Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 8 و 39 دقیقه

تغییرات وزن در طول درمان سرطان

تغییرات وزن در طول درمان سرطان | تغذیه مناسب برای درمان سرطان | درمان سرطان |

هرکسی که سرطان را پشت سر می گذارد، می داند که تغییرات جسمی قابل توجهی در طول درمان به وجود می آید که شامل ریزش مو ، تغییر شدید وزن (افزایش یا کاهش)، زخم های جراحی یا قطع عضو می شود. این تغییرات می تواند باعث شود که افراد بسیاری نتوانند جلوی خود را بگیرند و به شما نگاه می‌کنند. این نوع نگاه فقط یک تماس چشمی نیست، بلکه نگاه چهره به چهره است که از تغییر ظاهر شما تعجب می کنند، یا از همه بدتر، نگاهی ترحم آمیز است.

دوشنبه 22 شهریور 1400 ساعت 13:36

بسیاری از بیماران سرطانی در زمان شیمی درمانی با کاهش وزن رو به رو می گردند. بخشی از این مسئله مربوط به تأثیر بیماری سرطان برروی بدن می باشد، از جهتی کاهش اشتها، کم خونی و فشارهای روحی در حین درمان دلیلی برای کاهش وزن می باشد. کلاً سه نوع دستور غذایی ساده جهت افزایش کالری و پروتئین با غذاهای معمول وجود دارد.

 

از میان بیماری هایی با درمان های سخت، سرطان جزو سخت ترین بیماری هایی می باشد که تا کنون شناخته شده است. درواقع سرطان یک بیماری مهلک می باشد که هزینه های درمان بسیار بالایی دارد. خیریه های زیادی با هدف کمک به بیماران سرطانی تشکیل شده اند که در اصطلاح به آن ها خیریه سرطان می گویند. شما می توانید با کمک به خیریه سرطانی از نظر مالی و حتی روحی، موسسات خیریه سرطانی را در این امر خدا پسندانه یاری کنید.

 

سرطان بیماری ای است که در اثر آن عوارض بسیار زیادی برای افراد مبتلا در طول دوره درمان پیش خواهد آمد. یکی از این عوارض ناخوشایند تغییر در وزن بدن است زیرا درمان های سرطان طی دوره و مدت خاصی می باشند و باعث ایجاد عوارض تغییرات وزن در طول درمان سرطان خواهد شد.عوامل تغییر وزن در طول درمان سرطان می تواند ناشی از حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه باشد.

 

یکی از علت های تغییرات وزن شیمی درمانی می باشد که روی افراد مختلف تاثیرات گوناگونی می گذارد که این تغییرات می تواند باعث افزایش وزن و یا کاهش وزن شود لذا افراد از این مسئله بسیار نگران می شوند و ممکن است این نگرانی باعث ایجاد تداخل در روند بهبودی بیماران گردد‌.افزایش وزن بعد از شیمی درمانی می تواند ناشی از این باشد که فرد در طی دوره شیمی درمانی به علت درد ها و ناتوانی بدنش تحرک و فعالیتش کم می شود و نیز داروهایی که بعد از شیمی درمانی به فرد می دهند باعث افزایش اشتهای وی می شود و این امر می تواند باعث چاقی و افزایش وزن در بیماران شود.

 

هم چنین شیمی درمانی می تواند سبب حبس شدن مایعات در بدن شوند و تورم کاذبی را در بدن ایجاد کنند.همچنین داروی استروئیدی که بعد از شیمی درمانی به فرد داده می شود باعث ایجاد رسوبات و افزایش چربی در بدن و در نتیجه ایجاد چاقی می گردد. کاهش وزن در اثر شیمی درمانی به این علت است که فرد در طول درمان ضعیف می شود و اگر در معرض عفونت ها قرار گیرد باعث کاهش وزن شدید و سلامت وی را تهدید می کند.

 

به طور معمول کاهش وزن شدید معمولانشان از کمبود آب در بدن می باشد که معمولا مشکل ساز خواهد بود. کاهش اغلب وزن در طول زمان ممکن است بر توانایی بیمار درعملکردش تأثیر می گذارد و فرد را ضعیف می کند به طور ی که توانی برای فعالیت های معمول و روزانه ندارد، ولی افزایش وزن  2/5 کیلوگرم  درهفته حتما باید به تیم سرطان گزارش داده شود. افزایش وزن در طول زمان ممکن است دال بر یک مشکل جدی مانند دیابت یا فشار خون بالا باشد.شما ازطریق تغییرسایز لباس و یا چک وزن خود به صورت منظم، به سادگی متوجه خواهید شد که در طول یک هفته به صورت تقریبی 2/5 کیلوگرم وزن اضافه یا کم کرده اید.

 

کدام سرطان ها، قابل درمان پذیر هستند؟

 

با وجود این که هنوز درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است، تشخیص سرطان و شروع درمان در مراحل اولیه می تواند به طور قابل توجهی در روند بهبود بیمار موثر باشد. برخی از انواع سرطان هایی که دارای نرخ بقای بالای ۵ سال می باشند؛ عبارتند از سرطان سینه، گردن رحم، پروستات، تیروئید، بیضه، پوست (ملانوما) و لنفوم هوچکین.

 

درمان سرطان یکی از بزرگترین دغدغه های علم پزشکی است. عوارض بسیاری در طول درمان سرطان برای افراد مبتلا به این بیماری می تواند بروز دهد. یکی از این عوارض تغییرات وزن در طول درمان سرطان عنوان می شود. متخصصان بسیاری در پی کم کردن عوارض این چنینی در طول درمان برای بیماران هستند. اما متاسفانه درمان های پیشنهادی برای سرطان از آنجایی که دارای دوره و مدت خاصی هستند، عوارض تغییرات وزن در طول درمان سرطان را برای بیمار به همراه دارند.

 

سرطان های مزمن

 

سرطان همیشه یک مرتبه و غیر منتظره اتفاق نمی افتد. به این معنی که در بیشتر مواقع می تواند تحت نظر پزشک درمان شود؛ اما در برخی موارد هرگز به طور کامل از بین نمی رود. سرطان می تواند مثل بیماری های مزمن مانند انواع دیابت یا اکثر بیماری های قلبی برای مدت طولانی در بدن باقی بماند. برخی سرطان ها مانند لوسمی مزمن (سرطان خون)، سرطان لنفوم و سرطان تخمدان از این قبیل هستند. همچنین در برخی مواقع سرطان هایی که در بدن پخش شده و یا در جاهای دیگر بدن باز می گردند، می توانند مزمن واقع شوند.

 

برخی سرطان ها می توانند با درمان های مختلف کنترل شوند. کنترل شدن سرطان به معنی از بین رفتن کامل آن نیست بلکه تنها به صورت ظاهری کنترل شده و یا پیشرفت آن متوقف می شود. سرطان تا زمانی که بیمار تحت درمان قرار دارد پخش نشده و رشد نمی کند. در برخی مواقع هنگامی که درمان سرطان را سرکوب می کند، شما می توانید یک وقفه کوتاه، قبل از شروع دوباره سرطان داشته باشید. با این حال در همه این موارد، سرطان هنوز هم در بدن حضور داشته و بصورت کامل و قطعی درمان نشده و از بین نرفته است. 

 

عوامل تغییرات وزن در طول درمان سرطان چیست؟ 

 

روش های درمان سرطان می تواند به چند طریق صورت گیرد. هر کدام از این درمان ها دارای عوارض مخصوص به خود هستند. این عوارض ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. البته عوارض مشترک نظیر حالت تهوع، سردرد ، سرگیجه و تغییرات وزن در طول دوره درمان می تواند در همه افراد مشابه باشد. در اینجا به عوارض درمان های سرطان که باعث تغییرات وزن می شود می پردازیم.

 

شیمی درمانی و تغییرات وزن در طول دوره درمان 

 

شیمی درمانی می تواند به صورت های مختلف بر روی افراد باعث ایجاد تغییرات در وزن آنها شود. این تغییرات ممکن است باعث کاهش و یا افزایش وزن افراد شود. در برخی از این مواقع کاهش و یا افزایش وزن ممکن است ناچیز باشد، در این صورت جای نگرانی نیست. افزایش و یا کاهش ها ناگهانی و قابل توجه می تواند بر روی سلامتی بیماران تاثیر بگذارد.

 

افزایش وزن بعد از شیمی درمانی 

 

به دلایل زیر ممکن است افزایش وزن بعد از شیمی درمانی در افراد مشاهده شود.

  • از آنجایی که بیماران مبتلا به سرطان بعد از شیمی درمانی دوره سختی را می گذرانند، ممکن است بعد از درمان تحرک کمتری را از خود نشان دهند. شیمی درمانی می تواند خستگی را برای این افراد ایجاد کند. عوارض بسیار دیگری بعد از شیمی درمانی ممکن است در افراد دیده شود که کم تحرکی و تغییرات وزن را می توان یکی از مهمترین این عوارض دانست.

 البته ریزش موها نیز یکی دیگر از جنبه های منفی شیمی درمانی است. تحرک کم و ورزش نکردن بعد از شیمی درمانی می تواند یکی از دلایل ایجاد چاقی در افراد باشد.

  • داروهایی که بعد از شیمی درمانی تجویز می شود در واقع می توانند عوارضی مانند زیاد کردن اشتها در افراد داشته باشند. از این رو بعد از شیمی درمانی افراد اشتهای زیادی پیدا می کنند و این امر می تواند باعث چاقی و افزایش وزن در آنها شود.
  • در برخی مواقع بعد از شیمی درمانی ممکن است مایعات در بدن افراد حبس شوند و ورم و تورم را در بدن بیماران ایجاد کنند. این عارضه می تواند افزایش وزن در افراد را سبب شود.
  • بعد از شیمی درمانی به افراد داروی استروئید به عنوان رژیم های بعد از درمان داده می شود. این دارو می تواند در طولانی مدت باعث افزایش وزن افراد شود. رسوبات و افزایش بافت چربی در اثر خوردن این دارو ها در افراد ایجاد می شود که می تواند باعث چاقی در آنها شود.

تغییرات وزن در طول درمان سرطان

 

دلایل کاهش وزن در اثر شیمی درمانی :

 

یکی دیگر از عوارض شیمی درمانی را می توان کاهش وزن عنوان کرد. این کاهش وزن در اکثر مواقع به دلیل رژیم های غذایی بعد از درمان سرطان است. البته عوارض شیمی درمانی می تواند با کاهش وزن همراه باشد که ممکن است تاثیرات جدی را بر روی سیستم ایمنی افراد بگذارد.از آنجایی که بدن افراد بعد از شیمی درمانی ضعیف می شود باید در شرایطی واقع شوند که ایجاد عفونت ها و یا عوارض دیگر، بر روی آنها کمتر تاثیر بگذارد. اگر کاهش وزن در ترکیب با عوارض دیگر ،در افراد دیده شود این امر می تواند برای سلامتی بیمار خطرناک باشد.

 

در حالت کلی کاهش وزن بعد از شیمی درمانی به دلایل زیر می تواند اتفاق بیفتد:

 

  • کم خوردن غذا

  • کم شدن اشتها در اثر شیمی درمانی

  • حالت تهوع بعد از شیمی درمانی

  • استفراغ

  • کم شدن آب بدن

  • ایجاد زخم های دهانی بعد از شیمی درمانی

 

همه این عوارض بعد از شیمی درمانی می تواند تغییرات وزن در طول درمان سرطان را سبب شود. در صورت دیدن کاهش و یا افزایش وزن به مقدار بالا در طی یک هفته بعد از شیمی درمانی حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید تا با انجام چکاپ های مهم پزشکی از این عارضه جلوگیری کند و بتواند خدمات مناسبی را به شما ارائه دهد.

 

چگونگی تشخیص تغییرات وزن در طول درمان شیمی درمانی :

 

برای فهمیدن این موضوع که آیا بعد از شیمی درمانی دچار تغییرات در وزن خود شده اید یا خیر باید به طور مرتب خود را وزن کنید. با نگاه کردن به مچ پاها و دست خود می توانید متوجه شوید که دچار تورم و ورم در بدن خود هستید یا خیر. این تورم ممکن است در اثر احتباس مایعات در شما ایجاد شده باشد ،که باید به پزشک خود اطلاع دهید.اگر دچار افزایش وزن شدید می توانید با رعایت رژیم غذایی و ورزش های تمرینی سبک وزن ایده آل خود را حفظ کنید.

 

فعالیت های هوازی می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. می توانید در رابطه با این ورزش ها با تیم پزشکی خود صحبت کنید. فعالیت هایی که جریان اکسیژن را در خون شما سریعتر می کند را انجام دهید.اگر در هر قسمت از پوست خود مخصوصا در ناحیه بازوها و پاها احساس سفتی کردید و یا بعد از فشار بر روی این نواحی تورفتگی در عضلات خود را مشاهده کردید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. علائم دیگر تغییرات وزن در طول درمان سرطان می تواند انعطاف پذیری کمتر دست ها و عضلات باشد.

 

احتباس مایعات و افزایش وزن : 

 

همانطور که گفته شد یکی از دلایل ایجاد افزایش وزن در افراد در طول درمان سرطان می تواند تجمع مایعات در بدن این افراد باشد. این افزایش وزن می تواند در صورت رعایت نکاتی از بین برود.

 

در صورت داشتن احتباس مایعات در بدن می توانید کارهای زیر را انجام دهید : 

 

  • لباس های تنگ نپوشید.

  • پاهای خود را هر چند وقت یک بار بالا ببرید.

  • از مصرف نمک پرهیز کنید. همچنین از غذاهای کنسرو شده و یا غذاهایی که دارای مقادیر زیادی نمک در ترکیبات خود هستند استفاده نکنید.

  • می توانید در صورت داشتن تورم شدید در پاها و اندام خود از جوراب های ساق بلند استفاده کنید.

  • از رژیم های غذایی که کادر درمان برای شما تجویز می کنند ، استفاده کنید.

  • از مصرف و یا قطع خودسرانه دارو بعد از شیمی درمانی خودداری کنید.

 

توصیه هایی برای حفظ وزن و تقویت عضلات بعد از درمان سرطان :

 

علاوه بر اینکه سرطان می تواند در ضعیف شدن عضلات و بدن نقش داشته باشد، درمان هایی نظیر پرتو درمانی و شیمی درمانی نیز می تواند ضعف عضلات و خستگی در بدن افراد را بیشتر کنند. از آنجایی که درمان های سرطان بسیار سخت و در مدت طولانی انجام می گیرند، بیمار باید به طور مرتب مواظب سلامتی خود باشد.تغییرات وزن در طول درمان سرطان می تواند بر سیستم ایمنی افراد تحت درمان تاثیر بگذارد. به همین دلیل آنها باید از روش هایی استفاده کنند تا تغییرات وزن در طول درمان سرطان را در خود کاهش دهند.

 

می توانید از توصیه های زیر برای حفظ تعادل و تقویت عضلات خود استفاده کنید.

 

  • از آنجایی که داروهای خاصی بعد از درمان برای افراد تجویز می شود ممکن است که در تغییرات وزن در طول درمان سرطان تاثیر گذار باشد. از این می توانید با رژیم های غذایی مناسب ، تحلیل در عضلات خود را کمتر کنید.

  • پروتئین ها می توانند از توده های عضلات محافظت کنند. در اثر مصرف پروتئین گیاهی و حیوانی می توانید از ایجاد کاهش و یا افزایش وزن در خود جلوگیری کنید.
  • کالری مفید را بیشتر مصرف کنید. می توانید در صورت کم بودن اشتها وعده های غذایی خود را کوچکتر کنید و تعداد دفعات آن را بالا ببرید.
  • نوشیدن آب را فراموش نکنید. نوشیدنی های طبیعی نیز می تواند در تعادل وزن شما بعد از درمان سرطان تاثیر گذار باشد.
  • از مکمل های غذایی مفید برای افزایش وزن بعد از درمان سرطان استفاده کنید. این مکمل ها می توانند به صورت نوشیدنی و یا خوراکی مصرف شوند.
  • کربوهیدرات های طبیعی را از میوه ها دریافت کنید. موادی مانند شکر و قند می تواند علاوه بر افزایش وزن باعث ایجاد دیابت و بیماری های دیگر درشما شوند. این مواد را از رژیم خود حذف کنید.
  • پیاده روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. نیاز نیست که خود را خسته کنید. می تواند با 5 دقیقه پیاده روی در روز ، و یا انجام ورزش های کششی به وزن ایده آل خود برسید.
  • نفس های عمیق بکشید و اکسیژن بیشتری را به ریه های خود وارد کنید. اکسیژن می تواند در سوخت و ساز بدن نقش موثری را ایفا کند.
  • می توانید از مددکاران اجتماعی و افرادی که در تیم درمان سرطان وجود دارند در مورد برنامه ها و تغییرات وزن در طول درمان سرطان سوال بپرسید و از آنها کمک بخواهید تا برنامه مناسب با شما را تهیه کنند.
  • از ایستادن های طولانی مدت پرهیز کنید.
  • خود را در مدت مشخصی وزن کنید و تغییرات وزن خود را یادداشت کنید تا به پزشک خود اطلاع دهید .
  • هورمون درمانی را انجام دهید. این درمان شامل داروهایی است که باعث کاهش سطح استروژن و پروژسترون در زنان و هورمون تستوسترون  در مردان است. ممکن است به نوعی سرطان مانند سرطان سینه، سرطان رحم و یا پروستات مبتلا باشید. برای این منظور ممکن است در اثر شیمی درمانی وزن شما کاهش پیدا کند.

با استفاده از روش هورمون درمانی می توان به متابولیزه کردن مواد غذایی کمک کرد. این روش افزایش وزن را در طول دوره درمان برای افراد به وجود می آورد.

  • از قرار گرفتن در شرایط استرس زا جلوگیری کنید. استرس می تواند یکی از مهمترین عوامل در افزایش و یا کاهش وزن افراد باشد.

 

توصیه های کلی تغذیه ای

 

در تغذیه بیماران مبتلا به سرطان بر مصرف بیشتر غذاهای پرکالری علی الخصوص  مصرف روزانه پروتئین تأکید می گردد. همچنین ممکن است خوردن یا نوشیدن مقادیر بیشتری شیر، خامه، پنیر و تخم مرغ آب پز توصیه می گردد. گاهادر بعضی مواقع افزایش مصرف انواع سس ها یا تغییر روش پخت با استفاده بیشتر از کره، مارگارین یا روغن سفارش می شود. اغلب به افراد توصیه می شود که کمتر از غذاهای پرفیبر مصرف کنند زیرا این غذاها احتمال بروز اسهال یا سوزش دهان را افزایش می دهند.

 

آمادگی برای شروع درمان

 

  •  مثبت فکر کنید:

 

برخوردار بودن از روحیه خوب، کسب اطلاعات کافی در مورد بیماری و درمان آن و یافتن روش هایی برای مقابله با عوارض جانبی، همه و همه می توانند به کاهش نگرانی و هیجان و در نتیجه بهبود اشتهای شما کمک می کند.

 

  • رژیم غذایی سالم را در پیش بگیرید:

 

افرادی که تغذیه خوبی دارند بهتر با عوارض جانبی درمان مقابله می کنند و حتی دوز بالای داروها را به خوبی تحمل می کنند. اگر تغذیه خوبی داشته باشید و کالری و پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید به خوبی قادر به تحمل عوارض درمان خواهید بود.غذاهای جدید را راحت بپذیرید و تست نمایید زیرا ممکن است بعضی مواد غذایی که قبلاً هرگز دوست نداشته اید، در طی درمان به نظرتان خوش طعم باشد.

 

تغییرات وزن در طول درمان سرطان چه تاثیری در روند درمان دارد؟

 

از آنجایی که سرطان بیماری است که می تواند در سلول های بدن اختلال ایجاد کند و با تکثیر غیر طبیعی سلولی در ایجاد تومورهای سرطانی نقش داشته باشد. به همین دلیل افراد با مبتلا شدن به سرطان به طور کلی با تغییرات اساسی در سیستم بدن خود روبرو می شوند.

تغییرات وزن در طول درمان سرطان

 

از آنجایی که سرطان ها در حالت پیشرفته و بدخیم می توانند به کلی زندگی فرد را مختل کنند ، به همین منظور باید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری سرطان درمان های مناسبی را برای این افراد در نظر گرفت. این به نحوه تشخیص کادر پزشکی در درمان سرطان بستگی دارد.

 

پرتو درمانی، عمل جراحی و شیمی درمانی می تواند برای درمان سرطان در نظر گرفته شود. همه این درمان ها خود می توانند به تنهایی عوارضی را برای بیمار ایجاد کنند. این عوارض می تواند در صورت ضعیف بودن سیستم بدن بیمار بسیار شدید باشند. در حالت کلی به دلیل اینکه پرتو درمانی و شیمی درمانی حاوی مواد و اشعه های شیمیایی هستند، می توانند عوارض بیشتری را در مقایسه با جراحی بر روی افراد باقی بگذارند.

 

 ایجاد زخم های دهانی و یا حالت تهوع و استفراغ و همچنین تغییرات وزن در طول درمان سرطان می تواند از عوارض این درمان ها باشد. برای اینکه این عوارض بر روی بدن افراد تاثیرات منفی را بر جای نگذارد به توصیه هایی اشاره کردیم که با رعایت آنها ، بیماران می توانند تغییرات وزن در طول درمان سرطان را در خود کاهش دهند.

 

از آنجایی که درمان های سرطان باید به صورت مرحله ای انجام گیرد، به همین دلیل وزن افراد مبتلا به سرطان باید در حد نرمال و ایده آل خود باشد. این تغییرات وزن در طول درمان سرطان می تواند شامل کاهش و یا افزایش وزن باشد. در صورت کاهش وزن بدن افراد ضعیف تر از قبل خواهند شد. زیرا مواد مورد نیاز برای ترمیم سلول های بدن به افراد نمی رسد.

 

در این صورت توان و نیرویی برای افراد مبتلا به سرطان برای مراحل بعدی درمان ، باقی نمی ماند. در نتیجه درمان با مشکل روبرو می شود. افزایش وزن نیز می تواند به کم تحرکی افراد منجر شود. این عامل در واقع باعث می شود که مواد مضر در بدن افراد باقی بماند. چربی های اضافه می تواند درمان سرطان را با مشکلاتی روبرو کنند. برای این منظور تغییرات وزن در طول درمان سرطان باید تحت نظارت پزشک و افراد مبتلا به سرطان قرار گیرد.

 

چرا افراد چاق در معرض سرطان سینه قرار دارند؟

 

سازمان بهداشت جهانی چاقی را به عنوان بیماری شایع جهانی رده بندی می کند. زنان زیادی از اضافه وزن رنج می برند یا  چاقی مفرط دارند. خطر ابتلاء به بسیاری از سرطان ها را افزایش می دهد. همچنین احتمال ابتلاء به بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و مرگ زودرس را نیز بالا می برد. هر چند که چگونگی افزایش احتمال ابتلاء به سرطان در اثر چربی بدن اضافه، دریافت مقادیر زیاد کالری و کم تحرکی هنوز به طور دقیق معین نشده، با این وجود هیچ شبهه‌ای در مورد اینکه این عوامل می ‌توانند موجب به افزایش احتمال ابتلاء به انواع زیادی از سرطان شوند، وجود ندارد.

 


به نظر می‌رسد مداخلات کاهش وزن، به ویژه مداخلات چند-حالته (شامل رژیم غذایی، ورزش و حمایت روانی‌اجتماعی)، در افراد مبتلا به سرطان پستان که اضافه وزن یا چاقی دارند، باعث کاهش وزن بدن، BMI و اندازه دور کمر و بهبود کیفیت کلی زندگی آن ها می گردد. کمبود اطلاعات برای تعیین تأثیر مداخلات کاهش وزن بر میزان بقا یا عود سرطان پستان به چشم می‌خورد. این مرور بر اساس مطالعاتی با ناهمگونی قابل توجه در مورد مداخلات کاهش وزن بنا شده است.

 

سوالی که مطرح است این است که آیا با کاهش وزن می توان از پیشرفت بیماری سرطان جلوگیری کرد یا خیر؟

 

در برخی موارد دیده شده است که جراحی لاغری، علاوه بر کاهش وزن توانسته رشد سلول های سرطانی را نیز کنترل و یا حتی متوقف کند. با این حال این نتیجه برای قطعی شدن، نیاز به بررسی های بیشتر دارد. به طور کلی هزینه های درمانی، داروها، مراجعات پزشکی و بسیاری از پروسه های مربوطه هزینه های گزافی داشته که این بیماران را وادار به دریافت حمایت هایی می کند.

 

این موسسات و انجمن های حمایتی استندهای تسلیت و تاج گل هایی را تدارک دیده و آن را در اختیار عموم مردم قرار می دهند. افرادی که تمایل دارند به این نحو به بیماران مبتلا به سرطان کمک کرده و هزینه های درمانی آن ها را تقبل کنند، می توانند در برگزاری مراسم های خود از تاج گل خیریه و استند تسلیت استفاده نمایند.تمام حقوق مادی حاصل از اجاره این لوازم به نفع بیماران مبتلا به سرطان جمع آوری شده و برای بهبودی آن ها خرج خواهد شد.

 

تغییرات وزن در طول درمان سرطان

جمع بندی

 

سرطان یکی از متداول ترین بیماری هایی است که افراد زیادی را درگیر کرده است. البته امروزه روش های موثر و کاربردی جهت درمان این بیماری وجود دارد که احتمال برگشت بیماری را به حداقل ممکن می رساند. با وجود اینکه این روش های درمانی موثر هستند اما عوارضی همچون تغییرات وزنی را ناشی می شوند. افزایش یا کاهش وزن از محسوس ترین تغییراتی است که در طول درمان سرطان رخ می دهد.

 

پروسه های درمانی عمدتاً باعث تحلیل رفتن عضلات یا چاقی های مزمنی خواهند شد که معمولاً ناشی از داروهای مصرفی هستند. این تغییرات وزنی بیشتر پس از طی دوره شیمی درمانی رخ می دهند. پزشکان توصیه های فراوانی به افراد مبتلا دارند که از بروز این مشکلات جلوگیری خواهد کرد. البته رعایت این نکات و توصیه ها می تواند هزینه های اضافه ای را برای بیماران در بر داشته باشد.

 

تعداد بازدید : 39371

ثبت نظر

ارسال