Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 19 و 25 دقیقه

اهمیت حفظ روحیه در بیماری سرطان

روحیه در بیماران مبتلا به سرطان|سرطان|حفظ روحیه|بیماری سرطان|حفظ روحیه در بیماری سرطان|مقابله با سرطان|حفظ روحیه در بیماری سرطان با کمک پزشک معالج|حفظ روحیه در بیماری سرطان و طول عمر|تغییرات رفتاری در بیماران مبتلا به سرطان|روانشناسی سرطان|

هر چند که با پیشرفت ‌های روزافزون پزشکی بسیاری از بیماری ‌ها قابلیت پیشگیری و درمان سریع پیدا کرده‌اند اما داشتن روحیه قوی مهمترین رکن در روند بهبودی بیماران است.

دوشنبه 27 بهمن 1399 ساعت 22:40

سرطان، سومین عامل مرگ و میر در ایران است شایع ‌ترین سرطان در میان مردان سرطان معده است و پس از آن مثانه و سرطان روده بزرگ است. اما شایع‌ترین سرطان ها در بین زنان، سرطان سینه، سرطان پوست و سپس  سرطان معده است. ولی شایع‌ترین سرطانی که باعث مرگ در هر دو جنس می‌شود سرطان معده است.هرچند سرطان بسیار فراگیر شده است، اما همچنان ترس از آن در میان مردم باقی است. پیشرفت های زیادی در علم پزشکی رخ داده است و از شیوه های مختلفی برای درمان بیماری سرطان استفاده می شود، اما تمام متخصصان و البته مردم عادی به این مسئله باوردارند که حفظ روحیه در بیماری سرطان حرف اول را می زند، روحیه در درمان این بیماران بسیار اهمیت دارد زیرا سیستم ایمنی با روحیه در ارتباط است و یکی از مدافعان انسان در مقابله با سرطان است و هر چه شخص انرژی بیشتری داشته باشد سیستم دفاعی بالاتر می رود و به درمان کمک می کند.

 

*حفظ روحیه در بیماری سرطان، سخت است یا آسان؟

 

 ترس از بیماری سرطان در جامعه ی ما سابقه ی طولانی دارد. در گذشته سعی می کردند این بیماری را از فرد بیمار مخفی نگه دارند، ولی امروزه مخفی کردن بیماری در اخلاق پزشکی مذموم شمرده می شود. پزشکان معتقد هستند که بیمار باید از بیماری خود اطلاع داشته باشد و خود را برای مقابله بر هر وضعیتی آماده کند. نباید برای جلب رضایت بیمار از گفتن حقیقت اجتناب کرد و رعایت صداقت بر مصلحت مقدم است.تجربه های به دست آمده در این زمینه نشان می دهد که بیماری سرطان افراد را ژرف اندیش تر و مهربان تر می کند و دریچه جدیدی از دنیا را به روی بیماران می گشاید.

 

حفظ روحیه در بیماری سرطان موجب می شود که افراد این بیماری را نه یک مصیبت بلکه یک موهبت بدانند و بتوانند با وجود سختی ها همچنان با عشق و شوق به زندگی خود ادامه دهند. تحقیقات ثابت کرده است نگرش امیدوارانه و حفظ روحیه در بیماری سرطان مؤثرترین راه درمان است.روحیه در درمان این بیماران بسیار اهمیت دارد، زیرا سیستم ایمنی با روحیه ارتباط دارد و یکی از مدافعان انسان در مقابله با سرطان است و هر چه شخص انرژی بیشتری داشته باشد، سیستم دفاعی بالاتر می رود و به درمان کمک می کند.


*حفظ روحیه در بیماری سرطان با کمک پزشک معالج

 

تغذیه ی نامناسب، استعمال دخانیات، استرس و اضطراب و مشکلات اقتصادی در زمان حاضر سبب شده است تا سن ابتلا به سرطان روز به روز کاهش یابد و افراد بیشتری گرفتار آن شوند. مراجعه ی زود هنگام و تشخیص به موقع آن، در درمان بسیار مؤثر است و طول بیماری را کوتاه تر می کند.پزشکانی که در این حوزه فعالیت می کنند، کاملاً آگاه هستند که حفظ روحیه در بیماری سرطان چقدر اهمیت دارد. همین آگاهی موجب می شود تا مراقب کلام خود باشند و از جملاتی استفاده کنند که به بیمار روحیه بدهد. هیچ کس به اندازه ی پزشک از روند بیماری و درمان آن خبر ندارد و به همین دلیل پزشکان نقش مهمی را برای بیماران بازی می کنند. 

 

* حفظ روحیه در بیماری سرطان و طول عمر

 

آگاه کردن مردم نسبت به افزایش شیوع بیماری سرطان موجب ترس و دلهره ی آنها می شود. با این خیل عظیم فکرهای منفی که درباره ی این بیماری در جامعه وجود دارد، چگونه می توان وقتی به این بیماری مبتلا می شویم، بتوانیم روحیه خود را حفظ کرده و به دور از شایعات با حقایق این بیماری مواجه شویم؟ از راهکارهایی که متخصصان برای حفظ روحیه در بیماری سرطان توصیه می کنند، شاد بودن، تنها نماندن و در جمع بودن است. حمایت اجتماعی از بیمار سرطانی طول عمر او را افزایش می دهد.

 

فرید براتی‌سده می گوید: همه متخصصان و منابع علمی تاکید می‌کنند اگر فردی که مبتلا به سرطان است جنبه‌های روانشناختی و روحیه خود را تقویت کند در درمانش، تداوم زندگیش و اینکه بتواند با بیماری مقابله کند، تاثیر مثبت زیادی دارد. او ادامه می‌دهد: شاد بودن، در جمع بودن و تنها نبودن در فرد احساس همدردی اجتماعی و حمایت اجتماعی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود فرد سال‌های بیشتری زندگی کند. او تصریح می‌کند: مواردی مشاهده شده‌اند که افراد با وجودی که سرطان‌های مرگبار داشته‌اند ولی با روش‌هایی که توانسته‌اند خود را شاد و امیدوار کنند سال‌های طولانی با بیماری سرطان مبارزه کرده‌اند.

 

تغییرات رفتاری در بیماران مبتلا به سرطان

 

*تغییرات رفتاری در بیماران مبتلا به سرطان

 

بیماران مبتلا به سرطان بعد از شنیدن خبر بیماری خود و ابتلا به این بیماری دچار تغییرات شدیدی در رفتار خود می شوند. روحیه ی این بیماران نسبت به افراد عادی بسیار حساس تر می شود و در مواجهه با آنها باید مراقب بود. دردهایی که بیمار باید متحمل شود و همچنین عوارض روش های درمانی در تغییرات خلق و خوی بیمار بی تأثیر نیستند. درک این مسئله و تغییرات به وجود آمده ممکن است در ابتدا برای اطرافیان خیلی سخت باشد و شاید فکر کنند که بیمار دارد خودش را لوس می کند. اما شناخت نسبت به عوارض شیمی درمانی و دیگر داروها می تواند به شما در بازتابتان نسبت به رفتارهای آنها کمک کند.

 

استرس و اضطراب شدید ممکن است موجب خستگی زیاد، خواب آلودگی، نداشتن تمرکز و گاهی بروز حملات شدید مانند تنگی نفس شود.خشم عکس العمل طبیعی نسبت به بیماری سرطان است، اما گاهی در بیماران سرطانی خشم و پرخاشگری های ناگهانی غیر وابسته به عوامل بیرونی دیده می شود. ادامه ی این رفتارهای پرخاشگرانه در طول زمان موجب کاهش سلامت عاطفی و ذهنی فرد بیمار می شود. داروها نیز ممکن است این حالت های رفتاری را تشدید کنند. برای درمان سرطان به طور معمول از استروئیدها استفاده می شود و این ماده تأثیر بسیاری در افرایش نوسانات خلقی، تحریک پذیری و خشم بیمار دارد.

 

خشم و نگرانی مزمن در بیماران سرطانی موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن آنها می شود و این امر در روند درمان بسیار مهم است.همه ی این مسائل موجب می شود تا بیمار با کسب آگاهی بیشتر درباره ی بیماری خود و همچنین درمان هایی که باید پشت سر بگذارد، از ترس و خشم خود بکاهد و با حفظ روحیه در بیماری سرطان بتواند با موفقیت درمان را پشت سر بگذارد.

 

*روانشناسی سرطان

 

روانشناسی سرطان نشان می دهد که برخی از مبتلایان به این بیماری، پس از آگاه شدن از بیماری خود و حتی در طول درمان منکر بیماری خود می شوند. آنها توان پذیرش بیماری خود را ندارند. کم کم افسردگی شدید آنها را در بر می گیرد. به این ترتیب، بیمار برای درمان همکاری های لازم را با پزشک نخواهد داشت. بیمار سرطانی در این مرحله برای درمان به کمک بسیاری نیاز دارد و باید بتواند ابتدا بر افسردگی خود غلبه و پس از آن با بیماری خود مقابله کند.یکی از مهم ترین مسائلی که در روانشناسی سرطان مطرح می شود و حائز اهمیت است، تغییرات ظاهری است که در بیمار سرطانی ایجاد می شود.

 

ریزش موها به ویژه برای بانوان بسیار سخت است، زیرا مو بخشی از هویت زنانگی آنها را تشکیل می دهد. بسیاری از زنان با ریختن موهایشان حتی در خانه هم روسری سرشان می کنند و اصلاً دوست ندارند که در این وضعیت دیده شوند. باید به این بیماران کمک کرد و به آنها اطمینان داد که همچنان با همه ی تغییراتی که در آنها ایجاد شده است زیبا به نظر می رسند. افراد خانواده (به ویژه همسر) می توانند نقش بسیار مؤثری در این مورد داشته باشند.

 

ورزش کردن در حد توان بیمار بسیار کمک کننده است. روانشناسی سرطان می گوید، یکی از راه های تسلط یافتن بر استرس و افسردگی ورزش است. حتی ورزش عوارض داروهای شیمی درمانی را کاهش می دهد. هنردرمانی را نیز باید در بهبود روند بیماری جدی گرفت. انجام کارهای هنری،( هرچه که باشد تفاوتی نمی کند) به طرز معجزه آسایی می تواند به حفظ روحیه در بیماری سرطان مؤثر واقع شود.

  

هزینه های سنگین بیماران سرطانی باعث شده تا مؤسسه خیریه محمدحسین رضوی موجباتی را فراهم کند تا از این طریق بتواند قسمت ناچیزی از این هزینه‌های گزاف را برای درمان بیماران به دست آورد.در مجالس عزاداری و ختم خرید یک استند تسلیت و یا تاج گل شکل رسمی‌تری دارد، احساس مهم بودن عزیزانمان را نمایان می‌کند. هزینه ی بالا ، پژمردگی زود هنگام گل‌ها و صرف وقت بسیار برای خرید یک استند تسلیت تقریباً چند ساعتی از وقت شما را از آن خود می‌کند. موسسه خیریه محمدحسین رضوی با راه‌حلی آسان، یک تاج گل و یا استند تسلیت برای درخواست‌کنندگان می‌فرستد.

 

کیفیت تاج گل و بنر برای متقاضی تضمین‌شده است. با سفارش اینترنتی و ثبت مقصد خود، کارکنان موسسه بنا به درخواست شما استند تسلیت خیریه و یا تاج گل مصنوعی خیریه به مکان مورد نظرتان، نیم ساعت قبل از شروع مراسم فرستاده و تحویل شما می‌دهند. حمل‌ونقل رایگان و اجاره گل و استندها برای درمان بیماران لحاظ می‌شود.

 

روانشناسی سرطان

تعداد بازدید : 9524

نظرات

ثبت نظر

ارسال