن ریشه می زند و آن زمان دیگر درمان سخت تر و شانس زنده ماندن این افراد کمتر خواهد شد.


درمان سرطان بدخیم: 


در درمان سرطان بدخیم سینه اولین قدم برداشتن تومورهای سرطانی به کمک عمل جراحی می باشد.
پزشک برای درمان بیمارانی که به سرطان سینه بدخیم مبتلا هستند، روش های درمانی زیر را به کار می برد؛
جراحی
لومپکتومی
برداشتن لنف فودها به کمک عمل جراحی
ببیوپسی

 

سخن پایانی


آگاهی داشتن نسبت به همه بیماری ها از جمله انواع سرطان ها مهم و ضروری می باشد، زیرا  آگاهی داشتن از علل و عوامل این سرطان ها به خصوص سرطان سینه سبب می شود تا افراد در صورت مشاهده کردن علائم بیماری هر چه زودتر به پزشک مراجعه می کنند، چرا که با مراجعه زودتر به پزشک افراد شانس بیشتری برای درمان بیماری خود پیدا می کنند.

 

همان طور که می دانید، افرادی که مبتلا به انواع بیماری سرطان می باشند، برای درمان خود متحمل هزینه های زیادی می باشند، چرا که درمان این بیماری برای افراد مبتلا هزینه بر می باشد، بهتر است، بدانید موسسه های خیریه با ارائه و فروش تاج گل خیریه به این افراد مبتلا کمک می کنند، شما هم می توانید، در این راه خداپسندانه شرکت کنید و با سفارش تاج گل خیریه از این موسسه ها قدمی برای بهبود وضعیت بیماران سرطانی بردارید، و در تامین هزینه درمان به این افراد کمک کنید.

تعداد بازدید : 27207

نظرات

طاهره رضایی

2 سال و 0 ماه و 28 روز پیش

عالی بود

زهرا نوری

1 سال و 9 ماه و 15 روز پیش

سلام خسته نباشید مامانم ۴۶ سالشه عمل کرده میخواستم بدونم سرطان سینش بد خیمه یا خوش خیم سینشو تخلیه کردن ازاز زیر بغل تا خود سینشوعمل کردن

زهرا نوری

1 سال و 9 ماه و 15 روز پیش

سلام خسته نباشید مامانم ۴۶ سالشه عمل کرده میخواستم بدونم سرطان سینش بد خیمه یا خوش خیم سینشو تخلیه کردن ازاز زیر بغل تا خود سینشوعمل کردن

سلام.من ۴۱ سالمه.سرطان توده بدخیم سینه دارم.جراحی کردم و زیر بغل هم مقداری غدد لنفاوی رو برداشتن منتظر جواب پاتولوژی هستم گرید ان تو بیوپسی ۲ بوده ایا قابل درمان هست وایا تو پاتولوژی هم گرید ان ۲ هست

1 سال و 2 ماه و 12 روز پیش

سلام.من ۴۱ سالمه.سرطان توده بدخیم سینه دارم.جراحی کردم و زیر بغل هم مقداری غدد لنفاوی رو برداشتن منتظر جواب پاتولوژی هستم گرید ان تو بیوپسی ۲ بوده ایا قابل درمان هست وایا تو پاتولوژی هم گرید ان ۲ هست

سپیده طهماسبی

1 سال و 7 ماه و 10 روز پیش

سلام خسته نباشی آیا تومار بدخیم سینه ۵ میل باشه آیا را حلی داره

جمشید

1 سال و 5 ماه و 6 روز پیش

سلام خسته نباشید به شما بزرگواران گرامی آیا سرطا ن بد خیم سینه یا همان کانسر با شیمی در مانی بر طرف می شود

ثبت نظر

ارسال